Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen "lapsen oikeus varhaiskasvatukseen"?

Vierailija
08.05.2025 |

Ihan oikeasti, tuo on aivan oksettavaa ilmaisu. Tämä lapsien päiväkotiin koko päiväksi vieminen, vaikkei olisi pakko, on täysin vanhempien oikeutta. Oikeutta levätä. Turha yrittää kääntää sitä lapsen edun mukaiseksi. (Ja nyt en puhu niistä muutamasta prosentista joilla sosiaalisin perustein parempi viedä lapsi päiväkotiin).

Vai onko lapsen etu että klo 12 jälkeen lapsia on luvattoman paljon, esimerkiksi 11 lasta per aikuinen. Täyttä selviytymistaistelua siihen asti että levännyt vanhempi hakee lapsensa 16 jälkeen kotiin. Päivän tekeminen yleensä se että jokin toiminta, kuten maalaus, kestä pari minuuttia per lapsi. Tämän jälkeen loppu päivä vain siirtymiä ja liukuhihnatyötä. Eipä näillä resursseilla paljoa muuta voi tehdä.. 

Mutta toivottavasti se tauko lapsesta on sitten niin tärkeää että menee lapsen hyvinvoinnin edelle.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tällainen miehitys on? Kunnallisella suhdeluku on yli 3-vuotiailla 7 lasta per aikuinen, eli pienessä ryhmätilassa on 21 lasta ja 3 aikuista. Monesti neljäs aikuinen kun nykyään on niin paljon tukea tarvitsevia härrävärkkejä. Mutta päivän aikana kaikki paikalla 9-13. 

Kotona ei yhden mukelon kanssa pärjätä...

Asumme Helsingissä ja viskari ja eskari olivat ihan tavallisessa kunnallisessa päiväkodissa. Ja turha tulla vittuilemaan kotihoidosta, koska vein lapsen päivähoitoon aloittaessani kirjoittaa gradua. Montako sinä olet kirjoittanut lastenhoidon ohella?

Helsingissä ihan tavallisessa kunnallisessa eskarissa 12 lasta ja neljä aikuista yhdessä ryhmässä? Varmaan tapahtui viime vuosituhannella.

Lapseni on nyt tokalla luokalla peruskoulussa.

Vierailija
62/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eräs ystävä vei kaksi 1-vuotiasta lasta päiväkotiin ja itse lojuivat miehensä kanssa kotona. Mies oli eläkkeellä mt-sairauksista ja ystävä oli työtön opiskelija.

Ajatteletko, että lapsen on hyvä olla päivät mt potilaan kanssa?

Ja miten se opiskelija opiskelee lapsen kanssa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä nämä siis ovat, joiden ei olisi pakko viedä lasta päivähoitoon koko päiväksi?

Vierailija
64/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä en oikeasti aio tuntea huonoa omaatuntoa tästä niin kauan, kuin miehetkään ei tunne. Mulla on ihan yhtäläinen oikeus päästä töihin ja turvata talouteni"

Jos ajattelet näin, niin ei kannata lapsia tehdä. Naisten oikeuksia voi ja pitääkin tuoda esille, mutta ei sillä tavoin että viattomat lapset siitä kärsivät. Jos et halua olla lapsesi kanssa aina kun mahdollista ja jos et ajattele lapsesi parasta kaikessa niin et ole niin kypsä että sovit vanhemmaksi.

Aivan. Ja tämä on tietysti osoitettu äidille. 😊

Vierailija
65/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä en oikeasti aio tuntea huonoa omaatuntoa tästä niin kauan, kuin miehetkään ei tunne. Mulla on ihan yhtäläinen oikeus päästä töihin ja turvata talouteni"

Jos ajattelet näin, niin ei kannata lapsia tehdä. Naisten oikeuksia voi ja pitääkin tuoda esille, mutta ei sillä tavoin että viattomat lapset siitä kärsivät. Jos et halua olla lapsesi kanssa aina kun mahdollista ja jos et ajattele lapsesi parasta kaikessa niin et ole niin kypsä että sovit vanhemmaksi.

Miksi miehet saavat toimia näin ja olla silti superisiä?

Vierailija
66/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse asiassa, kun olen lasteni kanssa ulkoilemassa, retkeilemässä tai urheiluharrastuksissa, on siellä enemmän isiä kuin äitejä. Luistelemassa ja hiihtämässä esimerkiksi olen monesti ollut ainoa äiti."

Aivan. Kun lapsen kanssa pitää tehdä jotain kivaa, pelata palloa tai luistella, silloin isät ovat paikalla. Mutta jos pitäisi joustaa omasta työstä tai hoitaa sairasta lasta, silloin heillä on tärkeämpää tekemistä. Ja äidit olivat taas tarinan pahiksia.

Vierailija
67/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tällainen miehitys on? Kunnallisella suhdeluku on yli 3-vuotiailla 7 lasta per aikuinen, eli pienessä ryhmätilassa on 21 lasta ja 3 aikuista. Monesti neljäs aikuinen kun nykyään on niin paljon tukea tarvitsevia härrävärkkejä. Mutta päivän aikana kaikki paikalla 9-13. 

Kotona ei yhden mukelon kanssa pärjätä...

Asumme Helsingissä ja viskari ja eskari olivat ihan tavallisessa kunnallisessa päiväkodissa. Ja turha tulla vittuilemaan kotihoidosta, koska vein lapsen päivähoitoon aloittaessani kirjoittaa gradua. Montako sinä olet kirjoittanut lastenhoidon ohella?

Naisten pitää kaikki hoitaa. Joko äiti tai päikyn täti. Se nyt ei tule kuuloonkaan, että isä joustaisi omasta elämästään sillä aikaa  kun äiti kirjoittaa gradua.

Vierailija
68/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä tämä kertoo 99% miehistä? Jos mies ei suostu jäämään kotiin edes silloin, kun saa vanhempainpäivärahaa, mies ei ole valmis isäksi. Näinhän se on.

Aamen. Mies kun voi hävitä siinä muutaman euron rahaa tai ylennys siirtyy vuodella niin EI KÄY. 

Vierailija
69/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä nämä siis ovat, joiden ei olisi pakko viedä lasta päivähoitoon koko päiväksi?

Esim. vanhempia, jotka ovat kotona vauvan kanssa.

Vierailija
70/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eräs ystävä vei kaksi 1-vuotiasta lasta päiväkotiin ja itse lojuivat miehensä kanssa kotona. Mies oli eläkkeellä mt-sairauksista ja ystävä oli työtön opiskelija.

Ajatteletko, että lapsen on hyvä olla päivät mt potilaan kanssa?

Ja miten se opiskelija opiskelee lapsen kanssa? 

Hyvin, jos sattuu olemaan mies. 

Vierailija
71/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitat varmaan äitiä.

Vierailija
72/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista on tullut ihan saakelin mukavuudenhaluista ja laiskaa porukkaa. Tätä vartenko aikoinaan taisteltiin?

Etsitään vaan syitä joista ahdistua ja miksi ei pysty ja kykene mihinkään. Näkyy erittäin hyvin juuri lasten kasvatuksessa. Lapsi viedään säilöön sinne päiväkotiin, ei ulkoilla, ei opeteta käymään vessassa (tästä oli vasta juttuakin), ei opeteta perustaitoja edes. Ajatellaan että oppivat itsekseen ja loput koulussa.

Tietenkään ei kaikki, mutta todella paljon on ihan vupeloita aikuisia. 

Omista lapsista nuorin on 1. luokalla ja juuri tuli Wilmassa viestiä miten toivottaisi että lasten kanssa joskus pyöräiltäisi, että osaisivat ajaa polkupyörällä. Siis 8-vuotiaat. Iso osa ei kuulemma osaa ajaa kunnolla ilman apurenkaita. Vastaavaa tulee vastaan todella usein. 

Me asutaan kerrostalossa, jossa ei ole omaa pihaa, eikä edes hä

kasarilla se onnistui kyllä kaikilta. 

Vierailija
73/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai työttömiä. 

Mutta monilla ei nykyään ole kykyä olla lasten kanssa ja ajattelevat, että hulinameininki ylikuormitetussa päiväkodissa on heidän lapsilleen parempi kuin oman vanhemman seura. 

Vierailija
74/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä tämä kertoo 99% miehistä? Jos mies ei suostu jäämään kotiin edes silloin, kun saa vanhempainpäivärahaa, mies ei ole valmis isäksi. Näinhän se on.

99% miehistä on epäkypsiä eikä heistä ole vanhemmaksi.

Vierailija
75/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet saavat toimia näin ja olla silti superisiä?

Koska nainen kantaa aina viimesijaisen vastuun, kun mies ei osaa eikä pysty eikä kykene.

Vierailija
76/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai työttömiä. 

Mutta monilla ei nykyään ole kykyä olla lasten kanssa ja ajattelevat, että hulinameininki ylikuormitetussa päiväkodissa on heidän lapsilleen parempi kuin oman vanhemman seura. 

Naiset ovat kunnostautuneet opiskelussa ja uran luomisessa. Miehet taas eivät perheeseen panostamisessa. 

Vierailija
77/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kiertoilmaus, jolla tarkoitetaan, että maa .-hn n u ut @ j@ perheiden täytyy alkaa laittaa lqpset päiväkotiin oppimaan suomenkieltä ja kulttuuria eli integroitumaan yhteiskuntaan.

Mutta kun niissä on jo monessa melkein kaikki lapset ja henkilökunta muualta tulleita ja siellä puhutaan jotain somalia ja opetetaan ihan muita kuin suomalaisia tapoja.

Vierailija
78/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin täällä jo joku mainitsikin, tuo tarkoittaa vain sitä, että halutaan paljon lisääntyvän kansanosan lapset oppimaan suomalaisen yhteiskunnan tapoja ja kieltä.

Vierailija
79/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Ja tämä on tietysti osoitettu äidille. 😊

Ohis mutta jos mies on niin urpo ettei ajattele lasten parasta niin kyllä, se on sinun tehtävästi ajatella lasten parasta eikä omaa parasta tai uraasi. Jos et ole valmis siihen, et ole valmis vanhemmaksi. (ja jos koet kuitenkin olevasi niin valitse se mies huolella)

Vierailija
80/121 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai työttömiä. 

Naiset ovat kunnostautuneet opiskelussa ja uran luomisessa. Miehet taas eivät perheeseen panostamisessa. 

Ehei. Vaan on menty siihen, että voit viedä lapset päiväkotiin, vaikka itse vaan huuhailet kotona ja katselet netflixii.  Turha tästä on heitä syyllistää, ketkä käyttävät päiväkoteja lasten hoitamiseen. Varhaiskasvatus on toki hieno käsite, mutta ei se toimi, kuten pitäsii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi