Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden lapsi hoidossa pph:lla, kysymyksiä!

Vierailija
18.09.2008 |

Haetteko lapsen HETI kun pääsette töistä vai käyttekö kaupan kautta? Pidättekö lasta hoidossa vaikka olis vapaapäivä, loma tms.?

Itseäni on alkanut sapettamaan eräs perhe, jonka äidin TIEDÄN pääsevän töistä jo klo 15 ja silti hän on lasta hakemassa vasta 16.30-17.00.... Kyseessä siis perheen ainoa lapsi ja isäkin on normi päivätöissä 8-16. Lisäksi lapsi tuodaan jo aiemmin vaikka äidin työpäivä alkaa klo 9. Lapsi on meillä siis jo 7.30.

Minusta on lastakin kohtaan väärin, että häntä pidetään vain äidin ja isän mukavuussyistä hoidossa 9 h päivässä! Kyseessä 2,5-vuotias lapsi.

Vastatkaa käsi sydämellä miten itse teette ja mitä mieltä olette tällaisesta toiminnasta? Toki asia on harmittava siksikin, että minun hoitopäiväni venyvät tällaisen takia. En kehtaa suoraan kysyä, mutta aivan varmaa on se, että äidin työpäivä on tosiaan 9-15.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvällä kysyn, koska minua vähän harmittaa että tällekin palstalle usein perhepäivähoitajat purkavat työmurheitaan. Minusta se mustamaalaa meitä, luo vähän ammattitaidottoman kuvan jatkuvasti rutisevista hoitajista.

t: toinen pph

Vierailija
2/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa puheeksi. Hoitosopimuksen ajoissa siis mennään eli periaatteessa vanhemmilla on oikeus pitää lapsi hoidossa noin kauan. Eikä missään lakipykälässä velvoiteta vanhempia tulemaan suoraan lasta hakemaan. Kyse on lähinnä moraalisesta velvollisuudesta, jota ns. normaalit vanhemmat yleensä noudattavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynyt vaikka ihan suoraan, että onko heillä jokin erityinen syy, miksi pitävät lasta hoidossa pidempään?

Voihan olla myös niin, että vanhemmilla (äidillä) on ihan oikea syy siihen, että hän pitää lasta pidempään hoidossa. Vaikkapa mielenterveysongelmia, väsymystä ja uupumusta tai muuten tuen tarvetta vanhemmuudessa. Välttämättähän kyse ei ole laiskuudesta, vaikka sekin voi tietysti olla syynä.

t: se toinen pph

Vierailija
4/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulen yleensä suoraan töistä kotiin. Joskus harvoin käyn kaupassa matkalla, siihen menee noin 20min.

Aikaisemmin kun esikoinen oli perhepäivähoidossa, hain hänet aina heti suoraan töistä. Ja sitten menimme yhdessä lapsen kanssa kauppaan jos oli tarvetta. Joo, oli joskus rasittavaa, kun olimme molemmat väsyneitä, mutta silti ajattelin silloin ja ajattelen edelleen että päivähoito on työssäkäynnin ajaksi ja jos muuten haluan lapselleni hoitajan niin palkkaan sen erikseen.

Vierailija
5/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä enää edes päiväkodissa, mutta aina hain heidät ensin ja sitten mentiin yhdessä kauppaan tms, koska minulla oli jo ikävä lapsiani.

Vierailija
6/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin haluan olla lapseni kanssa niin paljon kuin mahdollista. Vien hänet aamulla 07 hoitoon, kun työni alkava 07.30. Töistä pääsen jo 13.30 ja ehtisin hakemaan lapseni klo 14. Pph:n toivomuksesta haen hänet kuitenkin vasta puoli kolmen jälkeen, jotta ehtii heräillä päiväunilta ja syödä välipalan. Jos minlla on viikolla vapaapäivä, niin aivan takuuvarmasti haluan olla lapseni kanssa kotona enkä vie häntä hoitoon. Joskus, kun työni alkavat klo 10 tai 11, vien hänet klo 09 hoitoon suoraan leikkipuistoon, jotta saa olla ulkona muiden lasten kanssa. Tuollaisina päivinä lapsen isä hakee hänet hoidosta 14.30-15 välisenä aikana.

Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä kuinka joku käytäytyy noin kuin kuvailemasi perhe tekee.

Vierailija
7/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan silti. Saatan päästä töistä lähtemään tunti pari aiemmin kuin hoitoaika loppuu, mutta yleensä mies kuitenkin hakee lapset puoli viiden pintaan tai vähän jälkeen, koska hän pääsee autolla ja jos minä lähden sompailemaan usealla bussilla kahteen eri päiväkotiin niin lapset ovat myöhemmin kotona kuin mitä olisivat jos mies hakee heidät viime tingassa.

Vierailija
8/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äidin työ sellainen, että hän menee työpaikalle, tekee työnsä ja poistuu, vai onko hän esim. opettaja, jonka työhön kuuluu valtavasti muutakin kuin tuntien pitäminen? Itse yritin opettajana ensimmäisenä vuonna pitää lasta mahdollisimman vähän hoidossa, kun minulla ei ollut oppitunteja, ja huomasin sitten tekeväni työt öisin - onhan se työaika virallisestikin kuitenkin paljon enemmän kuin ne pidettävät tunnit...

Vierailija
9/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta käytäntö on sama kuin pph-aikaan.

Eli minä tulen pääsääntöisesti heti töiden jälkeen hakemaan lapset, viimeistään neljältä, yleensä jo puolelta. En ole koskaan harrastanut tuota päivittäistä töiden jälkeen kaupassakäyntiä, vaan meillä hoidetaan ruokaostokset kerran viikossa ja aika harjoin tarvitsee lasten mukaan tulla. Eli töistä suoraan päivähoitoon ja sieltä suoraan kotiin, ei kauppaan.

Silloin tällöin saatan lähteä töistä vähän aikaisemmin (mulla on joustava työaika, menen välillä ennen kuuttakin töihin), käydä lenkillä ennen lasten hakua, mutta silloinkin olen puoli neljältä hakemassa. Lasten päivittäinen hoitoaika on noin 8.30 - 15.30 neljä kertaa viikossa.

Vierailija
10/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain silloin jos oon jostain syystä päässy aiemmin oon käyny kaupassa tms ja ollu hakemassa normiaikaan. vapaapäivät tietty kotona.

Vierailija
11/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla aamuvuoro, mies vie aamulla 6.45 ja minä haen 14.30. Pääsen töistä usein aiemmin, mutta lapsi nukkuu päikkärit ja syö vp:n.

Jos minulla iltavuoro, niin vien klo 11 ja mies hakee 16.15.

Pe mies hakee aina 14.30. Joskus perjantaisin, jos minulla on iltavuoro, niin lapsi saattaa olla hoidossa 9-14.30. Tällöin hoitelen asioita, siivoan tai otan vain aikaa itselle. Tätä tapahtuu tosi harvoin.

Ehkä päivän tai kaksi olen lasta pitänyt hoidossa niin, että itsellä on ollut vapaa/lomapäivä.

Olen tosi tyytyväinen, että lapsen ei tarvitse olla pitkiä päiviä hoidossa.

Vierailija
12/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules ap, kai sinä tiedät että sinulla on vaitiolovelvollisuus etkä todellakaan saisi puhua ääneen hoidettavistasi tai heidän perheistään. Törkeää tehdä tällaisia aloituksia.

Mitä jos kyseessä on esim. opettaja tai muussa vastaavassa työssä oleva henkilö jonka täytyy tehdä valmistelevia töitä kotona. Tai on esimerkiksi jokin sairaus joka vaatii toimia ilman lasta. Syitä voi olla miljoonia. Kysy suoraan henkilöltä itseltää, mutta älä tule juoruamaan toisten asioita tänne. Saat pian syytteen.

Vierailija
13/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse teen vuorotyötä ( ei 3-vuoro) Lapsen hoitoaika on klo 7-17

Työmatkaan kuluu yli puoli tunia. Jos menen töihin klo 8-9-10-11 vien lapsen hoitoon 45min ennen työvuoroni alkua. Jos menen myöhemmin kuin klo 11 vien lapseni hoitoon klo 10. Tämä monestakin syystä - heräämme säännöllisesti joka aamu viimeistään klo 7.30 - en mielestäni voi pakottaa lastani sekavaan jokapäivä-viikko eriaika rytmiin. -lapseni haluaa olla puistossa muiden kanssa aamulla -heillä ruoka jo klo 11. lisäksi jos aamulla askartelu tai liikuntakerho , jossa pph ja lapset käy vien hänet viimeistään sinne klo 9 oli mulla mikä vuoro tahansa. Syystä että etenkin näitä lapsi odottaa koko viikon. Jos menen klo 7 :ksi töihin mies vie lapsen hoitoon klo7. Mies hakee lapsen viimeistään klo 16.30. Jos menee yli sen ilmoitamme hoitajalle tai pahoittelemme, vaikka onkin hoito periaatteessa 17 asti. Viikkovapaalla en vie lasta hoitoon. Tosin liikkariin olen vienyt, koska se oli harvemmin ja olisi saattanut jäädä kokonaan välistä. tänä syksynä olen aatellut kokeilla et vien kerhojen ajaksi jos sattuu mun vapaapäivälle. Mut tietenkin vain kerhon ajaksi ja kotiin heti sen jälkeen.

Ainut lapsi ja 4v.

Näin meillä, eli hoitopäivän pituus on yleensä 6,5-9,5h

Vierailija
14/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavaa on kun lapsi siityi päiväkotiin, eikä tartte kiirehtiä hakemaan niinkuin pph:lta kun ei ne päikyssä tiiä työaikoja...

Vierailija
15/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistettavasti ei saa kirjoittaa. Mitenkään ei voi saada syytettä siitä, että kertoo anonyymillä palstalla, että mulla on yks hoitolapsi joka haetaan klo se ja se ja sillä on isä ja äiti ja sen äiti pääsee töistä silloin ja silloin, kun ei kukaan edes tiedä missä päin Suomea ja missä töissä jne.

Kuules ap, kai sinä tiedät että sinulla on vaitiolovelvollisuus etkä todellakaan saisi puhua ääneen hoidettavistasi tai heidän perheistään. Törkeää tehdä tällaisia aloituksia.

Kysy suoraan henkilöltä itseltää, mutta älä tule juoruamaan toisten asioita tänne. Saat pian syytteen.

Vierailija
16/39 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

7.20-14.50 mutta papereihin pph neuvoi laittamaan "pelivaraa" eli 7-16 ja vaikka lapsi on rakas niin musta oli kyllä ihanaa kun pph:lta välillä tuli viesti, että tytöillä on niin hyvät leikit menossa että hakisinko vasta tuntia myöhemmin. Silloin sain siis itselleni ylimääräistä "omaa aikaa". Kaupassa kävin myös työmatkalla kun ennen bussin tuloa sopivasti kerkisin ja pph kodin vieressä. Olisi tuntunut hölmöltä lähteä takaisin kaupunkiin kauppaan...

Vierailija
17/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus jolloin vanhemmat saavat laittaa lapsensa vaikka kokopäiviäisesti hoitoon vaikka kumpikaan heistä ei kävisi töissä ollenkaan. Siksi ei oikein mahdu päähäni miten joku pph jaksaa kytätä hoidettavien vanhempien työaikoja. Ajatteles jos nämä eivät olisi ollenkaan töissä :O

Kai teille niiden lasten hoidosta jotain maksetaan, joten olisit iloinen että tuollaiselle narisevalle kyylälle on edes töitä. Ei minuakaan omat työajat aina miellytä mutta ei siihen auta netiipalstalla valittaminen koska oma työ on sellaista että aikoihin ei itse voi juuri vaikuttaa.

Vierailija
18/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti ymmärrä miksi pitäis käydä ensin kaupassa tjmv. Osaan käydä kaupassa lapsenkin kanssa. Minnusta tärkeintä on et lapsella on mahd. lyhyet hoitopäivät. Jos menen myöhemmin lapsikin menee myöhemmin ja vapaapäivinä ollaan kotona. Poikkeus on, jos olen todella sairas ja lapsi on ihan terve.

Vierailija
19/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos näis suoraan sanotaa. Jos sovittu hoitoaika ei ylity, niin asiassa ei ole mitään epäselvää.

Vierailija
20/39 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus käyn matkalla siwassa (yllättävän lähellä) koska siinä menee se 5 min ja olisi paljon vaivalloisempaa lähteä sinne taas kävellen lapsen kanssa, mieluummin hän leikkii pihalla kun käy kaupassa. Että tuo 5 min ei varmaan kenenkään elämää kaada, etenkin kun se tapahtuu n kerran viikossa.

Joskus asioin kaupungilla töiden jälkeen jos on jotain välttämätöntä, siinä menee puoli tuntia pitempään. Tuosta sovin aina hoitajan kanssa ja teen tuon niinä päivinä kun hänellä on joku lapsi yhtä pitkään hoidossa, ts ei tarvitse pitkittää työpäivää minun takia.

Me pystymme sopimaan näistä asioista ihan reippaasti ja pyrimme helpottamaan puolin ja toisin toistemme elämää. Joskus esim viemme aamulla hänen lapsensa kouluun kun on matkan varrella tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä