Paljonko sinun asumistukeasi voisi vielä laskea? Tiedätkö että asumistukea ei ole useimmissa maissa, raha putää itse tienata!
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen maksakoon itse asumisensa ja elämisensä itse. Miksi muiden pitäisi osallistua niihin ?
Siinä tapauksessa ei ole mitään järkeä olla yhteiskunnan jäsen, jos se ei tue vaikeina aikoina.
Sitten lopputulos on pelkkä anarkia, eikö totta? oletko jo valmis siihen?
Vaikeat ajat ja hätätilanteet ovat täysin eri asia kuin se että aikuisten työikäisten ihmisten annetaan jokaisen maata omassa yhteiskunnan kustantamassa yksityisasunnossa vuodesta toiseen. Tuilla elämisestä on tullut elämäntapa ja moni mieltää ihmisoikeudeksi asua maan kalleimmilla asuinalueilla yhteiskunnan tukemana samaan aikaan kun iso osa maasta tyhjenee.
Järjestelmä on täysin sairas ja laho.
Aivan ja se johtuu suureksi osaksi talouselämästä. Ei haluta palkata ketään, ei vakituiseksi, ei haluta maksaa palkkaa jolla voisi elää, ei halua palkata nuoria, ei hedelmällisessä iässä olevia naisia, ei 55+ naisia tai miehiä, jne...
Kun valtiovalta ei ole pystynyt suojelemaan työvoimaa kuten sen perustuslain mukaan pitäisi tehdä, tässäpä nyt ollaan. Ja toisaalta, kun ei hoideta ihmisten terveyttä tehokkaasti, nyt meillä on ihmisiä työttömän kirjoissa, jotka eivät kykene töihin, eivät saa töitä mutta eivät pääse eläkkeellekään.
Nämä ongelmat pitäisi ratkaista. Talouselämää ei kiinnosta, rikkaat haluavat vain lisää massia ja polkevat työttömät ja työtätekevät alleen.
Ne joilla on vielä töitä, luulevat olevansa keskiluokkaa ja voittamattomia, mutta kun vain hetkessä napsahtaa yt:t ja irtisanotaan, he aika nopeasti putoavat itsekin samaan kuoppaan kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä autioiden talojen maassa asumistuki valtakunnan kalleimmille postinumeroalueille voitaisiin lopettaa kokonaan ja tarjota asunto hyvinkin halvalla jostakin muualta.
Oletko vähän yksinkertainen? Missä luulet että pääkaupunkiseudun myyjät, lähihoitajat, siivoojat, postinjakajat, hampurilaisten paistajat ym. ym. asuu? Vai meinaatko että äveriköt tekis nuo hommat kakkosduuninaan ja pienituloiset muuttais loikoilemaan maalle?
Riikkulihan voi nyt ryhtyä lisätöinä taas hampurilaisten paistoon, kun häntä kannustetaan nyt siihen marginaaliveron laskulla.
Vierailija kirjoitti:
"F. Se on perustuslaillinen oikeuteni"
Se, että perustuslaki antaa oikeuden valita asuinpaikkansa vapaasti, ei tarkoita sitä, että veronmaksajilla olisi velvollisuus kustantaa tämä jokaiselle halukkaalle.
Minäkin toki haluaisin valita asuinpaikakseni Espan varella sijaitsevan avaran kattohuoneiston, josta on oma hissi parkkihalliin, jossa puolen tusinaa omaa parkkipaikkaa käyttö- ja harrasteautoille. Mihin voin jättää tukihakemuksen?
Älä rupea väittelemään laista, kun et mitään siitä ymmärrä. Siinä tarkoitetaan että ASUINKUNNAN tms. voi valita vapaasti. Ei mitään huoneistoa tms. Oletsä edes peruskoulua käynyt tai vain persukoulua?
En ole koskaan saanut asumistukea, en edes opiskelijana, koska olin avoliitossa ja puoliso työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on aikansa elänyt ja markkinoita vääristävä eriarvoistava järjestelmä joka tulee lakkauttaa kokonaan pikimmiten. Se on pelkkä tulonsiirto veronmaksajien taskuista asuntosijoittajien ja kansainvälisten sijoitusyhtiöiden taskuihin.
Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse. Asumisen hintaan tulee iso korjausliike kun asumistukijärjestelmä vihdoin ajetaan alas lopullisesti.
Useimmat työssäkäyvät maksavatkin asumisensa itse. Mistä työttömien ja opiskelijoiden ja sairaseläkeläisten yms. on tarkoitus se maksaa, jos palkkaa ei ole?
Ja eläkeläisten, heitä on paljon hyvin pienillä tuloilla.
Toisaalta onhan niitäkin työssäkäyviä joiden palkka on niin huono, että saavat asumistukea, eli lähes 20 % asumistuen saajista on työssäkäyviä.
Useimmissa Euroopan maissa on olemassa sosiaaliturva - missä muodossa se sitten tuleekaan
Suomessa perusturva oli puutteellinen jo ennen kauhukabinetin saksishowta.
ja minulla on väitteelleni lähde: https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/suomi-sai-jo-kolmannen-kerran-euroopa…; Asiasta oli toki muissakin lehdissä, tämä sattui ensimmäisenä silmiin.
Voit tietysti verrata Suomea myös kehitysmaihin - se on päivä päivältä parempi vertailukohta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut asumistukea, en edes opiskelijana, koska olin avoliitossa ja puoliso työelämässä.
No olit valinnut se, että puoliso elätti sua. Lain mukaan se menee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on aikansa elänyt ja markkinoita vääristävä eriarvoistava järjestelmä joka tulee lakkauttaa kokonaan pikimmiten. Se on pelkkä tulonsiirto veronmaksajien taskuista asuntosijoittajien ja kansainvälisten sijoitusyhtiöiden taskuihin.
Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse. Asumisen hintaan tulee iso korjausliike kun asumistukijärjestelmä vihdoin ajetaan alas lopullisesti.
Vaihtoehto on että valtio asettaa jonkinlaisen vuokrakaton. Vaikkapa että yksiön vuokra saisi olla 150-200 euroa korkeintaan.
Tai sitten valtio takaa kaikille kansalaisille perustulon joka kattaa perustoimeentulon ja asumiskulut.
Eipä tässä oikein muita toimivia ratkaisuja ole. Ellei Suomeen haluta asunnottomien telttakyliä narkkareineen ja varkaineen joka kaupungin keskustaan.
Vuokrakatto on aivan erinomainen keino varmistaa pula vuokra-asunnoista. Jos tuohon vielä lisää käytännössä elinikäiset vuokrasopimukset, niin sillä saa mukaan myös pystyy mätänevät vuokrataloyhtiöt, joiden ylläpitoon omistajat eivät halua laittaa lantin lanttia.
Esimerkki säännöstellyistä vuokramarkkinoista löytyy niinkin läheltä kuin Ruotsista:
https://bostad.stockholm.se/language/english/how-long-does-it-take/
How long you have to wait ranges between a couple of days up to 20 years or more. The average time in the queue is 9 years (2023) and the majority of people get an apartment within 4,8 to 12,7 years.
Queue times for different types of housing
The queue times varies between different types of housing. For senior housing you had to wait on average 11 years during 2023. The average queue time for student housing was 4,5 years and for short-term lease 11 years. If you move to a student apartment or sign a short-term lease your time in the queue will not be affected.
Paikallisilla onkin kait tapana ilmoittaa vastasyntyneet lapset heti asuntojonoon. Vähän eri juttu kuin valkata joku heti vapaa lumokoti tms. ...
"Muut maat" eivät pääsääntöisesti ole sellaisia, että ihmiset niissä haluaisivat asua. Siksi muuttoliikenne suuntautuu sieltä Eurooppaan, eikä päinvastoin. On jännittävää haluta muuttaa oma valtio banaanivaltioksi, koska viha köyhiä kohtaan sumentaa loputkin järjen rippeet.
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa Euroopan maissa on olemassa sosiaaliturva - missä muodossa se sitten tuleekaan
Suomessa perusturva oli puutteellinen jo ennen kauhukabinetin saksishowta.
ja minulla on väitteelleni lähde: https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/suomi-sai-jo-kolmannen-kerran-euroopa…; Asiasta oli toki muissakin lehdissä, tämä sattui ensimmäisenä silmiin.
Voit tietysti verrata Suomea myös kehitysmaihin - se on päivä päivältä parempi vertailukohta.
Tuohon sun kannattaa vielä tarkentaa, että noottia emme ole saaneet EU:lta vaan Euroopan Neuvostolta, joka on EU:sta riippumaton ihmisoikeusjärjestö. Suomi siis rikkoo omien kansalaistensa ihmisoikeuksia.
Koska asunnottomuus on niiiiin ihanaa ja tuo turvallisuutta asuinalueille! Aloittaja voi ihan itse näyttää mallia ja muuttaa kehitysmaahan. :)
Vierailija kirjoitti:
Viesti hallitukselle: antakaa työtä, jotta saa rahan
Hallitus: laita työhakemus työnantajalle
Työnantaja: tarvitset kokemusta
Minä: miten saan kokemusta?
Työnantaja: tekemällä työtä
Minä: miten saan työtä?
Työnantaja: hanki kokemusta
Minä: voinko tulle teille töihin?
Työnantaja: et ilman kokemusta
Tätä tämä on nykyään, vastavalmistuneena maisterina. Suoraan kortistoon, en saa myöskään raksahommia, vaikka olen korkeakoulutettu alalla
Jos olet rakennusmestari niin katso työpaikat ulkomailta. Norjaan tai Ruotsiin päässee suht helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehto on että valtio asettaa jonkinlaisen vuokrakaton. Vaikkapa että yksiön vuokra saisi olla 150-200 euroa korkeintaan.
Tai sitten valtio takaa kaikille kansalaisille perustulon joka kattaa perustoimeentulon ja asumiskulut.
Eipä tässä oikein muita toimivia ratkaisuja ole. Ellei Suomeen haluta asunnottomien telttakyliä narkkareineen ja varkaineen joka kaupungin keskustaan.

No jos vuokrakatto ei käy, miten SINÄ aikoisit turvata edullisen vuokra-asumisen pienituloisille???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"F. Se on perustuslaillinen oikeuteni"
Se, että perustuslaki antaa oikeuden valita asuinpaikkansa vapaasti, ei tarkoita sitä, että veronmaksajilla olisi velvollisuus kustantaa tämä jokaiselle halukkaalle.
Minäkin toki haluaisin valita asuinpaikakseni Espan varella sijaitsevan avaran kattohuoneiston, josta on oma hissi parkkihalliin, jossa puolen tusinaa omaa parkkipaikkaa käyttö- ja harrasteautoille. Mihin voin jättää tukihakemuksen?
Älä rupea väittelemään laista, kun et mitään siitä ymmärrä. Siinä tarkoitetaan että ASUINKUNNAN tms. voi valita vapaasti. Ei mitään huoneistoa tms. Oletsä edes peruskoulua käynyt tai vain persukoulua?
Ymmärrän ihan hyvin - ja ilmeisesti paremmin kuin sinä. Meillä ei ole mitään maan sisäisiä passeja eikä muita rajoitteita (pl. Affenanmaa) valita vapaasti asuinpaikkakuntasta. Tästä vapaudesta ei kuitenkaan seuraa yhteiskunnalle mitään velvoittetta antaa ihmisille ilmaista rahaa tämän vapauden toteuttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä autioiden talojen maassa asumistuki valtakunnan kalleimmille postinumeroalueille voitaisiin lopettaa kokonaan ja tarjota asunto hyvinkin halvalla jostakin muualta.
Jos sinä aloitat ilmais kuljetuspalvelun? Kela ym. Eivät maksa köyhille muuttoa maalle, ei todellakaan suomalaisille. Kaikilla ei ole autoa käytössä tai hakijaa.
Onko kukaan ajatellut, että oikeuskäytännön mukaan on erikoista, että työttömän katsotaan ansaitsevansa elatuksensa kun osallistuu työllistämispalveluihin. Työtön siis edelleen elää samoilla tuilla , mutta voi saada 9 euron kulukorvauksen osallistumispäiviltä.
Jokainen voi sitten tykönään miettiä, onko työttömällä mahdollisuudet työllistyä työllistämispalveluden kautta palkkatyöhön (tutkimuksen mukaan ei). Toisaalta, "ansaitseeko lain mukaan työtön oman elatuksensa", kun työtön alistuu kauppatavaraksi tai pakkotyöhön ja yhteiskunnan varoista maksetaan työttömän elatus ja työttömän vastaanottajalle korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Viesti hallitukselle: antakaa työtä, jotta saa rahan
Hallitus: laita työhakemus työnantajalle
Työnantaja: tarvitset kokemusta
Minä: miten saan kokemusta?
Työnantaja: tekemällä työtä
Minä: miten saan työtä?
Työnantaja: hanki kokemusta
Minä: voinko tulle teille töihin?
Työnantaja: et ilman kokemusta
Tätä tämä on nykyään, vastavalmistuneena maisterina. Suoraan kortistoon, en saa myöskään raksahommia, vaikka olen korkeakoulutettu alalla
Hyvin saa duunia harjoittelujaksoilla.
Luulet siis että valtiolla olisi joku velvollisuus maksaa sun palkka?
Suostutko menemään duuniin työttömyyskorvauksella? Saisi kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
"Muut maat" eivät pääsääntöisesti ole sellaisia, että ihmiset niissä haluaisivat asua. Siksi muuttoliikenne suuntautuu sieltä Eurooppaan, eikä päinvastoin. On jännittävää haluta muuttaa oma valtio banaanivaltioksi, koska viha köyhiä kohtaan sumentaa loputkin järjen rippeet.
Juuri tätä olen itsekin ihmetellyt. Hallituksen perskokkareet vähentävät vetovoimatekijöitä. Eivätkö ne toopet tajua, että vähentävät samalla pitovoimatekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pois työikäisiltä aikuisilta (poislukien opiskelijat). Eiköhän jokaisen pitäisi ihan itse maksaa oma asuminen ja omat menot. Sellaista se aikuisuus ja elämä on. Suomi on kyllä ihme hyysäysvaltio.
Ja kun ihmisillä ei olisi rahaa elää eikä asua missään, mitäs luulet että tapahtuu? Laita osoitteesi tänne, niin me tullaan sitten sinne sun pihaan telttailemaan.
Sinä et missään teltassa suostu asumaan kun ei kimpaakämppäkään käy
Minkä v*tun jokaisen? Ymmärrätkö sinä, millaista työnhaku tässä maassa on tällä hetkellä?