Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka italiassa on pettymys

Vierailija
08.05.2025 |

Olen ollut monta kertaa italiassa ja sen saarilla, ruoka on valitettavasti ollut pertymys. Joka päivää kaikki ihan samaa: pastaa, pizza ja tomaatti-mozzarella salaataatti. Kuka jaksaa syödä päivä tätä samaa?

Kommentit (481)

Vierailija
461/481 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pizzat mautonta pullaa. Napolilaistyyliset pitsat ovat elitististä paskaa muutenkin, suomalaisetkin. Kierrettiin koko Italia pohjoisesta Sisiliaan ja kaikkialla samaa skeidaa. Paljon parempaa italialaista ruokaa olen saanut  tasokkaissa italialaisravintoloissa Amerikassa.

- Totta! Pahimmillaan paksua pullaa missä rucolaa ja muutama pikkutomaatti sekä kokonainen jalopeno ja pala mozzarellaa. Mutta pizzauuni oli kuulemma jotenkin spessu-napolitano...

Vierailija
462/481 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä jauhetaan lihansyönnistä? Suurimmaksi osaksi välimerelliseen ruokakulttuuriin kuuluu runsaasti kasviksia eritavoin valmistettuna ja kalaa. Liha on tietyn alueen erikoisuus. Ei välimeren alueilla liha ole pääravinto vaan jossain unkarissa ja muissa itäblokin maissa.

Itse myös veikkaan, että ruokahifistelijät sokkotestissä eivät pystyisi erottamaan nautaa ja nautaa toisistaan riippumatta onko ollut kuinka stressaantunut ja syönyt antibiootteja, kunhan pala ja kokki säilyvät samoina. Itsesuggestio on uskomaton voima, kuten kaapeleiden ja transistoreiden välillä musiikillisia eroja kuulevista tiedämme. Naudanpihvi ravintolassa on muutoinkin suurinpirtein tylsin mahdollinen tilaus mitä voi kuvitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/481 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit syönyt myös pastaa.

Vehnäjauhoja 😁

Tomaattikastiketta 🤭

Vähän suppea käsitys pastasta. Tai lähinnä tosta kastikkeesta.

Ei todellakaan. Ei pidä sekoittaa pastaa ja pastankastiketta.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pasta

Toisin kuin esimerkiksi perunassa -- vai pitäisikö sanoa perunoissa -- , pastassa an sich ei ole paljon lapsille kertomista.

Eri pastat eivät juurikaan eroa maultaan, ja erilaisilla muodoilla on merkitystä lähinnä keittoajan ja kastikkeen tarttumisen kannalta.

Vierailija
464/481 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kolme kertaa Italiassa, syönyt herkullista ruokaa maan eri osissa. Suomalaisen ei mielestäni kannata menmä Italiaan tilaamaan pizzaa, se saattaa olla pettymys.    Italiassa käytetään vain niukasti täytteitä, toisin kuin meillä.  Kannattaa tutustua  ennakkoluulottomasti erilaisiin  aterioihin, raaka-aineet ovat tuoreita ja maukkaita.

Vierailija
465/481 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella on hyvä ruoka. Olen tosissani ja syönyt monessa maassa ympäri maailman. 

Vierailija
466/481 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä jauhetaan lihansyönnistä? Suurimmaksi osaksi välimerelliseen ruokakulttuuriin kuuluu runsaasti kasviksia eritavoin valmistettuna ja kalaa. Liha on tietyn alueen erikoisuus. Ei välimeren alueilla liha ole pääravinto vaan jossain unkarissa ja muissa itäblokin maissa.

Itse myös veikkaan, että ruokahifistelijät sokkotestissä eivät pystyisi erottamaan nautaa ja nautaa toisistaan riippumatta onko ollut kuinka stressaantunut ja syönyt antibiootteja, kunhan pala ja kokki säilyvät samoina. Itsesuggestio on uskomaton voima, kuten kaapeleiden ja transistoreiden välillä musiikillisia eroja kuulevista tiedämme. Naudanpihvi ravintolassa on muutoinkin suurinpirtein tylsin mahdollinen tilaus mitä voi kuvitella.

Noista hifistien kaapeleistahan oli se hauska testi vastikään missä kävi ilmi että kukaan ei osannut erottaa että kumpi audiosignaali kulkee premium-kaapelin ja kumpi banaanin läpi.

Viinistä taas se testi 20 vuoden takaa missä "viiniasiantuntijat" eivät osanneet erottaa  punaviiniä värjätystä valkoviinistä, kunhan kumpaakin kuvailtiin punaviinitermeillä.

Vierailija
467/481 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa kun maksaa saman hinnan kuin suomessa niin häviää kyllä espanjan ruoka maussa ja koossa. Toki viinit saa siellä kaupan päälle. Menu del diat toki edullisia muttei kyllä kotimaan ravintolatasoa. 

Vierailija
468/481 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kolme kertaa Italiassa, syönyt herkullista ruokaa maan eri osissa. Suomalaisen ei mielestäni kannata menmä Italiaan tilaamaan pizzaa, se saattaa olla pettymys.    Italiassa käytetään vain niukasti täytteitä, toisin kuin meillä.  Kannattaa tutustua  ennakkoluulottomasti erilaisiin  aterioihin, raaka-aineet ovat tuoreita ja maukkaita.

Margherita on ainoa oikea pizza ja kertoo kaiken mitä tarvitsee tietää pizzan laadusta. 

Vierailija
469/481 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen on aika yksinkertaista perusraaka-aineisiin pohjautuvaa maalaisruokaa, eikä siinä mitään pahaa. Itse pidän kuitenkin hienostuneemmasta ranskalaisesta keittiöstä. 

Vierailija
470/481 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monta kertaa italiassa ja sen saarilla, ruoka on valitettavasti ollut pertymys. Joka päivää kaikki ihan samaa: pastaa, pizza ja tomaatti-mozzarella salaataatti. Kuka jaksaa syödä päivä tätä samaa?

Miksi et ole syönyt muuta ruokaa?? Oma vika.

Mainitsemasi on vain pikkuruinen murto-osa. Italian ruuista. Itse en syö juurikaan mitään noista vaikka olen pitkiä aikoja Italiassa

Vierailija
471/481 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza ja makaroni ovat heidän mielestään maailman huippua. Ei myöhään illalla tapahtuva kiljulla höystetty ruokailu tee siitä mitenkään spessua

Vierailija
472/481 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitsa ja pasta ovat halpaa vehnäjauhoa, huonoa hiilihydraattia. Mikäli pitsan vielä kuorruttaa huonolaatuisella juustolla, ruoka on todella epäterveellistä. Ne muutamat klimpit kasviksia pitsassa, (jotka ovat käyneet 300 asteisessa uunissa ja näin ollen menettäneet suurimman osan terveysvaikutuksistaan), eivät tee ruoasta terveellistä millään mittarilla. Oli pitsa sitten pakaste tai artesaani sellainen, suomalainen tai italialainen.

Toki joskus voi herkutella, jos tuollaisesta tykkää, mutta jos elää pitsalla ja pastalla, ei tarvitse ihmetellä, jos terveys alkaa reistailemaan.

Vierailija
473/481 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kuullut että huonointa italialaista ruokaa saa Italiassa ja pizzoja eivät osaa tehdä...

Sori siitä.

Vierailija
474/481 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan väittänyt, että huomaisin maustetusta naudanlihasta sen alkuperää. Syön luomunaudanlihaa koska pidän terveyttäni arvossa. Toki olen myös hedonisti ja nautin hyvästä ruoasta. Siihen kuuluu aina laadukkaat raaka-aineet. Viineistäkin juon natu viinejä, koska välttelen ylimääräisiä kemikaaleja, joita viineissä käytetään todella paljon. Niissä laatu heittelee, kuten asiaan kuuluu.

Vierailija
475/481 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsotaanpa vaikka ravintoloita Caprilla, kyllä löytyy erittäin paljon muutakin mitä AP kuvaa Italian olevan

DA PAOLINO

For something a little more rustic, the nearby citrus-themed Da Paolino has tables laid out under a splendid lemon arbour where you can feast on exemplary spaghetti alle vongole (with clams), sea bass in a salt crust and delizie al limone (a lemon pudding).

TERRAZZA TIBERIO

In the evening, cocktails at Jacky are followed by dinner at Terrazza Tiberio (about 115 for two), where dishes such as carpaccio of ricciola (amberjack) with citrus fruits, and buckwheat ravioli stuffed with rabbit, olives and pine nuts zing with local flavours.

MAMMA

At Mammà, his menus draw inspiration from local and regional traditions and ingredients, but the chef's lightness of hand and touches of genius raise dishes such as lemon-scented gnocchetti with clams and broccoletti, and roast suckling pig with local annurca apples and sweet green peppers, to another level. And if you fancy something a little more earthy, you can always pop over the alleyway to Pizzeria Mammà and order a puffy Neapolitan pizza or a traditional mozzarella in carrozza.

LA CAPANNINA

Back to the tried and trusted, the justly popular La Capannina is a pink-hued classic that has been serving up perfect ravioli alla caprese and linguine allo scorfano (with scorpion fish) since 1931.

PULLALLI

With a tiny terrace tucked away just beneath the bell tower's clock face, Pulalli provides a hidden front-row perch for goings-on in the square below, plus tangy risotto al limone.

E'DIVINO

Quirky E'Divino is one of the few places in town where locals almost outnumber the tourists. It's set up to look and feel like a private home, and although you can eat at a proper table, it's more fun to balance on the arm of a sofa or sit in an armchair or even on a bed, surrounded by a collection of mismatched domestic clutter. The food is good, too, and a bit different: pasta with monkfish and pistachios, and aubergine parmigiana.

Vierailija
476/481 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuu

LE GROTTELLE

Off the beaten track, at Le Grottelle, the views from the terrace extend to the Sorrentine Peninsula and are so impressive that the simple, authentic food (spaghetti with tomato and basil, fritto misto di pesce) is almost incidental.

facebook.com

L'OLIVO

The only three Michelin stars on the island are all claimed by the Capri Palace. Two-starred L'Olivo is a cocoon of a restaurant where you sit on sofas covered in Loro Piana cashmere to sample Ischian chef Andrea Migliaccio's elegant, light-handed interpretation of regional favourites such as roast suckling pig with apricot jelly and lemon-scented fennel cream.

capripalace.com

IL RICCIO

For an informal, lazy lunch on the rocks, it's hard to beat the hotel's beach club, Il Riccio, proof that Michelin stars are not only awarded for foams, frills and handbag hooks. Hopping-fresh fish and seafood from the Bay of Naples sing of the sea (paccheri pasta with squid, artichokes and mint was a recent standout) and are served under a wide pergola right over the water. For a post-lunch snooze, there are sunbathing platforms carved out of the rock.

capripalace.com

DA GELSOMINA

Finally, a delightful get-away-from-it-all spot high above Anacapri: set among terraces planted with vines and neat rows of vegetables, family-run Da Gelsomin is a reassuring reminder that Capri isn't all about showing off. Tables are laid out on a shady veranda-with-a-view, and produce from the garden goes into dishes such as pasta with prawns and asparagus tips, and coniglio alla cacciatora (a rosemary-spiked rabbit stew). If you drink too much of the homemade Falanghina, you can crash out by the pool or even stay the night in one of six simple rooms (from about 100).

https://www.cntraveller.com/article/capri-italy-guide

Vierailija
477/481 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no itse olen ollut vain pohjoisessa ja siellä kyllä olen saanut erittäin hyvää ruokaa. Etelän turrerysissä voipi olla eri laatua.

Vierailija
478/481 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on tässä. italialainen ruoka on vastenmielistä:
https://spectator.com/article/italian-food-is-revolting/

Vierailija
479/481 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Italiassa hyvissä ja huonoissa ravintoloissa. Hyvät olivat melko hyviä ja huonot olivat niin huonoja, että olisin itse voinut tehdä parempaa ruokaa täällä Suomessa.

Vierailija
480/481 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa että et ole ollut Italiassa.

Siis minä olen käynyt Italiassa ja todellakin olen maistanut siellä mm. Niin hirveää pitsaa, että syömättä jäi. Samoin ne vaalet paahtoleivän palat, joita ei ole edes lämmitetty ja välissä vaan jotain tomaattipyreetä, ei olleet mikään makuelämys. En käynyt hienommissa ravintoloissa kylläkään. Mutta ihan kuraa mitä itse söi. Piti ihan välillä käydä italian mäkkäillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän