Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika jumittuu koko ajan ja mikään ei suju koulussa tai kotona

Vierailija
09.05.2025 |

Se että hän on huithapeli on kaikkien tiedossa myös koulussa mutta nyt on alkanut ihme jumittaminen. Aamut on kamalia koska kaikki tapahtuu niin hitaasti. Koulussa ollaan jo tavattu open ja koulupsykologiin ja terveydenhoitajan ja he epäilivät adhd ilman ylivilkkautta mutta mitään tutkimuksia ei ole vielä aloitettu. Oppitunneilla ei ehdi pahimmillaan tehdä mitään tunnin aikana siksi koska tavarat on hukassa, kynä pitää terottaa, pitää päästä vessaan ja kun viimein pääsee istumaan niin jumittuu eikä saa aloitettua. Mä en ymmärrä miten en ole aiemmin huomannut näitä ongelmia vai onko ne oikeasti tullut ihan parissa kuukaudessa. Voiko olla? 

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen? Lienee ollut aikaa opettaa sitä elämään ihmisiksi, mutta sitä ei ole tehty ja nyt käy näin.

Vierailija
2/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet voivat todella nousta äkisti pintaan. Tiedän tapauksen. Nepsyltä kuulostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen? Lienee ollut aikaa opettaa sitä elämään ihmisiksi, mutta sitä ei ole tehty ja nyt käy näin.

10. Mitä tarkoitat?

Vierailija
4/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvä adhd. Terv. aikuisiän sellainen 

Vierailija
5/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika löytänyt huumeet, pistä huoneensa ylösalaisin!

Vierailija
6/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan perinteistä kurinpitoa kokeiltu? Siis mallia "tottelet tai itket ja tottelet".

Aika moni ei nykyään käytä kurinpitoa, ja sitten lähdetään hakemaan noita adhd-diagnooseja, kun koetaan, ettei ole muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
7/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireet voivat todella nousta äkisti pintaan. Tiedän tapauksen. Nepsyltä kuulostaa.

Musta tuntuu tyhmältä. Tuo huithapelius on ollut osa häntä aina mutta mitään muuta merkkiä ei varmasti ole ollut. Ja nyt kaikki on muuttunut niin vaikeaksi ihan hetkessä. Opekin sanoi samaa onneksi. Onneksi siksi että joku muu on huomannut saman mutta ei tässä ole muuten mitään onnekasta.

Vierailija
8/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon on päivässä tiktokissa?

Vierailija
9/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita sille että jos hommat ei ala sujua niin sitten ei näe puhelintaan kuukauteen ja/tai seisoo tunnin nurkassa per laiminlyönti.

Vierailija
10/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihan perinteistä kurinpitoa kokeiltu? Siis mallia "tottelet tai itket ja tottelet".

Aika moni ei nykyään käytä kurinpitoa, ja sitten lähdetään hakemaan noita adhd-diagnooseja, kun koetaan, ettei ole muuta vaihtoehtoa.

Ei hän ole mitenkään ilkeä tai kuriton. 

Vierailija
11/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja jos tuon mukaan kaikki olisivat nepsyjä, heitä olisi luokassa useampia. 

Tarkat säännöt ja tosiaan jos ei suju niin puhelin ja pelit pois.

Vierailija
12/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tiktokkia. Peliaika on tunti päivässä. Puhelin otetaan yöksi pois.

Vierailija
13/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samaa 12 v kanssa. Olen lapsen tkraali yh ja täysin  loppu. Iltaisin  saa olla vieressä vartioimassa että tekee läksyt peseytyy jne jumittuu vaan puhelimelle tai muuhun tekemiseen. Saattaa esim syödä 2 tuntia iltaruokaa. Aamulla saa hoputtaa ja huolehtia että ehtii kouluun. Koulussa ei mm ehdi syödä aina eikä ehdi välkälle ollenkaan jumittumisen takia. Sama koulutehtävien kanssa. 

Nyt kun on esimurrosikä alkanut on tilanne pahentunut joten ap kannattaa hakeutua tutkimuksiin ajoissa. Minä en enää jaksa ja mietin mm itsemurhaa jatkuvasti Olen siis lapsen kanssa 24 h toista huoltajaa ei ole eikä tukiverkostoja. Taaperosta asti Olen yrittänyt saada apua ja tutkimuksia mutta aina on kuitattu uhmaiällä yms. Esim 2 vuotias juoksee ympyrää tunnin muskarin jälkeen niin etten saa kontaktia höneen a heittäytyy selälleen niin ettei pukeminen onnistu eikä pue itse joskus olimme muskarin jälkeen 2- 3 tuntia ennenkuin pääsimme lähtemään kotiin. Oli kuulemma normaalia uhmaa tms neuvolan mukaan

Minä ennää jaksa taistella, olen masentunut tässä vuosien varrella ja uupunut.

Vierailija
14/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä samaa 12 v kanssa. Olen lapsen tkraali yh ja täysin  loppu. Iltaisin  saa olla vieressä vartioimassa että tekee läksyt peseytyy jne jumittuu vaan puhelimelle tai muuhun tekemiseen. Saattaa esim syödä 2 tuntia iltaruokaa. Aamulla saa hoputtaa ja huolehtia että ehtii kouluun. Koulussa ei mm ehdi syödä aina eikä ehdi välkälle ollenkaan jumittumisen takia. Sama koulutehtävien kanssa. 

Nyt kun on esimurrosikä alkanut on tilanne pahentunut joten ap kannattaa hakeutua tutkimuksiin ajoissa. Minä en enää jaksa ja mietin mm itsemurhaa jatkuvasti Olen siis lapsen kanssa 24 h toista huoltajaa ei ole eikä tukiverkostoja. Taaperosta asti Olen yrittänyt saada apua ja tutkimuksia mutta aina on kuitattu uhmaiällä yms. Esim 2 vuotias juoksee ympyrää tunnin muskarin jälkeen niin etten saa kontaktia höneen a heittäytyy selälleen niin ettei pukeminen onnistu eikä pue itse joskus olimme muskarin jälkeen 2- 3 tuntia ennenkuin pääsimme lähtem

Totta kai puhelimelle jumittuu. Kuten me kaikki.

Vierailija
15/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän ole mitenkään ilkeä tai kuriton. 

Vaikka ei olisi ilkeä niin kyllä silti pitää hoitaa hommansa, eli esimerkiksi olla vaaditut tavarat mukana ja tehdä tehtäviä kun opettaja käskee. Sitä voi lapselta edellyttää, ja jos lapsi ei edellytyksiä täytä niin sitten sillä on syytä olla seurauksia. Ihan lapsen itsensä vuoksi. Periksiantaminen tällaisissa asioissa ei ole välittämistä vaan se tuottaa hallaa lapselle.

Vierailija
16/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori vielä murkuksi, varsinkin kun om poika kyseessä. Onko fyysisiä merkkejä kuten hienhaju, kivesten kasvaminen tai äänen muuttuminen? Meillä 11v alkoi jo tulla näitä. Murrosikään kuuluu erityisesti pojilla taantuminen vähän kaikessa.

Vierailija
17/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tiktokkia. Peliaika on tunti päivässä. Puhelin otetaan yöksi pois.

No onko youtube. Siellä lyhytvideot sama asia.

Vierailija
18/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun on esimurrosikä alkanut on tilanne pahentunut joten ap kannattaa hakeutua tutkimuksiin ajoissa. Minä en enää jaksa ja mietin mm itsemurhaa jatkuvasti Olen siis lapsen kanssa 24 h toista huoltajaa ei ole eikä tukiverkostoja. Taaperosta asti Olen yrittänyt saada apua ja tutkimuksia mutta aina on kuitattu uhmaiällä yms. Esim 2 vuotias juoksee ympyrää tunnin muskarin jälkeen niin etten saa kontaktia höneen a heittäytyy selälleen niin ettei pukeminen onnistu eikä pue itse joskus olimme muskarin jälkeen 2- 3 tuntia ennenkuin pääsimme lähtem

Ota hyvä ihminen siltä se puhelin pois. Pysyvästi.

Vierailija
19/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama että saattaa syödä ruokaa tunninkin. Läksyjen teko kestää kauan kun ei saa aloitettua vaikka olen vieressä tai aloittaa mutta jumittuu ekaan tehtävään eikä saa niitä valmiiksi siltikään. Myöhästymisiä on hirveän paljon jne.

Älä mieti im-juttua. Ymmärrän mitä käyt läpi, mutta ei tilanne ole niin toivoton. Sun lapsi tarvitsee sua. 

Vierailija
20/58 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja jos tuon mukaan kaikki olisivat nepsyjä, heitä olisi luokassa useampia. 

Tarkat säännöt ja tosiaan jos ei suju niin puhelin ja pelit pois.

Onneksi pahin nepsyinnostus alkaa mennä ohi. Useimmilla hyvinvointialueilla on ohjeistus, ettei nepsydiagnoosia enää anneta noin vain, vaan ensin katsotaan kasvatuspuolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän