Glukoosi jatkuva seuranta - tehdäänkö julkisella?
Epäilen dumping oireyhtymää/ reaktiivista hypoglykemiaa. Googlettelin tuota jatkuvaa seurantaa ja tuli linkkejä vain yksityiselle. Kai sitä tehdään julkisellakin?
Varmaan tyhmä kysymys, mutta kiitos jo etukäteen vastauksista!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit edes ajatella seurantaa, jos olet noin piikkikammoinen, ettet mittaria voi itse hankkia?
Kuten jo mainitsin, mulla on se mittari jo. Jatkuvaa seurantaa ei tehdä piikillä eikä pikamittarilla vaan iholle asetettavalla sensorilla.
-ap
Senkin voi hankkia itse.
Valitse FreeLibre niin ei tarvita piikkejä. Kahden viikon välein laukaistaan sensori olkavarteen eikä tunnu piikiltä. Erillinen lukulaite voi olla tarpeen kun kaikki puhelimet ei osaa oikein lukea sensoria. Lukulaite maksaa noin 60 euroa ja sensorit muistaakseni noin 90 euroa paketti eli sensori ja laukaisin / asetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit edes ajatella seurantaa, jos olet noin piikkikammoinen, ettet mittaria voi itse hankkia?
Kuten jo mainitsin, mulla on se mittari jo. Jatkuvaa seurantaa ei tehdä piikillä eikä pikamittarilla vaan iholle asetettavalla sensorilla.
-ap
Senkin voi hankkia itse.
No perskules. Niinpä voi!! Tämähän helpottaa elämää.
onko suosituksia minkä merkkinen?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon tarvittaisiin erikoislääkärin diagnoosi ja mahdollisesti glukoosimittari käsivarteen. Ei ole mikään läpihuutojuttu, diabetestakaan ei kovin tiuhaan tarkkailla.
Miten se voidaan diagnosoida tietämättä noita sokereita?
mutta okei, sitten täytyy varmaan suunnata yksityiselle.
-ap
Hyvänen aika, soitat sinne terveyskeskukseen ja selvität asian. Se selviää ihan puhelimessa melkein tai pääset sairaanhoitajan vastaanotolle joka ehkä sit antaa luvan lääkärille pääsyyn. Ja lääkäri päättää tarvitsetko erikoislääkäriä.
Erikoislääkäri laittaa sinut seurantan ja diagnoosi varmistuu sitten, jos varmistuu. Ei sitä itse diagnosoida.
Glukoosimittarin voit toki itsekin hankkia tarvikkeineen ja seurailla ja mennä sen tiedon kanssa lääkäriin, terkkariin, jos saat ajan, tai yksityiselle, miten vaan.
No enhän minä sitä itse ole diagnosoimassa, vaan kysyin tehdäänkö tuota jatkuvaa seurantaa myös
Vierailija kirjoitti:
Valitse FreeLibre niin ei tarvita piikkejä. Kahden viikon välein laukaistaan sensori olkavarteen eikä tunnu piikiltä. Erillinen lukulaite voi olla tarpeen kun kaikki puhelimet ei osaa oikein lukea sensoria. Lukulaite maksaa noin 60 euroa ja sensorit muistaakseni noin 90 euroa paketti eli sensori ja laukaisin / asetin.
Kiitos!! Tilaan tämän.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos on alkava diabetes saa tarkkailevia verikokeita julkisella.
Kakkosdiabetes yhä enemmän itsehoitoinen, julkiselta kahden vuoden välein verikokeet, verensokerimittareita ja liuskoja ei enää saa vaan ne on itse ostettava.
Mulla on kerran vuodessa labrat ja 5 päivän itseseuranta omalla tk:sta saadulla mittarilla. Liuskoja saan noin 20 kpl/kk. Varmaan eroja sit alueittain.
Jatkuva kudossokerin seuranta ihoon asennettavalla sensorilla (esim. Libre) on tarkoitettu vain diagnosoiduille diabeetikoille eikä heistäkään kaikki sitä saa. Kyseinen mittausmuoto ei ole tarkoitettu luulosairaille, kuten ap on.
Vierailija kirjoitti:
Voithan ostaa pikamittarin tykötarpeineen ja mittailla itse.
Ennemmin se Libre kannattaa ostaa. Mittareiden liuskojen osto tulee kalliimmaksi, varsinkin jos haluaa mitata usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin tätä, mutta piikkikammoisena siitä ei oikein tullut mitään.
-ap
Sitten kannatta jo aikuistua. Miten kuvittelet diabeetikoiden selvoävän? He kun joutuvat pistämään insuliinia monta kertaa päivässä ja mittailemaan verensokereitaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkosdiabetes yhä enemmän itsehoitoinen, julkiselta kahden vuoden välein verikokeet, verensokerimittareita ja liuskoja ei enää saa vaan ne on itse ostettava.
Älä viitsi levittää valheita julkisesti. Mainitse edes hyvinvointialue missä noin huonosti on asiat. Itse saan verikokeet aina kun pyydän. Verensokerimittarin ja muut härpäkkeet sain myös mukisematta.
Eikös tuo ole ollut arkipäivää nimenomaan HUS: n alueella? Saa verikokeita useammin vain silloin, kun D2 ei ole tasapainossa eli on jätetty hoitamatta? Ykköset tietysti hoidetaan paremmin jokaisella Hva:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kerran vuodessa labrat ja 5 päivän itseseuranta omalla tk:sta saadulla mittarilla. Liuskoja saan noin 20 kpl/kk. Varmaan eroja sit alueittain.
Sulla ehkä vasta alkanut tai ei ole hoitotasapainossa. Sain 150 kpl vuodessa, mitäs siitä tulee kuukaudeksi?
Saa siis täälläkin jos tila on epävakaa tai uusi tai mitä noita ehtoja onkaan. Mutta parempi niin kun mulla itsehoidolla ja lääkkeellä on hoitotasapaino, tarvikkeet saa apteekista tai netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi levittää valheita julkisesti. Mainitse edes hyvinvointialue missä noin huonosti on asiat. Itse saan verikokeet aina kun pyydän. Verensokerimittarin ja muut härpäkkeet sain myös mukisematta.
Eikös tuo ole ollut arkipäivää nimenomaan HUS: n alueella? Saa verikokeita useammin vain silloin, kun D2 ei ole tasapainossa eli on jätetty hoitamatta? Ykköset tietysti hoidetaan paremmin jokaisella Hva:lla.
Siitä on vuosia kun sisareni lakkasi hussin alueella saamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!! Tilaan tämän.
-ap
Freestyle.abbott on sivu, jottei tarvitse sun enempää seikkailla sivuilla:) Itselläni ykkösenä on Libre2, en mielelläni enää muuhun vaihtaisi. Laitteen automaattinen matalan hälytysraja on pieni, 3.9, joten se on syytä korjata suuremmaksi. Itse laitoin 4.3, joten kerkiän syödä jotakin ennen kuin tulisi varsinainen hypo. Lääkäri vihjaisi, että moni on laittanut alarajan viitoseen. Saa siihen myös korkean hälytykset halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva kudossokerin seuranta ihoon asennettavalla sensorilla (esim. Libre) on tarkoitettu vain diagnosoiduille diabeetikoille eikä heistäkään kaikki sitä saa. Kyseinen mittausmuoto ei ole tarkoitettu luulosairaille, kuten ap on.
Kyseinen mittaustapa on tarkoitettu sulkemaan pois epäilyt sairauksista, joihin liittyy clukoosihäiriö. Mitä hittoa jo diagnosoitu jatkuvasti mittailisi kun heitä varten on automaattiset lääkityslaitteet. Jatkuvamittaus on järkevä sopivalle mittausjaksolle kuten kaksi kuukautta niin saa selkeän raportin miten ruokailut, välipalat ja liikunta vaikuttaa verensokerin muutoksiin. Saa yhdellä lukemalla näkyviin vaikka koko päivän glukoosikäyrän.
Vierailija kirjoitti:
Puhut valheita niin, että sylki roiskuu. Niitä on voinut jo kauan ostaa itse niin paljon kuin sielu sietää. Kaikki vaan eivät saa sitä terkkarista ilmaiseksi, esim. juuri kakkostyypit.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mistä päättelit, että olen luulosairas? Vai eikö reaktiivinen hypoglykemia mielestäsi ole todellinen sairaus?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin tätä, mutta piikkikammoisena siitä ei oikein tullut mitään.
-apSitten kannatta jo aikuistua. Miten kuvittelet diabeetikoiden selvoävän? He kun joutuvat pistämään insuliinia monta kertaa päivässä ja mittailemaan verensokereitaan myös.
Pisto koskee vähemmän kuin hyttysen pisto.
Yhdys sana miten oppia miksi minä ei oppia yhdys sanat missä voi oppia koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen mittaustapa on tarkoitettu sulkemaan pois epäilyt sairauksista, joihin liittyy clukoosihäiriö. Mitä hittoa jo diagnosoitu jatkuvasti mittailisi kun heitä varten on automaattiset lääkityslaitteet. Jatkuvamittaus on järkevä sopivalle mittausjaksolle kuten kaksi kuukautta niin saa selkeän raportin miten ruokailut, välipalat ja liikunta vaikuttaa verensokerin muutoksiin. Saa yhdellä lukemalla näkyviin vaikka koko päivän glukoosikäyrän.
Aika harvalla diabeetikolla on automaattista lääkityslaitetta, tarkoittanet kai insuliinipumppua. Kakkosethan sitä ei käytä ollenkaan, vaan pilleriä naamaan ja kenties piikkiä. Itselläni ykkösenä on monipistoshoito, eli kynällä pistän, silloin kun pitää. En halua olla jatkuvasti koneessa kiinni:) Eikä sitä pumppua muutenkaan helposti saa, jos on toimiva monipistoshoito.