Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Hallitus aikoo helpottaa *alisuoriutujien* irtisanomista!

Vierailija
09.05.2025 |

Orpon hallitus huseeraa taas työmarkkinaosapuolena ja runnoo läpi lisää työntekijän irtisanomissuojaa purkavaa lainsäädäntöä. Irtisanomisperusteeksi riittää vastaisuudessa asiallinen syy. Nyt hallitus haluaa myös, että alisuoriutumisesta voi antaa potkut, vaikka jo nykyisellään työtehtivien laiminlyönnistä voidaan irtisanoa. Asiallinen syy ja alisuoriutuminen ovat molemmat monitulkintaisia käsitteitä. Alisuoriutumista voitaisiin määritellä vertaamalla toisen työntekijän suoriutumiseen, tai työnantajan asettamiin tavoitteisiin esim myyntitavoitteisiin.

Mielenkiintoinen tämä meidän työvoimapula, jota ratkotaan järjestämällä yhä useammalle potkut töistään ja helpottamalla irtisanomista. Sitähän kuvittelisi, että jos todella on työvoimapula, pikemminkin haluttaisiin kaikin keinoin pitää kiinni työntekijöistä. Vaikka sitten suoritusteho olisi vähäsen heikompi.

Eikö ole mahdollista selvittää, mistä väitetty alisuoriutuminen johtuu ja tukea työntekijää, tai vaihtoehtoisesti antaa mahdollisuutta tehdä lyhyempiä päiviä, tai työviikkoa?

Nyt ihmiset halutaan heittää pois työelämästä kuin roskat. Kun lähestulkoon millä perusteella vaan, tai mistä syystä vaan voi käytännössä saada potkut, myös työssäkäyviltä lähtee perusturva alta. Ja entä ne ihmiset, joiden suorituskyky esimerkiksi sairauden vuoksi on alentunut? Heille ei tule enää olemaan mitään joustoa, tai paikkaa työelämässä eikä mahdollisuutta sitä kautta osallistua yhteiskuntaan. Työt tulee kasautumaan muutamille huippusuorittajille, kun taas loput pyörivät potkujen ja temputuksen limbossa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011222992.html

Kommentit (329)

Vierailija
41/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yritykset ovat ennenkin voineet irtisanoa laiskurit ja alisuoriutujat tuosta vain ilman riskiä niin miksi kaikki meuhkaa muutoksesta. Eihän tämä silloin oikeasti muuta mitään? 

Vierailija
42/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijällä pitäisi myös vastaavasti olla peruste purkaa työsuhde välittömästi ylisuoriutumisen vuoksi ilman pelkoa karenssista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tämä hallitus on alisuoriutunut.

Hyvä pointti. Heille voidaa antaa potkut

Vierailija
44/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yritykset ovat ennenkin voineet irtisanoa laiskurit ja alisuoriutujat tuosta vain ilman riskiä niin miksi kaikki meuhkaa muutoksesta. Eihän tämä silloin oikeasti muuta mitään? 

Niin siis tämä muuttaa asian siten, että kenet vaan voidaan koska tahansa irtisanoa, vaikka olisi hoitanut työtehtävänsä. 

Miten määritellään asiallinen syy, tai alisuoriutuminen? Mihin sitä verrataan? Jos työnantaja vaikka määrää täysin epärealistiset tavoitteet, niin voit saada potkut, jos ei pääse niihin.

Vierailija
45/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tämä hallitus on alisuoriutunut.

Hyvä pointti. Heille voidaa antaa potkut

Miettikää Petteri Orpoa jollain normaalilla työpaikalla. Mies lintsaa ja löytyy milloin mistäkin. Voi jättää työt hoitamatta ja olla poissa tärkeistä velvoitteista vaikka vaimon syntymäpäivien takia. Olisi saanut potkut aikapäiviä sitten. Entä tavoitteet? Missä on ne 100 000 uutta työpaikkaa?

Vierailija
46/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hyvä asia. Aika pitkän työuran tehneenä, kyllä otti aina päähän työpaikan lusmut. Näitä löytyi aina joka työpaikalta ja osastolta. Käytännössä muut joutuivat tekemään heidän työstään suuren osan. Monet olivat ihmisinä tosi mukavia, mutta työkavereina raskaita. Ei ole todellakaan helppo irtisanoa työntekijää, jos ei ole näyttää suoranaista väärinkäytöstä. Vaatii aina painavat perusteet.

Vierailija
47/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole voinut. Heitä on vaan pakosti roikotettu mukana vuodesta toiseen. Ehkä jonkun yt- neuvottelun piirissä saatu pois perustelemalla jollain diipadaapa taloudellis tuotannollisuus perustein.

Vierailija
48/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ois pitäny olla voimassa jo vuosikymmeniä sitten. Hyvä lakimuutos. T. Kivirekiä hinannut

Jos sun kollegat ei ole tehneet töitään, niin siitä on aina saanut irtisanoa. Esimies on ilmeisesti ollut sun kanssa eri mieltä. Se että päsmäröit muiden töitä ja pidät itseäsi muita arvokkaampana, ei susta sellaista kuitenkaan tee.

Se on ollut todella hankala prosessi irtisanoa sellainen työntekijä ennen.

T. Esimies joka on urallaan yhden sellaisen irtisanonut

Ei mitään ongelmaa. Meillä on järjestetty yhden miehen YT-neuvotteluja vaikka miten monet. Aina saadaan ulos kuka tahansa.

Vierailija
49/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän siivousalasta sen, että wc siivous kestää 5 sekunnttia niiden tietokone analyyseissä.ison hehtariien marketin siivoaa 1 siivooja ja jos on valitusta ,saa potkut heti. tämä jo nyt tällä hetkel.

on muuten laiton alue ja liian kuormittava, jo nyky työsuojelulakien kanssa.tätä ei kuitenkaan liitot tutki, koska korruptio ja ulkomaan orjat...yleisesti tiedossa kaikilla.

luulen että siivoojat poistuu kokonaan, ei enää ole siivoajia. ei palkkaa eikä turvaa,ei edes ulkkis tee enää.luulen et thaimaa ja muut maat poistuu suomesta ja menee muualle. suomi ei ole sivistysmaa.

Vierailija
50/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on enää muutama päivä enää töitä ja sitten oon työtön. Nämä uutiset vielä lisäksi raastaa niin mieltäni, että mä haluan pois tästä maailmasta.

En usko, että olen ainut joka kokee näin.

Ihmiset kaipaa turvaa elämään.

Vierailija
51/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Vierailija
52/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen siihen irtisanomiseen tarvittiin yrityksen johtajat mukaan, jatkossa riittää kun esimies ei tykkää sun naamasta tai tulet väärän lätkäjengin lippis päässä vastaan.

Vierailija
53/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS: Hallitus aikoo helpottaa *alisuoriutujien* irtisanomista!

Kuinka tämä vaikuttaa hallituksen jatkoon? Ovatko ministerit rajattu tuon ulkopuolelle?

Vierailija
54/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kokoomuspersut, siellä vilppi, valhe ja mädätys.

Vierailija
55/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tiedän siivousalasta sen, että wc siivous kestää 5 sekunnttia niiden tietokone analyyseissä.ison hehtariien marketin siivoaa 1 siivooja ja jos on valitusta ,saa potkut heti. tämä jo nyt tällä hetkel.

on muuten laiton alue ja liian kuormittava, jo nyky työsuojelulakien kanssa.tätä ei kuitenkaan liitot tutki, koska korruptio ja ulkomaan orjat...yleisesti tiedossa kaikilla.

luulen että siivoojat poistuu kokonaan, ei enää ole siivoajia. ei palkkaa eikä turvaa,ei edes ulkkis tee enää.luulen et thaimaa ja muut maat poistuu suomesta ja menee muualle. suomi ei ole sivistysmaa.

Joo, tämä myös. Mietin itse yksi päivä just tätä. Meille annettiin aikaa max 15 hotellihuoneen siivoamiseen, johon kuului siis petivaatteiden vaihto, pölyjenpyyhintä, lattian pesu, astioiden tiskaus, minijääkaapin pesu ja täyttö, kylpyhuoneen, suihkun, vessan kaiken kuuraus, pyyhkeiden vaihto jne. Ja se piti kaikki tehdä yksin. Käytännössä maratonjuoksua huoneesta toiseen koko päivän.

Kuitenkin kotisiivouksessa jossa on 2 tekijää, hotellihuoneen kokoisen yksiön siivousaika on vähintään 4 tuntia viiva koko työpäivän ja veloitus väliltä 400-700€. 

Vierailija
56/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ois pitäny olla voimassa jo vuosikymmeniä sitten. Hyvä lakimuutos. T. Kivirekiä hinannut

Jos sun kollegat ei ole tehneet töitään, niin siitä on aina saanut irtisanoa. Esimies on ilmeisesti ollut sun kanssa eri mieltä. Se että päsmäröit muiden töitä ja pidät itseäsi muita arvokkaampana, ei susta sellaista kuitenkaan tee.

Se on ollut todella hankala prosessi irtisanoa sellainen työntekijä ennen.

T. Esimies joka on urallaan yhden sellaisen irtisanonut

Ei mitään ongelmaa. Meillä on järjestetty yhden miehen YT-neuvotteluja vaikka miten monet. Aina saadaan ulos kuka tahansa.

Onkin todela hyvä yritys kun on jatkuvasti yt:t päällä. Parempi, että voidaan irtisanoa huonoimmat ilman moista pelleilyä.

Vierailija
57/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole voinut. Heitä on vaan pakosti roikotettu mukana vuodesta toiseen. Ehkä jonkun yt- neuvottelun piirissä saatu pois perustelemalla jollain diipadaapa taloudellis tuotannollisuus perustein.

Jännästi ketjussa on tästä asiasta täysin päinvastaisia kokemuksia ja näkemyksiä ihmisillä. Lain mukaan työtehtäviä laiminlyöneen on saanut irtisanoa.

Jo yli vuosikymmen sitten koeaika myös pidennettiin puoleen vuoteen. Eli miten työnantaja ei ole sitä heikkoa suoriutumista sitten havainnut?

Vierailija
58/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos on perhe ja tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia vapaa-ajalla niin ei jaksa olla yhtä tehokas kuin sinkku. 

Samoin uusi työntekijä ei osaa tehdä asioita vielä yhtä nopeasti kuin vakituiset esim. Valtion virastossa toimistotöitä, opeteltavaa on ihan hitosti. 

Vierailija
59/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä myös. Mietin itse yksi päivä just tätä. Meille annettiin aikaa max 15 hotellihuoneen siivoamiseen, johon kuului siis petivaatteiden vaihto, pölyjenpyyhintä, lattian pesu, astioiden tiskaus, minijääkaapin pesu ja täyttö, kylpyhuoneen, suihkun, vessan kaiken kuuraus,

Siis 15 minuuttia.

Vierailija
60/329 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä muutos. Lusmut ja jumittajat joutaakin saada potkut. Olen varma että työttömistä löytyy oman tiimini jarrujankuttajille ja kissa kipeä -saikuttajille erinomaiset korvaajat.