Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalinen media on luonnehäiriöisten temmellyskenttä: Narsismia, rajattomuutta, huomionhakua keinolla millä hyvänsä ja epävakaita ihmisiä

Vierailija
07.05.2025 |

Jos muutama vuosikymmen sitten olisit kertonut mielenterveysammattilaiselle, että tulevaisuudessa tulee olemaan normaalia kuvata itseään lähes 24/7, jakaa kaikki intiimeimmät asiat ja jopa lasten asiat sadoille, jos ei tuhansille tai miljoonille ihmisille, hakea jatkuvasti huomiota joko dramatisoiduilla, liiotelluilla, tai kokonaan keksityillä oman elämän käänteillä, tämä olisi varmasti pyöritellyt päätään kauhuissaan.

Sosiaalisessa mediassa kuitenkin narsismi, draama, materialismi ja status sekä jatkuva huomionhaku ovat niitä keinoja, joilla siellä menestytään ja pysytään pinnalla. Koko sosiaalinen media on yksi luonnehäiriöisten temmellyskenttä. Se joka huutaa kovimpaan ääneen törkeimpiä juttuja, saa valokeilan algoritmeilta. Sosiaalinen media vetoaa kaikkeen siihen, mikä on alhaisinta meissä: pinnallisuuteen, materialismiin, egoismiin, narsismiin, raivoon, kateuteen ja tirkistelyyn.

Kommentit (241)

Vierailija
181/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku näyttää olevan nyt TODELLA vihainen siitä, että selfiet ja asukuvat on mukamas rinnastettu narsismiin.

Kyllä, koska on oikean narsistin uhri eikä kiinnosta muiden kuvat vittuakaan.

No ei se nyt sinunkaan persoonallisuudesta kovin mairittelevaa kuvaa anna, että suutut muiden ihmisten keskenään käymästä, somea koskevasta keskustelusta niin paljon, että spämmäät ketjun täyteen alkeellista sarkasmia.

Ei ole mitään alkeellista sarkasmia.

Minusta se, että muiden kuvat häiritsee sinua kerto

Minulla ei ole somessa kuin puun kuva eikä ole julkista tiliä mistä voitaisiin tehdä valeprofiileja ulkomaille.

Mutta ei mikään kuvien postaaminen tee ihmisestä narsistia.

Vierailija
182/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä edes miksi jollakin on julkinen tili mistä sitten voi olla tehty valeprofiileja ulkomaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi julkisuuden henkilö näytti olevan sellasessa deittijutussa.

Mielestäni hän on kyllä varattu ja samanlainen video omalla tilillä vain puhe muutettu.

Vierailija
184/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohutnahkainen narsisti otti keskustelun henkilökohtaisesti ja aihe meni ihon alle. Hänen elämänsä ja uransa pyörii somen ympärillä. Riehuu, herjaa, spämmii ketjua, vaatii moderaattoria poistamaan tämän, haukkuu muut sysirumiksi, kateellisiksi, hulluiksi kouvolatukiksi, kun kehtaavat edes yleisellä tasolla keskustella näistä aikamme ilmiöistä. Näin siinä käy kun henkisesti taaperon tasolla oleville annetaan some ja menestystä. 

Vierailija
185/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohutnahkainen narsisti otti keskustelun henkilökohtaisesti ja aihe meni ihon alle. Hänen elämänsä ja uransa pyörii somen ympärillä. Riehuu, herjaa, spämmii ketjua, vaatii moderaattoria poistamaan tämän, haukkuu muut sysirumiksi, kateellisiksi, hulluiksi kouvolatukiksi, kun kehtaavat edes yleisellä tasolla keskustella näistä aikamme ilmiöistä. Näin siinä käy kun henkisesti taaperon tasolla oleville annetaan some ja menestystä. 

Just eli haukut narsistin uhria eli kun sulla on syöpä on se sun oma vika. Itse poltat tupakkaa ja juot alkoholia. Onko täällä syöpäsairaiden ketjua missä voitaisiin potilaat haukkua.

Minulla ei ole sometilejä.

Vierailija
186/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just eli haukut narsistin uhria eli kun sulla on syöpä on se sun oma vika. Itse poltat tupakkaa ja juot alkoholia. Onko täällä syöpäsairaiden ketjua missä voitaisiin potilaat haukkua.

Sinähän olet täysin harhainen näiden juttujesi kanssa.

Vierailija
187/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötät lapsellesi paskaa ruokaa ja meikkasit raskausaikana.

Aiheutit lapsellesi syövän ja haukumme kaikki sinut.

Vierailija
188/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän olet täysin harhainen näiden juttujesi kanssa.

Itse olet täysi kusipää.

Vierailija
189/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun oli pakko meikata raskausaikana ja värjätä tukkaa ja nyt lapsellasi on syöpä.

Narsisti haluaa näyttää hyvältä, vaikka oman lapsen kustannuksella.

Vierailija
190/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukava ollut keskustella näistä someilmiöistä ilman tuota narsisti/narsismi jankkaamista. Kaikki eivät ole somessakaan narsisteja, vaan on paljon hyviä ja normaaleja ihmisiä, jotka jakavat jotakin mielenkiintoista omasta elämästään. Ihmisiä kiinnostavat eri asiat. Itse olen hyvin valikoiva, enkä tuhlaa aikaani somessa asioihin, jotka eivät kiinnosta ja jotka koen turhanaikaisiksi. On varmasti sellaisia ihmisiä, joilla herää oman elämänsä vertailun tarve muihin ihmisiin ja sitä myöten saattaa tulla kateuden tunteita tai jopa pahempaa. 

Vierailija
191/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltit tupakkaa raskaana ollessa ja nyt itket kuinka raskasta on olla nepsy lapsen äiti.

Vierailija
192/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poltit tupakkaa raskaana ollessa ja nyt itket kuinka raskasta on olla nepsy lapsen äiti.

Nepsy lapsi ulinaa palsta täynnä.

Vierailija
193/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mukava ollut keskustella näistä someilmiöistä ilman tuota narsisti/narsismi jankkaamista. Kaikki eivät ole somessakaan narsisteja, vaan on paljon hyviä ja normaaleja ihmisiä, jotka jakavat jotakin mielenkiintoista omasta elämästään. Ihmisiä kiinnostavat eri asiat. Itse olen hyvin valikoiva, enkä tuhlaa aikaani somessa asioihin, jotka eivät kiinnosta ja jotka koen turhanaikaisiksi. On varmasti sellaisia ihmisiä, joilla herää oman elämänsä vertailun tarve muihin ihmisiin ja sitä myöten saattaa tulla kateuden tunteita tai jopa pahempaa. 

Hän yrittää jankuttaa ja spämmätä koko ketjua poistoon. Ei halua, että aiheesta keskustellaan.

Vaikka eipä aloituksen pointti ole edes pelkästään somen narsistisuus. Jostain syystä tuo palikka kuitenkin kolahti ja hän älähti.

Vierailija
194/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän yrittää jankuttaa ja spämmätä koko ketjua poistoon. Ei halua, että aiheesta keskustellaan.

Vaikka eipä aloituksen pointti ole edes pelkästään somen narsistisuus. Jostain syystä tuo palikka kuitenkin kolahti ja hän älähti.

Kuule, vain lääkäri tekee narsisti diagnoosin, et sinä.

Ja voitko lopettaa sen ulkomaanmatkoilla leuhkimisen työpaikan kahvitauolla, taidat olla narsisti.

Vierailija
195/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nyt ihmeessä someen milloin olette ulkomaanmatkalla niin varkaat tietävät sitten paremmin.

Vierailija
196/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita nyt ihmeessä someen milloin olette ulkomaanmatkalla niin varkaat tietävät sitten paremmin.

Käsket lapsen huutaa koulussa, että lähdette Espanjaan niin varkaatkin kuulee.

Vierailija
197/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huudat kaupassa, että asunto olisi ensi viikolla tyhjänä, olet Espanjassa.

Ja postaat julkiselle sometilille, että Espanjassa ollaan. Kotona ei ole ketään.

Vierailija
198/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. En ole ap, mutta eihän aloitus edes koskenut tavallisia ihmisiä, jotka jakavat jotain mielenkiintoisia asioita elämästään. Aloituksesta kopsattuna:

kuvata itseään lähes 24/7, jakaa kaikki intiimeimmät asiat ja jopa lasten asiat sadoille, jos ei tuhansille tai miljoonille ihmisille, hakea jatkuvasti huomiota joko dramatisoiduilla, liiotelluilla, tai kokonaan keksityillä oman elämän käänteillä

ja

Sosiaalisessa mediassa kuitenkin narsismi, draama, materialismi ja status sekä jatkuva huomionhaku ovat niitä keinoja, joilla siellä menestytään ja pysytään pinnalla.

Kaikki tunnistavat nuo ilmiöt, mutta kuka tavallinen keskiverto ihminen muka ajattelee, että apua, tuossa puhutaan minusta?

Vierailija
199/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi julkisuuden henkilö näytti olevan sellasessa deittijutussa.

Mielestäni hän on kyllä varattu ja samanlainen video omalla tilillä vain puhe muutettu.

Saattaa olla, että hän onkin sinkku. En ole varma. Jossain vain luki, että perhe mielestäni.

Vierailija
200/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti olisi ollut mukava keskustella monenlaisista someilmiöistä ja niiden vaikutuksista ja muusta, mutta meni näin oudoksi tämä keskustelu, enkä ymmärrä edes miksi. Ottiko joku itseensä tämän keskustelun aloituksen, jossa oli kärjistetty näkemys, joka osiltaan on myös totta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi