Glukoosi jatkuva seuranta - tehdäänkö julkisella?
Epäilen dumping oireyhtymää/ reaktiivista hypoglykemiaa. Googlettelin tuota jatkuvaa seurantaa ja tuli linkkejä vain yksityiselle. Kai sitä tehdään julkisellakin?
Varmaan tyhmä kysymys, mutta kiitos jo etukäteen vastauksista!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit edes ajatella seurantaa, jos olet noin piikkikammoinen, ettet mittaria voi itse hankkia?
Kuten jo mainitsin, mulla on se mittari jo. Jatkuvaa seurantaa ei tehdä piikillä eikä pikamittarilla vaan iholle asetettavalla sensorilla.
-ap
Senkin voi hankkia itse.
No perskules. Niinpä voi!! Tämähän helpottaa elämää.
onko suosituksia minkä merkkinen?
-ap
Smith & Wesson ja Browning tekevät tehokkaita. Kertalaakista toimivia vehkeitä parhaimmillaan.
Eläpä kehtoo. Tämän ketjun kommentoijista sinä olet ainoa, joka noita tarvitsee itseensä. Nyt nurkkaan häppeemään!
Just vitsailin lapsille että pitää varmaan elintapoja huonontaa ja jättää lääkkeet ottamatta niin rupee saamaan liuskoja ja kontrollikokeita.
Aion kyllä yksityisessä labrassa käydä otattamassa sokerit ja kolesterolit ihan mielenkiinnosta. Mielenkiinto ei ehkä riitä saamaan lähetettä terceyskeskuksen portinvartijalta.
Vierailija kirjoitti:
Reaktiivinen hypoglykemia johtuu tavallisesti edellisen aterian runsaista nopeista hiilihydraateista (sokeripitoiset juomat, keksit, makeat leivonnaiset, makeiset yms.). Niistä imeytyvä sokeri nostaa terävästi veren insuliinia, jolloin reaktiona siihen verensokeri saattaa ylikorjautua liian alas.
Jos oireet ovat selvät ja ne toistuvat usein, ruokavaliohoito voidaan aloittaa ilman verensokerin mittausta. Reaktiivinen hypoglykemia voidaan tehokkaasti estää noudattamalla ruokavaliota, jossa vältetään nopeasti imeytyviä (nopeita) hiilihydraatteja. Näitä ovat sokeripitoiset juomat, makeiset, keksit, muut makeat leivonnaiset ja vaalea leipä. Hiilihydraatteja voi turvallisesti nauttia, jos ne ovat "hitaita" eli kuitupitoisia, esim. ruisleipä ja muut täysjyväleivät. Jos oireita silti esiintyy, välipalan nauttiminen ennen kuin oireita yleensä esiintyy usein estää ne.
Mitä jos vaan laitat ihan itse elämäsi ja ruokavaliosi kun
Tämän takia se jatkuva seuranta on hyvä. Minulla ruisleipä nostaa reippaasti verensokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos on alkava diabetes saa tarkkailevia verikokeita julkisella.
Kakkosdiabetes yhä enemmän itsehoitoinen, julkiselta kahden vuoden välein verikokeet, verensokerimittareita ja liuskoja ei enää saa vaan ne on itse ostettava.
Älä viitsi levittää valheita julkisesti. Mainitse edes hyvinvointialue missä noin huonosti on asiat. Itse saan verikokeet aina kun pyydän. Verensokerimittarin ja muut härpäkkeet sain myös mukisematta.
Minä vuonna. Minäkin sain liuskat vielä vuonna 2024. Kyllä se on useammalla hyvinvointialueella. Tietyin ehdoin voi saada, huonossa hoitotasapainossa , tai juuri puhjennut, tms. noita jakelun hoitaja luetteli ketkä nykyisin saa.
Tänä vuonna, eilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkosdiabetes yhä enemmän itsehoitoinen, julkiselta kahden vuoden välein verikokeet, verensokerimittareita ja liuskoja ei enää saa vaan ne on itse ostettava.
Älä viitsi levittää valheita julkisesti. Mainitse edes hyvinvointialue missä noin huonosti on asiat. Itse saan verikokeet aina kun pyydän. Verensokerimittarin ja muut härpäkkeet sain myös mukisematta.
Minä vuonna. Minäkin sain liuskat vielä vuonna 2024. Kyllä se on useammalla hyvinvointialueella. Tietyin ehdoin voi saada, huonossa hoitotasapainossa , tai juuri puhjennut, tms. noita jakelun hoitaja luetteli ketkä nykyisin saa.
Tuo 20 kpl kuukausi kertoo ettei tilanteesi ole tasapainossa tai on vasta todettu.
AP, mulla on samanlaisia ongelmia verensokerin kanssa. Saan säännöllisen epäsäännöllisesti ihan hypoglykemiaepisodeja, joissa on pakko saada hyvin äkkiä nopeaa hiilaria. Yhdistän tämän kyllä huonoon (sokeripitoiseen) syömiseen kyseisenä päivänä - vaikkei suoraa yhteyttä aina olekaan. Kerran tällaisen episodin jälkeen mun verensokereja seurattiin ihan verikokeilla ja arvot oli ihan normaalit. Eli lukuunottamatta näitä reaktiivisia hypoglykemioita, mun sokerit on ihan ok.
Tämä on siitä inhottava vaiva, että pitää aina kantaa sokerista syötävää mukana kuin diabeetikko, ja huolehtia, että jos jossain "pitää" syödä makeaa, että tuleeko sitten huono olo tunnin päästä. Toi olo on meinaan tosi inhottava ja vaatii oikeasti nopeasti sokerin saamista. Mulla tätä ei tapahdu edes kovin usein (voi mennä kuukausiakin ettei tätä tule), mutta siihen on koko ajan pakko varautua. Kiinnostaisi tietää, mitä mun verensokerit oikeasti tekee pidemmän aikavälin seurannassa ja onko tälle tehtävissä jotain - pystyykö noita sokereita jotenkin tasaamaan niin että voisi vaikka kesällä ulkona syödä sen jätskin ilman stressiä että mitä on aiemmin päivällä syönyt, ja tuleeko siitä hypoglykemia. Mulla on myös sellaista lievempää oireilua että esim aamupalan jälkeen saattaa tullakin tosi nopeasti nälkä (ei siis hypoglykemia kuitenkaan) tai ruokailun jälkeen pulssi nousee yms - ajattelen että näilläkin on tekemistä huonon verensokerin säätelyn kanssa.
Mutta en kyllä tiedä yhtään mikä tauti tällaista aiheuttaa ja voiko sitä hoitaa jotenkin (muutenkin kuin ruokavaliolla). Ehkä mun keho tuottaa insuliinia liikaa tai jotain. Kiinnostaa muiden kokemukset vastaavasta. Tai jos joku tietää pk-seudulla vaikka hyvän lääkärin, joka olisi aiheeseen perehtynyt, niin sellaisetkin vinkit kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
AP, mulla on samanlaisia ongelmia verensokerin kanssa. Saan säännöllisen epäsäännöllisesti ihan hypoglykemiaepisodeja, joissa on pakko saada hyvin äkkiä nopeaa hiilaria. Yhdistän tämän kyllä huonoon (sokeripitoiseen) syömiseen kyseisenä päivänä - vaikkei suoraa yhteyttä aina olekaan. Kerran tällaisen episodin jälkeen mun verensokereja seurattiin ihan verikokeilla ja arvot oli ihan normaalit. Eli lukuunottamatta näitä reaktiivisia hypoglykemioita, mun sokerit on ihan ok.
Tämä on siitä inhottava vaiva, että pitää aina kantaa sokerista syötävää mukana kuin diabeetikko, ja huolehtia, että jos jossain "pitää" syödä makeaa, että tuleeko sitten huono olo tunnin päästä. Toi olo on meinaan tosi inhottava ja vaatii oikeasti nopeasti sokerin saamista. Mulla tätä ei tapahdu edes kovin usein (voi mennä kuukausiakin ettei tätä tule), mutta siihen on koko ajan pakko varautua. Kiinnostaisi tietää, mitä mun verensokerit oikeasti tekee
Kuulostaa samalta kuin oma tilanteeni, tosin pyrin elämään hyvin säännöllistä vhh-elämää, jotta huonoa oloa ei tule. Olen hoikka, mutta lihakseton, joten uskon sen osittain vaikuttavan huonoon sokerinsäätelyyn (lihasmassan kasvua parantaa glukoosinsietoa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siitä inhottava vaiva, että pitää aina kantaa sokerista syötävää mukana kuin diabeetikko, ja huolehtia, että jos jossain "pitää" syödä makeaa, että tuleeko sitten huono olo tunnin päästä. Toi olo on meinaan tosi inhottava ja vaatii oikeasti nopeasti sokerin saamista. Mulla tätä ei tapahdu edes kovin usein (voi mennä kuukausiakin ettei tätä tule), mutta siihen on koko ajan pakko varautua. Kiinnost
Olen myös hoikka ja lihasmassaa vähän...pitää ehkä tähän puoleen panostaa myös
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siitä inhottava vaiva, että pitää aina kantaa sokerista syötävää mukana kuin diabeetikko, ja huolehtia, että jos jossain "pitää" syödä makeaa, että tuleeko sitten huono olo tunnin päästä. Toi olo on meinaan tosi inhottava ja vaatii oikeasti nopeasti sokerin saamista. Mulla tätä ei tapahdu edes kovin usein (voi mennä kuukausiakin ettei tätä tule), mutta siihen on koko ajan pakko varautua. Kiinnostaisi tietää, mitä mun verensokerit oikeasti tekee
Missä vaiheessa kuukautiskiertoa tuo tulee? Itselläni oli aikoinaan PMS-viikolla sellainen tunne välillä, että puolikas hevonenkin olisi mennyt, jos joku olisi vain tarjonnut. Välillä taas tuli hinku saada karkkia ja sitä sitten menikin koko pussi. Onneksi nuo ajat ovat jo takanapäin:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siitä inhottava vaiva, että pitää aina kantaa sokerista syötävää mukana kuin diabeetikko, ja huolehtia, että jos jossain "pitää" syödä makeaa, että tuleeko sitten huono olo tunnin päästä. Toi olo on meinaan tosi inhottava ja vaatii oikeasti nopeasti sokerin saamista. Mulla tätä ei tapahdu edes kovin usein (voi mennä kuukausiakin ettei tätä tule)
Olen myös hoikka ja lihasmassaa vähän...pitää ehkä tähän puoleen panostaa myös
Kannattaa lukea kirja Hiilariherkkyys, josta voi saada vinkkejä mitkä ruoat toimivat "jarruna" verensokerin nousulle ja äkilliselle laskulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Helsingissä ei ainakaan ole saanut enää vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan ostaa pikamittarin tykötarpeineen ja mittailla itse.
Yritin tätä, mutta piikkikammoisena siitä ei oikein tullut mitään.
-apJännä miten lihavilla pitää aina olla selityksiä ja lisää selityksiä, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, eikä mitää pitäisi itse tehdä oman hyvinvoinnin eteen.
Jännä, mitenkä jotkut ovat kärkkäitä keksimään omasta päästään vaikka mitä puppua. Paino ja diabetes, tai verensokeriongelmat eivät ole mitenkään yks yhteen asioita.
Täällä tämä yks hullu huutelee joka väliin, että verensokerit heittelee läskillä ja läski on työtön. Eikö tällaisia voisi bännätä?
Tuskin tehdään julkisella. Tilaa netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan ostaa pikamittarin tykötarpeineen ja mittailla itse.
Yritin tätä, mutta piikkikammoisena siitä ei oikein tullut mitään.
-apJännä miten lihavilla pitää aina olla selityksiä ja lisää selityksiä, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, eikä mitää pitäisi itse tehdä oman hyvinvoinnin eteen.
Jännä, mitenkä jotkut ovat kärkkäitä keksimään omasta päästään vaikka mitä puppua. Paino ja diabetes, tai verensokeriongelmat eivät ole mitenkään yks yhteen asioita.
Täällä tämä yks hullu huutelee joka väliin, että verensokerit heittelee läskillä ja läski on työtön. Eikö tällaisia voisi bännätä?
Minun ns lihavalla siipallani eli BMI lähempänä neljää- kuin kolmeakymppiä, ei ole ikinä ollut ongelmia verensokereiden tai kolesterolin kanssa, eikä hänen molemmissa suvuissakaan ole noita vaivoja ollut. Hänellä sattuu olemaan vain sellainen lihaksisto, joka on painavaa. Jos laihduttaisi, hän näyttäisi alle kolmenkympin BMI:llä keskitysleirivangilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siitä inhottava vaiva, että pitää aina kantaa sokerista syötävää mukana kuin diabeetikko, ja huolehtia, että jos jossain "pitää" syödä makeaa, että tuleeko sitten huono olo tunnin päästä. Toi olo on meinaan tosi inhottava ja vaatii oikeasti nopeasti sokerin saamista. Mulla tätä ei tapahdu edes kovin usein (voi mennä kuukausiakin ettei tätä tule), mutta siihen on koko ajan pakko varautua. Kiinnost
En ole seurannut yhteyttä kuukautiskiertoon - mielenkiintoinen kulma asiaan
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei saa enää verensokerimittareita ja liuskoja julkiselta? Onko vanhentunut se tieto, että jos sairaus on todettu ja jatkunut yli 3 kk sairauden hoitoon tarvittavat hoitotarvikkeet saa ilmaiseksi hyvinvointialueelta? Ennen esim. verensokerimittarin tarvikkeita sai suoraan diabeteshoitajalta, mutta nykyään ne kaiketi tarvitsee itse tilata jostain tarvikejakelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei saa enää verensokerimittareita ja liuskoja julkiselta? Onko vanhentunut se tieto, että jos sairaus on todettu ja jatkunut yli 3 kk sairauden hoitoon tarvittavat hoitotarvikkeet saa ilmaiseksi hyvinvointialueelta? Ennen esim. verensokerimittarin tarvikkeita sai suoraan diabeteshoitajalta, mutta nykyään ne kaiketi tarvitsee itse tilata jostain tarvikejakelusta.
Hva:t pihistelevät sieltä mistä voivat ja liuskat lie helpoin rajoitettava tai poistettava tuote. Viis siitä, että heikommalla omahoidolla tulee lisää oheissairauksia. On ykköstenkin liuskoja rajoitettu terkkareiden tarvikejakeluissa kautta aikain jääräpäisten hoitajien vuoksi, vaikka hoitopaikan lähete olisi kertonut muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse FreeLibre niin ei tarvita piikkejä. Kahden viikon välein laukaistaan sensori olkavarteen eikä tunnu piikiltä. Erillinen lukulaite voi olla tarpeen kun kaikki puhelimet ei osaa oikein lukea sensoria. Lukulaite maksaa noin 60 euroa ja sensorit muistaakseni noin 90 euroa paketti eli sensori ja laukaisin / asetin.
Kiitos!! Tilaan tämän.
-apFreestyle.abbott on sivu, jottei tarvitse sun enempää seikkailla sivuilla:) Itselläni ykkösenä on Libre2, en mielelläni enää muuhun vaihtaisi. Laitteen automaattinen matalan hälytysraja on pieni, 3.9, joten se on syytä korjata suuremmaksi. Itse laitoin 4.3, joten kerkiän syödä jotakin ennen kuin tulisi varsinainen hypo. Lääkäri vihjaisi, että moni on laittanut alarajan viitoseen. Saa siihen myös korkean hälytykset halutessaan.
Kiitos! Tilasin tämän.
Palailen tänne ihmettelemään sitten kun on sokereita mittailtuna. Vasta viikon päästä arvioitu saapuvaksi tuo laite.
-ap
Smith & Wesson ja Browning tekevät tehokkaita. Kertalaakista toimivia vehkeitä parhaimmillaan.