Siis mitä ihmettä? Eikö nuoret käy enää kesätöissä?
Vähän aikaa sitten juttelin sukulaisteinin kanssa ja ei ollut kuulemma menossa mihinkään töihin koko kesänä, ikää jo 15 vuotta. Ei ollut kuulemma juuri kukaan kavereistaan myöskään menossa. Aika laiskalla kuulostaa kyllä nykynuorison touhu, itse olen ollut 13-vuotiaasta lähtien kaikki kesät töissä
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Itse olin tuon ikäinen reilu 20 vuotta sitten, enkä muista ketään joka olisi ollut koko kesän töissä. Eikä niitä paikkoja ollut silloinkaan niin paljon, jotka olisi olleet paljon sen pidempiä kuin pari viikkoa, että niihin olisi kaikki halukkaat edes päässeet.
Olen vähän yli 40 enkä myöskään taida tuntea ketään joka olisi ollut kesätöissä tuon ikäisenä. Kesätyöntekijät minun työpaikallani ovat myös aina olleet vähintään lukion/amiksen loppusuorala.
Ap voi käydä kysymässä Urpolta ja Ruikulilta miksei ole kesätyöpaikkoja
Kaikki työpaikat ovat siirtyneet vuokrafirmoille eikä näissä firmoissa ole erikseen kesätöitä.
Jatkossa tulee olemaan paljon yli 20-vuotiaita ilman minkäänlaista työkokemusta. Ikävä kierre käynnistyy jo varhain kun ei saa kesätöitä. Sitten ei saa seuravana kesänäkään kun ei ole kokemusta. Sama toistuu monta kertaa ja lopulta nuori syrjäytyy täysin
Itse olin ekaa kertaa kunnolla eli koko kesän kesätöissä vasta ku olin 22-vuotias. Hyvin oon kerennyt tekemään töitä sen jälkeen. Itseasiassa niinkin paljon et pitää syksyllä ottaa pieni breikki että saa opinnot finaaliin joskus. N33
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työpaikat ovat siirtyneet vuokrafirmoille eikä näissä firmoissa ole erikseen kesätöitä.
Tavallaan olet väärässä, koska myös vuokratyöntekijöiden oikeuksiin kuuluu vuosiloma ja yritysten täytyy hankkia asiakkailleen sijaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin 15-vuotias edes pääsee nykypäivänä töihin
Nurmikoita leikkaamaan niin kuin aina ennenkin.
Missä on ne niityt joiden leikkaamiseen tarvitaan tuhansia ihmisiä, kun laki ei salli alle 16-vuotiaiden ajavan moottorikäyttöisillä vehkeillä kuin melko pitkälti jotain jalkapallo-ja golfkenttiä?
-eri
Niihin rekryprosesseihin kuuluu nykyään ryhmähaastatteluja ja persoonallisuustestejä joilla pyritään karsimaan kaikki introvertit hakijat pois. Monesti jo ilmoituksissa sanotaan että toivotaan ulospäinsuuntautunutta ja sosiaalista työntekijää. Ikävältä tuntuu kaikkien vähänkään ujompien nuorten puolesta joille ei edes anneta mahdollisuutta
Vierailija kirjoitti:
Eivät käy kun niistä töistä ovat kilpailemassa aikuisetkin työttömät.
Jep meille kauppaan tuli kesätyöhakemuksia yliopistokoulutetuila aikuisilta, jotka olivat olleet kassalla opiskeluaikana eli työkokemusta useampi vuosi. Vaikea siinä teinin kilpailla.
AP on täysin pihalla nykypäivän todellisuudesta
Vakuutus ei korvaa alle 16-vuotiaan työtapaturmaa, joihin kuuluu myös se, että jää auton alle työmatkalla. Siksi alle 16-vuotias ei saa työpaikkaa.
En saanut kesätöitä kuin kerran vaikka oli 80-luku. Niissä oli aina ihan ihmeellistä se hakeminen, yrittäjien lapset ja reippaat ekstrovertit otettiin. Me hiljaiset jotka ei saaneet mitään opastusta jäivät aina ilman. Pääsin ensimmäisen kerran omilla ansioilla insinöörin hommiin vasta 26-vuotiaana, sen jälkeen onkin oltu työelämässä tauotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät käy kun niistä töistä ovat kilpailemassa aikuisetkin työttömät.
Jep meille kauppaan tuli kesätyöhakemuksia yliopistokoulutetuila aikuisilta, jotka olivat olleet kassalla opiskeluaikana eli työkokemusta useampi vuosi. Vaikea siinä teinin kilpailla.
Käytännössähän kaupan kesätyöntekijät ovat useimmiten saman vuoden ylioppilaita koska täysi-ikäisyys on kuitenkin kassatyössä lähes välttämätöntä nykyään kun kaupassa saatetaan tehdä vuoroja yksinkin. Voihan siihen sen aikuisenkin ottaa mutta toisaalta aina ottaa sen riskin että mitä jos se aikuinen saakin oman alansa työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa alle 16-vuotiaan työtapaturmaa, joihin kuuluu myös se, että jää auton alle työmatkalla. Siksi alle 16-vuotias ei saa työpaikkaa.
Tämä. Vaikka olisit kuinka ahkera, työnantaja on konkurssissa, jos olet onnettomuudessa työmatkalla.
Kyllähän sitä menisi muttei ole paikkoja. Opiskelijatkin on pulassa kun samoihin hanttihommiin hakee työttömät työnhakijat.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai korvaa. Työnantaja on aina velvollinen vakuuttamaan työntekijänsä riippumatta minkä ikäisiä nämä ovat. Ongelma on enemmänkin se, että nykyään on varsin vähän sellaisia töitä tarjolla joita alaikäinen voi tehdä. Kyseseenhän tulee lähinnä erilaiset avustavat tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kävisi? Työ on orjuutta.
On se jännää: -90 luvulla oli lama mutta silti oli noloa, ellei ollut kesällä missään töissä. Nykyään ei ilmeisesti ole yhtään noloa, eikä myöskään ennen tätä uutta lamantapaista. Pitäähän nyt kultamussukoiden saada lomailla kun koulu on niiiiin rankkaa..
Siis joku luuleeko jotkut ihmisjoukot, että nuoret käy kesätöissä?
Öööh, mitä ihmettä?
Ei nykyään nuoret kesätöissä käy. He lepäävät kouluvuoden rasituksia pois! Vanhempien tehtävä maksaa nuorten elätys. Nykyään nuoret uupuvat kovin helposti!
Se on aika mielenkiintoista että nuorten ihmisten oletetaan olevan superihmisiä jotka eivät pidä koskaan lomaa. On itsestäänselvyys, että työssäkäyvällä on kesäloma mutta edes peruskoulua päättävällä ei sitä joidenkin mielestä saisi olla.