Miksi koulu ja opettajat eivät tee kiusaajasta lastensuojeluilmoitusta?
Jotakihan heilläkin on pielessä, ei kukaan normaali ihminen tunne nautintoa toisten pahoinvoinnista. Kotioloissa voi olla puutteita ja henkistä väkivaltaa. Jokin syy kiusaajan kiusaamiselle on. Myös kiusaaja voi pahoin ja tämä tulee jatkumaan työelään ja työpaikoille.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ihminen voi tuhota toisen elämän? Mikä oikeus siihen kiusaajilla on? Miksi kiusaajia hyyssätään?
Kiusaajat voivat tulla kodeista, joissa vanhempien menestys ja varakkuus perustuu kiusaamiseen. Kiusaajalla on hyvät tukiverkot. Vanhemmat voi olla mukana politiikassa ja yritystoiminnassa merkittävässä roolissa. Monella ei moraali paljon paina, kun omaa asiaa ajetaan.
Rehtorit ja opettajat pelkää näiden vaikutusvaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennettu riehuja tai kiusaaja heti reksin puhutteluun. Reksi soittaa heti isälle tai äidille ja pyytää tätä hakemaan kullannuppunsa kotiin välittömästi. Käsky pysyä kotona vähintään kaksi viikkoa ja vanhempien tulee vastata opetuksesta tuona aikana. Siinähän oppivat tavoille.
Eihän kaikki rehtorit edes myönnä, että kiusaamista on. He varjelevat koulun mainetta ja omaa uraansa.
Onko tähän jotain tutkimustietoa?
Vai esitätkö oman mielipiteesi faktana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni opettaja otti yhteyttä, että eräs lapsi syyttää lastani kiusaamisesta. Kyseessä on viidesluokkalaisia lapsia.
Tämä toinen lapsi oli lisännyt lapseni whatsapp-ryhmään, jossa lapseni mukaan oli tyhmät jutut ja hän ei halunnut kuulua kyseisten henkilöiden whatsapp-ryhmään. Hän oli poistunut ryhmästä näillä sanoin. Tämä toinen lapsi oli kotona kertonut, että lapseni kiusaa häntä ja jättää ulkopuolelle. Lapsen äiti oli kouluun yhteydessä ja syytti lastani kiusaamisesta ja nimittelystä.
Jotkut lapset ovat oppineet, että kun tulee paha mieli niin kannattaa sanoa taikasanat se kiusaa mua ja syyttää toista kiusaajaksi niin johan alkaa tapahtua.
Kyllä. Vielä parempi taikasana on rasismi.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja luokkaan, missä ei olekkaan sitä hovia ympörillä ja kaveriporukoita
Sosiaalisesti taitava kiusaaja saa oman uuden hovin muodostettua parissa hetkessä.
Entä kun kiusaaja käy rehtorin puhuttelussa viikottain, mutta puhe ei mene perille? Ei lapselle, eikä vanhemmille. Pönkittää vain kiusaajan mainetta kovana jätkänä.
90% ihmisistä on kiusaajia sillä kiusaamisen hiljainen hyväksyminen on myös kiusaamista
Vierailija kirjoitti:
Entä kun kiusaaja käy rehtorin puhuttelussa viikottain, mutta puhe ei mene perille? Ei lapselle, eikä vanhemmille. Pönkittää vain kiusaajan mainetta kovana jätkänä.
Monissa maissa on ruumiillinen kuritus käytössä myös kouluissa. Suomessakin oli ennen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaajaa pitäisi suojella?
Lastensuojeluilmoitus tehdään tietenkin kiusaamisen uhrista, koska hän on se, joka tarvitsee suojelua.
No onhan se hyvä tutkia kiusaajan vanhemmat, jos siellä on vaikka hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ihminen voi tuhota toisen elämän? Mikä oikeus siihen kiusaajilla on? Miksi kiusaajia hyyssätään?
Kiusaajat voivat tulla kodeista, joissa vanhempien menestys ja varakkuus perustuu kiusaamiseen. Kiusaajalla on hyvät tukiverkot. Vanhemmat voi olla mukana politiikassa ja yritystoiminnassa merkittävässä roolissa. Monella ei moraali paljon paina, kun omaa asiaa ajetaan.
Keneen, mihin tahoon koulu ottaa yhteyttä, kun itse eivät osaa/uskalla toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennettu riehuja tai kiusaaja heti reksin puhutteluun. Reksi soittaa heti isälle tai äidille ja pyytää tätä hakemaan kullannuppunsa kotiin välittömästi. Käsky pysyä kotona vähintään kaksi viikkoa ja vanhempien tulee vastata opetuksesta tuona aikana. Siinähän oppivat tavoille.
Eihän kaikki rehtorit edes myönnä, että kiusaamista on. He varjelevat koulun mainetta ja omaa uraansa.
Onko tähän jotain tutkimustietoa?
Vai esitätkö oman mielipiteesi faktana?
Esim. Sukulaiseni lapsi oli koulussa, jossa henkilökunta rehtori etunenässä kertoi kuinka tässä koulussa ei ole kiusaamista. Itse lapset sanoivat, että on kiusaamista.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset rehtorit luiskaan, joille oma ura ja (koulun) maine menee lasten hyvinvoinnin edelle!
Missä menee raja? Kun yksi tyyppi kiusaa pahemmin, kolme tukee tätä aktiivisesti ja puoli luokkaa naureskelee päälle niin kenestä kaikista pitäisi tehdä lasu? Loppuluokka vielä jättää ryhmän ulkopuolelle aina kun se on mahdollista.
Minua on kiusattu enemmän ja vähemmän. Mutta kun vaihdoin koulua ja uudella luokalla oli syrjitty ja lievästi kiusattu tyttö niin mitä luulette, tuliko minusta tämän (itseänikin käytöksellään ärsyttävän) tytön puolustaja vai tuliko minusta hiljainen hyväksyjä?
Vierailija kirjoitti:
Me opet päästään paljon vähemmällä kun ei oteta kiusaamiseen mitään kantaa. Voimme kertoa kotiväelle ettei ole nähty kiusaamista. Ei ole mitään kiussamista. Ei tarvitse asioida lastensuojelun eikä poliisin kanssa kun ei me vaan nähdä. Se on aivan varmaa että ns. kiusattu hakee vain huomiota.
Jos oppilas käyttää väkivaltaa, tai selkeästi toimii rajattomasti, niin kyllä siitä lasu tehdään. Ei siitä tietenkään sitten kerrota muiden lasten vanhemmille.
Jaa, no minä olen kyllä tehnyt kiusaajista lastensuojeluilmoituksia. Kiusaaminen on tosin ollut vain yksi oireilun muoto isommassa vyyhdessä, jossa on usein mukana lintsaamista ja kaikenlaista levotonta käytöstä. Monella on nepsy-diagnoosit ja vaihtelevaa päihteiden käyttö, vapen tms. myymistä, levotonta valetelua jengeissä asematunneleissa ja muissa ei niin hyvinvoivien nuorten paikoissa. Samoin sitten teen niistä kiusaamisen kohteista ilmoituksia, sillä heillä on usein myös kaikanlaista reppanuutta taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me opet päästään paljon vähemmällä kun ei oteta kiusaamiseen mitään kantaa. Voimme kertoa kotiväelle ettei ole nähty kiusaamista. Ei ole mitään kiussamista. Ei tarvitse asioida lastensuojelun eikä poliisin kanssa kun ei me vaan nähdä. Se on aivan varmaa että ns. kiusattu hakee vain huomiota.
Et ole opettaja, etkä tiedä, kuinka paljon työtä me opettajat oikeasti näiden asioiden kanssa teemme. Se vaan ei muuta sitä, että ihminen on ihmiselle susi. Lukekaa tämä palstaa, ja sanokaa sitten, miten paha poistetaan maailmasta. Joskus onneksi jotkut kiusaamiskuviot oikeasti saadaan poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole opettaja, etkä tiedä, kuinka paljon työtä me opettajat oikeasti näiden asioiden kanssa teemme. Se vaan ei muuta sitä, että ihminen on ihmiselle susi. Lukekaa tämä palstaa, ja sanokaa sitten, miten paha poistetaan maailmasta. Joskus onneksi jotkut kiusaamiskuviot oikeasti saadaan poikki.
Ja silti teillä on aikaa ja jaksamista valittaa, jos luokkahuoneesta löytyy pölyhiukkanenkin siivouksen jäljiltä. Tiedän tämän, koska aikanaan olen tehnyt koulusiivousta😅😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keneen, mihin tahoon koulu ottaa yhteyttä, kun itse eivät osaa/uskalla toimia?
Esimerkiksi koulupoliisiin, lastensuojeluun ja onhan niitä muitakin yhteistyötahoja. Joskus ne saadaan työnnettyä sairaalakoulun riesaksi.
Täällä on selvästi joukko aikuisia, jotka triggeröityvät sanasta kiusaaminen.
Sitten alkaa öyhötys, ettei kukaan tee mitään ja toivotaan kiusaajille vanhempineen rankkoja sanktioita.
Aiheesta keskustellaan oletusten ja pelkojen sekä omien traumojen kautta.
Se ei johda mihinkään.
Ja kannattaa muistaa, että kaikki erimielisyydet eivät ole kiusaamista. Eikä sekään, jos joku ei viihdy pikku Liljankukkapetterisi seurassa. Usein se johtuu siitä, ettei Liljankukkapetterillä ole sosiaalisia taitoja. Tai ihan vaan jonkun toisen kanssa henkilökemiat natsaa paremmin.
Lapset osaavat olla julmia. Samoin aikuiset. Ainoa toimiva ratkaisu on auttaa lasta pitämään puoliaan ja opettaa hänelle sosiaalisia- ja tunnetaitoja. Sille omalle lapselle, ei naapurin kakaralle.
Mitä, jos jokainen asiasta huolestunut vanhempi tekisi jotain konkreettista kiusaamisen vähentämiseksi?
Kutsukaa lastenne kavereita kotiinne, tehkää jotain kivaa yhdessä. Menkää mukaan vaikka paikalliseen MLLn toimintaan ja suunnitelkaa tapahtumia. Tai johonkin urheiluseuraan, yhdistykseen tai perustakaa uusi porukka juuri teidän alueella. Menkää lastenne kanssa Partioon.
Mahdollisuuksia vaikuttaa on todella paljon. Netissä valittaminen ja haukkuminen on kaikkein tehottomin. Tuo vouhkaaminen täällä ei auta lastanne yhtään. Se saattaa jopa ahdistaa lasta lisää, kun huomaa vanhempansa ahdistuneisuuden.
Ja sinä aikuinen, jota on koulukiusattu. Sinun ei tarvitse jäädä uhriksi. Hae keskusteluapua. Minua on auttanut, kun ymmärsin, että kiusaajat pilasivat monta vuotta elämästäni kouluaikana. Jos itse vellon siinä edelleen, pilaan ihan itse elämääni edelleen. Haluanko pitää kiinni vanhasta vääryydestä vai olla onnellinen? Minä olen nyt aikuinen, eikä minua pysty enää kukaan kiusaamaan. Osaan pitää puoliani. Ja kyllä, töissä on yritetty kyllä.
T. koulukiusattu