Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä ihmettä? Eikö nuoret käy enää kesätöissä?

Vierailija
09.05.2025 |

Vähän aikaa sitten juttelin sukulaisteinin kanssa ja ei ollut kuulemma menossa mihinkään töihin koko kesänä, ikää jo 15 vuotta. Ei ollut kuulemma juuri kukaan kavereistaan myöskään menossa. Aika laiskalla kuulostaa kyllä nykynuorison touhu, itse olen ollut 13-vuotiaasta lähtien kaikki kesät töissä 

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät mene koska työnantajapuoli sumutti työlainsäädännössä sellaisilla asioilla joita siellä ei ole. tai sitten yritti soveltaa väärää kohtaa.

onko se osaamista? katsokaa tarkoin mihin lafkan markkinointiin hurahdatte.

Vierailija
82/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäpaitsi ajat ovat eri kuin silloin kun SINÄ olit sen ikäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoin tähän nyt kesätyöikäisenä nuorena: tänä kesänä (16-vuotiaana) olen toista kesää töissä. itse olen onneksi saanut töitä molempina vuosina, kun olen niitä hakenut, mutta tiedän monia ikäisiäni, jotka eivät ole lukuisista hyvistä hakemuksista huolimatta saaneet yhden yhtä kesätyöpaikkaa tai päässeet edes haastatteluun. ja kun kesätyötilanne on näin huono, jotkut eivät jaksa edes yrittää hakea töitä, koska lukion päälle pahimmillaan kymmenien työpaikkojen hakeminen "turhaan" ei houkuta, kun kesätyön saaminen on kaukana itsestäänselvyydestä. sekä ala- että täysi-ikäisillä kavereillani on sama ongelma, mutta alaikäisenä töiden saaminen on vielä vaikeampaa, koska moneen työhön ei voida edes harkita alle 18-vuotiaita. monet siis haluaisivat töihin, mutta eivät pääse, ja lisäksi tiedän monia, jotka ovat olleet joka kesä töissä 14- tai 15-vuotiaasta asti, kun he ovat paikat saaneet. töitä siis kyllä halutaan, niitä on vain vaikea saada!

Vierailija
84/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöistä on ollut pulaa useampana vuotena, on ollut lehdissä.

Vierailija
85/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perskokkare -hallituksella edes aikuisetkaan saa kesätöitä, niin miten nuoret?

Vierailija
86/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät, eivät käy, eivätkä mene.

Vierailija
87/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olen käsittänyt, että Suomessa olisi joku kova työvoimapula, ja tekijöitä pitäisi tuoda paljon ulkomailta. Eivätkö ko. työt ja ehdot kelpaa suomalaisille, vai mistä tuo johtuu, jos siis aikuisillakin on tuollainen tilanne? Ymmärrän, että koululaiset eivät voi vielä tehdä kaikkia töitä.

Vierailija
88/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä orjaluokka suu vaahdossa muistelee menneitä aikoja taas.

Vierailija
89/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pappa lue uutisia? Tavallista kesätyötä hakee nykysin 6000 muutakin hakijaa paikkaa kohden ja pitkän työuran tehneitä, töistä pois potkittuja työttömiä. 

Vierailija
90/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupaikkakuntien kesätyöpaikat menevät "parempien perheiden" lapsille

Vierailija
91/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuosta uutisoitu, että kesätyöpaikkoja on vähän ja hakijoita on tavallista enemmän. 

Vierailija
92/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta olen käsittänyt, että Suomessa olisi joku kova työvoimapula, ja tekijöitä pitäisi tuoda paljon ulkomailta. Eivätkö ko. työt ja ehdot kelpaa suomalaisille, vai mistä tuo johtuu, jos siis aikuisillakin on tuollainen tilanne? Ymmärrän, että koululaiset eivät voi vielä tehdä kaikkia töitä.

Mistäs niin olet käsittänyt? Jostain kapitalistien maksetuista mainoksista vai?

Vierailija
93/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kommentoin tähän nyt kesätyöikäisenä nuorena: tänä kesänä (16-vuotiaana) olen toista kesää töissä. itse olen onneksi saanut töitä molempina vuosina, kun olen niitä hakenut, mutta tiedän monia ikäisiäni, jotka eivät ole lukuisista hyvistä hakemuksista huolimatta saaneet yhden yhtä kesätyöpaikkaa tai päässeet edes haastatteluun. ja kun kesätyötilanne on näin huono, jotkut eivät jaksa edes yrittää hakea töitä, koska lukion päälle pahimmillaan kymmenien työpaikkojen hakeminen "turhaan" ei houkuta, kun kesätyön saaminen on kaukana itsestäänselvyydestä. sekä ala- että täysi-ikäisillä kavereillani on sama ongelma, mutta alaikäisenä töiden saaminen on vielä vaikeampaa, koska moneen työhön ei voida edes harkita alle 18-vuotiaita. monet siis haluaisivat töihin, mutta eivät pääse, ja lisäksi tiedän monia, jotka ovat olleet joka kesä töissä 14- tai 15-vuotiaasta asti, kun he ovat paikat saaneet. töitä siis kyllä halutaan, niitä

Lisäksi kuulemma kaupan kassallekin joutuu tekemään jotani psykologien palikkatestejä.

Onhan se töiden järjestäminen vähän sellaista tekemisen järjestämistä. 

Itselle viimeisimmässä haastattelussa ilmaistiin rivien välistä, että mitä enemmän pystyn pudottamaan työntekijätunteja, sen parempi. Eivät Oy-pomot halua maksaa työntekijöistä, vaan koneita, jotka tekevät heille rahaa 0,1% työntekijäkustannuksista. 

Ehkäpä tässä myös osasyy siihen, miksi talous sakkaa. Muistan lukeneeni jostain vanhan viisauden kirjasta, että yhteisöt toimivat ihmisillä, eivät mekaniikalla.

Vierailija
94/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? Onko AP oikeesti noin ulalla nuorten työllistymismahdollisuuksista kesätöihin? Ihmeellustä, ettet seuraa uutisia ja yhteiskunnallisia asioita. 

Olin minäkin töissä 12-vuotiaasta asti. 80-luvulla tilanne oli ihan eri kuin nyt. Herää tähän päivään. 

Vierailija
95/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan tsiisus nyt sentään!

Vierailija
96/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin 15-vuotias edes pääsee nykypäivänä töihin

Nurmikoita leikkaamaan niin kuin aina ennenkin.

Ei meidän kunnassa ainakaan oteta alle 16-vuotiaita kaupungin puistotöihin tai hautausmaalle. Hautausmaan kausityöntekijän paikoistakin suurin osa varattu täysi-ikäisille 

Koneiden käyttö vaatii 16-vuoden ikää. Tarkoitan tässä ihan niitä tavallisia ruohonleikkureita ja trimmereitä. Sama sääntö se on ihan kaikkialla. Tuo ensimmäinen kirjoittaja voisi päivittää tietonsa nykyaikaan. 

Vierailija
97/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs niin olet käsittänyt? Jostain kapitalistien maksetuista mainoksista vai?

Uutisissa on toistettu tällaista viestiä, että tekijöitä tarvitaan muualta.

Vierailija
98/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetko uutisia?

Tuleeko kotimaan työttömyystilanne täysin yllätyksenä? Töitä ei ole edes täysi-ikäisille. 

Vierailija
99/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole työvoimapulaa, vaan on pula oikean, kunnollisen palkan maksavista työnantajista. 

Vierailija
100/104 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetko uutisia?

Tuleeko kotimaan työttömyystilanne täysin yllätyksenä? Töitä ei ole edes täysi-ikäisille. 

Ilmeisesti jotakin duunia kuitenkin on, jos jengiä täytyy lennättää ulkomailta niitä tekemään? Vai ovatko nämäkin loppuneet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi