HS: Hallitus aikoo helpottaa *alisuoriutujien* irtisanomista!
Orpon hallitus huseeraa taas työmarkkinaosapuolena ja runnoo läpi lisää työntekijän irtisanomissuojaa purkavaa lainsäädäntöä. Irtisanomisperusteeksi riittää vastaisuudessa asiallinen syy. Nyt hallitus haluaa myös, että alisuoriutumisesta voi antaa potkut, vaikka jo nykyisellään työtehtivien laiminlyönnistä voidaan irtisanoa. Asiallinen syy ja alisuoriutuminen ovat molemmat monitulkintaisia käsitteitä. Alisuoriutumista voitaisiin määritellä vertaamalla toisen työntekijän suoriutumiseen, tai työnantajan asettamiin tavoitteisiin esim myyntitavoitteisiin.
Mielenkiintoinen tämä meidän työvoimapula, jota ratkotaan järjestämällä yhä useammalle potkut töistään ja helpottamalla irtisanomista. Sitähän kuvittelisi, että jos todella on työvoimapula, pikemminkin haluttaisiin kaikin keinoin pitää kiinni työntekijöistä. Vaikka sitten suoritusteho olisi vähäsen heikompi.
Eikö ole mahdollista selvittää, mistä väitetty alisuoriutuminen johtuu ja tukea työntekijää, tai vaihtoehtoisesti antaa mahdollisuutta tehdä lyhyempiä päiviä, tai työviikkoa?
Nyt ihmiset halutaan heittää pois työelämästä kuin roskat. Kun lähestulkoon millä perusteella vaan, tai mistä syystä vaan voi käytännössä saada potkut, myös työssäkäyviltä lähtee perusturva alta. Ja entä ne ihmiset, joiden suorituskyky esimerkiksi sairauden vuoksi on alentunut? Heille ei tule enää olemaan mitään joustoa, tai paikkaa työelämässä eikä mahdollisuutta sitä kautta osallistua yhteiskuntaan. Työt tulee kasautumaan muutamille huippusuorittajille, kun taas loput pyörivät potkujen ja temputuksen limbossa.
Kommentit (329)
Minkä takia koette ongelmaksi, että voidaan irtisanoa porukkaa alisuoriutumisen perusteella? Jos hoidatte hommanne kunnialla, niin se on kyseisen pomon ongelma, jos hän irtisanoo teidät. Itsepähän menettää tällöin osaavan tai "osaavan" työvoiman.
Mä tulen saamaan lemput heti, kun tämä laki tulee voimaan. Olen 62-vuotias ja lonkat on sököt, samoin olkapäät. Sairaslomilla en ole kuitenkaan ollut. En taivu enää kaikkiin työn vaatimiin asentoihin. Ennen meidänkin työmaalla vanhemmat työntekijät saivat kevyemmät hommat, mutta nyt pitäisi pystyä samaan kuin nuoremmat. Liikun paljon vapaa-ajalla ja yritän pitää itseni kunnossa, mutta kulumille ei oikein mitään voi. Oon käyttöikäni päässä niin sanotusti.
Mulla on täydet ikä- ja kokemuslisät ja se hiertää työnantajaa. Koko ajan vittuillaan ja irvistellään. Totta kai se "latvialainen" on halvempi. Latviastahan tunnetusti saa kansalaisuuden helposti. Kumma kyllä nämä kaikki "latvialaiset" puhuvat venäjää. Puoli vuotta ovat töissä ja kun veroja pitäisi alkaa maksamaan, niin livahtavat Tallinnaan vaihtamaan nimeä. Verot kerää ryzzämafia. Näkisittepä millaisilla autoilla "työnjohtajat" täällä ajelevat. Niitä ei hankita palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä tulen saamaan lemput heti, kun tämä laki tulee voimaan. Olen 62-vuotias ja lonkat on sököt, samoin olkapäät. Sairaslomilla en ole kuitenkaan ollut. En taivu enää kaikkiin työn vaatimiin asentoihin. Ennen meidänkin työmaalla vanhemmat työntekijät saivat kevyemmät hommat, mutta nyt pitäisi pystyä samaan kuin nuoremmat. Liikun paljon vapaa-ajalla ja yritän pitää itseni kunnossa, mutta kulumille ei oikein mitään voi. Oon käyttöikäni päässä niin sanotusti.
Mulla on täydet ikä- ja kokemuslisät ja se hiertää työnantajaa. Koko ajan vittuillaan ja irvistellään. Totta kai se "latvialainen" on halvempi. Latviastahan tunnetusti saa kansalaisuuden helposti. Kumma kyllä nämä kaikki "latvialaiset" puhuvat venäjää. Puoli vuotta ovat töissä ja kun veroja pitäisi alkaa maksamaan, niin livahtavat Tallinnaan vaihtamaan nimeä. Verot kerää ryzzämafia. Näkisittepä millaisilla autoilla "työnjohtajat" täällä ajelevat. Niitä ei hankit
Olet juuri oikean ikäinen irtisanottavaksi, joten älä huoli. Syntymävuotesi on joko -62 tai -63, joten ns. eläkeputki koskee vielä sinua, taitaa -64 syntyneet olla viimeinen ikäluokka ketä se koskee. Eli saat täydet 500 päivää ansiosidonnaista ja jatkopäivät päälle, kunnes alin eläkeikäsi tulee täytettyä. Siitä sitten vaan siirryt eläkkeelle suoraan. Voit myös alkaa nostamaan OVEa, kunhan aika on sopiva.
Olisin sinun iässäsi lähtenyt jo vapaaehtoisesti "nosteleen", mutta siihen menee vielä 10 vuotta. Ei se kipeänäkään ole hääviä olla töissä, tai muuten raihnaisena. Mutta kun monella ei ole elämässä muuta kuin se työ, mistä sitten yritetään kaikin keinoin pitää kiinni.
Tämä, jos mikä on todella surullista.
up