Siis mitä ihmettä? Eikö nuoret käy enää kesätöissä?
Vähän aikaa sitten juttelin sukulaisteinin kanssa ja ei ollut kuulemma menossa mihinkään töihin koko kesänä, ikää jo 15 vuotta. Ei ollut kuulemma juuri kukaan kavereistaan myöskään menossa. Aika laiskalla kuulostaa kyllä nykynuorison touhu, itse olen ollut 13-vuotiaasta lähtien kaikki kesät töissä
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Ei edes poikani päässyt kesätöihin isänsä miljoonia tuottavaan firmaan. Jo on aikoihin eletty.
Iskä tietää ettei se poika kiutenkaan mitään tekisi.
Väsynyt aloitus. Valitettavasti niitä duuneja ei ole kaikille.
Ne kesätyöpaikat saadaan jo suhteilla tai satumaisella tuurilla nykyään
Vierailija kirjoitti:
Hietaniemen hautausmaallekin oli hakenut kausityöntekijän paikkaa yli 2.500 ihmistä, suurin osa koulutettuja aikuisia. Kahvilaketju Picnicin 20 kesätyöpaikkaan oli yli 4.000 hakijaa.
Alaikäiset ovat aina joutuneet aloittamaan isin tai äidin firmasta. Niin meilläkin.
Höpsin pöö. Minä tunnen useitakin yrittäjiä eikä niiden kakarat aloita iskän firmasta vaan yksi valmentaa seuransa junnuja, yhden erittäin rikkaan yrittäjän poika aloitti renkaita vaihtamalla ja sen jälkeen meni kaivurimiehelle lapioonnojaajaksi (minulle ei oikein ikinä selvinnyt mihin sitä maassa olevaa seisoskelijaa tarvitaan, mutta hyvin siitä maksettiin.) Poika vaan naureskeli, miten tekijöitä ei meinaa löytyä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin 15-vuotias edes pääsee nykypäivänä töihin
Nurmikoita leikkaamaan niin kuin aina ennenkin.
Teille vai?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne saadaan reippaalla asenteella ja osaamisella
Omat lapset on olleet töissä jo 14-15vuotiaasta . Toinen nyt 18v ja toinen 20v. Ahkeria ja on haluttu töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reippaita nuoria löytyy sata jokaista avointa paikkaa kohti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin 15-vuotias edes pääsee nykypäivänä töihin
Nurmikoita leikkaamaan niin kuin aina ennenkin.
Ei meidän kunnassa ainakaan oteta alle 16-vuotiaita kaupungin puistotöihin tai hautausmaalle. Hautausmaan kausityöntekijän paikoistakin suurin osa varattu täysi-ikäisille
Itse olin tuon ikäinen reilu 20 vuotta sitten, enkä muista ketään joka olisi ollut koko kesän töissä. Eikä niitä paikkoja ollut silloinkaan niin paljon, jotka olisi olleet paljon sen pidempiä kuin pari viikkoa, että niihin olisi kaikki halukkaat edes päässeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista osaamista 15-vuotiaalla on jolla voisi kilpailla työmarkkinoilla täysi-ikäisiä hakijoita vastaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reippaita nuoria löytyy sata jokaista avointa paikkaa kohti
Sitten pitää hankkia se osaaminen työhön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista osaamista 15-vuotiaalla on jolla voisi kilpailla työmarkkinoilla täysi-ikäisiä hakijoita vastaan
Itse osasin 15-vuotiaana koodata, ajaa traktoria, hoitaa maatilan eläimiä, siivota, kokata, asiakaspalvelua yms, ja aina löytyi kesätöitä kun hankin osaamista ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset on olleet töissä jo 14-15vuotiaasta . Toinen nyt 18v ja toinen 20v. Ahkeria ja on haluttu töihin.
Minä olin ensimmäisessä kesätyössä vähän alle 20v. Silti olen ollut ahkera ja haluttu työntekijä viimeiset 25 vuotta. Onneksi sain nauttia vapaista kesistä nuorena. Onhan tässä koko elämä aikaa raataa.
Kohta taitaa tulla uusi kilpailija työnhakuun eli minä. Tässä Suomessa menee jotain ihan täysin väärin. Säälin mä nuoriakin, sillä syrjäytymisen vaara on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonnekin pitäisi vaan päästä se osaaminen näyttämään...
mitkä kesätyöt, eihä niihi o ikinä päässy ku harvat ja nekin mamman tai papan suhteilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse osasin 15-vuotiaana koodata, ajaa traktoria, hoitaa maatilan eläimiä, siivota, kokata, asiakaspalvelua yms, ja aina löytyi kesätöitä kun hankin osaamista ihan itse.
Voihan sitä osaamista nuorella olla vaikka minkälaista, mutta ei se auta siinä kohdassa, kun laki ei salli alaikäisen sellaista tekevän, niin ei aika heikoilla sitä on täysi-ikäistä vastaan.
-eri
Kesätöidensaanti on vaikeaa. Olen niin onnellinen, että oma 15v sai töitä koko kesäkuuksi. Isoveli on ollut aina lusmu, ei ole hakenut muuta kuin bileporukoihin.
Ysärillä pääsi kyllä kesätöihin. Varmaan nykyään tuo suurtyöttömyys vaikuttaa. On näitä kaupoilla muutakin työsopimusta kute 0 tunti sopimus. Ja kaupas varmaa ikäraja 18 ku niin myöhään kaupat auki. Jotku jäätelömyyjät ja ruohonleikkuuta tarjolla jossai..