Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koulu ja opettajat eivät tee kiusaajasta lastensuojeluilmoitusta?

Vierailija
10.05.2025 |

Jotakihan heilläkin on pielessä, ei kukaan normaali ihminen tunne nautintoa toisten pahoinvoinnista. Kotioloissa voi olla puutteita ja henkistä väkivaltaa. Jokin syy kiusaajan kiusaamiselle on. Myös kiusaaja voi pahoin ja tämä tulee jatkumaan työelään ja työpaikoille. 

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en allekirjoita aloittajan väitettä, että kiusaaja voi pahoin. Lapseni on 5-luokkalainen, luokalla on yksi poika, joka on varsin ilkeä, kiusaa surutta luokkakaveria. Suorastaan nauttii kun toiselle tulee paha mieli. Kiusaaminen on suunnitelmallista, esim yrittää kääntää mun poikaa kaveriaan (kiusattu) vastaan. On varsin varakkaasta perheestä, ei alko-ongelmaa vanhemmilla tms. Tosi inhottava lapsi, oli jo päiväkodissa kiusaaja. Tuskin lopettaa ikinä.

Varakkuus ei tarkoita sitä, että lapsen kotioloissa ei olisi puutteita, väkivaltaa, narsismia alkoholismia. 

Vierailija
82/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen on ryhmäilmiö, ja suurin osa lapsista on ollut jossain kohtaa kiusaaja ja toisessa kiusattu. Tärkeää on vaikuttaa siihen sivusta seuraavaan ryhmään: ellet puutu näkemääsi kiusaamiseen, olet kiusaaja. Puuttuminen toki vaatii rohkeutta, jota lapsilla ja nuorilla ei useinkaan ole. Halutaan olla mieliksi kiusaajalle, ettei itse joudu uhriksi. Opettakaa lapsenne pyytämään aikuisia apuun. Koulussa kyllä asioihin puututaan, jos asiasta tiedetään. Kiusaaminen ei tapahdu aikuisten nähden.

Kyllä, kiusaaja saa ryhmästä tukea ja hyväksyntää. Muuten hän ei kiusaisi.

Normaalisti se menee niin, että on yksi pääjehu ja pari siipimiestä hoitamassa varsinaisen kiusaamispuolen ja loput luokasta osallistuvat tähän hiljaisesti hyväksymällä ja hyljeksimällä kiusattua. Eli kyllä sillä muulla porukalla on myös peiliin katsomista. Jos kiusaaja olisi yksin ja kaikki muut luokan 29 oppilasta kiusaajaa vastaan, niin ei olisi kiusaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea Iida Rauman Hävitys. Hän on muistaakseni pohtinut samaa aihetta haastatteluissa ja tietenkin kirjassaan. Miksi lapsella ei ole samoja oikeuksia kuin aikuisilla, miksi keskustellaan "kiusaamisesta" kun on kyse esim. pahoinpitelystä, joka on rikos.

Henkinen ja fyysinen väkivalta, joka voi johtaa nuoren itsemurhaan. Rangaistus olisi tultava väkivallasta myös lapsille ja nuorille. Ei yhteiskunnassa voi toimia noin. 

Millaisia rangaistuksia yhteiskunnan pitäisi langettaa vaikkapa 7-vuotiaalle, joka tinttaa toista kuonoon leikin päätteeksi? 

Sakot taitaa mennä vanhempien piikkiin. Olisiko raipparangaistus sopiva? Vai vankilaan suoraan? 

Lasten kanssa saa normaali ihminen (vanhemmat, opettajat) vain keskustella. Jos se ei tehoa, asiaan puuttuu lasu ja lapselle tuleekin sitten seuraavaksi äärimmäisen traumaattinen rangaistus, kun hänet viedään kotoaan sijoitukseen.

Vierailija
84/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja luokkaan, missä ei olekkaan sitä hovia ympörillä ja kaveriporukoita

Vierailija
85/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niistä ole tehty jo kymmeniä lastensuojeluilmoituksia. Mutta jos lapsi saa ruokaa ja juomaa, niin ei suomessa huostaanoteta. 

Vierailija
86/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
87/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiusaajaa pitäisi suojella?

Lastensuojeluilmoitus tehdään tietenkin kiusaamisen uhrista, koska hän on se, joka tarvitsee suojelua.

Vierailija
88/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisesta on seurattava merkintä rikosrekisteriin. 

Ja uhrille 10 vuoden ulosotto kelpoiset elatusmaksut

Olen koulunkäynninohjaaja yläasteella. Luokassa on poika, joka on luonnut itselleen narratiivin, että häntä kiusataan. Hän kertoo siitä kotona, koulupsykologille, opettajille, minulle, ihan kaikille. Koko ajan. 

Seuraan häntä kuin haukka. Tiedän ja voisin todistaa vaikka oikeudessa, että häntä ei kiusata koulupäivän aikana. 

Hän on nimennyt luokasta yhden oppilaan pahimmaksi kiusaajakseen. Jos hän hukkaa vaikka kuminsa, hän sanoo että se on ryöstetty (kyllä, ryöstettty!!) ja jatkaa että tietää kyllä kenen toimesta. Vaikka kumi löytyy omasta penaalista, hänen päähän se jää niin, että kiusaaja ryösti kumin.

Kyseessähän on jonkinasteinen mt-ongelma ja on ikävää, että hän joutuu opiskelemaan ns normikoulussa sairaalakoulun sijaan.

Mutta mitä jos tämä luokkakaveri saisi merkinnän rikosrekisteriin ja 10 vuoden elatusmaksut?

On helppo huudella sivusta. Asiat ovat paljon monisyisempiä kuin koteihin näyttää. Vaitiolovelvollisuuden vuoksi kaikkia syitä tai toimenpiteitä ei voida kertoa huoltajille. Esim opettaja ei saa sanoa kiusatun huoltajalle, että teki kiusaajasta lasun tai rikosilmoituksen.

Vierailija
89/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni myös koululainen voi vainota uhriaan. Seuraaminen, stalkkaaminen, uhkailu, jos tämä on aikuisilta kiellettyä, miksei myös nuorilta? 

Kyllä, somekiusaamisesta puhuminen loiventaa rikoksen. Somekiusaaminen on vainoamista. Tämä on valtava ongelma, jostakin syystä lapsella ei le lain edessä samoja oikeuksia kuin aikuiselle. Häntä saa vainota, pahoinpidellä, uhkailla ja ties mitä kunhan se tapahtuu koulussa, koulun pihalla tai koulumatkalla, tai somessa.

Ottakaa lapsenne pois somesta. Pois kaikki somesovellukset laitteilta ja älypuhelimet pois. Ei enää somessa kiusata.

Et ymmärrä tai sinulla ei ole lapsia. Somen kieltäminen nuorelta on sosiaalinen itsemurha. Somessa on kaikki nuoret. Ratkaisu ei ol

Kumpi sitten on pahempi. Vuoden verran pois somesta vai somessa kiusattavana. 

Vierailija
90/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en allekirjoita aloittajan väitettä, että kiusaaja voi pahoin. Lapseni on 5-luokkalainen, luokalla on yksi poika, joka on varsin ilkeä, kiusaa surutta luokkakaveria. Suorastaan nauttii kun toiselle tulee paha mieli. Kiusaaminen on suunnitelmallista, esim yrittää kääntää mun poikaa kaveriaan (kiusattu) vastaan. On varsin varakkaasta perheestä, ei alko-ongelmaa vanhemmilla tms. Tosi inhottava lapsi, oli jo päiväkodissa kiusaaja. Tuskin lopettaa ikinä.

Kiusaaminen tulee ylemmyydentunnosta. Kotona on perheessä opetettu, että ollaan muita parempia ja muut ovat alempiarvoisia. Sieltä ne narsistiset arvot tulevat. Tuo kasvatustyyli on todennäköisesti vanhemmilta hyvin tietoista ja he kokevat sen oikeaksi. Ovat itse yhtä raadollisia työelämässä. Siksi tuomio tulisi tulla vanhemmille.

Vierailija
91/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, itse olen kaksimetrinen ja päälle satakiloinen kehonrakentaja kamppailulajiharrastaja, ja enpä ole ikinä kiusaamista kokenut. Jostain syystä ihmiset on aina olleet aika maireita ympärilläni😅😅

Vierailija
92/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi perustaa lastensuojeluun jokin yksikkö, joka käsittelee kiusaajia. Tämä voisi olla oikeasti toimiva konsepti, koska sillä olisi jo pelotevaikutus. Osa kiusaajista tosin taitaa olla jo asiakkaita.

Veikkaanpa, ettei ole. Siellä on niin valtava resurssipula ja osaamisen puute, että vakavatkin tapaukset jää apua vaille. Työntekijöitä on uutisten mukaan jopa kehotettu rikkomaan lakia.

Kiusaajien toimintaan ei opettajatkaan puutu, koska ei kiusaajista ole heille mitään vaivaa.

Vaivaa ja lisätyötä aiheuttaa kiusattu, koska hän valittaa kiusaamisesta.

Kiusaajat tulee monesti  ns. pärjäävistä perheistä, ovat pyrkyreitä kuten vanhempansakin ja osaavat käyttää sekä kyynärpäitä että nuoleskelua. He löytävät helposti liittolaisia. He tulevat menestymään elämässä. Sen sijaan kiltit ja hyväkäytöksiset kiusatut eivät niinkään.

Yhteiskunnassa on nykyään viidakon lait.

Vierailija
93/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni opettaja otti yhteyttä, että eräs lapsi syyttää lastani kiusaamisesta. Kyseessä on viidesluokkalaisia lapsia.

Tämä toinen lapsi oli lisännyt lapseni whatsapp-ryhmään, jossa lapseni mukaan oli tyhmät jutut ja hän ei halunnut kuulua kyseisten henkilöiden whatsapp-ryhmään. Hän oli poistunut ryhmästä näillä sanoin. Tämä toinen lapsi oli kotona kertonut, että lapseni kiusaa häntä ja jättää ulkopuolelle. Lapsen äiti oli kouluun yhteydessä ja syytti lastani kiusaamisesta ja nimittelystä. 

Jotkut lapset ovat oppineet, että kun tulee paha mieli niin kannattaa sanoa taikasanat se kiusaa mua ja syyttää toista kiusaajaksi niin johan alkaa tapahtua.

Vierailija
94/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkuus ei tarkoita sitä, että lapsen kotioloissa ei olisi puutteita, väkivaltaa, narsismia alkoholismia. 

Tai sitten vaan vanhemmat ovat itse pärjänneet hyvin koulussa ja työelämässä kiusaamalla muita. Menestys on ollut taattu ja samat keinot opetetaan lapsille.

Kiusaaja hyötyy aina jotenkin kiusaamisesta. Tämä hyöty pitäisi saada poistettua.

Ikuiset tarinat kiusatuista reppanoina ja ongelmaisina  joutaa romukoppaan.

Kiusaajista tulee vanhempiensa kaltaisia menestyjiä, jotka pilkkaavat heikompiosaisia ja mielistelevät ylempiään. Seuratkaapa politiikkaa ja työelämää. Toisten hyväksikäytöllä rikastuu.

Vierailija
95/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itse olen kaksimetrinen ja päälle satakiloinen kehonrakentaja kamppailulajiharrastaja, ja enpä ole ikinä kiusaamista kokenut. Jostain syystä ihmiset on aina olleet aika maireita ympärilläni😅😅

No joo. Tuskin olit koulussa kaksimetrinen ja satakiloinen. 

Mutta ymmärrän pointin. Kiusattujen lasten vanhemmille olisi yksi hyvä vinkki tarjolla. Vahvistakaa lapsenne itsetuntoa. Luokaa hänelle onnistumisen kokemuksia. Ohjatkaa harrastuksiin. Kamppailulajit voisi olla hyväksi. Välittäkää, kannustakaa ja rakastakaa.

Älkääkä vaan vinkuko, että koulun, poliisin ja lasun täytyy suojella lastanne.

Koulun jälkeen seuraa aikuisuus ja idiootit pysyvät aina keskuudessamme. Silloin pitäisi jo pärjätä itse. Ei koulu ja lasut enää auta. Poliisia voi toki yrittää huudella, jos pomo ei tervehtinyt käytävällä tai joku otti vikan kahvipullan nenän edestä.

Onnea tulevaisuuteen!

Vierailija
96/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennettu riehuja tai kiusaaja heti reksin puhutteluun. Reksi soittaa heti isälle tai äidille ja pyytää tätä hakemaan kullannuppunsa kotiin välittömästi. Käsky pysyä kotona vähintään kaksi viikkoa ja vanhempien tulee vastata opetuksesta tuona aikana. Siinähän oppivat tavoille.

Vierailija
97/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten vaan vanhemmat ovat itse pärjänneet hyvin koulussa ja työelämässä kiusaamalla muita. Menestys on ollut taattu ja samat keinot opetetaan lapsille.

Kiusaaja hyötyy aina jotenkin kiusaamisesta. Tämä hyöty pitäisi saada poiste

Miten saisit kasvatettua lapsestasi menestyjän uhriutumisen sijaan?

Eivät kaikki menestyneet ole entisiä koulukiusaajia. Eikä kaikista koulukiusatuista tule onnettomia reppanoita.

Jokainen voi vaikuttaa oman elämänsä kulkuun.

Vanhemmilla on vastuu lapsistaan. Myös kiusattujen lasten vanhemmilla omistaan. Vai onko kiusatuksi tuleminen ja uhriutuminen ylisukupolvinen ongelma? Kiusattu luuseri kasvattaa kiusatun luuserin?

Vierailija
98/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääosa kiusaajista on jo lastensuojelutoimien piirissä.

Vierailija
99/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisbarometrin mukaan puolet kiusaustapauksista on koulun henkilökunnan tekemiä. 

Opettajatkin ovat samanlaisia ihmisiä kuin me muut. Heillä on päihde-, parisuhde-, mielenterveys- ja talousongelmia kuten muillakin. Lisäksi on myös asennevammoja ja loppuunpalamista. Nämä kaikki heijastuvat myös koulutyöhön ja purkautuvat oppilaisiin. Opettajien työterveyteen tulisi saada panostusta.

Opettajien koulutus ei anna riittäviä valmiuksia nuorten kohtaamiseen. Itä-Suomen yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan oppilaiden häiriökäytös johtuu opettajan käytöksestä. Osaamattomia oppilaita nolataan ja saatetaan häpeään. Ei ole riittäviä keinoja muuhun.

Opettaja voi osoittaa luokasta kiusattavan, jonka kimppuun kiusaaja kavereineen käy ja jättää opettajan rauhaan. 

Pahin tilanne on, jos opettaja tuntee henkilökohtaisesti kiusaajan perheen tai jos tämä tulee merkittävästä perheestä paikkakunnalla. Silloin tilanne on kiusatun kannalta toivoton. Pidetään tyhjänpäiväisiä kokouksia nimellisesti, mutta mikään ei muutu. 

Kiusaamisesta ei saada tehtyä loppua ennen kuin opettajien osuutta rehellisesti selvitetään. Opettajat ovat vailla ohjausta ja tukea asiassa.

Vierailija
100/169 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennettu riehuja tai kiusaaja heti reksin puhutteluun. Reksi soittaa heti isälle tai äidille ja pyytää tätä hakemaan kullannuppunsa kotiin välittömästi. Käsky pysyä kotona vähintään kaksi viikkoa ja vanhempien tulee vastata opetuksesta tuona aikana. Siinähän oppivat tavoille.

Tämä voisi toimia. Kun vanhemmat joutuvat riittävän usein keskeyttämään työpäivänsä (tai kaljanjuonnin), saattaisi alkaa kuria löytyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan