Paljonko sinun asumistukeasi voisi vielä laskea? Tiedätkö että asumistukea ei ole useimmissa maissa, raha putää itse tienata!
Kommentit (127)
Ei se ole vapaus, se on oikeus. Kuten olen jo monta kertaa huomauttanut, se on perustuslain turvaama oikeus. Ihmisillä on myös oikeus sosiaaliturvaan.
Miksi näitä itsestäänselvyyksiä pitää sulle selostaa?
Lue perustuslaki älä puhu läpiä päähäsi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pois työikäisiltä aikuisilta (poislukien opiskelijat). Eiköhän jokaisen pitäisi ihan itse maksaa oma asuminen ja omat menot. Sellaista se aikuisuus ja elämä on. Suomi on kyllä ihme hyysäysvaltio.
Ja kun ihmisillä ei olisi rahaa elää eikä asua missään, mitäs luulet että tapahtuu? Laita osoitteesi tänne, niin me tullaan sitten sinne sun pihaan telttailemaan.
Sinä et missään teltassa suostu asumaan kun ei kimpaakämppäkään käy
Jos mä sun pihalle pääsen, niin kyllä kimppa-asuminen käy hyvin!!! 😍🤣😂
"No jos vuokrakatto ei käy, miten SINÄ aikoisit turvata edullisen vuokra-asumisen pienituloisille???"
Voitaisiin aloittaa rakennussäätelyn ja kaavoituksen vapauttamisesta. Esim. japanissa Tokion asuntopula helpottui sillä, että säätely laskettiin sille tasolle, että tontille saa vapaasti rakentaa X kerrosta peittäen Y prosenttia tontin pinta-alasta. Jos siis maapläntti on olemassa, niin viranomaisilla ei ole mitään oikeutta estää rakentamista eli estetään niukkuuden luominen.
Poistetaan korvamerkitty asumistuki kokonaisuudessaan ja laitetaan sama rahamäärä ennemmin vaikka perustoimeentulon korottamiseen. Ihmisille syntyy insentiivi pitää huolta omista asumiskuluistaan ja toisaalta vuokranantajilta poistuu korotusautomaatti ja varmat tulot - nythän vuokratason minimi on asumistuen maksimi ja vuokranantajat tietävät, että mikäntahansa laiseen läävään saa aina jonkun kelan maksusitoumuksella asuvan pummin jos ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on aikansa elänyt ja markkinoita vääristävä eriarvoistava järjestelmä joka tulee lakkauttaa kokonaan pikimmiten. Se on pelkkä tulonsiirto veronmaksajien taskuista asuntosijoittajien ja kansainvälisten sijoitusyhtiöiden taskuihin.
Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse. Asumisen hintaan tulee iso korjausliike kun asumistukijärjestelmä vihdoin ajetaan alas lopullisesti.
Vaihtoehto on että valtio asettaa jonkinlaisen vuokrakaton. Vaikkapa että yksiön vuokra saisi olla 150-200 euroa korkeintaan.
Tai sitten valtio takaa kaikille kansalaisille perustulon joka kattaa perustoimeentulon ja asumiskulut.
Eipä tässä oikein muita toimivia ratkaisuja ole. Ellei Suomeen haluta asunnottomien telttakyliä narkkareineen ja varkaineen joka kaupungin keskustaan.
Valtio ei ole mikään taikaseinä, isi tai äiti joka hyysää aikuisia ihmisiä, tarjoaa asunnon ja työntää viikkorahaa taskuun. Jokaisen kynnelle kykenevän pitää nyt viimeistään alkaa opetella huolehtimaan itsestään ja tulevaisuudestaan. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi, lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä autioiden talojen maassa asumistuki valtakunnan kalleimmille postinumeroalueille voitaisiin lopettaa kokonaan ja tarjota asunto hyvinkin halvalla jostakin muualta.
Jos sinä aloitat ilmais kuljetuspalvelun? Kela ym. Eivät maksa köyhille muuttoa maalle, ei todellakaan suomalaisille. Kaikilla ei ole autoa käytössä tai hakijaa.
Sitten kannattanee varmaankin mennä töihin ja alkaa itse hommaamaan itselleen asunto, kyydit ja muut tarvittavat asiat.
sivistys maissa, autetaan köyhiä tuilla jopa amerikassa on section 8 vaikka trump on sitä poistamassa.myös työttömyystukea saa siellä.
arabimaissa on osassa kansalaispalkka, joka satasia kuussa. jne. suomen köyhät ei saa kohtuuttomasti mitään.muuallakin ymmärretään asian tärkeys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä autioiden talojen maassa asumistuki valtakunnan kalleimmille postinumeroalueille voitaisiin lopettaa kokonaan ja tarjota asunto hyvinkin halvalla jostakin muualta.
Oletko vähän yksinkertainen? Missä luulet että pääkaupunkiseudun myyjät, lähihoitajat, siivoojat, postinjakajat, hampurilaisten paistajat ym. ym. asuu? Vai meinaatko että äveriköt tekis nuo hommat kakkosduuninaan ja pienituloiset muuttais loikoilemaan maalle?
Sinä olet paljon yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"F. Se on perustuslaillinen oikeuteni"
Se, että perustuslaki antaa oikeuden valita asuinpaikkansa vapaasti, ei tarkoita sitä, että veronmaksajilla olisi velvollisuus kustantaa tämä jokaiselle halukkaalle.
Minäkin toki haluaisin valita asuinpaikakseni Espan varella sijaitsevan avaran kattohuoneiston, josta on oma hissi parkkihalliin, jossa puolen tusinaa omaa parkkipaikkaa käyttö- ja harrasteautoille. Mihin voin jättää tukihakemuksen?
Älä rupea väittelemään laista, kun et mitään siitä ymmärrä. Siinä tarkoitetaan että ASUINKUNNAN tms. voi valita vapaasti. Ei mitään huoneistoa tms. Oletsä edes peruskoulua käynyt tai vain persukoulua?
Sinähän et päätä mitä sillä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole vapaus, se on oikeus. Kuten olen jo monta kertaa huomauttanut, se on perustuslain turvaama oikeus. Ihmisillä on myös oikeus sosiaaliturvaan.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1999/731#chp_2__sec_7__heading
9 Liikkumisvapaus
Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.
Vierailija kirjoitti:
sivistys maissa, autetaan köyhiä tuilla jopa amerikassa on section 8 vaikka trump on sitä poistamassa.myös työttömyystukea saa siellä.
arabimaissa on osassa kansalaispalkka, joka satasia kuussa. jne. suomen köyhät ei saa kohtuuttomasti mitään.muuallakin ymmärretään asian tärkeys.
Sinä voisit sivistää itseäsi aloittamalla äidinkielen kirjallisen ilmaisun perusteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on aikansa elänyt ja markkinoita vääristävä eriarvoistava järjestelmä joka tulee lakkauttaa kokonaan pikimmiten. Se on pelkkä tulonsiirto veronmaksajien taskuista asuntosijoittajien ja kansainvälisten sijoitusyhtiöiden taskuihin.
Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse. Asumisen hintaan tulee iso korjausliike kun asumistukijärjestelmä vihdoin ajetaan alas lopullisesti.
Useimmat työssäkäyvät maksavatkin asumisensa itse. Mistä työttömien ja opiskelijoiden ja sairaseläkeläisten yms. on tarkoitus se maksaa, jos palkkaa ei ole?
Ja eläkeläisten, heitä on paljon hyvin pienillä tuloilla.
Toisaalta onhan niitäkin työssäkäyviä joiden palkka on niin huono, että saavat asumistukea, eli lähes 20 % asumistuen saajista on työssäkäyviä.
Hohhoijaa... asumistuki on viritelty vain ja ainoastaan pimeäksi tulonsiirroksi vasemmiston hallinnoimille ay-järjestöille. Kojamo ja muut voisivat pudottaa vuokraa 60% ja ne jäisi silti törkeälle voitolle.
Kaupungit puolestaan joutuu pitämään omat vuokransa alueen hintatason mukaisina. SItten Kojamo nostaa vuokria, pakottaa kaupungit nostamaan vuokria, vasemmisto nostaa asumistukea, kojamo nostaa vuokria jne jne.
Olen minimisairaseläkkeellä ja eläkkeensaajan asumistuki tulee oikeasti tarpeeseen. En siis leikkasi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1999/731#chp_2__sec_7__heading
9 Liikkumisvapaus
Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.
Samaisessa pykälässä todetaan myös, että "Jokaisella on oikeus lähteä maasta." Jos "perustuslain turvaama oikeus" synnyttää valtiovallalle velvoitteen kattaa tarvittaessa ko. "oikeuden" toteutuminen, niin pitääkö kelan maksaa myös lomamatkat, sapattivuodet ulkomailla jne.?
Ajattelinkin, että tässä olisi mukava lähteä ensin Antarktikselle vähän pingviinejä moikkaamaan ja sen jälkeen Tahitille pariksi viikoksi luksusresortin bungalowissa makoilemaan. Kun tiedät asiasta varmaakin paremmin, niin vinkkaisitko millä lomakkeella tällaista tukea haetaan? Tällä kun säästöt ovat vähän niukilla, mutta minulla on kuitenkin oikeus.
Ap.on väärä näkökulma asumistukeen, sillä Suomessa on rakennettu vuosikymmeniä työmarkkinat, ettei palkalla ole tarkoitus tulla edes toimeen, vaan yhteiskunta maksaa palkansaajille esim. asumistukea, joka on osittain tulonsiirto työnantajille yritystukea.
Ap on vähän yksinkertainen koittakaa ymmärtää. On aivovamma. Kun hänen äiti yritti aborttia henkarilla ja meni vähän hutiks.
Vierailija kirjoitti:
Ap.on väärä näkökulma asumistukeen, sillä Suomessa on rakennettu vuosikymmeniä työmarkkinat, ettei palkalla ole tarkoitus tulla edes toimeen, vaan yhteiskunta maksaa palkansaajille esim. asumistukea, joka on osittain tulonsiirto työnantajille yritystukea.
Nyt on hyvät lääkkeet käytössä!
Ei voi laskea kun en koskaan ole saanut yhtään asumistukea, en työttömänä ollessakaan.
Mitä? Et kai vain meinaa että niissä muissa maissa on asuminen edullisempaa ja ihmisillä varaa kustantaa asumisensa omalla palkallaan?
Onko USA banaanivaltio?