Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uniapnea ja lääkitys painonpudotuksen tueksi

Vierailija
07.05.2025 |

Onko täällä ketään, jolla todettu uniapnea? Millaisia oireet olivat? Saitko lääkäristä apua? Entä oletko saanut lääkitystä painonpudotuksen tueksi?

Lopetin tupakanpolton 7 vuotta sitten paino nousi n. 15kg. Neljä vuotta sitten minua alkoi vaivata järjetön väsymys, jonka takia kävin lääkärissä. Ainoa apu oli verikoe, jossa ei mitään häikkää. Ajattelin, että olen vain tullut laiskaksi yht'äkkiä. Jotenkin olen kitkutellut päivät huonotuulisena haukotellen. En pidä tästä väsymyksestä yhtään. Päivät menee pilalle ja kaikki pitää tehdä väkisin.

Äitini sai juuri uniapnea diagnoosin ja kertoi oireistaan ja minulla on aika paljon samoja oireita. Kuorsaan ja välillä herään siihen että meinaan tukehtua, kuolaan unissani, levottomat jalat, hatara muisti, joka aamu päänsärkyä, kärttyisyys, päivällä ihan kamalaa väsymystä, paino nousee, kun ei ole yhtään energiaa liikkua. Ennen kävin 4 krt viikossa salilla ja lenkkeilin paljon. Itkettää, kun en jaksa mitään ja en keksi sille selvää syytä. 

Varasin ajan lääkäriin, koska epäilen uniapneaa ja lisäksi aion pyytää lääkitystä painonpudotuksen tueksi. Tällä hetkellä minulla on 30 kg ylipainoa. Normaalisti olen aktiivinen arjessa, mutta se on kadonnut johonkin.

Jos täällä olisi joku samassa tilanteessa ollut, niin kuulisin mielelläni kokemuksia. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joilla rakenteellinen vika, onko tarjottu jotain toimenpidettä? Esim leikkausta? 

Minulla nenähengitys vaikeaa, tuntuu ettei happi riitä niin hereilläkään. 

Odotan niin kovin, että saisin helpotusta väsymykseen. 

Ap

Onko nenääsi tutkittu, siellä voi olla vaikka polyyppejä. Oma nenä leikatttiin noiden johdosta reilu vuosi sitten ja kyllä henki kulkee.

Ei ole tutkittu ja alankin googletella mitä nuo ovat. Miten ne löydettiin sinulta? Millainen toimenpide oli?

Ap

Vierailija
22/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri epäili uniapneaa mutta syyksi paljastui B-vitamiinin puute.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla todetaan uniapnea ja saat CPAP-hoidon, niin voit sen myötä virkistys huomattavasti ja painonhallintakin todennäköisesti helpottaa.

Se CPAP-laite pitää ostaa ja maksaa, sitä käytetään öisin nukkuessa. 

Lähtöhinta uniapnea laitteille on alk. 100 €.

Eikå se lahdutuslåäkekään ilmainen ole.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten paljon sairastaminen maksaa, mm. ikäillä ihmisillä.

Vierailija
24/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olette tottuneet nukkumaan laitteen kanssa? Pitääkö se ääntä? Voiko nukkua kyljellään? 

Ap

Ei sen kanssa voi nukkua.

Yksilöllinen asia.  Useimmat kyllä hyvin nukkumaan tuon maski  kanssa.

Vierailija
25/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä siis samat oireet?

Ap

Vierailija
26/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla todetaan uniapnea ja saat CPAP-hoidon, niin voit sen myötä virkistys huomattavasti ja painonhallintakin todennäköisesti helpottaa.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten paljon sairastaminen maksaa, mm. ikäillä ihmisillä.

Tällä hetkellä ei ole väliä mitä kaikki kustantaa, kunhan saan taas itseni kuntoon.

Ap

Vierailija
27/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ei ole väliä mitä kaikki kustantaa, kunhan saan taas itseni kuntoon.

Ap

HUS:sta sain laitteen veloituksetta käyttööni, kun diagnoosi oli vaikea uniapnea. 2kk meni laitteen kanssa nukkumisen totuttelussa, nykyisin en enää osaa nukkua ilman sitä.

Vierailija
28/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

C-PAP - laitteen sain tutkimuksen jälkeen sairaalalta ilmaiseksi, hyvin nukun. Ozempicilla pois läskiä, 15 kg tähän mennessä. Lääke aiheutti kuvotusta, pari kertaa olen antanut ylen. Proteiinivanukasta pystyn syömään, jos kuvottaa.

Vierailija
29/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette tottuneet nukkumaan laitteen kanssa? Pitääkö se ääntä? Voiko nukkua kyljellään? 

