Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden lapsi hoidossa pph:lla, kysymyksiä!

Vierailija
18.09.2008 |

Haetteko lapsen HETI kun pääsette töistä vai käyttekö kaupan kautta? Pidättekö lasta hoidossa vaikka olis vapaapäivä, loma tms.?

Itseäni on alkanut sapettamaan eräs perhe, jonka äidin TIEDÄN pääsevän töistä jo klo 15 ja silti hän on lasta hakemassa vasta 16.30-17.00.... Kyseessä siis perheen ainoa lapsi ja isäkin on normi päivätöissä 8-16. Lisäksi lapsi tuodaan jo aiemmin vaikka äidin työpäivä alkaa klo 9. Lapsi on meillä siis jo 7.30.

Minusta on lastakin kohtaan väärin, että häntä pidetään vain äidin ja isän mukavuussyistä hoidossa 9 h päivässä! Kyseessä 2,5-vuotias lapsi.

Vastatkaa käsi sydämellä miten itse teette ja mitä mieltä olette tällaisesta toiminnasta? Toki asia on harmittava siksikin, että minun hoitopäiväni venyvät tällaisen takia. En kehtaa suoraan kysyä, mutta aivan varmaa on se, että äidin työpäivä on tosiaan 9-15.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien lapsukaisen kasin huitamilla ja haen neljän aikaan. Vien lapsen > menen töihin > pääsen töistä > haen lapsen. Ei välipoikkeamia... Ehdottomasti haen lapseni hoidosta HETI, kun pystyn. Lapsukainen on ollut hoidossa niin vähän aikaa, ettei tässä ole ehtinyt vielä vapaapäiviä olemaan. Ehdottomasti olisin kotona lapseni kanssa, jos olisi vapaata.... nyt pidän ylityövapaita, koska lapsen pph on lomalla, enkä tahtonut pientä varahoitoon viedä (varsinkaan kun ei ole nimettyä varahoitajaa edes...).

Alunperin oli tarkoitus, että kaveri on hoidossta 09-17:00. Meidän pph:lle kuitenkin sopi paremmin tuo 08-16:00 ja koska mulla on joustava työaika, niin samapa tuo meille. Ymmärsin kyllä hänen tilanteensa, sillä eka lapsi tuodaan hoitoon jo seiskan aikaan aamulla, joten työpäivä hänellä olisi kyllä pitkä, jos minä hakisin tuon meidän kaverin vasta viiden jälkeen pois.

Ehkä tuolla perheellä on ihan hyväksyttävät syyt toimia tuolla tavalla, ei kai aina saisi epäillä pahinta heti...

Vierailija
22/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin tulet tänne muita haukkumaan hulluksi.

Ja tiedoksi ap. EI ole rikkonut tuolla aloituksellaan vaitiolovelvollisuuttaan mitenkään, tuosta tekstistä perhettä on mahdoton tunnistaa, perheitä joissa äidillä työaika 9-15 ja lapsi 2,5v pph.lla on suomessa tuhansia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn myös töissä, mutta työtä ei ole joka päivä, eikä se kestä kuin 4-6 h kerralla. Lapsi menee hoitoon aamulla ja minä tulen takaisin kotiin, jos ei ole työtä. En kuitenkaan töllötä telkkaria, vaan avaan tietokoneen ja rupean väsäämään opinnäytettä. Välillä pidän paussin ja roikun parikytä minsaa av:llä. Työskentelen n. 6 h, tyttö hoidossa n. 7 h. Tuo ekstratunti menee syömiseen ja lyhyeen taukoon, kuten normiduunissakin. Joskus käytän taukoni kaupassa käyntiin ja syön koneella.

Naapuri kerran ihmetteli, miten vien lapsen hoitoon ja tulen itse kotiin. Luuli, että olen työtön ;)

Vierailija
24/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin en todellakaan hae lasta suoraan töistä, vaan yleensä käyn esim kaupassa tai muilla asioilla. Itse nautin yksinäisestä kauppareissusta tai muusta ajasta silloin, kun mahdollisuus on. Tämä on ihan reilusti sovittu hoitajan kanssa. Ei mitään järkeä kiskoa lasta ylös kesken unien. Hoitaja myös itse ehdotti, että lapsi saisi syödä välipalan ja hakisin vasta sen jälkeen, niin ei olisi niin kiire ruuan kanssa.

Meidän molempien mielestä tämä on toiminut erittäin hyvin. Huomioitavaa tietysti on, että lapsen päivän pituus pysyy normaalin rajoissa.

Silloin, kun itse pääsen normaaliin aikaan töistä, haen lapsen heti, ettei päivä veny liian pitkäksi.

En ymmärrä, mikä ongelma tässä on, jos lapsen päivä on normaalin mittainen?

Vierailija
25/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kyseessä myös lapsenkin etu, etteivät hoitopäivät veny liian pitkiksi. Espoossa muuten ohjeistettiin kirjallisena muutama vuosi sitten päiväkodeista, että lapsen hoitoaikaa on vain vanhempien työaika ja työmatkoihin kuluva aika. Hoitoaikaan ei kuulu mm. vanhempien shoppailu tai harrastuksiin kuluva aika. Käytännössä sille ei tietenkään mitään voi, että osa (näköjään suuri osa ) vanhemmista toimii tässäkin asiassa täysin itsekkäästi.

Vierailija
26/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kyseessä myös lapsenkin etu, etteivät hoitopäivät veny liian pitkiksi. Espoossa muuten ohjeistettiin kirjallisena muutama vuosi sitten päiväkodeista, että lapsen hoitoaikaa on vain vanhempien työaika ja työmatkoihin kuluva aika. Hoitoaikaan ei kuulu mm. vanhempien shoppailu tai harrastuksiin kuluva aika. Käytännössä sille ei tietenkään mitään voi, että osa (näköjään suuri osa ) vanhemmista toimii tässäkin asiassa täysin itsekkäästi.

Vierailija
27/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjeistaja kun ei ole ollut tietoinen että hoitoon ovat oikeutettuja myös sellaiset lapset joiden vanhemmat eivät ole töissä tai joilla ei ole työmatkoja.

Vierailija
28/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyttenkin lapset ovat päiväkodissa vaikka itse olen kotona koko päivän. Meille on päiväkodista sanottu, että parempi että lapset tulevat välillä hoitoon vaikka olen kotona. Sillä vapaapäiviä tulee muutenkin paljon ja lapset vieraantuvat muuten hoidosta.

Vierailija
29/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhden lapsen äiti saattaa tulla ihan milloin vaan hakemaan lasta hoidosta, esim just kesken päikkäreiden. Siitä vaan lapsi ylös ja autoon, äitillä kun nyt on vähän kiire. Soittaisi edes varttia ennen että hoitaja herättelisi lasta rauhallisesti.

Itsellä on joskus ollut tilanne, että olen mennyt kanssa tavallista aiemmin hakemaan lasta, on ollut juuri välipalalla. Ihan turhaa - sitten olen odotellut että lapsi söisi... ei tietenkään malta kun äiti tuli häsläämään kesken heidän ruokailunsa. Paljon parempi että odotan sen vartin ja haen silloin kun parhaiten sopii. järjen käyttö on näissäkin sallittua.

Vierailija
30/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia perheitä joissa etenkin isät vievät lapset hoitoon 7.30-16.30 vaikka olisivat kolme viikkoa lomalla. Tietenkin tämä on ihan älytöntä ja kertoo vain ihmisten itsekkyydestä. Sen sijaan silloin tällöin tai vaikka joka vko tyyliin yhtenä pvänä äidin tai isän pieni 1-2h hengähdystauko vaikka harrastusten tai rauhallisen kaupassakäynnin merkeissä ei luulisi pph elämää saatika lapsen elämää huonontavan. Joissain perheissä ei esim ole muuten mahdollisuutta vanhempien harrastaa koskaan sillä tukiverkkoa ei vaikka ole niin onhan se kaikkien etu, että vanhemmat jaksavat paremmin.

Eriasia on se kuka haluaa olla jatkuvasti ja joka pvä erossa maksimiajan omasta lapsestaan, mutta valitettavasti niitäkin ihmisiä on ja mikäli lapsen normaalimittainen hoitopäivä helpottaa elämää niin minusta siinä ei ole mitään vikaa.

Jotenkin minustakin tuntuu, että valitettavan moni pph narisee omista työajoistaan ja haluaa olla mahdollisimman vähän aikaa päivästä työnsä parissa. Todella sääli, sillä missä on ne perhepäivähoitajat jotka tekevät työtä myös lasten takia ei pelkästään esim sen takia, että voisi olla omat muksut himassa jne. Vai onko niin, että nykyään perhepäivähoitajiksi pääsee kuka vaan, motiiveista viis?

Vierailija
31/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaks vuoro työ ja jos menin iltaan niin työ alkoi 13-14 silloin vein hänet klo 11.00 hoitoon, oli hoitajan oma toivomus ja olisin vienyt itsekin koska kesken unien on vähän vaikea lähteä lasta hoitoon viemään. Sit taas kun aamuvuoro loppui klo 13-14 niin menin kolmen aikaan hakemaan,sekin hoitajan toiveesta, että ehtii heräämään kunnolla ja syömään välipalan. Muutoin lapsi haettiin aina heti töiden jälkeen jos siis hakuaika ei osunut päiväuni aikaan. Joskus lapsi oli vapaapäivinä hoidossa, sekin oli hoitajan toive. Välillä oli tilanne että ilman meidän lasta olisi joutunut menemään päiväkotiin, siksi pyysi että voisiko lapsemme tulla hoitoon, mulle se kävi, sain hoidettua niinä päivinä juoksevia asioita huomattavasti helpommin kuin lapsen kanssa.

Vierailija
32/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimenevä aika on ylitöitä, joista maksetaan minimaalisesti tai sitten sen voi pitää vapaana, kun ylitöitä kertyy tarpeeksi. Työpäivän päälle tulee vielä siivoukset, kauppareissut (siis ruokaa hoitolapsille) ja ruuanlaitto, mahdollisesti myös askartelujen valmistelut. Ja näistä ei saa mitään korvausta.

Pph:lla on myös oma elämä. Itse en esim. koskaan, oikeasti koskaan, ehdi käymään hammaslääkärissä. Viimeksi jäi oman lapseni vanhempainilta väliin, kun hoitolapsi oli niin pitkään. Vanhemmat olivat käyneet pesukoneostoksilla, välittämättä hoitosopimukseen merkityistä hoitoajoista.

Vierailija
33/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jotkut täällä kovistelevat, että "ei kuulu sulle yhtään, jos hotosopimuksen puitteissa menee". Itse en ole pph ja omat lapseni eivät päivähoidossa ole, mutta sen tiedän, että mitä pidemmät hoitopäivät lapsella, sen korkeammalle lapsen stressitasot nousevat... Eli ihan vaan niitä lapsia kannattaa sen verran ajatella, ettei ihan täyttä päivää joka päivä hoidossa pidettäisi, jos vaan työajat sen sallivat. Ap:n tapauksessakin lapsi on vasta 2,5-vuotias! Tuon ikäiselle päivä on ihan hirvittävän pitkä.

Miksi ihmeessä te niitä lapsia olette tehneet, jos ne pitää mahdollisimman pitkäksi aikaa lykätä vieraalle hoitoon joka ikinen päivä?

Vierailija
34/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä saatan tuntien päätyttyä käydä syömässä koululla ja jäädä vielä tekemään jotain tehtäviä. Ja vapaapäivinä tai siis etäopiskelupäivinä, olen joko töissä/kotona lapsen kanssa tai viel muutamaksi tunniksi hoitoon, että saan opiskeltua rauhassa.

Joskus jos tunnit loppuvat jo puolen päivän aikaan, saatan käydä kaupoissa tai kahvilla jossain, koska en viitsi hakea lasta päikkäriaikaan, vaan vasta heti välipalan jälkeen.

Normaalisti hoitoaika on n. 6-9h riippuen päivästä, jos tunteja 9-16 ja matkoihin menee vielä n. tunti per suunta niin päivä on melko pitkä..

En silti käytä päivääni vain hengaillessa ja kaupoissa juosten, vaan hommaa kyllä aina löytyy..

Vierailija
35/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dramaattista maalailua kun kyse oli siitä että äiti ei syystä tai toisesta tullut tasan klo 15 hakemaan vaikka pääsi töistä silloin. Työmatkan pituuttakaan ei tiedetä eikä sitä paljonko se päivä loppujen lopuksi piteni.

Miksi ihmeessä te niitä lapsia olette tehneet, jos ne pitää mahdollisimman pitkäksi aikaa lykätä vieraalle hoitoon joka ikinen päivä?

Vierailija
36/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olikin kysymys siitä miksi vanhemmat eivät halua olla lastensa kanssa, kun pitävät vapaa-ajallaan ja vapaapäivinään pieniä lapsiaan hoidossa! Ei ollut kysymys siitä että onko subjektiivinen oikeus vai ei.

Outoa että joku haluaa pitää lapsiaan hoidossa silloin kun ei ole oikeasti tarvetta! Luulisi että vanhemmat haluaisivat olla lastensa kanssa niin paljon kuin mahdollista.

Miksi tehdä lapsia jos niiden kanssa ei halua viettää aikaa?!

Vierailija
37/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla jo väitti, että rikon vaito-olovelvollisuuttani. Ei pidä paikkaansa. En ole maininnut nimiä en paikkakuntaa en mitään mistä joku voisi tuttunsa tunnistaa. Ehkä kalikka tais sitten kalahtaa juuri tähän henkilöön, joka minua hulluksi haukkui. So what... en välitä.

Tässä hain vain vastausta kysymykseen, että kuinka yleistä on se, että lasta ei tullakaan hakemaan suoraan vaan mutkan kautta eli kaupan kautta tai harrastusten jälkeen. Ja joku tais jo mainitakin, että eikös se tässä asiassa ole se huolettavin seikka, että lapsi joutuu olemaan hoidossa ylipitkää päivää :/ Ei varmasti ole mukavaa kun muut haetaan klo 15 ja yksi lapsi on sitten klo 17 asti vain siksi, että hänen vanhemmillaan olisi mukavaa....

Ja tiedoksi: en paini yksin tämän ongelman kanssa vaan Suomen maa on täynnä vanhempia, jotka pitävät lapsiaan ylipitkiä päiviä hoidossa sekä pp-hoidossa että päiväkodeissa. Tämä tulee näkymään tulevaisuudessa, ikävä kyllä...

Vierailija
38/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen iloinen, että lapseni ovat päiväkodissa eivätkä sinulla.

Vierailija
39/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä käyn usein kaupassa ennekun haen lapsen ja lapsi on vapaapäivinäni joskus hoidossa.

Lapsi on päivittäin hoidossa 9-15 joten vaikka käynkin kaupassa tms. niin hoitopäivä on silti melko lyhyt.

Vapaapäiviä lapselle tulee välillä tosi paljon, välillä taas pidän tai mies pitää vapaapäivän ilman lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän