Mistä nuo opettajien palkannostot revitään?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla kyllä kokemuslisät nostavat palkkaa merkittävästi. Minä puolestani en voi ymmärtää, miksi eläkeikää lähestyvien ihmisten, joilla alkaa olla asunnot maksettu ja lapset kasvatettu ja jotka vetävät työtä rutiinilla, pitäisi saada vielä enemmän kuin nyt suhteessa nuoriin, joilla on paljon kalliita investointeja elämässään ja jotka tekevät valmistelevaa työtä paljon enemmän. Olisi reilua, että opettajat siirtyisivät kokonaistyöaikaan, niin paljon eroa valmistelevan työn määrässä on ihan yksilötasolla.
Tässä sinulle yhden opettajan kokemuksia: nuorena ahnehdin tunteja, otin kaiken minkä sain. Nuorena jaksaa. Hienoja aikoja.
Nyt 50 vuotiaana pyydän rehtorilta minimitunnit ja niidenkin hoitamiseen yhden hyppytunnin väliin per päivä. En enää palaudu, ei pysty. Pitkän päivän päätteessä korviini koskee, ikään kuin oma ääneni tulisi suodattamattomana suoraan rumpukalvoihin. Itse tuntee helposti mikä tunti oli hyvä, mikä ei. Parhaaseeni pystyn enää 8-12 välisenä aikana. Hävettää jälkeenpäin, jos en itse pystynyt parhaaseeni. Siksi en halua yhtään enempää kuin opetusvelvollisuuteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on kyllä tämän keskustelun perusteella viilattu linssiin jo vuosikaudet! Peruspalkka luokanopettajana 2900€. Tähän kaikki muu, tva, ylitunnit, jory ja valvontaruokailu niin 3400€. Voinko hakea takautuvasti jostain noita 5000€ palkkoja?
2kk kesäloma ja muut lomat päälle. Lisää vaan pitäisi saada palkkaa?
Opettajien pitkät lomat on kompensaatiota siitä ettei heillä ole varsinaista työaikaa. Opettajien työpäivät jatkuu usein iltaisin ja välillä viikonloppuisinkin kun on esim. koeviikkojen kokeet korjattava.
Varmasti moni muukin ottaisi mielellään samanlaisen kompensaation. Opettajan ammatti on myös ainoa ammatti, jossa työnantaja ei millään tavalla seuraa toteutunutta kokonaistuntimäärää.
Haluat siis kellokortin luovalle alalle? Sitenhän parhaat innovaatiot syntyvätkin.
Sopikaa jitsellenne isommat liksat niin ei tarvitse kadehtia. Eihän ammattiliittoja siihen tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajaksi ei ole kaikista, moni pystyy opettajaksi.
Hoitajaksi pystyy lähes jokainen, matematiikan tai kieltenopettajaksi huomattavasti harvempi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on kyllä tämän keskustelun perusteella viilattu linssiin jo vuosikaudet! Peruspalkka luokanopettajana 2900€. Tähän kaikki muu, tva, ylitunnit, jory ja valvontaruokailu niin 3400€. Voinko hakea takautuvasti jostain noita 5000€ palkkoja?
Eihän tuossa mitään sellaista kirjoiteltu, vaan ihmeteltiin sitä, kun palkkoja aina vääristellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien pitkät lomat on kompensaatiota siitä ettei heillä ole varsinaista työaikaa. Opettajien työpäivät jatkuu usein iltaisin ja välillä viikonloppuisinkin kun on esim. koeviikkojen kokeet korjattava.
Jep jep, uskoo kuka tahtoo. Joku matematiikanope jauhaa 30 vuotta samoilla kokeilla ja monisteilla. Ei paljon tarvi vapaa-aikaa uhrata.
Meinaat että kokeita ei tarvitse siis tarkistaa`?
Voin kyllä omasta puolestani sanoa, että omat oppilaani saavat minulta paljon parempaa opetusta nyt kuin ollessani vastavalmistunut hieman vajaat 20 vuotta sitten. Kokemuslisä on ihan paikallaan. Ja se motivoi jatkamaan töissä