Ap

Sieraintyynyn kanssa voi nukkua melkein vaikka naamallaan. Uudessa koneessa ääni on hiljainen suhina, melkein kämpän ilmanvaihtokonekin pitää enemmän ääntä.

Vierailija
30/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla rakenteellinen vika, onko tarjottu jotain toimenpidettä? Esim leikkausta? 

Ap

Minulla nenän leikkaamishoidosta ei ollut mitään hyötyä. Seuraavaksi haluan kokeilla uniapneahammaskiskoa. Ostan apteekista halpakiskon, jonka muotoilen itse ja testaan ennen kuin lähden erikoishammaslääkärille teettämään monen tonnin uniapneahammaskiskoa.

Vierailija
31/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko nenääsi tutkittu, siellä voi olla vaikka polyyppejä. Oma nenä leikatttiin noiden johdosta reilu vuosi sitten ja kyllä henki kulkee.

Ei ole tutkittu ja alankin googletella mitä nuo ovat. Miten ne löydettiin sinulta? Millainen toimenpide oli?

Ap

Paina sormella toinen sierain tukkoon ja puhalla toisesta ilmaa. Jos tuntuu että ilma kulkee ok, ei siellä tukkeumia ole.

Vierailija
32/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisolla on cpap ja nukkuu sen kanssa hyvin. Laite hieman puhisee ja jos nukkuja on oikeassa asennossa, ei kuulu yhtään mitään vaan nukkuu hipihiljaa. Selällään pitää enemmän ääntä jolloin käsken kääntyä. Kyljelläänkin voi nukkua. Vaikea uniapnea ja laite on suuri apu. 

Vierailija
33/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B12-puute? Osalla se tulee yllätyksenä. Silloin oma vatsa ei omasta ravinnosta ja multivitamiinista saatavaa B12-vitamiinia. Kroonisesta puutteesta kärsivän pitää ottaa multivitamiinin lisäksi yksi Bethover-tabletti joka päivä. Ennen labrakokeita ei kannata ottaa B- eikä D-vitamiinia vuorokauteen, jotta saisi käsityksen todellisesta asiaintilasta. Moni ottaa monivitamiinin aamulääkkeiden kanssa ja sen jälkeen labraan, jolloin todella korkea hetkellinen vitamiinipitoisuus voi jopa peittää sen puutostilan. Siksi jo vuorokausi ennen labraa ilman vitamiinilisiä.

Vierailija
34/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei sen kanssa voi nukkua.

Yksilöllinen asia.  Useimmat kyllä hyvin nukkumaan tuon maski  kanssa.

Sen letkulle on sänkyyn tai yöpöytään ruuvattava ohjain, joka nostaa letkun korkeammalle ja siten se ei jää alle, vaikka kietaisi unissaan puolelta toiselle. Olen nähnyt niitä ulkomaalaisissa nettikaupoissa.

Vierailija
35/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä siis samat oireet?

Ap

Kova väsymys, hemoglobiinin ja hematokriitin lasku jopa anemian puolelle, muistiongelmat ja blackoutit.

Vierailija
36/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisolla on cpap ja nukkuu sen kanssa hyvin. Laite hieman puhisee ja jos nukkuja on oikeassa asennossa, ei kuulu yhtään mitään vaan nukkuu hipihiljaa. Selällään pitää enemmän ääntä jolloin käsken kääntyä. Kyljelläänkin voi nukkua. Vaikea uniapnea ja laite on suuri apu. 

On olemassa suunnilleen ristiselän alle laitettavia sähkömattoja, jotka värähtävät ja siten pakottavat vaihtamaan asentoa jos nukkuu selällään. Värähdys on samanlainen kuin älyrannekkeessa. 

Vierailija
37/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kyllä lähti painokin tippumaan ihan itsekseen kun sain uniapnean hoitoon. Hyvin nukkuneena on sitten enemmän voimia ottaa haltuun parempia elintapojakin. Eli sanoisin että ei kannata heti hötkyillä niitä laihdutuslääkkeitä syömään. Katso ensin jos saat sen uniapnean hoitoon, niin pääsetkö sitten ylipainon kimppuun ilman lääkettäkin.

Vierailija
38/39 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

C-PAP - laitteen sain tutkimuksen jälkeen sairaalalta ilmaiseksi, hyvin nukun. Ozempicilla pois läskiä, 15 kg tähän mennessä. Lääke aiheutti kuvotusta, pari kertaa olen antanut ylen. Proteiinivanukasta pystyn syömään, jos kuvottaa.

Kuvottaako joka päivä, vai miten? Aika hyvin paino pudonnut. Kauanko olet käyttänyt tuota lääkettä?

Ap

Vierailija
39/39 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Anoppi väitti, että uniapnea testiä ei saa jos on ylipainoinen ja jos on lievä uniapnea, ei saa sitä laitetta. Onko näin?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi