Mikä ihmeen "lapsen oikeus varhaiskasvatukseen"?
Ihan oikeasti, tuo on aivan oksettavaa ilmaisu. Tämä lapsien päiväkotiin koko päiväksi vieminen, vaikkei olisi pakko, on täysin vanhempien oikeutta. Oikeutta levätä. Turha yrittää kääntää sitä lapsen edun mukaiseksi. (Ja nyt en puhu niistä muutamasta prosentista joilla sosiaalisin perustein parempi viedä lapsi päiväkotiin).
Vai onko lapsen etu että klo 12 jälkeen lapsia on luvattoman paljon, esimerkiksi 11 lasta per aikuinen. Täyttä selviytymistaistelua siihen asti että levännyt vanhempi hakee lapsensa 16 jälkeen kotiin. Päivän tekeminen yleensä se että jokin toiminta, kuten maalaus, kestä pari minuuttia per lapsi. Tämän jälkeen loppu päivä vain siirtymiä ja liukuhihnatyötä. Eipä näillä resursseilla paljoa muuta voi tehdä..
Mutta toivottavasti se tauko lapsesta on sitten niin tärkeää että menee lapsen hyvinvoinnin edelle.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mä en oikeasti aio tuntea huonoa omaatuntoa tästä niin kauan, kuin miehetkään ei tunne. Mulla on ihan yhtäläinen oikeus päästä töihin ja turvata talouteni"
Jos ajattelet näin, niin ei kannata lapsia tehdä. Naisten oikeuksia voi ja pitääkin tuoda esille, mutta ei sillä tavoin että viattomat lapset siitä kärsivät. Jos et halua olla lapsesi kanssa aina kun mahdollista ja jos et ajattele lapsesi parasta kaikessa niin et ole niin kypsä että sovit vanhemmaksi.
Aivan. Ja tämä on tietysti osoitettu äidille. 😊
Ohis mutta jos mies on niin urpo ettei ajattele lasten parasta niin kyllä, se on sinun tehtävästi ajatella lasten parasta eikä omaa parasta tai uraasi. Jos et ole valmis siihen, et ole valmis vanhemmaksi. (ja jos koet kuitenkin olevasi niin valitse se mies huolella)
Myös isä voi ajatella lapsen parasta eikä omaa parastaan tai uraansa.
Tässäkään keskustelussa ei taida montaa miestä olla, koska tämä koskee lapsen hoitoa kotona vs varhaiskasvatuksessa. 🤔
"Miehet pitävät 14% vanhempainvapaista, joten aika paljon urpoja. 😕"
Ja tämä on muuten luku vanhempainvapaauudistuksen jälkeen. Edelleen lykkäävät kaiken omasta puolikkaastaan äidille, minkä suinkin pystyvät ja osa ei pidä sitä loppuakaan vähää. Kun mies on hyvä mies jos työ on tärkeä.
Eiköhän idea tosiaan ole, että saadaan lapset mukaan yhteiskuntaan eikä että he kasvavat syrjäytymisriskissä kotona piilossa. Mamutaustaisille erityisesti tärkeää segregaation ehkäisemiseksi.
Varhaiskasvatuksen laatu vaihtelee varmaan ihan ryhmästä riippuen. On päteviä ja epäpäteviä kasvattajia, inkluusiota, isoja ryhmäkokoja ja henkilökuntavajetta tai vaihtuvia sijaisia. Kovat tavoitteet, joihin pääseminen on aika mahdotonta nykyisillä puitteilla ainakin osassa päikkyjä. Mutta ehdottomasti joidenkin yksittäisten lasten turva ja "pelastus". Tällaisenaan toteutettuna liian optimistinen ajatus saada kaikista lapsista tuottavia yhteiskunnan jäseniä, mutta ajatuksena hieno ja kannatettava. Tässä vaan hiukan joudutaan jakamaan kärsimystä kaikille, kun kaikki paukut menee heikompaan aineistoon niin että "harmittomat" menee siinä sivussa itsekseen.
Päikyn hoitaja, todella loman tarpeessa jo
Olisi kiva saada oikeaa tutkimustulosta kotikasvatetut vs varhaiskasvatuksessa olleet. Suomessa ollaan kuitenkin mammalomalla todella pitkään globaalilla mittarilla.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkään keskustelussa ei taida montaa miestä olla, koska tämä koskee lapsen hoitoa kotona vs varhaiskasvatuksessa. 🤔
'Onko 42-vuotias mies liian vanha etsimään lapsetonta naista ydinperheen perustamiseen?"
Ensimmäisenä aloituksissa, kun avasin etusivun. Lasten kasvatusta koskeviin ketjuihin eivät kuitenkaan tule, kun ei taida kiinnostaa. 😆
Olen satavarma, että kyse on ma mujen lapsista. Heidät pitää saada kotoutettua ja siksi tuo päätös. Tasa-arvon vuoksi asiaa ei voida päättää muutoin. Eikä asiaa saa sanoa julkisesti, koska vihervassarit.
Vierailija kirjoitti:
"Itse asiassa, kun olen lasteni kanssa ulkoilemassa, retkeilemässä tai urheiluharrastuksissa, on siellä enemmän isiä kuin äitejä. Luistelemassa ja hiihtämässä esimerkiksi olen monesti ollut ainoa äiti."
