Mikä ihmeen "lapsen oikeus varhaiskasvatukseen"?
Ihan oikeasti, tuo on aivan oksettavaa ilmaisu. Tämä lapsien päiväkotiin koko päiväksi vieminen, vaikkei olisi pakko, on täysin vanhempien oikeutta. Oikeutta levätä. Turha yrittää kääntää sitä lapsen edun mukaiseksi. (Ja nyt en puhu niistä muutamasta prosentista joilla sosiaalisin perustein parempi viedä lapsi päiväkotiin).
Vai onko lapsen etu että klo 12 jälkeen lapsia on luvattoman paljon, esimerkiksi 11 lasta per aikuinen. Täyttä selviytymistaistelua siihen asti että levännyt vanhempi hakee lapsensa 16 jälkeen kotiin. Päivän tekeminen yleensä se että jokin toiminta, kuten maalaus, kestä pari minuuttia per lapsi. Tämän jälkeen loppu päivä vain siirtymiä ja liukuhihnatyötä. Eipä näillä resursseilla paljoa muuta voi tehdä..
Mutta toivottavasti se tauko lapsesta on sitten niin tärkeää että menee lapsen hyvinvoinnin edelle.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en aio tuntea huonoa omatuntoa siitä että en välitä. Mullakin on oikeus turvata talouteni.
päikyntäti
Olet ihan oikeassa. Insinöörikin tekee työtä kutsumusammatissaan, mutta kukaan ei vaadi häntä tekemään sitä p*skapalkalla.
Riistin lapsiltani oikeuden varhaiskasvatukseen ja kasvatin ne itse. Luultavasti tein hyvän ratkaisun. Ainakin säästin meidän kaikkien hermoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en aio tuntea huonoa omatuntoa siitä että en välitä. Mullakin on oikeus turvata talouteni.
päikyntäti
Öö mitä tällä tarkoitat? Kannattaa vaihtaa alaa, jos taloudellista turvaa halajaa.
Johan tässä nähtiin otsikoissa, millaista puuhastelua se päikyntätien työ on. Niin turhanpäiväistä duunia, että lapsia voi kuolla, jos sen tekee huolimattomasti. Mutta hei, uusia syntyy koko ajan.. eiku?
Aika monilta tässä ketjussa tuntuu unohtuneen, että suurin osa vanhemmista viel lapsensa hoitoon työpäivänsä ajaksi. Vapaapäivänä on joskus pakko hoitaa asioita joihin lapsia ei oikein voi ottaa mukaan, vaikkapa lääkärikäynti.
Vierailija kirjoitti:
Riistin lapsiltani oikeuden varhaiskasvatukseen ja kasvatin ne itse. Luultavasti tein hyvän ratkaisun. Ainakin säästin meidän kaikkien hermoja.
Huh, ja miehen tilipussikin kasvoi. Sä teit ilmasen työn.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista on tullut ihan saakelin mukavuudenhaluista ja laiskaa porukkaa. Tätä vartenko aikoinaan taisteltiin?
Etsitään vaan syitä joista ahdistua ja miksi ei pysty ja kykene mihinkään. Näkyy erittäin hyvin juuri lasten kasvatuksessa. Lapsi viedään säilöön sinne päiväkotiin, ei ulkoilla, ei opeteta käymään vessassa (tästä oli vasta juttuakin), ei opeteta perustaitoja edes. Ajatellaan että oppivat itsekseen ja loput koulussa.
Tietenkään ei kaikki, mutta todella paljon on ihan vupeloita aikuisia.
Omista lapsista nuorin on 1. luokalla ja juuri tuli Wilmassa viestiä miten toivottaisi että lasten kanssa joskus pyöräiltäisi, että osaisivat ajaa polkupyörällä. Siis 8-vuotiaat. Iso osa ei kuulemma osaa ajaa kunnolla ilman apurenkaita. Vastaavaa tulee vastaan todella usein.
Ekaluokkalainen tulee kouluun apurattailla? Tuskin kehtaisi tulla, jos näin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista on tullut ihan saakelin mukavuudenhaluista ja laiskaa porukkaa. Tätä vartenko aikoinaan taisteltiin?
Etsitään vaan syitä joista ahdistua ja miksi ei pysty ja kykene mihinkään. Näkyy erittäin hyvin juuri lasten kasvatuksessa. Lapsi viedään säilöön sinne päiväkotiin, ei ulkoilla, ei opeteta käymään vessassa (tästä oli vasta juttuakin), ei opeteta perustaitoja edes. Ajatellaan että oppivat itsekseen ja loput koulussa.
Tietenkään ei kaikki, mutta todella paljon on ihan vupeloita aikuisia.
Omista lapsista nuorin on 1. luokalla ja juuri tuli Wilmassa viestiä miten toivottaisi että lasten kanssa joskus pyöräiltäisi, että osaisivat ajaa polkupyörällä. Siis 8-vuotiaat. Iso osa ei kuulemma osaa ajaa kunnolla ilman apurenkaita. Vastaavaa tulee vastaan todella usein.
Ekaluokkalainen tulee kouluun apurattailla? Tusk
Kohta se nähdään se tulos, kun naiset jättää mitättömän, arvottoman hoivatyöpuuhastelunsa tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hyödyin myös itse siitä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ookei.. miten?
Meidän 2-vuotias tykkää olla päiväkodissa, koska siellä on kavereita ja kaikki tykkäät hänestä. Jos lomalla on päivän kotona, ja käy vain tunnin ulkona, niin käy levottomaksi. Kaipaa koko ajan tekemistä ja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 2-vuotias tykkää olla päiväkodissa, koska siellä on kavereita ja kaikki tykkäät hänestä. Jos lomalla on päivän kotona, ja käy vain tunnin ulkona, niin käy levottomaksi. Kaipaa koko ajan tekemistä ja ihmisiä.
Meillä oli myös ihan kiva päikkyryhmä, eikä tyttö olis millään malttanut lähteä iltapäivällä kotiin. Oli leikit kesken.
Olin kotona 9 kk, mies oli kotona kunnes nuorin oli 2,5v. Mies hoiti suurimman osan viemisestä ja hakemisesta päivähoitoon kun oli niin jousta työaika. Onneksi hyviäkin miehiä löytyy, mutta ei hän todellakaan olisi enää yli 3-vuotiaan kanssa kotona ollut. Jos asiat olisivat olleet minusta kiinni, lapset olisivat varmasti menneet hoitoon aikaisemmin mutta koska mies oli asiasta eri mieltä, hän seisoi sanojensa takana kuten miehen pitää ja jäi koti-isäksi.
Vierailija kirjoitti:
Yh,, siitä on kasvamassa rasittava ekstrovertti.
Vierailija kirjoitti:
Sairas.
Vierailija kirjoitti:
Olin kotona 9 kk, mies oli kotona kunnes nuorin oli 2,5v. Mies hoiti suurimman osan viemisestä ja hakemisesta päivähoitoon kun oli niin jousta työaika. Onneksi hyviäkin miehiä löytyy, mutta ei hän todellakaan olisi enää yli 3-vuotiaan kanssa kotona ollut. Jos asiat olisivat olleet minusta kiinni, lapset olisivat varmasti menneet hoitoon aikaisemmin mutta koska mies oli asiasta eri mieltä, hän seisoi sanojensa takana kuten miehen pitää ja jäi koti-isäksi.
Oi, sinulla on timantti. <3 Vielä kun saadaan tästä tasa-jaosta ihan normaali tapa toimia.
Sehän on pyramidihuijaus koko varhaiskasvatus. Ei siellä mitään kasvatusta saa. Tai tietoista sellaista ainakaan.
päikyntäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas.
Isä vasta sairas onkin, se kun ei uhraa asialle ajatustakaan. Saati euroja.
Eri
Tarkoitat varmaan: Varhaiskasvatuksen opettajan oikeus hyökätä isän kimppuun sosiaalitoimen voimin, kun 5v lapsesi on pelannut minecraftiä ja ei nukkunut päiväkodissa päiväunia yhtenä päivänä.
"On varmaan pelattu koko yö."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa kiitoksella elää.
Öö mitä tällä tarkoitat? Kannattaa vaihtaa alaa, jos taloudellista turvaa halajaa.