Sosiaalinen media on luonnehäiriöisten temmellyskenttä: Narsismia, rajattomuutta, huomionhakua keinolla millä hyvänsä ja epävakaita ihmisiä
Jos muutama vuosikymmen sitten olisit kertonut mielenterveysammattilaiselle, että tulevaisuudessa tulee olemaan normaalia kuvata itseään lähes 24/7, jakaa kaikki intiimeimmät asiat ja jopa lasten asiat sadoille, jos ei tuhansille tai miljoonille ihmisille, hakea jatkuvasti huomiota joko dramatisoiduilla, liiotelluilla, tai kokonaan keksityillä oman elämän käänteillä, tämä olisi varmasti pyöritellyt päätään kauhuissaan.
Sosiaalisessa mediassa kuitenkin narsismi, draama, materialismi ja status sekä jatkuva huomionhaku ovat niitä keinoja, joilla siellä menestytään ja pysytään pinnalla. Koko sosiaalinen media on yksi luonnehäiriöisten temmellyskenttä. Se joka huutaa kovimpaan ääneen törkeimpiä juttuja, saa valokeilan algoritmeilta. Sosiaalinen media vetoaa kaikkeen siihen, mikä on alhaisinta meissä: pinnallisuuteen, materialismiin, egoismiin, narsismiin, raivoon, kateuteen ja tirkistelyyn.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukava ollut keskustella näistä someilmiöistä ilman tuota narsisti/narsismi jankkaamista. Kaikki eivät ole somessakaan narsisteja, vaan on paljon hyviä ja normaaleja ihmisiä, jotka jakavat jotakin mielenkiintoista omasta elämästään. Ihmisiä kiinnostavat eri asiat. Itse olen hyvin valikoiva, enkä tuhlaa aikaani somessa asioihin, jotka eivät kiinnosta ja jotka koen turhanaikaisiksi. On varmasti sellaisia ihmisiä, joilla herää oman elämänsä vertailun tarve muihin ihmisiin ja sitä myöten saattaa tulla kateuden tunteita tai jopa pahempaa.
Niinpä. En ole ap, mutta eihän aloitus edes koskenut tavallisia ihmisiä, jotka jakavat jotain mielenkiintoisia asioita elämästään. Aloituksesta kopsattuna:
kuvata itseään lähes 24/7, jakaa kaikki intiimeimmät asiat ja jopa lasten asiat sadoille, jos ei tuhansille tai miljoonille ihmisille, hakea jatkuvasti huomiota joko
Eli pitää olla rahaa.
Eli koskisi hyvätuloisia tuo narsismi. Laitetaan nettiin ulkomaanmatkakuvia ja kesämökkikuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukava ollut keskustella näistä someilmiöistä ilman tuota narsisti/narsismi jankkaamista. Kaikki eivät ole somessakaan narsisteja, vaan on paljon hyviä ja normaaleja ihmisiä, jotka jakavat jotakin mielenkiintoista omasta elämästään. Ihmisiä kiinnostavat eri asiat. Itse olen hyvin valikoiva, enkä tuhlaa aikaani somessa asioihin, jotka eivät kiinnosta ja jotka koen turhanaikaisiksi. On varmasti sellaisia ihmisiä, joilla herää oman elämänsä vertailun tarve muihin ihmisiin ja sitä myöten saattaa tulla kateuden tunteita tai jopa pahempaa.
Niinpä. En ole ap, mutta eihän aloitus edes koskenut tavallisia ihmisiä, jotka jakavat jotain mielenkiintoisia asioita elämästään. Aloituksesta kopsattuna:
kuvata itseään lähes 24/7, jakaa kaikki intiimeimmät asiat ja jopa lasten asiat sadoille, jos ei tuhansille tai miljoonille ihmisille, hakea jatkuvasti huomiota joko
Niinpä. Hän lienee joku näistä ammatikseen somettavista, kun noin kolahti ja tunnisti itsensä tekstistä.
Eipä siinä puhuta tavallisten talliaisten someista, tai jonkun harrastuksen, tai aihepiirin pohjalta somettamisesta.
Tämmöistä riehuntaa, nimittelyä ja uhittelua on odotettavissa, kun luonnehäiriöinen kokee tulleensa kritisoiduksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku näyttää olevan nyt TODELLA vihainen siitä, että selfiet ja asukuvat on mukamas rinnastettu narsismiin.
Kyllä, koska on oikean narsistin uhri eikä kiinnosta muiden kuvat vittuakaan.
No ei se nyt sinunkaan persoonallisuudesta kovin mairittelevaa kuvaa anna, että suutut muiden ihmisten keskenään käymästä, somea koskevasta keskustelusta niin paljon, että spämmäät ketjun täyteen alkeellista sarkasmia.
Ei ole mitään alkeellista sarkasmia.
Minusta se, että muiden kuvat häiritsee sinua kerto
On hyvä, että tiedostat olevasi narsisti. Laitat someen ulkomaanmatkakuvia ja mökkikuvia. Haluat leuhkia.
Niin, laitat lapsesi kuvia nettiin.
Olet narsisti.
Yksi hoitaja on narsisti. Sillä on somessa ulkomaanmatkakuvia ja se poseeraa niissä. Lisäksi sillä on lemmikkikuvia ja leuhki uudella kodilla, postasi kuvia. Haluaa leuhkia koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olisi ollut mukava keskustella monenlaisista someilmiöistä ja niiden vaikutuksista ja muusta, mutta meni näin oudoksi tämä keskustelu, enkä ymmärrä edes miksi. Ottiko joku itseensä tämän keskustelun aloituksen, jossa oli kärjistetty näkemys, joka osiltaan on myös totta?
Näinhän siinä kävi. Hän otti itseensä, haukkui muut kateellisiksi sysirumiksi läskeiksi ja päätti pilata keskustelun kaikilta muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuvata itseään lähes 24/7, jakaa kaikki intiimeimmät asiat ja jopa lasten asiat sadoille, jos ei tuhansille tai m
No ei tässä ilmiössä nyt pelkästään rikkauksien ja luksuksen esittelystä ole kyse. Väittäisin, että huomion hakeminen paheksuntaa herättämällä on vieläkin tuhoisampi kierre kaikille osapuolille. Kuten se OF-Lily joka harrasti seksiä 1000 miehen kanssa, tai tämä heppu joka joutunee Etelä-Koreassa vankilaan temppuilustaan:
Niillä jotka ei ole narsisteja ei ole itsestä netissä kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olisi ollut mukava keskustella monenlaisista someilmiöistä ja niiden vaikutuksista ja muusta, mutta meni näin oudoksi tämä keskustelu, enkä ymmärrä edes miksi. Ottiko joku itseensä tämän keskustelun aloituksen, jossa oli kärjistetty näkemys, joka osiltaan on myös totta?
Näinhän siinä kävi. Hän otti itseensä, haukkui muut kateellisiksi sysirumiksi läskeiksi ja päätti pilata keskustelun kaikilta muilta.
Ja sinä et sitten haukkunut ketään.
Haukut ihmisiä narsisteiksi, kun heillä on kuva itsestä somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuvata itseään lähes 24/7, jakaa kaikki intiimeimmät asiat ja
Nimenomaan! Ja esim se OF Lily oli itsekin henkisesti aivan hajalla tempauksensa jälkeen, eli rikkoi omia rajojaan, vaaransi terveyden ja kaikki huomion takia.
Älä nyt laita itsestä tarinat osioon mitään ravintolassa syömiskuvia.
Olet narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuvata itseään lähes 24/7, jakaa kaikki intiimeimmät asiat ja jopa lasten asiat sadoille, jos ei tuhansille tai m
Näinpä. Ei kestä mitään omista näkemyksistä poikkeavia mielipiteitä. Hyökkää sarkasmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet narsisti.
Mene jo pois. Vaikka kuvaamaan niitä stooreja jostain ravintolasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet narsisti.
Mene itse.
Olen miettinyt onko yksi tuttu ihminen narsisti ja sen ammatti oli tossa listassa.
Tajusin, että on, se puhuu aina itsestään eikä kysy muista mitään. Ei se ole edes koskaan kysynyt missä olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hoitaja on narsisti. Sillä on somessa ulkomaanmatkakuvia ja se poseeraa niissä. Lisäksi sillä on lemmikkikuvia ja leuhki uudella kodilla, postasi kuvia. Haluaa leuhkia koko ajan.
Kai nyt ymmärrät mikä ero siinä on ottaako kuvia johonkin someen kaikkien nähtäville vai perhealbumiin mitä pitää hyllyssä telkkarin alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet narsisti.
Mene itse.
Yhy yhy yyy. Olisiko itkuisen selfien paikka nyt? Muut on kateellisia kun kiusaa?
Vaikka nyt ei edes puhuta sinusta, vaan näistä ilmiöistä, mutta narsistihan kääntää aiheen kuin aiheen itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt ymmärrät mikä ero siinä on ottaako kuvia johonkin someen kaikkien nähtäville vai perhealbumiin mitä pitää hyllyssä telkkarin alla.
Juu, tolla hoitajalla on julkinen some eli narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet narsisti.
Mene itse.
Yhy yhy yyy. Olisiko itkuisen selfien paikka nyt? Muut on kateellisia kun kiusaa?
Vaikka nyt ei edes puhuta sinusta, vaan näistä ilmiöistä, mutta narsistihan kääntää aiheen kuin aiheen itseensä.
Niin, eli käännät aiheen itseesi.
Narsisti syyttää usein muita narsistiksi.
Toi tyyppi ottaa itseensä jopa tämän kommenttipalstan keskustelut. Ei vaan malta pysyä poissa täältä.