MAALISKUISET viikkoon 12!!!
Hopoti hopoti hoi, pinoilemaan äidit nyt käy!!
Kommentit (31)
onhan tänään keskiviikko?? päivät ihan sekaisin...
lehtoviko se kyseli noista frödigen kakuista?? kokemuksesta voin sanoa minäkin että ne on hyviä, ainakin se mansikka ja kinuski kakku.. njam :p
muistaa vaan ottaa tarpeeksi ajoissa sulamaan..
meillä pikkumies sannoo itseään välillä nimellä (tosin nimi ei ihan oikein mene) mutta pääsäntöisesti, mää, minä, mun, minun..
hyvin liittää sanoihin loppuliitteet oikein, -n, -ko, -kö, -lle jne...
nyt on innostunut laskemisesta, yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi, kuusi.. tosin ykkönen jää monesti pois, mistä lie on tonkin oppinut? (jostai lastenohelmasta??)
paljon on muutakin mistä aina ihmetellään että mistä on oppinut, kun kotihoidossa on, eikä ole vanhempia sisarruksia..
täällä on utuista ja pikkusen pakkasta, tylsän näköinen ilma=/
lisäksi tällä mammalla on hirveä väsy päälllä..
G: meinaattako laittaa pääsiäistä? koristeluja? rairuohoo? jtn?
ja onko teillä pääsiäisperinteitä ruoan tai muun suhteen?
minä ajattelin pitkästä aikaa laittaa ruohoa kasvamaan, ja toki pääsiäismuneja pitää ostaa, siitä pieni varoituksen sana minkä jokainen varmasti itsekin hoksaa että elkää antako niitä yllätys munan sisällä olevia palleroita lapsille, meillä meinas taannoin poika semmoiseen tukehtua kun oli kaverin syntttäreillä jostain käteensä saanut ja suuhun laittanut!!! pääsiäisenä meilä syödään iha tavallisia ruokia, ei siis mitää lampaita (vai onko se ees pääsiäisruoka?) mämmikään ei kuulu meidän herkkuihin, kumpikaan ei voi tykkää siitä!!
G2: millainen välikausiasu teillä on/aiotte hankkia? yksi vai kaksiosaisen? itse ihastuin kaupassa lassien 2 osaiseen pukuun, värinä oli lime/sininen, vielä en ostanut koska täälä talvipukua tarvitaan vielä ainakin kuukausi...
ja kauppoihin ehtii sitä enne tulla jos minkämoista välikausiasua...
mutta nyt lähen touhuilemaan pojan kanssa ja varmaan pitäisi siivoskellakin, sitähän tämä kotona olo on!
piipii&poika&masu 11+4
Hitsit, että aika kuluu nopeasti! Siis nyt, kun on taas töissä (öh...ollut elokuusta lähtien...) niin tuntuu, että viikko vilahtaa ohi tuosta vain! Tosin joskus tuntuu, ettei illan tunnit meinaa kulua millään ja tämä lähinnä silloin, kun itse on väsynyt ja Helmi kiukkunen tai muuten rasittava. Sillon toden puhuakseni monesti silloin ajattelen vain, että onneksi kellon on pian kahdeksan, ja Helmi menee nukkumaan. Kuulostaa aivan kamalalta näin sanottuna, mutta ymmärtänette varmaan. Luulen, että jokaiselle vanhemmalle tulee niitä hetkiä, kun tuntuu, että lapsi ihanimmillaan nukkuessaan.
Piipii kyseli välikausiasuista. Ihan Cittarista ostin Mammuttimarkkinoilta Lassien välikausihaalarin. Se maksoi 25¿ ja on suht ohut, että ei ihan vielä sitä käytetä, mutta sitten kun lämpö nousee pysyvämmin lähelle 10 astetta, niin aion ottaa käyttöön. Helmillä oli samanlainen viime keväänä ja syksynä, vain väri on nyt eri. Olen kyllä katsellut kaksiosaisiakin pukuja, mutta toisaalta niille ei ole käyttöä, kun on tuo haalari ja Helmillä on kuitenkin takki erikseen.
Piipii kyseli myös pääsiäisestä. Mä olen tosi laiska koskaan laittamaan mitään juhlaa. Joulu ehkä poikkeuksena. Viime pääsiäisenäkin anoppi toi rairuohon siemeniä ja niitä laitettiin. En varmaan muuten olis laittanut. Mä kun oon niin varma, että Helmi repii kaiken alas, mitä laittasin, niin en sitten taida laittaa tänäkään pääsiäisenä. Joskus myöhemmin sitten. Narsisseja saatan ostaa vaasiin tms, mutta muuten mennään ihan tavallisella linjalla. Oonhan mä nuita koristemunia ym. katsellut, mutta em. syystä olen jättänyt vielä ostamatta.
Arvatkaas muuten mitä meidän likka teki toissa päivänä? Olin häntä hakemassa hoidosta. He olivat jo sisällä ulkoilujen jälkeen ja jumituin sitten juttelemaan hoitajan kanssa. Pidimme kyllä kokoajan sivusilmällä huolta siitä, missä Helmi menee. Yhdessä vaiheessa tämä sitten meni eteiseen ja näin, kun hän käveli kumpparit kädessä sen huoneen oven ohi, missä minä ja hoitaja oltiin. Sitten uppouduimme taas keskusteluun, kunnes huomasimme, että on aikas hiljaista eikä helmistä näy jälkeäkään. No siinä sitten huhuiltiin ja tarkistettiin kaikkien suljettujen ovien takaa, ennenkuin tuli mieleenkään, että tyttö olisi voinut mennä ulos. Mutta siellähän hän mennä viiletti tukka hulmuten pelkässä bodyssa, sukkahousuissa ja kumppareissa. Ja kun hän huomasi, että minä näin hänet lähti hän pakoon sellaista kyytiä, että toinen saapas lensi jalasta ja tämähän vaan mennä kipitti paljasjaloin. Tosi kiva!! Joutuvat kuulemma lukitsemaan ulko-oven (joka sitäpaitsi on melko raskas, niin ettei uskoisi tuollaisen hippiäisen sitä avaavan) Helmin varalta. Kuulemaa on aina pysrkimässä ulos, kun hoitajan silmä vähänkään välttää.
Tuulia, mites Mimmi kasvaa? Kun kerroit, että hänkin on aika huono syömään. Tuo kuvailemasi ruokamäärä nimittäin kuulosti tosi tutulta. Sitä pohdin, että kun Helmi ei tuon painavampi (n. 12 kg) ole vaikka söi ihan kunnon annoksia, kun vielä syötimme, niin alkaako pahastikin kuihtua nyt, kun syö itse, minkä syö. Tänä aamunakin aamiainen oli yksi pieni pasteija, kaksi lusikallista jogurttia ja hörppy maitoa. Illalla söi vain 1,5 purkillista jogurttia. Mikään viljatuote ei uponnut.
Kiitoksia kakkusuosituksista! Pitänee mennä tutustumaan kaupan pakastealtaaseen. Tosin löysin ihanan suklaa-kirsikkakakun ohjeen yjdestä leivontakirjastani, mutta luulenpa, että se jää vain vielä odottelemaan toteuttamistaan.
Taidanpa taas lopetella, että ehdin vielä hoidella hommia ennen tunnin alkua.
lehtovi ja Helmi
Aivan ihana auringon paiste täällä meillä päin!Vein pyykitkin ulos kuivamaan vaikkei ne siellä vielä kuivaksi asti ehi,mut enin kosteus häviää.
Mulla vapaa menossa,oltiin Juuson kans aamusta perhekerhossa pitkästä aikaa.
Meillä oli maanantaina se neuvola.Pituutta oli 92cm ja painoa 14.3kg.Lääkäri kahtoi samalla korvatkin ja sanoi että terveet ovat tulehduksen jäljiltä eikä tarvitse enää kontrolliaikaa tilata.Eilen oltiin sit äiti-lapsi jumpasta uimassa ja kivaa oli.
Tuuliaa huhuilen ruokakysymyksellä kun kerroit et teillä huonosyömänen neiti.Kun on syönyt lämpimää ruokaa sen minkä syö, niin annateko leipää vielä lisäksi vai ootatte seuraavaan ruokahetkeen?Kun meillä Juuso kans itse syö toooosi vähän(joskus syö hyvinkin lautasen tyhjäksi) ni me on annettus sit leipää päälle et maha ees vähä täyttys.Sillä kyselen et maistuiskohan meijänkin pojalle iltapala paremmin jos tuota leipää ei sille antas....Vaikka painoo onkin ihan hyvin tullu ja tasaisesti kasvaa.
MITÄ?!Eikö kukaan ole vielä pitänyt välikausiasua päällä???Me ollaan ja alla on olleet päivävaatteet,fleecehaalari ja sit Jonathanin välikausihaalari ja hyvin on tarennut näilläkin lämpöasteilla.Tänään aatteki mennä ostaan hieman ohkasemman hatun kypärälakin päälle kun tuo talvihattu on todella kuuma jo pitää.
Pääsiäisestä kyseltiin...tänään perhekerhossa laitettiin raeruohoa kasvamaan.Muuten en silleen erityisemmin pääsiäsitä laita,tietty ostan suklaamunia.
Jep,vaan nyt lähen surfaileen ja etsimään missä askarteluliikkeessä myytäs liilan väristä kaitaliinaa tai sen tapasta.Häihin tartteisin sellaista pöytiin ettei ois niin tylsän näkönen pelkällä valkoisella liinalla.
Suohomppeli81 ja Juuso
Hohhoijaa, olen ihan poikki. Latasin äsken pienet haukut yhdelle yhteistyökumppanille, joka on vähän mokaillut yhden projektin kanssa. Olen tosi huono antamaan kunnon kritiikkiä, joten nyt kun sain sen tehtyä, olo on ihan tyhjä... Mutta olen tyytyväinen, että sain puhuttua ihan kunnolla kaikki asiat halki. Nyt on siis hyvä hetki huokaista ja pinoutua...
Meillä Saana oli ottanut tänä aamuna uuden taktiikan... Normaalisti nimittäin isä ei kelpaa nostamaan neitiä sängystä, vaan alkaa hirveä huuto, että pitää saada äiti paikalle. Tänä aamuna neiti totesi armollisesti isälleen, että " tinä voit viiä minut äitin luo" . Oli vähän hymyssä pitelemistä... Samaan syssyyn esikoinen sitten rupesi lauleskelemaan ihan oikeilla sanoilla, että " Milla hei, sun täytyy muuttuu, sun elämältäs suunta puuttuu..." ja lauloi ihan koko kertosäkeen. Sekin oli suhteellisen huvittavaa kuultavaa 4-vuotiaalta. Aamu siis alkoi mainiosti - tosin sitten töissä on kaikki mennyt päin sitä ihteään, joten aamun hyvät fiilikset ovat vähän latistuneet.
Lehtoville piti sanoa, että kyllä se meilläkin välillä on niitä iltoja, jolloin kyttään kelloa ja lasken, että " jes, puolen tunnin päästä voi ruveta tekemään iltatoimia" ... Eiköhän se ole ihan normaalia lapsiperheen arkea, ettei jokainen päivä olen niin mieletöntä ihanuutta...
Viikonlopun pinoon palaan vielä sen verran, että:
Pippandii: hauska sattuma se Binchy-juttu - ehkä se on se telepatia ;)
Hurtta: katellaan tosiaan sitä tapaamisaikaa. Meilläkin on huhtikuussa taas paljon vähemmän kiireitä kuin nyt.
Ja pääsiäisgalluppiin: mä laitan pari rairuohoa kasvamaan ja vähän koristeita. Saa nähdä, jaksetaanko vielä askarrella jotain - tuskinpa... Mutta on mulla muutama koriste olemassa.
Välikausihaalarina käytän jotain vanhaa - meillä on sekä Nuutin että veljeni tyttären vanhoja vaatteita vähän joka lähtöön... Ja vähän niin kuin Tuulian Moonakin, meillä Saana kulkee vanhoissa vaatteissa... Siksi pyysinkin nytkin synttärilahjaksi vähän vaatteita, että on edes jotain omaa ;-)
Jahas. Olisikohan adrenaliinitaso taas normalisoitunut... Jos jatkaisi taas töitä...
Terhi
Lehtoville ja suohomppelille; olen aika tiukkis tossa ruokahommassa, jos ei ruoka maistu niin ei tule sitten mitään. Se on se ruoka ja seuraava on sitten taas ruoka-aika tai välipala. Kyllä se ruoka uppoo kun on tarpeeksi kova nälkä. Mimmi on sellainen närkkiä, koko ajan kaapilla ja suu kävisi. Sitten kun on ruoka aika niin ei olekaa nälkä->isältään oppinut. Vit**taa väillä kun on tehnyt ruuan ja kukaan muu ei syö kun minä, sitten kun ollaan ruoka siivottu pois, ollaan kaapilla etsimässä syömistä!!!! Kova ruoka kuri siis mihellekin on laitettava. Vasta vedin herneet nenää ja sanoin että meillä aletaan syömään eineksiä..niin paljon menee ruokaa koirille ja turhaa näen vaivaa ;)
Siis kysymykseen vastaus, en anna leipää, en jälkkäriä ruuan päälle jos ei ole syönyt tarpeeksi.
Mimmillä on ensi viikon torstaina neuvola, sitten tiedän mittoja. Luulisin että Mimmi painaa sen 12-13kg kotivaa' an mukaan.
LEHTOVI ja muutkin kesä on taas tulossa, tämä on ehdotus..Mutta pidin kovasti siitä viime kesäkuisesta tapaamisesta Lehtovin pihalla. Voisiko sen ottaa uusiksi?!! Mie oon niin arka ajamaan autolla kovin paljon kehä kolmosen sisäpuolelle..siihen oli niin helppo tulla. Muistinko muuten silloin halukkaille laittaa niitä kuvia ollenkaan?!! Voisko miettiä jos otettaisiin uusiksi?? Nyyttärimeiningillä taasen?
Pää on kuin haminan kaupunki, kaikki pyörii ympyrää..ei tämä koneella olo ainakaan helpota sitä.
Justiinsa tultiin sisälle. Käytiin shoppaamassa seppälästä sukkia/sukkahousut/kevätpipoa Mimmille ja itse sain swetaritakin..tai mikä lie.
Mimmillä oli jo viime vuonna 90cm kaksioisainen kevätpuku. Pitää kokeilla sopiiko se vielä. Jos ei niin kaksi osaisen ostan. Pihalla oli sitten haalari. Nyt pitää kattoo niittenkin kunnot. Tällä ihmisten ilmoilla kun ei voi ihan mitä tahansa retkua päälle laittaa. Tykkään kuitenkin että lapset on siististi puettu..niin kuin varmasti kaikki äidit =)
Miun mielelle on tehnyt tosi hyvää tämä ihmisten ilmoille pääseminen. Kertaakaan en ole kaivannut sinne maalle saatikka sitten katunut päätöstämme. Nyt siellä olisi sitten tosi kurasta, kun täällä saa kävellä kuivilla jalkakäytävillä =)
Nyt kyllä lopettelen..joha tässä taas tulikin tekstiä. Mimmi nukahti rattaisiin ja annan nukkua pienet unet. On ollut jotenkin tosi kiukkunen, liekkö kipeeksi tulossa.
Tuulia
Täällä ankea sää ja vähän väsyttää. Mietin pitäisikö lähteä tyttöjen kanssa ulos, tosin tunnin kuluttua pitää esikoista laittaa jääkiekkokamppeisiin ja viedä treeneihin, josko se riittäisi ulkoiluksi... Aamupäivä meni perhekerhossa ja sen jälkeen hieman ulkona ollessa ja kaupassa käydessä. Nyt tekisi kerrankin mieli olla vain kotona- olenkohan ihan loppu... Tosin eilen oli päivä että oli koko ajan jotain iltaan asti.
Pääsiäisestä oli kyselyä. Meillä laitetaan rairuohot ja tiput. Ruoka on normaalia, ehkä enintään joku rahkajälkiruoka. Lapset koristelevat pajunoksia ja käyvät virpomassa. Siinä se pääsiäisperinne.
Tuosta kun moni totesi maaliskuisestaan kuinka ovat huonoja syömään. Meillä maaliskuinen minusta syö kohtalaisesti, mutta ei pääse varmasti lähellekään 12kg lukemia, luulisin että hitusen yli 10kg voi painaa. Siis minusta tuo 12kg kuulostaa ihan tuhdilta. Varmasti meille tulee sanomista neuvolassa sitten 2v tarkastuksessa, kun ei tuo kovin lyhyt kuitenkaan ole tyttö (ehkä normaalimittainen). Ja meillä kyllä annetaan sellaista ruokaa mitä suostuu syömään, mutta ei mitään leipää päälle, eikä jakseta ihan älyttömiä stressata enää tämän kolmannen lapsen kohdalla.
Ja mietin olenko ainainen vastarannan kiiski, kun iltaisin ei oikeastaan koskaan tule tunnetta että voi kun lapset menisi nukkumaan. Päinvastoin mulla on yleensä tunne että taasko ne jo pitäisi laittaa nukkumaan. Iltaisin kun on leppoisaa ja yleensä koko perhe koolla ja ei itsekään jaksaisi tsempata sitä ruoki, pese hampaat, juttele ja laita nukkumaan katsoen kellosta ettei mene liian myöhäiseksi rumbaa. Kun 3lasta yrittää pitää kasassa ja saada ajoissa nukkumaan, niin siinä saa olla itse koko ajan tekemässä jotain. Mielummin me pötköteltäisiin sohvalla ja oltaisiin lasten kanssa ilman kiirettä nukkumaan. No tietenkin tämä kostautuu aamulla, kun sitten nukuttaisiin. Ja meillä lapset vielä nukkuu kohtalaisen paljon (tai siis esikoinen ja maaliskuinen enimmäkseen) ja itsekin nukun mielelläni vähintään 8-9(-10)h yössä, niin nukkumiseen kuluu tuhottomasti aikaa. Ja vielä kun maaliskuisen päiväunet vievät iltapäivästä suuren osan, tuntuu että nukkuminen rajoittaa liikaa meidän elämää.
Mutta lunta toki on vielä. Tulimme neljän jälkeen lasten kanssa kotiin, riksalla taas matkustimme, ja välillä piti sohjon seassa taluttaa. Maalispoika on hauska niissä tilanteissa, kun hyppään pois pyörän satulasta: Istu! Aja! Kuuluu heti käskyt... ;) Kuvaa hänen luonnettaan, sillä asioiden pitää tapahtua eikä suotta saa vitkastella.
Pojalta piti ottaa vielä tänään virtsanäyte: jotain häikkää, bakteereita oli aiemmassa, mutta koska se ei ollut " oikea" keskivirtsa niin saattoi toki johtua siitäkin. No, odotellaan nyt. Toivottavasti ei mitään isompaa, jos jotain on.
Kannatan Tuulian ehdotusta!! Siis että järjestäisimme kesätapaamisen. Tietty ilmoittaudumme jonkinmoisella varauksella, sillä enhän minä täältä välttämättä pääse noin vain, mutta lomalle jään kesäkuun alussa, joten periaatteessa kaikki on mahdollista. Meillä on heti kesäkuun eka (kokonaisella) viikolla kaveritapaaminen Keski-Suomessa, joten jos kesäkuun toinen viikko sopii teille, niin sitä ajankohtaa voisi alustavasti suunnitella.
Niin, unohdin aiemmin vastata tuohon synttärigalluppiin eli T on syntynyt 30.3. Mimmin kanssa samana päivänä.
Välikausipuku on vielä jossain vaatekaapin pohjilla. Kooltaan 100cm, esikoisen jäämistöä ja hyvässä kunnossa ja on nyt oikein passeli kuopukselle. Vaatteissa meilläkin on säästetty paljon, mutta kun lapset ovat syntyneet eri vuodenaikoina, kengät ei oikein siirry lapselta toiselle. Esim. nyt kevättä ja kesää ajatellen taitaa olla edessä uusien kenkien osto pienemmälle, mummi oikeastaan lupaili ostaa synttärilahjaksi. Kivakiva!
Frödingen kakuista on kokemuksia parista mausta. Itse pidin enemmän kinuskista, mansikka oli mielestäni hassu maultaan. Melkein kyllä tekisin vaikka kakun jätskistä ja sitten koristelisin jollain karkeillä tms. kekseillä. Minä kun olen muutenkin enemmän jätski-immeisiä, nuo täytekakut meinaa jäädä syömättä. Perin kummallinen ilmiö muuten, herkkupylly kun olen.
Joo, juuri tällaisina viikkoina, kun mies on iltavuorossa ja palaa keskuuteemme puoli yhdentoista aikaan illalla, toivon useammin kuin kerran, että lapset nukahtaisivat jo. Eilen oli pitkästä aikaa oikea valitusvirsi-ilta... Vuoronperään huusivat ja minä täytin kaikki mahdolliset toiveet (onneksi olivat suht järkeviä toiveita eli peittely, silitys, iltasatu ja paijaus-linjalla), jotta rauha palautuisi ja ihmisille hyvä tahto..
Jeps, nyt siivoamaan keittiötä.
P
Pääsiäisenä meillä ei ole mitään ihmeellisimpiä perinteitä. Paitsi se että mies pesee ikkunat :-D Joko muuten lähdette tänä vuonna virpomaan? Myö kait lähdetään jos saan aikaiseksi tehdä risut.
Välikausipukua ei ole vielä käytössä. Niin kauan kun on lunta maassa, pidän toppapukua päällä. Tänään esim oli toppahousut + takki ja kurahousut siihen päälle. Toki varmaan tarkenis jo esim. villahaalarissa ja välikausipuvussakin.
Kuraista on. Tänään oltiin tuolla leikkipuistossa melkein pari tuntia ja kyllä oli kuraiset lapset! Eikun suoraan vaan kylppäriin riisumaan.
Jaa-ah..pää lyö tyhjää. En muista yhtään mitä piti kommentoida.
Ainiin, hauska tuo Lehtovin kertoma karkailujuttu ;)
Meillä kans neiti saa kaikki mahdolliset ovet auki ja oli mummolassa karannut ulos. Onneksi siinä on terassi niin ei heti päässyt pihalle asti.
Niin ja paino. Meillä likka painaa ehkä 10,5 kg, pituutta luulisin että on joku 83-84cm. Ylihuomenna selviää. Että kyllä 12 kg on ihan hyvä paino! :)
Nyt nukkumaan, heippa!!
Meil ei sen takia oo viel välikausihaalaria/pukua käytössä kun tääl vaiks aurinko paistais ja luulis olevan lämmintä ni toi tuuli tekee ilman aina kylmemmäks. Ja oon todennu et talvella sai noita välipukukuja jo ton toppapuvunkin kanssa pukea ja mieluummin nyt puen alle vähemmän ja sen toppapuvun kun kuitenkin ollaan vasta maaliskuussa ja en halua turhaa sairastumista siitä et on liian vähän päällä. Tää on siis mun mielipide asiasta et ei turhan aikasin puettaisi. Täällä päin vaan olosuhteet tämmösii!
mullakin taitaa jonkin näköinen masennus vaivata:S Ja lääkäri aika on oottaas:
Hei naiset, missäs kaikki on?
Näköjään vauva-sivut täällä ainakin temppuilee.
Mie kärsin tajuttomasta migreenistä. Onkin aikaa kun viimeksi oli. Nyt kun en ole 2 vuoteen tarvinut lääkitystä, ei ole mitä ottaa. Miulla oli silloin estolääkitys..Yöllä heräsin että nyt ei ole kaikki kohillaan.
Moona oksensi eilisen illan, nyt ripulia. Taitaa vatsatautia olla, tai sitten on syönyt liikaa/sopimatonta.
Ei tässä pidempää voi olla, joten moro!
Tuulia