Poika jumittuu koko ajan ja mikään ei suju koulussa tai kotona
Se että hän on huithapeli on kaikkien tiedossa myös koulussa mutta nyt on alkanut ihme jumittaminen. Aamut on kamalia koska kaikki tapahtuu niin hitaasti. Koulussa ollaan jo tavattu open ja koulupsykologiin ja terveydenhoitajan ja he epäilivät adhd ilman ylivilkkautta mutta mitään tutkimuksia ei ole vielä aloitettu. Oppitunneilla ei ehdi pahimmillaan tehdä mitään tunnin aikana siksi koska tavarat on hukassa, kynä pitää terottaa, pitää päästä vessaan ja kun viimein pääsee istumaan niin jumittuu eikä saa aloitettua. Mä en ymmärrä miten en ole aiemmin huomannut näitä ongelmia vai onko ne oikeasti tullut ihan parissa kuukaudessa. Voiko olla?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon on päivässä tiktokissa?
Ei ole tiktokkia. Peliaika on tunti päivässä. Puhelin otetaan yöksi pois.
No onko youtube. Siellä lyhytvideot sama asia.
On mutta puhelin ei ole koulussa mukana eikä netti toimi 18 jälkeen.
Aikuisena jumitusongelma voi olla vaikkei ADHD diagnoosia olisi. Olen tehnyt sellaisia töitä joiden perusteella ADHD:ta pidettiin ainakin ennen mahdottomana. Ongelma on joskus ratkennut itsestään. Turhauttavaa odotella sitä. Tuntuu että pitäisi ikäänkuin itse keksiä joku ajatus mikä pakottaisi toimimaan.
Lapsi kun sanoo että "tuntuu niin vaikealta, en pysty" niin moni vanhempi vaan tyytyy siihen eikä lähde painostamaan eikä pakottamaan lasta. Siitä lapsi oppii, että ei tarvitse mennä mukavuusalueen ulkopuolelle eikä haastaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheen lapset olivat pystyneet käyttämään youtubea vaikka vanhemmat olivat muka katkaisseet netin. Lapset ovat taitavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lisään että puhelin on ja siellä on pelejä joita voi pelata ilman nettiä. Yöksi otan pois.
Toiminnanohjauksen ongelmaa, voi toki olla tarkkaamattomuuttakin tuon perusteella että huithapeliksi hänet luokittelet. Jos asuinpaikassanne on toimintaterapeutti, hakeutua lääkärin lähetteellä toimintaterapeutin arvioon. Heillä on erityisosaamista käytännön työkaluista noihin haasteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kun sanoo että "tuntuu niin vaikealta, en pysty" niin moni vanhempi vaan tyytyy siihen eikä lähde painostamaan eikä pakottamaan lasta. Siitä lapsi oppii, että ei tarvitse mennä mukavuusalueen ulkopuolelle eikä haastaa itseään.
Juuri näin. Sitten koulussa onkin jumissa, kun ope vaatii tekemään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lisään että puhelin on ja siellä on pelejä joita voi pelata ilman nettiä. Yöksi otan pois.
Tarviiko puhelinta?
Millainen arki on? Paljon nukkuu? Paljon ruutuaikaa? Mitä harrartaa? Saako syödä riittävästi ja monipuolisesti? Millaiset rauta-arvot ?
ADHD ei ilmene parissa kuukaudessa? Onko koulussa tai kotona sattunut jotain mikä voisi vaikuttaa käytökseen esim. kiusaaminen, ero ?
Vierailija kirjoitti:
Toiminnanohjauksen ongelmaa, voi toki olla tarkkaamattomuuttakin tuon perusteella että huithapeliksi hänet luokittelet. Jos asuinpaikassanne on toimintaterapeutti, hakeutua lääkärin lähetteellä toimintaterapeutin arvioon. Heillä on erityisosaamista käytännön työkaluista noihin haasteisiin.
Entisaikaan remmi korjasi toiminnanohjauksen ongelmat. Ei tarvittu lääkäreitä jos lasta laiskotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko puhelinta?
Ei varmaan mutta ei hän sillä niin paljon ole.
Taidat olla yhtä saamaton kuin lapsi. ET SITTEN OLE VIENYT LASTA LÄÄKÄRIIN?
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan perinteistä kurinpitoa kokeiltu? Siis mallia "tottelet tai itket ja tottelet".
Aika moni ei nykyään käytä kurinpitoa, ja sitten lähdetään hakemaan noita adhd-diagnooseja, kun koetaan, ettei ole muuta vaihtoehtoa.
Jos on PDA, tuo "tottele tai itke ja tottele" aiheuttaa vain sen, että itkee, mutta ei edelleenkään "tottele", koska hänen kehonsa lakkaa tottelemasta aivojen antamia käskyjä.
Vierailija kirjoitti:
Millainen arki on? Paljon nukkuu? Paljon ruutuaikaa? Mitä harrartaa? Saako syödä riittävästi ja monipuolisesti? Millaiset rauta-arvot ?
Menee nukkumaan 21.30 ja herätän 7 aikoja. Tunti peliaikaa mutta puheliaikaa ei ole rajattu, harrastaa jalkapalloa ja treenit on kahtena iltana viikossa lisäksi pelaa kavereiden kanssa pihalla. Syö paljon ja ihan monipuolisesti vaikka ei tykkää monista kasviksista... Rauta-arvoja ei ole mitattu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä samaa 12 v kanssa. Olen lapsen tkraali yh ja täysin loppu. Iltaisin saa olla vieressä vartioimassa että tekee läksyt peseytyy jne jumittuu vaan puhelimelle tai muuhun tekemiseen. Saattaa esim syödä 2 tuntia iltaruokaa. Aamulla saa hoputtaa ja huolehtia että ehtii kouluun. Koulussa ei mm ehdi syödä aina eikä ehdi välkälle ollenkaan jumittumisen takia. Sama koulutehtävien kanssa.
Nyt kun on esimurrosikä alkanut on tilanne pahentunut joten ap kannattaa hakeutua tutkimuksiin ajoissa. Minä en enää jaksa ja mietin mm itsemurhaa jatkuvasti Olen siis lapsen kanssa 24 h toista huoltajaa ei ole eikä tukiverkostoja. Taaperosta asti Olen yrittänyt saada apua ja tutkimuksia mutta aina on kuitattu uhmaiällä yms. Esim 2 vuotias juoksee ympyrää tunnin muskarin jälkeen niin etten saa kontaktia höneen a heittäytyy selälleen niin ettei pukeminen onnistu eikä pue itse joskus olimme muskarin jälkeen 2- 3 tuntia ennenkuin pääsimme lähtem
Yritä kaikkesi, että pääsette tutkimuksiin ja mahdollisesti saatte apua, hoitoa, terapiaa, valmennusta. Mitä ikinä tapauksessanne voi saada. Pyydä, vaadi, äläkä anna hutaista puheitasi syrjään millään kliseellä.
Vierailija kirjoitti:
entä muut härvelit, nukkuuko tarpeeksi, mitewn syö? Miten ulkoilee? Onko ystäviä? Kiinnostaako mikään?
Vierailija kirjoitti:
Meillä samaa 12 v kanssa. Olen lapsen tkraali yh ja täysin loppu. Iltaisin saa olla vieressä vartioimassa että tekee läksyt peseytyy jne jumittuu vaan puhelimelle tai muuhun tekemiseen. Saattaa esim syödä 2 tuntia iltaruokaa. Aamulla saa hoputtaa ja huolehtia että ehtii kouluun. Koulussa ei mm ehdi syödä aina eikä ehdi välkälle ollenkaan jumittumisen takia. Sama koulutehtävien kanssa.
Nyt kun on esimurrosikä alkanut on tilanne pahentunut joten ap kannattaa hakeutua tutkimuksiin ajoissa. Minä en enää jaksa ja mietin mm itsemurhaa jatkuvasti Olen siis lapsen kanssa 24 h toista huoltajaa ei ole eikä tukiverkostoja. Taaperosta asti Olen yrittänyt saada apua ja tutkimuksia mutta aina on kuitattu uhmaiällä yms. Esim 2 vuotias juoksee ympyrää tunnin muskarin jälkeen niin etten saa kontaktia höneen a heittäytyy selälleen niin ettei pukeminen onnistu eikä pue itse joskus olimme muskarin jälkeen 2- 3 tuntia ennenkuin pääsimme lähtem
Lapsi aistii sinun pahoinvointia ja reagoi siihen. Tuollainen elämä on lapsen psyykkeelle todella raskasta. Nyt äkkiä lasu ja pyydä apua. Oot pahasti masentunut, normaalisti vanhemmat eivät mieti itsaria, vaikka ois vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan perinteistä kurinpitoa kokeiltu? Siis mallia "tottelet tai itket ja tottelet".
Aika moni ei nykyään käytä kurinpitoa, ja sitten lähdetään hakemaan noita adhd-diagnooseja, kun koetaan, ettei ole muuta vaihtoehtoa.
Jos on PDA, tuo "tottele tai itke ja tottele" aiheuttaa vain sen, että itkee, mutta ei edelleenkään "tottele", koska hänen kehonsa lakkaa tottelemasta aivojen antamia käskyjä.
Aina löytyy joku kirjaindiagnoosi joka tekee tottelusta mahdotonta. Jos ei ADHD niin sitten PDA.
Ei ole mitään murrosiän merkkejä.