Aivan. Kun lapsen kanssa pitää tehdä jotain kivaa, pelata palloa tai luistella, silloin isät ovat paikalla. Mutta jos pitäisi joustaa omasta työstä tai hoitaa sairasta lasta, silloin heillä on tärkeämpää tekemistä. Ja äidit olivat taas tarinan pahiksia.
He hee, joka on opettanut lapsensa esim. luistelemaan, uimaan jne. tietää miten "hauskaa" se aikuiselle välillä on.
Niin meinasit siis, että kaikkien pitää lopettaa töissäkäynti tai ottaa lapsi töihin mukaan ettei tule lepäiltyä lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 2-vuotias tykkää olla päiväkodissa, koska siellä on kavereita ja kaikki tykkäät hänestä. Jos lomalla on päivän kotona, ja käy vain tunnin ulkona, niin käy levottomaksi. Kaipaa koko ajan tekemistä ja ihmisiä.
Sairas.
Niin olet. Ennemmin kuuntelen lastani, kuin palstan lapsettomia luusereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 2-vuotias tykkää olla päiväkodissa, koska siellä on kavereita ja kaikki tykkäät hänestä. Jos lomalla on päivän kotona, ja käy vain tunnin ulkona, niin käy levottomaksi. Kaipaa koko ajan tekemistä ja ihmisiä.
Sairas.
Isä vasta sairas onkin, se kun ei uhraa asialle ajatustakaan. Saati euroja.
Eri
Minä olen lapsen isä. Sinä taidat olla mielisairas vieraannuttaja.
Onko tällainen oikeasti yleistä? Myönnän eläväni keskiluokkaisessa kuplassa, mutta en tunne ketään, joka olisi mukavuudenhalusta vienyt lapsen päiväkotiin.
Usein esikoisen päiväkotipaikasta halutaan pitää kiinni, vaikka vanhempi on vauvan kanssa kotona, mutta päiväkotipäivät ja -viikot ovat lyhyitä. Aika monet myös opiskelevat, työskentelevät osa-aikaisesti tms. vaikka päiväkodille saattaakin näyttää siltä, että vanhempi on VAAN vauvan kanssa kotona.
Mä en käyttänyt tuota oikeutta kuin kuopukselle yli 3-vuotiaana, menikö nyt lapsilla jotain pieleen?
Kuka oikeasti vie lapsia päiväkotiin koko päiväksi vain, jotta voisi levätä? Itse vien vain koska täytyy tehdä töitä. Vaikka voisi tehdä etätöitä niin niistäkään ei tule mitään jos lapsi on samaan aikaan kotona. Joskus olen pitänyt etäpäivän lapsen kanssa kun päiväkodissa on vaikka kehittämispäivä, mutta siinä on mennyt koko päivä aika plörinäksi. Lapsi häiritsee jatkuvasti työntekoa ja muuttuu levottomaksi, koska en voi antaa tarpeeksi huomiota eikä päästä uloskaan.
Kirjoittajan typeryys on niin käsittämätöntä, ettei sille löydy sanoja.
>> Tämä lapsien päiväkotiin koko päiväksi vieminen, vaikkei olisi pakko, on täysin vanhempien oikeutta. Oikeutta levätä. <<
Lapsille on laissa kirjattu oikeuksia. Ja koska koulumaailma vaatii nykyään entistä enemmän valmiuksia, on lapselle säädetty oikeus varhaiskasvatukseen. Se ei siis liity mitenkään siihen, onko vanhempi töissä vai työtön tms.
Opetushallitus: Varhaiskasvatuksella tarkoitetaan lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Varhaiskasvatus on osa suomalaista koulutusjärjestelmää sekä tärkeä vaihe lapsen kasvun ja oppimisen polulla.
Kysymys on siis lapsen oikeuksista, ei vanhempien, vaikka joillekin vanhemmille se on plussaa, että saa hengädystauon lapsenhoidosta varhaiskasvatuksen ajaksi. Mutta niinhän vanhemmat saavat sellaisen koulun ajaksikin.
Lapsen oikeus akateemiseen aikuiseen. Joissain perheissä ei ole valitettavasti yhtään akateemista aikuista, joten tuo oikeus tulee lapselle turvata.
Sanotaanko niin, että olen ollut tukiperheenä lapselle, jolla oli oikeus varhaiskasvatukseen. Vanhempi ei vain omien haasteidensa takia jaksanut viedä lasta varhaiskasvatukseen, mutta ei myöskään oikein jaksanut tarjota lapselle virikkeitä kotona. Tämän huomasi siinä, että lapsi ei taidoiltaan ollut ikätasoaan. Kyllä mä siis aattelen, että pitää olla varhaiskasvatusta, koska kaikilla ei ole kotona asiat hyvin.
Ennen meidän kunnassa oli paljon muitakin vaihtoehtoja saada varhaiskasvatusta, kuin päiväkodit. Ikävä kyllä melkein kaikki on nyt lakkautettu, kun vanhemmat veivät mieluummin päiväkotiin. Kerhoihin kun olisi pitänyt ottaa omat eväät mukaan. Vielä on seurakunnan kerho, mutta siinäkin osallistujamäärän ovat koko ajan laskussa. Tällä hetkellä jännitän, alkaako se syksyllä. Jos ei ala niin kaitpa tuo esikoinen on vietävä sinne päiväkotiin, kun muualtakaan ei tunnu löytyvän ikäisiään leikkikavereita. Kerhossa suhdeluku olisi parempi, max. 10 lasta ja kolme ohjaajaa.
Miehet pitävät 14% vanhempainvapaista, joten aika paljon urpoja. 😕