Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ihmeen takia nykyään tehdään työnhaussa logiikka- ja älykkyystestejä?

Vierailija
07.05.2025 |

Pitää valita mikä kuvio tulee seuraavaksi jne. Mitä virkaa näillä on? Kyseessä ihan tavallinen asiakaspalvelutyö. Kyllä on työnhaku tehty vaikeaksi ja ennen kaikkea ällöttäväksi.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna? Siksi että hr-alalla on liikaa psykologgeja, joita koulutetaan paljon koska terveydenhoitoalalla olisi tarvetta, mutta he eivät silti halua terveydenhoitoon töihin,  joten päätyvät hr-alalle - tekemään noita testejä. Rekryfirmat saa niistä rahaa.

MIKÄÄN ei kerro, että niillä oikeasti mitattaisiin soveltuvuutta mihinkään, varsinkin kun kukaan ei tunnut edes tietävän, että mitä niillä haetaan ja mihin pitäisi soveltua.

Eihän noi logiikkatehtävät oikeasti mitenkään vaikeita ole ja ne voi myös opetella muutaman youtubevideon katsomalla - mutta turhauttaahan se hakijaa, että firmassa ei ole jaksettu miettiä itse yhtään, että mitä ominaisuuksia rekrytoitavalta ihmiseltä oikeasti halutaan ja miten ne oikeasti näkyisi.

Vierailija
22/28 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakuprosessi on tuote, jota hakuapufirma myy työntekijöitä etsiville yrityksille. Pakkohan siihen tuotteeseen on keksiä jotain pilipalitäytettä ja piirileikkejä jotta kehdataan laskuttaa palvelusta kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä karsitaan potentiaaliset persut pois työntekijöistä joilla ei ole loogista päättelykykyä. Ihan ymmärrettävää kyllä koska kuka hullu niitä nyt haluaisi palkata?

Myös kaltaisesi psykoosipotilaat. Mahtaa siinä olla työnantajalla naurussa pidättelemistä kun laitat pakolliset työkkärin määräämät hakemukset sisään. Sullahan ei ole koulutusta, eikä työkokemusta ja hakemuksessakin mainitset persut.

Vierailija
24/28 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että paljon työttömiä elämänkoululaisia kommentoimassa.

Vierailija
25/28 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme voi tietää mitä virkaa näillä on.

Riippuu ihan täysin siitä tilanteesta mitä työnantaja on silloin hakemassa kun teettää näitä testejä.

Yleensä niillä katsotaan suoriutumista ja reaktiota/reagoimista testeihin tai toimintaa paineen alla.

Tätä suoriutumista ja reagointia sitten peilataan usein haettavaan tehtävään nähden, mutta kuten sanottu, riippuu täysin työnantajasta mitä hän haluaa testillä testata/tarkastella hakijassa.

Vierailija
26/28 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun samanlaiset testit tehtäisiin kansanedustajille. Yli puolet istuvan hallituksen edustajista katoiaisi kuin pierut saharaan.

Mutta eduskuntahan on läpileikkaus kansasta. Demokratiaan kuuluu, että jokainen voi äänestää haluamaansa ehdokasta riippumatta tämän kyvyistä tai muista ominaisuuksista.

Vierailija
27/28 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääsis edes sinne asti. Viimeiset viisi työhakemusta olen kirjoittanut ilmeisen hyvin, kun jokaisesta on soitettu minulle. Ongelmani on huono itsetunto ja jännittäminen tuollaisissa tilanteissa, viimeiselle tyypille sanoin että en minä oikeastaan osaa juuri mitään joten minulle ei tarvitse maksaakaan paljoa, ja ne olivat ainoat selvät lauseet suustani koko puhelun aikana! En osannut esimerkiksi kertoa mitä teen työkseni tällä hetkellä (hyvin saman tyyppistä hommaa mihin hainkin) tai missä olen töissä, koska jännittäessä jäädyn totaalisesti ja suustani ei tule mitään. Oikeasti olisin ollut tuohon tehtävään ihan pätevä ja osaava, mutta minut on kasvatettu siihen, ettei itseään saa kehua. Kumma juttu, ei ole kuulunut tuon puhelun jälkeen. Ärsyttää kun olen ihan hyvä työntekijä ja noin tavallisesti kyllä pystyn normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen, mutta tilanteet joissa koen olevani jonkun arvioinnin alaisena saavat minut tolaltani 😅

Vierailija
28/28 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pääsis edes sinne asti. Viimeiset viisi työhakemusta olen kirjoittanut ilmeisen hyvin, kun jokaisesta on soitettu minulle. Ongelmani on huono itsetunto ja jännittäminen tuollaisissa tilanteissa, viimeiselle tyypille sanoin että en minä oikeastaan osaa juuri mitään joten minulle ei tarvitse maksaakaan paljoa, ja ne olivat ainoat selvät lauseet suustani koko puhelun aikana! En osannut esimerkiksi kertoa mitä teen työkseni tällä hetkellä (hyvin saman tyyppistä hommaa mihin hainkin) tai missä olen töissä, koska jännittäessä jäädyn totaalisesti ja suustani ei tule mitään. Oikeasti olisin ollut tuohon tehtävään ihan pätevä ja osaava, mutta minut on kasvatettu siihen, ettei itseään saa kehua. Kumma juttu, ei ole kuulunut tuon puhelun jälkeen. Ärsyttää kun olen ihan hyvä työntekijä ja noin tavallisesti kyllä pystyn normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen, mutta tilanteet joissa koen olevani jonkun arvioinnin alaisena saavat minut tolaltani 😅<

Niin ja ketjun aiheeseen, että noissa logiikkatesteissä kyllä tietäisin pärjääväni, mutta täytyisi osata myydä itsensä ensin niihin saakka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä