Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uniapnea ja lääkitys painonpudotuksen tueksi

Vierailija
07.05.2025 |

Onko täällä ketään, jolla todettu uniapnea? Millaisia oireet olivat? Saitko lääkäristä apua? Entä oletko saanut lääkitystä painonpudotuksen tueksi?

Lopetin tupakanpolton 7 vuotta sitten paino nousi n. 15kg. Neljä vuotta sitten minua alkoi vaivata järjetön väsymys, jonka takia kävin lääkärissä. Ainoa apu oli verikoe, jossa ei mitään häikkää. Ajattelin, että olen vain tullut laiskaksi yht'äkkiä. Jotenkin olen kitkutellut päivät huonotuulisena haukotellen. En pidä tästä väsymyksestä yhtään. Päivät menee pilalle ja kaikki pitää tehdä väkisin.

Äitini sai juuri uniapnea diagnoosin ja kertoi oireistaan ja minulla on aika paljon samoja oireita. Kuorsaan ja välillä herään siihen että meinaan tukehtua, kuolaan unissani, levottomat jalat, hatara muisti, joka aamu päänsärkyä, kärttyisyys, päivällä ihan kamalaa väsymystä, paino nousee, kun ei ole yhtään energiaa liikkua. Ennen kävin 4 krt viikossa salilla ja lenkkeilin paljon. Itkettää, kun en jaksa mitään ja en keksi sille selvää syytä. 

Varasin ajan lääkäriin, koska epäilen uniapneaa ja lisäksi aion pyytää lääkitystä painonpudotuksen tueksi. Tällä hetkellä minulla on 30 kg ylipainoa. Normaalisti olen aktiivinen arjessa, mutta se on kadonnut johonkin.

Jos täällä olisi joku samassa tilanteessa ollut, niin kuulisin mielelläni kokemuksia. 

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei! Anoppi väitti, että uniapnea testiä ei saa jos on ylipainoinen ja jos on lievä uniapnea, ei saa sitä laitetta. Onko näin?

Ap

Paino ei vaikuta uniapnean testaamiseen. En usko, että lievään uniapneaan saa cpap-laitetta, pitää olla vaikeampi.

Oho, vastasin tuohon kommenttiin enkä katsonut milloin se on kirjoitettu. Jostain syystä toukokuinen kommentti näkyi minulla etusivulla. En siis erikseen kaivanut vanhaa keskustelua esiin.

Vierailija
42/43 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei! Anoppi väitti, että uniapnea testiä ei saa jos on ylipainoinen ja jos on lievä uniapnea, ei saa sitä laitetta. Onko näin?

Ap

Paino ei vaikuta uniapnean testaamiseen. En usko, että lievään uniapneaan saa cpap-laitetta, pitää olla vaikeampi.

Tämä tuntuu aina järjettömältä. Pitää kärsiä vuosia kunnes uniapnea on niin paha, että siihen saa apua. 

Moni on laihtunut cpap-hoidon aloittamise.n jälkeen. Anna kehollesi aikaa toipua, se on ollut vuosia kovilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla todetaan uniapnea ja saat CPAP-hoidon, niin voit sen myötä virkistys huomattavasti ja painonhallintakin todennäköisesti helpottaa.

Se CPAP-laite pitää ostaa ja maksaa, sitä käytetään öisin nukkuessa. 
Lähtöhinta uniapnea laitteille on alk. 100 €.

Eikå se lahdutuslåäkekään ilmainen ole.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten paljon sairastaminen maksaa, mm. ikäillä ihmisillä.

Älä puhu pötyä!

Sen saa sairaalasta apuvälineeksi. 

"Voit lainata CPAP-laitteen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineeksi terveydenhuollosta lääkärin määräyksellä."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä