Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

30-vuotias nainen sai e-pillereiden takia laajan aivoinfarktin, josta selvisi ihmeen kaupalla. Normaalisti sellaiseen kuollaan

Vierailija
10.05.2025 |

Nina oli elämänsä kunnossa oleva kolmekymppinen, joka sai aivoinfarktin ruuhkavuo-sina. Hänellä ei ollut aivoinfarktin perinteisiä riskitekijöitä. Minulle kerrottiin myöhemmin, että e-pillerit aiheuttivat sairastumiseni

Aamulla Nina tyhjensi pyykkejä pesukoneesta alakerrassa, ja mies katseli sillä aikaa 2- ja 4-vuotiaiden lasten kanssa televisiosta Muumeja.

Muistan, että revin pyykkejä koneesta oikealla kädellä ja yhtäkkiä näen saman käden roikkuvan halvaantuneena vatsani edessä. Pelästyin, että kenen käsi siinä on ja aloin huutaa miestäni nimeltä. Samalla tajusin, että tajunnantasoni alkaa heiketä. Siitä ei ole muistikuvia, miten olen päätynyt olohuoneen sohvalle.

Olohuoneen sohvalla maannut Nina sai sanottua miehelleen, ettei tunne oikeaa kättä ja jalkaansa. Toinen puoli kasvoista roikkui.

Hätäkeskuspäivystäjän kanssa hän ei pystynyt puhumaan, ymmärrettäviä sanoja ei tullut.

Ambulanssin tultua ensihoitajat epäilivät Kahiluoto-Mikkolaisen mukaan kohtausta paniikkihäiriöksi ja päättivät taluttaa hänet ambulanssiin ja kuljettaa terveyskeskukseen.

Olin aivan kauhuissani. Mietin, että voiko Suomessa tapahtua tällaista, kun infarktin merkit olivat maallikollekin hyvin selkeät. Terveyskeskuksessakin lääkäri käski hengitellä paperipussiin.

Lopulta Kahiluoto-Mikkolaisen mies vei hänet omalla autolla yliopistolliseen sairaalaan. Siellä alkoi tapahtua. Pää CT-kuvattiin pian, mutta tuloksissa ei vielä siinä kohti näkynyt selittävää.

Koska puhetta ei tullut eikä kehon oikealla puolella ollut tuntoa, Kahiluoto-Mikkolainen jäi aivohalvausyksikköön tehostettuun valvontaan.

Lapset, joita pidin yleensä kaiken päivää sylissä, katsoivat kuin vierasta ihmistä, Kahiluoto-Mikkolainen kertoo ja puhkeaa itkuun. Asiasta on vieläkin vaikeaa puhua.

Särky hellitti voimakkailla lääkkeillä ja hänet siirrettiin neurologiselle osastolle. Siellä alkoivat poissaolokohtaukset.

Kuulin kaiken mitä puhutaan, mutta en pystynyt itse puhumaan. Silmät nykivät niin, etten jossain vaiheessa nähnyt muuta kuin verhonipsut. Nykinä helpotti välillä lääkkeellä, mutta palasi taas.

Kahiluoto-Mikkolainen vaati pääsyä magneettikuvaan. Se tehtiin lopulta muutama päivä halvausoireiden alkamisesta. Siinä näkyi, että aivoissa oli ollut laaja vasemmanpuoleinen infarkti. Lääkärin sanat pysäyttivät.

Tuloksista kertonut neurologi sanoi, että olin todella onnekas. Saamaani infarktiin kuulemma kuollaan aina.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/c6d16f31-90ef-4639-a31f-6b19f…

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi e-pillerihullu. E-pillereillä hoidetaan nykyään pääasiassa gynekologisia sairauksia ja pelkkään ehkäisyyn on sitten kierukat ja kondomit. Myös esim. ylipaino, tupakointi, pitkittynyt stressi, liikkumattomuus, päihteet, korkea verenpaine, korkea kolesteroli ja migreenitaipumus lisäävät aivoinfarktiriskiä huomattavasti. 

Ai, mä kun luulin, että ehkäisypilleriä käytetään ensisijaisesti ehkäisyyn. 

Vierailija
42/59 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣 Ota jo ne psyykePILLERISI niin saattaisit joskus keksiä uutta spämmättävää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

upup

Vierailija
44/59 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottavaa. Taas yksi syy miksi en ikinä aio aloittaa e-pillereitä vaan aion pysyä luomuna aina. N33

E-pillereitä ei akun perin ollut tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. 

Vierailija
45/59 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

upup

Vierailija
46/59 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI IHMEESSÄ KOPIOIT TÄNNE muitten kirjoittamia juttuja!

Eihän tuossa mitään rikota, koska lähde. 

Tuo kirjoittaja on se sama pöljä, joka huutaa lokkia, jos joku kysyy uutisen lähdettä.

Vierailija
47/59 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo outoa, että perusasioita ei osata edes hoitavalla taholla.

Muistisääntö PIAN

P = PUHE: Pyydä potilasta toistamaan jokin yksinkertainen lause, kuten Aurinko paistaa tänään. Pystyykö hän toistamaan sen oikein vai onko puhuminen hankalaa ja puhe epäselvää?

I = ILME: Pyydä potilasta hymyilemään. Onko hymy tavallinen vai jääkö toispuoleiseksi? Roikkuuko toinen suupieli tai onko kasvojen toinen puoli tunnoton?

A = AVUTON RAAJA: Pyydä potilasta nostamaan molemmat käsivartensa suorina eteen tai sivuille. Roikkuuko toinen käsivarsi alempana, onko se heikko tai tunnoton?

N = NYT: Jos oireet tai jokin niistä täsmää, toimi heti. Soita hätänumeroon 112. Älä jää odottamaan, korjautuuko tilanne. Se saattaa korjaantua, mutta tilapäinenkin aivoverenkiertohäiriö voi olla merkki uhkaavasta halvauksesta.

Vierailija
48/59 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus on paljon vaarallisempaa kuin pillerit.

Vierailija
49/59 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi, että olet mitä todennäköisimmin yhtä pitkä kuin leveä ja verisuonet tukossa, taidat olla vielä lukutaidotonkin. Selvennyksenä kun ei tainnut aueta: Terveelliset elämäntavat auttavat ennaltaehkäisemään vastaavia tapauksia tulevaisuudessa.

Vierailija
50/59 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönsi itsekkin että nuoruus ja terveellinen elämä ei pelastanut nyt pauhaa kuinka ihmiset ei tee elämäntapamuutosta. Hoihoijaaa se autto hänellä miten?

Ihmettelin itsekin jutussa ollutta hyvin ristiriitaista kuvatekstiä:

"Nina kertoo muuttuneensa aivoinfarktin saatuaan terveysnipottajaksi, joka jaksaa kertoa liikunnasta ja terveellisestä ruokavaliosta. Sairastuin terveellisistä elintavoista huolimatta. Siksi en ymmärrä miksi ihmiset omilla elintavoillaan aiheuttavat oman sairastumisensa."

Eli hän sairastui ihan sattumalta, mutta muut itseaiheutetusti elintapojensa kautta? Kiva asenne. 

Vierailija
51/59 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei kehitetä ehkäisyä miehille! Aina naiset joutuvat kärsimään ja jopa kuolemaan sen takia!

Minulle jos yksikin mies niitä pillereitä ehdottaa, niin olen tämän varalle kehittänyt suunnitelman esittää että ok, pillerit hankittu. Sitten rupeaa kiukuttelemaan ja alakuloiseksi, seksi oman miehen kanssa ei nappaa jne. mitä pillereitä napsivat naiset ovat kertoneet oireikseen. Voipi sen jälkeen mieli muuttua miehelläkin. Mahdollinen seuraus voikin sitten olla avioero, jos oikeasti lopettaa pillereiden käytön ja näkee miehensä epämiehekkäänä. 

Vierailija
52/59 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoinfarkteja saa myös nuoret miehet. Onko tilastoa alle 40v naisten ja miesten aivoinfarkteista. Onko pillereitä syövillä naisilla yleisempää? 

Vierailija
53/59 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että yhtäkään miestä ei olisi laitettu vastaavilla oireilla hengittelemään paperipussiin!!!! Aivan uskomatonta toimintaa lääkäriltä.

Siinähän veikkaat. Fakta kuitenkin on, että miehet kuolevat naisia useammin terveysongelmiin. Se on miehet joita ei oteta vakavasti, naiset vain kääntävät sen miesten syyksi tyyliin "mitäs ette soita lääkäriin kun saatte halvauksen"

Vierailija
54/59 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei kehitetä ehkäisyä miehille! Aina naiset joutuvat kärsimään ja jopa kuolemaan sen takia!

Minulle jos yksikin mies niitä pillereitä ehdottaa, niin olen tämän varalle kehittänyt suunnitelman esittää että ok, pillerit hankittu. Sitten rupeaa kiukuttelemaan ja alakuloiseksi, seksi oman miehen kanssa ei nappaa jne. mitä pillereitä napsivat naiset ovat kertoneet oireikseen. Voipi sen jälkeen mieli muuttua miehelläkin. Mahdollinen seuraus voikin sitten olla avioero, jos oikeasti lopettaa pillereiden käytön ja näkee miehensä epämiehekkäänä. 

Tästä huomaa etteivät naiset oikeasti nauti seksistä tai läheisyydestä miehen kanssa. Miehen voi jopa laittaa vaihtoon ihan noin vain.

Taitaa olla ainoa syy miehen kanssa oleiluun jokin resurssi mitä mies naiselle tarjoaa. Raha?

Vierailija
55/59 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä huomaa etteivät naiset oikeasti nauti seksistä tai läheisyydestä miehen kanssa. Miehen voi jopa laittaa vaihtoon ihan noin vain.

Taitaa olla ainoa syy miehen kanssa oleiluun jokin resurssi mitä mies naiselle tarjoaa. Raha?

Minä en kehooni tunge vieraita aineita. Oma keho, oma oikeus. Minulla on myös terveyssyyt sairauden tuomien pääkipujen ja kuivuusoireiden myötä, joten hormonaalinen ehkäisy vain pahentaisi niitä. Hormonaalinen ehkäisy on vain jättänyt asiat naisten hoidettaviksi, ja nainen saa kärsiä seuraukset miehen itsekkäiden tarkoitusperien takia.

Minä nautin seksistä ja läheisyydestä miehen kanssa, kiitos kysymästä. Seksi- ja rakkauselämä pelaa oikein hyvin, vaikka hui, käytämme yhdynnässä kondomia. Niin on aiemminkin tehty kunnes e-pilleri mahdollisti seksin ilman pelkoa raskaaksi tulemisesta ja samalla tuli  sukupuolitautiepidemia, ja myöhemmim kasarilma AIDS-epidemia jylläsi, vanhempani nämä tietävät kun nuorempina saivat kyseisiä ilmiöitä todistaa. 

Vierailija
56/59 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit. No even once

Vierailija
57/59 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin paha endometrioosi, että siihen ainoa toimiva lääkitys on ollut e-pillerit ilman taukoja, joten sillä on mentävä. Onneksi myös perinnöllisenä sairautena on tullut verenpainetauti niin aivoinfarkti on enemmän kuin todennäköinen jossain vaiheessa elämää. Mutta sitä ei auta murehtia etukäteen vaan nauttia hetkestä. Olkaa onnellisia, jotka saatte valita syöttekö pillereitä vai ei, mutta älkää tulko jeesustelemaan sillä muille. 

Vierailija
58/59 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nina oli naija napsutellut koko yön ja sai infarktin siks, oli ns.nusauteltu aivot pihalle.

T.Maukka

Vierailija
59/59 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potaskaa koko juttu.

Tää tyyppi on hysteerinen valehtelija.

Yli kahdenkymmenen vuoden takaisen jutun nostaminen omiin mielipiteisiin nojaten... no juu, iltapulukamaa.