Niin kauan kuin pienyrittäjän asema on työttömän asemaa heikompi, työpaikkojen vähyys ei ole työttömien vika
Ei kukaan lähde ottamaan sellaista riskiä jossa yrityksen perustamalla 1. putoaa perusturvan ulkopuolelle, 2. joutuu yrityksen rahoista maksamaan etukäteen veroja vaikka ei voi vielä tietää tuleeko edes tuloja, ja 3. joutuu maksamaan mielivaltaisesti määrättyä YEL-maksua vaikka ei pystyisi maksamaan itselleen sellaista palkkaa, jonka taso velvoittaa ko. YEL-tasoon. Hyvin monella aloittavalla yrityksellä menee useampi vuosi siihen että toiminta alkaa rullata. Varsinkin jos yrityksessä kehitetään jotain oikeasti uudenlaista joka hyödyttää myös kansantaloutta.
Tässä on syyt siihen miksi Suomessa ei riitä työpaikkoja. Työpaikkojen luomiseksi olisi perustettava uusia yrityksiä, koska suuret yritykset eivät palkkaa vaan lähinnä irtisanovat työntekijöitä. Mutta jos työttömän elämä muuttuu vielä huomattavasti riskialttiimmaksi yrittäjäksi ryhtymällä, tietenkään kukaan ei siihen ryhdy.
Nyt hallitus on uudistamassa työttömyysturvaa taas kerran enemmän sellaiseksi, jossa työttömiä rangaistaan työpaikkojen puutteesta. Korjaisivat ennemmin nämä yrittäjyyden edellytykset edes jotenkin inhimilliselle tasolle niin ei tarvitsisi typeriä "aktivointitoimia" joilla vain lisätään pahoinvointia yhteiskunnassa.
Kommentit (99)
Pienelle yrittäjälle jo koko YEL on jo kyllä pelkästään täysin syvältä. Kuka jaksaa kantaa yrittäjäriskiä jotta voi maksaa YELiä? Ei mitään järkeä. Pahimmillaan tulee hirveät YEL-velat.
Kuka syyttää työttömiä työpaikkojen puutteesta?
Totuushan on se, että pienyrittäjät eivät edes haluaisi orjia vaivoikseen. Heille pitäisi järjestää majoitus ja ruoka. Nykysysteemi on heidän mielestään paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi osaamista ja intoa tehdä töitä. Töitä vaan ei ole. Voisin todellakin alkaa yrittäjäksi, osaamista olisi, mutta en helvetissä. Jos ei ole tasainen tulovirta taattu ensimmäisestä päivästä alkaen, on totaalisen kusessa. Ja aika harvalla on. Minulla ei ole myöskään mitään turvaverkkoja tai varallisuutta, joka turvaisi selustaani.
Jos olisi perustulo, olisin todennäköisesti toiminut yrittäjänä jo pitkään.
Niinpä.
Tämä maa on yksi hölmölä.
Vierailija kirjoitti:
Pienelle yrittäjälle jo koko YEL on jo kyllä pelkästään täysin syvältä. Kuka jaksaa kantaa yrittäjäriskiä jotta voi maksaa YELiä? Ei mitään järkeä. Pahimmillaan tulee hirveät YEL-velat.
Aloittava yritys tulisi automaattisesti vapauttaa kaikista veroista ja muista maksuista (ml. YEL) ensimmäisten viiden vuoden ajaksi. Poikkeuksena ainoastaan yritys, joka lähtee rakettimaiseen nousuun ja alkaa tuottaa voittoa esim. yli 100 000 € vuodessa. Siinä tilanteessa nuo normimaksut voisi laittaa juoksemaan seuraavan tilikauden alusta.
Missään tapauksessa ei mitään ennakkoveroja pidä joutua maksamaan, ne ovat kaikki pois yrityksen kehittämisestä (palkat ja investoinnit). Ei myöskään veroteta rahaa jota yrittäjä ei ota ulos yrityksestä vaan käyttää työpaikkojen luomiseen ja vastaavaan yrityksen kasvattamiseen.
Näiden pitäisi olla itsestäänselviä toimia tilanteessa jossa maassa on huutava pula työpaikoista ja kansantalous ei ole kasvanut 16 vuoteen ollenkaan! Rahat näihin voidaan ottaa vaikka suuryritysten tuista, jotka valuvat joka tapauksessa osinkoina ulkomaisten omistajien taskuun.
Inflaatio on heikentänyt suomalaisten ostovoimaa valtavasti vuoden 2021 huipusta. Tarkemmin katsottuna inflaatio on syönyt noin kahden kuukauden palkan verran suomalaiselta palkansaajalta.
Tämä johtuu siitä, että palkkojen nousu ei ole pysynyt hintojen nousun perässä. Varsinkin alvin nousun takia hinnat karkaavat.
Vierailija kirjoitti:
Kuka syyttää työttömiä työpaikkojen puutteesta?
Totuushan on se, että pienyrittäjät eivät edes haluaisi orjia vaivoikseen. Heille pitäisi järjestää majoitus ja ruoka. Nykysysteemi on heidän mielestään paljon parempi.
Hallitus toisensa perään. Jos ja kun myönnetään että työttömät menisivät töihin kun vain niitä töitä olisi tarjolla, niin työttömyyttä ei pyrittäisi hoitamaan työttömiä kyykyttämällä. Jokainenhan ymmärtää ettei työtön voi työpaikaksi muuttua (ellei hän siis ryhdy yrittäjäksi).
Oletko itse pienyrittäjä vai mistä tiedät totuuden pienyrittäjien arvoista? Itse olen pienyrittäjä enkä hyväksy työttömien tolkutonta kyykytystä, koska ymmärrän ettei se luo Suomeen yhtään uutta työpaikkaa.
Olen työtön ja teen niin, että opiskelen sairaanhoitajaksi ja valmistumisen jälkeen muutan Norjaan tai Ruotsiin töihin. Kerran jo valmistunut täällä työttömäksi korkeakoulusta ja se yksi kerta riittää. Mitään yrittäjähommia en edes harkitse, koska en halua pahentaa tilannettani entisestään.
Hirveästihän ei oo apua täällä huutelusta kun joku aina torppaa kun epäkohdista älähtää ja/kärjistetään "veronkiertäjähuijariksi" tms hohhoijakkaa.. :) Mutta oon itse aloittanut yrittäjyyden korona aikana kun en saanut mistään töitä ja meinasi iskeä paniikki josko maailma ei palaudukkaan ennalleen. Olin siis silloin työttömänä ja sain ihan ok ansiopäivärahaa ja mitä tuohon yrittäjyyteen tulee niin siinä pitää olla erityisen tarkkana juuri näitten kulujen kanssa ja ettei heti ala maksaa yel:liä, ennakoita jne sekä kulut pitää olla mieluiten lähempänä sitä nollaa mikäli vaan mahdollista aloittaa liiketoiminta sellaisella osa alueella mikä ei aiheuta merkittäviä investointeja. Ehdottamasti Oy eikä tmi jossa etuna että voit 4kk olla laillisesti päivärahalla kun et vaan nosta palkkaa sinä aikana, liiketoiminta saa kyllä pyöriä. 6kk voi olla yritys ennenkuin pitää alkaa maksamaan yelliä jne. Eli suosittelen kyllä vilpittömästi yrittäjyyttä mikäli se on vaan järkevästi mietitty kulujen ja aloituksen kannalta. Tuota starttirahaa en pidä kauhean merkittävänä asiana koska sen liiketoiminnan (jälleen kerran mikäli toimiala on sellainen että mahdollista) voi kyllä aloittaa ihan reilusti aiemminkin ennenkuin irtautuu päivärahoista (mikäli siis tällainen tilanne) kun et vaan laskuta siinä kohtaa mitään vaan laittaa ne laskut niistä töistä vasta sitten kun yritys on perustettu eli järkevästi suunnittelemalla ja tutkimalla miten lait näissä menee uskaltaa kyllä yrittäjyyden aloittaa ja toki pitää vähän tietää markkinoista että liiketoiminta on sellainen että sillä on mahdollista pärjätä sekä miettimällä valmiiksi b,c jne suunnitelmat sen varalle että tuleekin yllätyksiä matkan varrella :)
Perustulo vähentäisi välittömästi työttömyyttä.
Moni voisi riskittä kokeilla omaa yritysideaa ja saada vaikka edes osan tuloistaan sitä kautta. Osa näistä yrityksistä kasvaisi isoksi ja osa työlllistäisi muita pieniä yrityksiä alihankinnan kautta.
Osatyökykyiset voisivat tehdä töitä.
Työnteko kannattaisi vähän pienemmälläkin palkalla koska osa tuloista tulisi perustulosta. Siitä kiittäisivät työnantajatkin.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinäkin haaveilet paluusta pimeälle keskiajalle missä oli orjuus eikä orjien elämällä ollut mitään arvoa. Kun orja tapettiin töillä niin sitten ostettiin vain uusi tapettavaksi
Nyt sinä sivuutat sen olennaisen. Hyvää orjaa pideltiin aika hyvin. Se oli omistajalleen arvokas kapine. Jos siirrämme aiheen nykyaikaan niin hyvää työntekijää kyllä pidellään aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Hirveästihän ei oo apua täällä huutelusta kun joku aina torppaa kun epäkohdista älähtää ja/kärjistetään "veronkiertäjähuijariksi" tms hohhoijakkaa.. :) Mutta oon itse aloittanut yrittäjyyden korona aikana kun en saanut mistään töitä ja meinasi iskeä paniikki josko maailma ei palaudukkaan ennalleen. Olin siis silloin työttömänä ja sain ihan ok ansiopäivärahaa ja mitä tuohon yrittäjyyteen tulee niin siinä pitää olla erityisen tarkkana juuri näitten kulujen kanssa ja ettei heti ala maksaa yel:liä, ennakoita jne sekä kulut pitää olla mieluiten lähempänä sitä nollaa mikäli vaan mahdollista aloittaa liiketoiminta sellaisella osa alueella mikä ei aiheuta merkittäviä investointeja. Ehdottamasti Oy eikä tmi jossa etuna että voit 4kk olla laillisesti päivärahalla kun et vaan nosta palkkaa sinä aikana, liiketoiminta saa kyllä pyöriä. 6kk voi olla yritys ennenkuin pitää alkaa maksamaan yelliä jne. Eli suosittelen kyllä vilpittömästi yri
Tässä on asiaa. Itse myös yrittäjänä ollut ja tällä hetkellä työttömänä. Tuo oy juttu kuulostaa järkevältä vaikka nyt olen ollut aiemmin toiminimiyrittäjänä. Pitää miettiä jos seuraavaksi oy. Nostan kanssa ansiosidonnaista nyt mutta ei sillä oikein pärjää ja työllisyys on pikaisena tavoitteena. Mieluiten toimisin yrittäjänä mutta liikeidea on vähän riskialtis eikä asiakkaista ola varmuutta niin en uskalla vielä.
Vierailija kirjoitti:
Elävä muistelu omasta yrittäjän alkutaipaleesta; Tammikuussa tuli vakuutusyhtiöltä lasku, availin sitä siinä iltapäiväkahvella, YEL-maksu, yhdessä erässä (oli parina aiempana vuonna tullut 4 erässä), eräpäivä 26.01.xxxx, 24.000! Soitin siltä istumalta yhtiöön et mitenkä tämä maksetaan kun nyt tammikuun 7 päivä ja yhtään työtä ei vielä ole tullut eikä tehty? Yhtiöstä vastasi naishenkilö et sehän on sinun eläkettä kyllä kannattaa maksaa.....? No jos naishenkilö ei olisi palannut 4 erän systeemiin olisi ollut konkassa samana tammikuuna.
Toi yrittäjän YEL pitäisi tehdä vasta jälkikäteen maksettavaksi samoin verot ja vakuutukset, kaikki kerran vuodessa jälkikäteen.
On hirveän vaikea ryhtyä yrittäjäksi jos ja kun kaikki pitää maksaa etukäteen ilman, että on edes vielä tienannut euron euroa.
Tuohon piti vielä lisätä että ehdottomasti myös itse tehdä aluksi kirjanpidot (joka ei oikeasti ole vaikeaa edes Oy:ssä) joka kans vaikuttaa kuluihin ihan suoraan kirjanpitäjän palkkion verran sekä itse pääsee konkreettisesti kiinni kuluihin, menoihin sekä vähennyksiin mitä laki mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Hirveästihän ei oo apua täällä huutelusta kun joku aina torppaa kun epäkohdista älähtää ja/kärjistetään "veronkiertäjähuijariksi" tms hohhoijakkaa.. :) Mutta oon itse aloittanut yrittäjyyden korona aikana kun en saanut mistään töitä ja meinasi iskeä paniikki josko maailma ei palaudukkaan ennalleen. Olin siis silloin työttömänä ja sain ihan ok ansiopäivärahaa ja mitä tuohon yrittäjyyteen tulee niin siinä pitää olla erityisen tarkkana juuri näitten kulujen kanssa ja ettei heti ala maksaa yel:liä, ennakoita jne sekä kulut pitää olla mieluiten lähempänä sitä nollaa mikäli vaan mahdollista aloittaa liiketoiminta sellaisella osa alueella mikä ei aiheuta merkittäviä investointeja. Ehdottamasti Oy eikä tmi jossa etuna että voit 4kk olla laillisesti päivärahalla kun et vaan nosta palkkaa sinä aikana, liiketoiminta saa kyllä pyöriä. 6kk voi olla yritys ennenkuin pitää alkaa maksamaan yelliä jne. Eli suosittelen kyllä vilpittömästi yri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YELlissä on se minimi alaraja, jota jotkut käyttää pelikorttina maksamatta itselleen eläketurvaa ollenkaan.
Jos joku on koko elämänsä työttömänä eikä maksa eläkemaksua ollenkaan, hän saa saman eläkkeen kuin minimimaksua maksava yrittäjä. Se minimimaksu on tänä vuonna noin 770 €/kk.
Yrittäjä maksaa 770 €/kk siitä ilosta että hän saa saman eläkkeen kuin työtön, JOLLE MAKSETAAN 587 €/kk sen sijaan että hän itse joutuisi maksamaan eläkemaksua.
Jos olisit työtön, kokisitko houkuttelevaksi vaihtaa työttömyyden yrittäjyyteen?
Pienin työtulo on 9209 euroa vuonna 2025. Siitä joutuu maksamaan sen minimi YEL-maksun, joka on 185 euroa kuussa. Aloitteleva yrittäjä saa neljä vuotta alennusta ja maksaa 144 euroa. Eihän tuosta toki mitään eläkettä juuri kerry, joten sitten saa kansaneläkettä/takuueläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Pienin työtulo on 9209 euroa vuonna 2025. Siitä joutuu maksamaan sen minimi YEL-maksun, joka on 185 euroa kuussa. Aloitteleva yrittäjä saa neljä vuotta alennusta ja maksaa 144 euroa. Eihän tuosta toki mitään eläkettä juuri kerry, joten sitten saa kansaneläkettä/takuueläkettä.
Kiitos korjauksesta. Googlasin asiaa ja tuo 770 € olikin tosiaan minimi "työtulo", jonka pohjalta sitten YEL määräytyy.
MUTTA tätä työtuloa ei saa enää jättää minimiin, vaan eläkevakuutusyhtiö arvioi yrittäjän tulot mm. sen pohjalta, minkä verran alan yrityksissä keskimäärin saa vastaavasta työstä palkkaa. Siis vaikka yrittäjä omassa vasta aloittaneessa yrityksessään ei saisi lähellekään samanlaista palkkaa. YEL-maksu on siis monella käytännössä paljon enemmän kuin tuo minimi, vaikka ei olisi varaa sitä maksaa.
t. sama
Jos on koko työuransa ajan yrittäjänä ja maksaa YEL-maksuja 560 €/kk, saa saman suuruisen eläkkeen kuin henkilö, joka on koko elämänsä työttömänä.
Jos haluaa itse hyötyä maksamistaan eläkemaksuista, olisi siis maksettava vielä reippaasti enemmän kuin tuo 560 €/kk.
Minusta tämä systeemi ei ole reilua nähnytkään.
Ja kaikille huutelijoille niin kyllä se valtio ne verot ottaa yrittäjältäkin vaikka mitä tekisi. Kulut juoksee koko ajan ja elääkin pitäisi joten jos yritys tuottaa niin paljon että osinkoja on järkevä ottaa, niin se siinä kohtaa suotakoon. Voitosta menee kuitenkin 20% valtiolle ja palkasta menee verot siinä missä työtekijälläkin. Eikä se kulujen laittaminen firman piikkiin vielä rikastuta, eka pitää olla yrityksessä rahaa ja jos yrityksen piikkin nyt saa ostaa kännykän ja laittaa kilometrit jne niin se vähentää sitä palkkaa mitä yrityksestä voi nostaa.
Vielä tuosta yrityksen aloittamisesta niin jos on sellainen liike idea mikä alkaa heti tuottaa jotain niin minun mielestä on pieni paha se vaikka samaan aikaa nostaa päivärahaa varuiksi ja makselee ne sitten vaikka takas (kela kyllä huomaa kaiken) entä kuin se että pelkäämällä "rikosta" mikä tässä yhteydessä tulisi ja irtaantuu päivärahoista liian aikasin. Sama homma myös työntekijästä< yrittäksi niin kyllä olisin itse hakenut sairalomaa ennen irtisanoutumista muutaman kuukauden ja samalla aloitellut liiketoiminnan jotta sairaspäivärahaa ja sen jälkeen mahdollista työttömyyskorvausta jne tulisi mahdollisimman pitkään kuin aloittaisin liiketoimintaa. Moraalisesti väärin mutta järkeilemällä oikein.
En ymmärrä miksei perustulo ole jo. Purra vinkuu ihan turhaan.