MAALISKUISET viikkoon 12!!!
Hopoti hopoti hoi, pinoilemaan äidit nyt käy!!
Kommentit (31)
Me ollaan taas oltu reissussa. En oikein viihdy kotona tällä hetkellä.. Nyt oli tosi ihanaa olla pohjosessa, kun Eeli ei enää ujostele pohjosen sukulaisia ja molemmat lapset olivat terveenä. Hyviä säitäkin oli ja kävin Eelin kans ekaa kertaa uimassa.
Ensin käytiin uimahallissa, tykkäs kyllä olla siellä, mut koko ajan tais olla vähän kylmissään. Sit käytiin Kuusamon Tropiikissa ja siellä oli tosi kivaa. Tunti oltiin allasosastolla, eikä kertaakaan tarvinnu käydä saunassa, kun siellä oli niin lämmin vesi.
Mut nyt on palattu kotiin ja lapset sairastaa.. Eelille nousi kuume 40:neen asteeseen ja meni ihan veteläksi, oli n. vuorokauden ihan muissa maailmoissa.. Sit nousi poskiin punaiset läikät, ihan niinkuin nokkosihottumaa, mut missään muualla ei ollut. Nyt ne on lähteny, mut kuumetta edelleen yli 38.
Oonakin on nyt kuumeessa, mut ei onneksi ainakaan vielä ole niin rajuja oireita.. Kiva olla yksin kotona näiden kans, kun kokoajan jompikumpi itkee. Jos yritän ottaa yhtä aikaa syliin, itkee molemmat... Eeli onnistui vielä kompuroimaan itelleen 2 cm:n vekin otsaan.
Eelillä on ollut jo synttärit 17. päivä, ja sillon oli just pahimmillaan tuo tauti. Mut gottugounau, moro!
Rosa, E&O
Ihan alkuun Helmi syntymäpäivä, joka on 28.3. Ensi viikonloppuna juhlitaan, kun muuten varsinainen päivä sijoittuu keskelle viikkoa.
Heitänpä seuraavanlaisen kartoituskyselyn kehiin. Minkä kokoinen jalka (kengän numero) teidän maalistaaperolla on? Ja minkä kokoisia vaatteita käytetään? Toki jokainen on yksilö ja toisella samanikäisellä kalossi voi olla jo kolme numeroa suurempi kuin toisella ikätoverillaan, mutta jos viitsisitte kuitenkin laittaa omienne tietoja.
Minä kun olen tuota em. asiaa pohtinut, kun Helmille kumppareita katselin. Tällä hetkellä käyttää vuorellisia/talvikumppareita kokoa 24 ja mahtuu hyvin. Ostin sitten tennarit ja kumpparit viikonloppuna kokoa 24, kun en ajatuksissani osannut ollenkaan ottaa huomioon, että eihän se tyttö niitä ihan vielä tule käyttämään. Vasta kesemmällä. Noh, tennarit oli just nyt sopivat eli niissä oli n. 1 cm käynti/kasvunvaraa. Kumpparit kävin sitten vaihtamassa kokoon 25. Ne tosin näyttävät ulkoa päin tarkasteltuna aivan sairaan suurilta, mutta kasvaahan tuo jalka kesään mennessä ja hyvällä säkällä saappaita käytetään vielä syksylläkin. Mutta siis tuntuu vaan, että meidän tytöllä on aivan tolkuttoman kokoinen kavio! Kun Kuahan vasta kertoi, että Kaisalla jäi justiin 21 (vai oliko se 22) kokoiset sandaalit pieniksi. Että onko tuo Kaisan kengän koko lähempänä normaalia 2 v. kokoa vai onko Helmillä normaalikokoinen vai normaalia suurempi jalka? Ja mikä se keskimääräinen jalan koko näillä 2 -vuotisilla on???
Muuten en vielä Helmin mittoja tiedäkään, kun ei olla neuvolassa käyty. Pitäskin muuten varata se aika! Vaatteiden koko on sellanen, että aika laajalla skaalalla mennään. Vielä jotkut 74 senttiset housut menee, mutta bodyt on vähintään 86, osa 92 (tosin aika isoja). Paidat on kokoa 86 ja oikein sopivia. Myös jotkut 80 senttiset menee vielä loistavasti. talvihaalarit on kokoa 86 ja ovat juuri passeleita, mutta välikausihaalarin ostin kyllä jo kokoa 92, se tosin on vielä aikalailla rullalla hihoista ja lahkeista. Pää taas on niin iso, että pipot pitää olla kokoa, joka on tarkoitettu 3-4 vuotiaille (vesipääkö?? hehheh) Helmi on sitten taas painoltaan tosi kuikkis. Tai ei se mitenkään liian laihalta näytä, mutta tuskin painaa edes 12 kg. Korkeintaan sen. Meillä kun tuo vaaka näyttää mitä sattuu, niin pitää vaan veikkailla.
Helmillä on vieläkin päällä sellanen tosi rahiseva yskä ja nokka vuotaa. Mietin vaan, että millon pitäs käyttää lekurilla. toisaalta hän on muuten ihan hyvinvoiva, että sen puoleen en ole huolissani. Kaipa tuosta sitten näkee, jos jotain vakavampaa alkaa tapahtua.
Alettiin sit eilen ihan toden teolla noudattaa sellasta käytäntöä, että Helmi syö ainoastaan itse eli ei syötetä ja sitten kun ruoka lakkaa maistumasta, niin se lingotaan roskiin. Toistaiseksi ruokamäärät per ruokailukerta ovat olleet tosi vähäisiä. Nimittäin hämäämällä ja syöttämällä saatoimme saada tyhjennettyä koko lautasen, mutta nyt menee ehkä n. 1/3. Tuntuu vaan jotenkin niin turhauttavalta se maanittelu ja syöttäminen, kun tietää, että hoidossa hän syö ihan itse ja kuulemma hyvin. Tosin ei aina. Mutta että luulisi ruoan maistuvan sitten kotona paremmin. Myös kaikenlainen syömisen aikainen viihdyttäminen lopetettiin. Ennen saatettiin katsella lehtiä tai leikkiä leluilla ja siinä samalla lapata ruokaa suuhun, mutta nyt se on poissa kuvioista. Rankalta tuntuu itsestä, mutta tiedän, että pitemmän päälle pääsemme helpommalla ja opetamme lapselle oikean tavan. Kun tosiaankaan en halua siihen, missä siskoni on nyt 4,5-vuotiaan poikansa kanssa, että vieläkin syöttää tätä, jollei poika itse suostu syömään.
Eipä kai tässä muuta. Töistä taas kirjoittelen ja alkaa välitunti uhkaavasti huveta, joten lopettelen nyt, että vielä kerkiä vähän hengähtää ja jutella työkavereiden kanssa.
Hyvää viikonalkua kaikille!
lehtovi ja helmi
Musta taas tuntuu, et Eelillä ei kasva jalka yhtään, tai ainakin tosi hitaasti. Viime keväänä ostettiin Eccot kokoa 21, syksyllä samaa merkkiä kokoa 22, ja melkein olis voinu käyttää vieläkin noita 21. Talvikengät ovat kokoa 23 ja villasukka mahtuu reilusti. Vielä en ole käynyt kenkäkaupassa kevät-, kesäkenkäostoksilla, mut luulisin et 23 maksimissaan on kengänkoko.
Muuten kyllä kasvaa hyvin, arvelisin omien kotimittausten perusteella, et on n. 89 cm pitkä ja painaa 13,5 kg. Vaatteina käytetään 92 cm paitoja ja housut suurimmaksi osaksi 86 cm. 92 cm:n bodyt ovat hihoista jääneet jo pieniksi.
26.3. on neuvola, silloin tiedän mitat paremmin. Onko muuten 2-v. neuvolapinoa olemassa? Olis kiva katella muiden mussukoitten kokoja ;)
Rosa
Ensi alkuun vastauksia galluppeihin. Henrin synttärit oli jo 2.3. Taidetaan olla ihan niitä ensimmäisiä maaliksia. No, pian on kaikilla muillakin synttärit ohi ja kaikki on sen 2v : )
Ja vaategalluppiin... Henri on laiha mutta pitkäselkäinen, joten meillä alkaa nuo 92 cm paidat olemaan osittain pientä kokoa. Enimmäkseen taitaa jo käyttää 98 cm vaatteita. Keväthaalari on kokoa 92 cm mutta on niin isoa kokoa et vastaa kyllä 98 cm. Housut on sitten 92 cm. Bodyja ei enää voida käyttää kun 92 cm on liian pieniä ja isompia en oikein ole löytänyt. Henri oli viimeksi neuvolassa 91 cm ja 12.2 kg eli ei kuitenkaan mikään suurensuuri. Veikkaan kyllä et on pari senttiä pidempi kun se mittaus meni hieman pieleen.
Kengät on kokoa 25 et älä Lehtovi murehdi, meilläkin on isojalkainen (tosin kyllä poika).
Henri alkaa onneksi olla jo terve. Pikkasen taitaa vielä olla lämpöä. Viikonloppuna oli 40-41 ja oli kyllä poika aika vetämätön. Tänään on sitten jo tehnyt kaikki mahdolliset temput et alkaa vissiin tervehtyä jo. Kotona kuitenkin ollaan ainakin tää päivä ja jos tänään vielä tulee kuumetta, mies on huomenna pojan kanssa kotona. Mä en uskalla enempää olla harjoittelusta pois etten joudu tekemään tunteja takaisin.
Sain eilen kuulla et kaks mun kaveria odottaa vauvaa!!! Aivan ihanaa! Toinen kyllä asuu kauempana mut toinen tässä lähellä. Molemmat on kyllä aika alussa vielä, lokakuussa on laskettu aika. Itsellä onneksi on lähempänä, itse asiassa laskettu aika on tasan 3 kk päästä eli 19.6. Nyt alkaa sit 28. viikko. Aamulla kävin juuri puntarilla, sama on kuin viime viikolla eli 6,5 kg. Onneksi ei ole sen enempää. Muuten on kesällä kova tekeminen et mahtuu vielä kesävaatteisiin. Henristä oli samaan aikaan 7.2 kg eli aika samoissa mennään. Tuulialla ei tainnut tulla edes näin paljoa koko raskauden aikana (hieman oon kateellinen). Mä en vaan saa pidettyä näppejäni erossa herkuista : (
Mulla on torstaina näyttö tuolla harjoittelussa Otan asiakkaan vastaan niin et ohjaaja arvostelee mua koko sen käynnin ajan. Mun pitää tehdä siitä kirjallinen suunnitelma ja hakea riittävästi teoriatietoa sitä käyntiä varten. Asiakas on viikolla 38+risat et kai mun pitää puhua tulevasta synnytyksestä ja kivunlievityksestä ja sit tietty tehdä noi normaalit temput kuten verenpaineen mittaus, pissanäyte, sydänäänet, sf-mitta, vauvan tarjonta...Tuleekos MIUQULTA jotain vinkkejä, mitä kaikkea pitäis muistaa noilla viikoilla puhua.
Itse oon muuten käynyt vasta kolme kertaa neuvolan terkkarin luona (viikoilla 10, 17 ja 23) ja sit kaks kertaa ultrassa. Kovin on vähän käyntejä ollut. Ei kuulemma tartte useammin kun olen niin hyvässä kunnossa. Aika rohkeaa. No nyt meen ens viikolla mut sit on jo 29. viikko...
Tulipas taas paljon omaa napaa. Koittakaa kestää : )
Ja piti vielä sanomani et kiva kun Rosa kävi myös kirjoittamassa kuulumisiaan. Muutkin Tuulian listalla olevat sais tulla esiin ja kertoa kuulumisiaan!
Kalamami ja päikkäreillä uinuva Henri
Pitkästä aikaa kirjoittelen. Kun päivät menee töissä, niin iltaisin ei enää sitten ehdi juuri koneelle.
Meidän maalismussukka täytti kaksi vuotta 10. päivä. Synttäreitä vietettiinkin neljänä päivänä! Kylläpä äitille tuli muutama kilo lisää siitä kakun syömisestä ;)
Neiti kävikin jo neuvolassa. Mitat olivat 84.7 cm ja 11700 g. Eli aika lyhyt tyttö taitaa olla. Toisaalta varsinkin isän puolen sukulaiset ovat aika lyhyitä, minä itse taas 172 cm. Neuvolassa kaikki ok. Aada ei käytä enää vaippoja lainkaan ja tutistakin päästiin viime kesänä eroon. Sanoja tulee aika paljon, mutta vasta muutamia kahden sanan lauseita. Monesti ensimmäinen konsonantti jää puuttumaan.
Vaatteet ovat yleensä kokoa 86, mutta myös joitakin ysikakkosia on. Bodeja emme pidä enää lainkaan, kun ne ovat aika hankalia pikkuhousujen kanssa. Kengät taitavat olla kokoa 24. Kesäksi pitäisikin ostaa isommat kengät.
Minä kärvistelen tässä migreenin jälkikivuissa. Olin tän päivän kotona, kun aamulla alkoi migreeni. Nukuin useamman tunnin ja nyt on enää jäljellä sellainen " pönttö-olo" .
No, iloista viikkoa kaikille!
Opska, Aada ja sykerö rv 8+6
Kiva kun Tuulia on taas pirteänä pinoilemassa! Tosi kivalta tuo kaupunkielämä aktiviteetteineen kuulostaakin teillä. Ei taida olla maalle niin enää ikävä?
Muutenkin luin viikonlopun pinon ja olihan siinä pituutta. Aika moni on myös sairastellut, toivottavasti nyt ois pian taudit ohi.
Meilläkin maaliskuisen oikea syntymäpäivä on 28.3. Synttärit vietetään pienissä osissa, aloitetaan nyt lauantaina jolloin tulee miehen äiti ja veli vaimoineen.
Viikonloppu meni kun 6v kummityttö oli meillä ekaa kertaa yksin! Nytkin oli siinä ja siinä uskalsiko jäädä. Tulivat äitinsä kanssa lauantaina (mies jäi pienempien poikien kanssa kotiin, kun olivat kipeinä). Äiti sitten oli seuranani ja lähti myöhemmin kotiin ja kummityttö jäi meille. Ihan hyvin meni ja mies palautti tytön sunnuntaina iltapäivästä kotiinsa samalla kun vei lähes aikuisen poikansa samaan suuntaan. Eli oli 5lasta viikonloppuna ja kieltämättä sai tehdä ruokaa ja siivota.
Polkupyörästä vielä sen verran ettei meillä kolmipyöräistä olekaan. Minusta niissä on usein outo ajoasento (jalat hirveän edessä). Eli tavallinen pyörä löytyy ja jalat ehkä jotenkin ylttää polkimille, mutta ei vielä kyllä osaa polkea, mutta jarruttaa kyllä kun työntelen!
Maaliskuisemme koosta on paha sanoa. Käyttää pääsääntöisesti 86cm vaatteita, jotka ovat ihan ok. Kenkä varmaan on ehkä 23numeron kieppeillä, saappaat saavat olla ehdottomasti pienemmät (ne ovat niin isoja ja väljiä). Hattu on pieni, tuollaiset 50hatut sopivat. Vaatteissa ei olla käytetty enää bodeja pitkään aikaan, ovat turhat kun ei käytä vaippoja.
Heti huomaa kun on maanantai että minulla on aikaa kirjoitella. Ulkona on kurjaakin kurjempi sää, onneksi aamupäivä oli kaveri samanikäisen lapsen kanssa käymässä että oli puuhaa. Nyt pitäisi poistaa teippejä seiniltä, jotta mies pääsee maalailemaan kun tulee töistä. Eli seinän maalausta on tiedossa- odotan innolla miltä tulee näyttämään. Kiva kun sisällä on jotain pientä piristystä tiedossa, kun ei taas ulkopuuhiin oikein vielä päässytkään.
Meillä esikoisella oli eilen aamulla kuumetta heti herättyään ja sitten alkoi aivastelu sekä jäsenien särky. Ajattelin jo, että influenssa on eksynyt meille. Tänään ei oikeastaan ole kuumetta ollutkaan. Nenä vähän vuotaa ja siinä se. Voihan se kuume tuosta vielä illan mittaan nousta, mutta taitaa olla ihan tavallista flunssaa.
Santullakin alkoi pieni flunssa. Siis oikeasti pieni, kun nenä valuu vain vähän ja yskii harvakseltaa. Kuumetta ei ole. Nukkui kuitenkin sohvalla mun kanssa yli kaksi tuntia päiväunia. Että ei taida ihan vedossa olla, kun sohvalla sai noin kovasti nukuttua.
Santulla on kengät 24-25 numeroisia. Saappaat on 25 ja niihin mahtuu hyvin villasukka. Goret taasen 24 eikä villis mene. Vaatteet pääsääntöisesti kokoa 80. Jotkut 74 cm verkkarit menee ja sitten on joitain paitoja 86 cm. Talvipuku on 86 ja ihan sopiva. Kevätpuku 92 ja ihan ok. Ei kuitenkaan tarvitse kääriä hihoja tai lahkeita vaikka vähän väljä onkin.
Santun syntymäpäivä on 22. päivä. Ensi viikonloppuna pidetään synttyrijuhlat. Oli muuten kaksi vuotta sitten tämä samainen maanantai kun lapsivedet meni.
Meillä ei todellakaan olla vielä ilman vaippaa. Ei ole ikinä koskaan saatu mitään tulosta pottaan. Olen kyllä ollut sillä saralla tosi laiskakin, mutta nyt kyllä istutan Santtua potalla tai pöntöllä. Jostain syystä hän kuitenkin inhoaa sitä ja huutaa " mä en ykkää, mä en ykkää" . En sitten ole väkisinkään pidellyt. Kunhan kesä koittaa niin otetaan vaippa pois.
Edellisestä tuli mieleeni kysyä, että miten teidän lapset kutsuvat itseään? Santtu ei koskaan sano Santtu tekee, Santtu laittaa vaan aina puhuu itsestä mä/minä muodossa. Muut ovat kyllä 3. persoonassa. Ei tosin kyllä osaa taivutta esim. mä nukun, vaan sanoo mä nukkuu jne.
Tuli puhelu välissä ja pää tyhjeni. Ööööö, no palaan jos tulee mieleeni vielä jotain.
T. lappu ja räkänokat
joten pikapikaa.
Tänään oli neuvola ja pojan mitat tuoreeltaan 94 cm ja 15,5 kiloa (tuo ripulointi vielä vei hieman painoa), joten suhteellisen kookas on. ;)) Kengänkoko nyt 25. Kumpparit taitaa olla vielä isommat, olisiko niissä koko 26?
Joo mutta pojat katsovat nyt Pikku Kakkosta, joten mie teen sen hetken töitä, jotta ei tartteisi yötä myöten valvoa.
Kirjoittelen mahdollisesti huomenissa lisää.
Tuulian huhuilut tepsii aina yhtä hyvin :)
Pikaisesti jotain kirjoittelen, ja samalla pidän taukoa opinnäytetyön kirjoittamisesta (ei kyllä olisi varaa...) Muistasi vaan mistä te olette täällä jutskailleet ja gallupoineet.
No, synttärit ainakin on/oli ajankohtaiset. Meidän neiti täytti vuosia naistenpäivänä, ja samana päivänä oli myös neuvola. Pituutta tytöllä on nyt 90,5 cm ja painoa 12,2 kg. Terkkarin mukaan pitkä ja hoikka tyttö. Synttäreitä vietettiin mummojen, ukkien ja kummien kera. Hirveästi tyttö sai lahjoja, vaikka vieraita ei paljoa ollutkaan. Hän sai mm. palapelejä, eläindominon, dubloja, vaatteita, välikausipuvun, aurinkolasit ym.
Vaatteista täällä taisi myös olla puhetta. Meillä on nyt käytössä paidoissa koot 98 ja 104. Housuissa 98 on just sopiva. Sukkahousut myös kokoa 98/104. Tällä hetkellä käytössä olevat talvikengät on kokoa 26. Niissä on justiinsa se talvikengän vaatima 2 cm käyntivara+villasukkavara. Että tuskin ovat käypäset enää ensi syksynä :(
Mitähän minun piti vielä kirjoittaa? Totaalinen ajatuskatkos. No, taidanpa palata takaisin opinnäytetyön pariin.
Ai niin, SUUREN SUURET ONNITTELUT Nasulinalle plussasta! Ja onnittelut myös kaikille muille plussanneille ja vauvautuneille (joiden nimimerkkejä en tietenkään muista...)
Ja ONNITTELUT myös tasapuolisesti jokaiselle MAALISMUSSUKALLE !!
TE
mitat oli pituus 85,5cm ja paino 11,5kg. Pienin joka suhteessa meidän lapsista. Siihen nähden miten paljon syö voisi olla painoa enempikin. Hyvä näin kuitenkin. " tehtävät" sujuivat ikätasoisesti, muutenkin oli rauhallinen käynti. Peukusta pitäis vierottaa....:( Samaa suositteli hammashoitajakin syksyllä, mutta omaa laiskuuttamme ei olla saatu aikaiseksi edes yrittää(lue: pelätään rauhallisten ja hyvin nukuttujen öiden loppumista).
Vaatteet pääosin 86cm. Kuomat on 24,kumpparit 23, " kaupunkikengät" myös 23.
Synttärit oli siis 11.3. syntyi silloin 2v sitten viikoilla 38+ jotain. Oltiin keskimmäisen kanssa lähdössä esikoista eskarista hakemaan ku vedet meni. Lähdettiinkin sitten naistenklinikalle.......
Onnittelut tuleville sankareille täältäkin!
Suututin just esikoisen... Hänellä on ollut tässä kovasti ilmavaivoja parisen viikkoa ja mahakin ollut kipeä vähän väliä. Rupesin sitten puhumaan, että pitäiskö mennä lääkäriin, ts. jos on laktoosi-intoleranssia tai jotain. No, nuori herrahan kilahti siitä ihan täysin. Ei olisi pitänyt ajatella ääneen... Suree siis jo nyt sitä, jos sattuu joutumaan lääkäriin. Huoh. Mistähän sitä oppisi viisautta pitää mölyt mahassaan. Sitten mies vielä meni huomauttamaan, ettei tykkää siitä, että huomautellaan syömisistä. Että ottaapi kaaliin, että tartti senkin nyt sitten lähteä vielä kuittailemaan, kun vahingossa ajattelin ääneen.
No, muuten päivä onkin mennyt mukavammin. Kävin vastailemassa tenttiin, ja toivoa on, että menee läpi... Mukavasti siis edistyvät opinnot ja elättelen edelleen toiveita, että kesällä saisin loputkin tehtyä.
Ja sitten galluppeihin. Saana syntyi 24.3. raskausviikoilla 41+6. Neiti siis odotutti itseänsä. Lauantaina juhlitaan, tosin hyvin pienellä porukalla.
Meillä on samantyyppinen neiti kuin Helmi, eli isopäinen ja -jalkainen (meillä ovat molemmat lapset samaa tyyppiä). Kenkä on 25, mietin jopa loppukesäksi kokoa 26. Pää on sellainen 3-4-vuotiaan lakkiin sopiva. Vaatteista 92 cm:t ovat sopivia, mutta lahjaksi pyysin 98-senttisiä, kun ei kannata enää noita pienempiä ostella.
Neuvolaa en vieläkään ole muistanut tilata, oikein hävettää...
Pottailu ei meilläkään suju... Istutetaan kyllä, mutta saalista ei synny.
Ja nyt unohdin jonkun gallupin...
No, tässä vaiheessa lämpimät onnittelut kaikille viikonlopun ja tämän viikon synttärisankareille!
Terhi&hyväntuulinen Saana & huonotuulinen Nuutti
Ps. Opetin tänään Saanalle, miten näytetään sormilla 2 v. Huvittavan näköistä, kun motoriikka ei ihan pelannut, vaan pari muutakin sormea harotti...
Lapun galluppiin piti vastata, että Saana käyttää itsestään sekä nimitystä " Naana" (s ei ole hallussa sanan alussa, muualla kyllä) että sitten minä-muotoa. Varmaan tuo minä alkaa olla jo yleisempi, noin niin kuin näppituntumalla.
Terhitaas
Sepä se Näpsän viikonlopun kuumeen syy. Äsken käyttäessä Näpsää suihkussa huomasin rakkuloita (tai no pilkkuja pikemminkin) jaloissa ja käsissä. Ja viikonloppuna kun tytsillä oli muutama rakkula suussa. Tomattia, mandariinia yms kirpeää syödessä alkoi valittaa " suusta kutkuttaa!" Nyt tuo kutkutus jo helpompaan päin. Aina helpottaa äitiäkin kummasti kun saa tietää oireilun syyn:) Ja hoitoonhan voi huomenna mennä normaalisti kun kuumetta ei ole ollut sen la-illan jälkeen ja vointi on ihan normaali, eli meno päällä. Huomenna niillä onkin pk:ssa valokuvaus:)
Vaatteiden koosta. Meillä käytössä 92cm (aika nafteja kyllä esim H&M:n omista) - 98cm pääasiassa. Vuosi sitten ostettiin keväthaalari 92cm ja menee onneks vielä tän kevään. Talvihaalari kokoa 98cm. Bodeja ei olla enää löydetty aikoihin sopivia, ne kun useimmiten lopuu siihen 86-92 senttiin, harmi! Kurahousut on jo kokoa 104cm. Kengänkoko Näpsällä 23-25 vaihtelevasti. Näpsä on kotimittausten perusteella 90cm ja 14,5kg.
Kalamami kyseli vinkeistä siihen näyttöön. Nyt näin äkkiseltään tuli mieleen loppuraskauden levon merkityksestä puhuminen, liikelaskentaohjeistus, synnyttämään lähtemisen ohjeiden kertaus (millon lähteä), avoimin mielin synnyttämään ilman käsikirjoituksia jne.
Nyt neiti kutsuu kun ei taho uni tulla. Pittää männä siis kippaamaan tytsi maaten noin seitsemännen kerran....
ÖITÄ!
No yritän mäkin jotain saada väsätyksi kun ei mitään uutta tällä rintamalla. Samaa tasaista arkea kotona ollessa.
Meillä syntymäpäivä on 27.3 syntyi viikoilla 40+2 et kovin kauan ei odotuttanut.
Kengän koko 20 ja villasukka mahtuu ja tilaakin jää. Mä luulisin kotipuntarilla viimeksi punnittu n.13 kg ja n.86cm veikkaisin ei voi paljoo pitempi ainakaan tosta olla. Neuvola kun on vasta 30.3 ja samalla meillä myös on hammashoitajallekin aika.
Emilia sanoo sanoja vaan eikä sen kummemmin sano itseään vielä minä tai emppa muodossakaan. Ehkä välil kun näkee kuvan itsestään ja sanon et siinä on hän ni saattaa sit toistaa emppa.
T.Satu ja Emilia
pikaisesti koitan tässä jotai kirjottaa ja muistella mistä tässä pinkassa oli juttua, just lukasin sen, mutta se että muistanko enää mitää on eriasia=)
ainaki syntymäpäivästä oli puhetta, meidän pikkumies on syntynyt 14.3 rv 39+6
2v neuvolaa ei meilä ole vielä ollut, on vasta kuukauen päästä.. jotenka mittoja en osaa sanoa..
vaatteista koot vaihtelee valmistajan mukaan, pääsääntöisesti housuista käytössä on 92cm (jotku 98), puseroista 98cm käytössä, talvihaalari on 92 ja 2-osainen puku 98cm, talvikenkät on 23 ja niihi ei villasukka mahdu, tälle talvee ei kuitenkaa enää kannata uusia ostaa.. kumpparit on kokoa 25 ja niihin menee villuskit!! lenkkareita jo katselin kesäksi mutta en uskaltanut ostaa kun ei yhtään tiedä kuin jalka vielä ehtii kasvaa..
pään koko ei täälläkään mene yksiin vaatekoon kanssa, ainakaan H&M lakit on kyllä liian pieniä jos otetaan 2v koko, meilläkin siis taitaa olla iso kanisteri pojalla vaikka ei siltä näytäkkään..
mutta nyt maalismussukka tahtoo katsoo tomi traktorii jotenka lähen sen laittamaan päälle..
piipii &maalismussukka &masuasukki rv 11+3
Tulin vähän aikaisemmin töihin, vaikka tunnit alkavat vasta 11.00. Piti käydä hoitelemassa keramiikkauunin vuokrausta. Meidän koululla kun ei ole omaa, mutta koulun tiloissa toimivalla kansalaisopistolla on ja sitä saapi kuulemma käyttää. Ja kerrankin Helmikin pääsi askartelemaan oikein ajan kanssa, kun vein aikasemmin kuin normaalisti. Jotain siellä maalailtiin.
Kiitos kokovastauksista! Kuten jo edellisessä viestissä sanoinkin, niin aikamoista hajontaa samaikäisissä on. Jännästi esim. Empan lapsella kokoa muuten ihan kivasti, mutta jalka olikin yllättäen melko pienikokoinen. Sitten taas joku voi olla muuten pienikokoinen, mutta suurijalkainen. En toisaalta ihmettele yhtään, että Helmillä on suuri jalka, sillä minullakin on kokoa 41 ja vaikka isänsä on suht pienikokoinen muuten, on hänelläkin mielestäni suhteessa melko suuri jalka. Että kai ne on ne perintötekijät, mitkä jo tässä vaiheessa vaikuttaa. Kuten esim. meidän yhdellä ystäväpariskunnalla on nyt pian vuoden ikäinen tyttö, joka käyttää jo samankokoisia vaatteita kuin Helmi tällä hetkellä. Oli kuulemma ollut tosi outoa nähdä Helmi, joka on yli vuoden vanhempi, mutta saman kokoinen. Toisaalta tämän tytön vanhemmat ovatkin aika pitkiä. Isä lähemmäs 2 m ja äitikin 180 cm. Joten ihmekös tuo? Ja kun nyt tarkemmin ajattelen, niin ei tuo Helmi ole viimeisen vuoden aikana ihan kauheesti kasvanut, kun hänelle menee vieläkin ihan hyvin osa vaatteista, joita käytettiin viime kesänä. Ehkä jotkut housut alkavat olemaan hieman caprihtavat, kun kesällä vielä olivat ihan pitkälahkeiset, mutta muuten mahtuvat kyllä. Helmillä kun on tuo vyötärönseutu niin kapea, että housuja on senkin vuoksi hankala löytää.
Lappu kyseli sitä, miten lapsi kutsuu itseään. Pääsääntöisesti Helmi sanoo, että Ämmi tekee sitä ja tätä, mutta sitten jos joku on hänen niin sanoo hän:" Tää on mun/minun!" Mutta myöskin joskus Ämmin. Eli vaihtelevasti. Olen kyllä yrittänyt itse käyttää persoonapronomineja tytölle puhuessani, jotta oppisi käyttämään niitä, mutta aika usein kuitenkin huomaan sanovani äiti tekee, äiti antaa jne.
Jee, mun äiti tulee meille jo torstaina! Ei tarvi viedä Helmiä to eikä pe hoitoon ja lauantainakin pääsen tapaamaan Helsinkiin viikonloppureissulle tulevia ystäviäni! Kauheeta hyväksikäyttöä! :) No, mutta itse hän kyllä sanoi mielellään katsovansa Helmiä, jos minulla on jotain menoa. Lauantaina vaan sitten pitäsisi myös keritä laitella sunnuntaisia synttärikahveja (tai siis lähinnä sen kahvin kanssa tarjottavaa) ja varmaan tarttis siivotakin. Yöks! Mä en oikein tiedä, jaksasinko mä alkaa tekeen kakkua, kun meitä on kahveilla tosi pieni ihmismäärä. Et jos ostain vaan jonkun Frödingen mahdollisimman pienen pakastekakun. Oon kuullut, että ne on aika laadukkaita. Onko kokemusta?
Jepson. Eipä tule muuta mieleen. Seurailen taas, mitä kirjoittelette. Heips!
lehtovi ja Helmi
No niin, enhän eilen sitten koneelle kerinnytkään.Galluppia ja aiheita oli niin monta että jos nyt ees jottain muistaisin..
KENGÄT/VAATTEET: mimmillä on koko 24 nyt lenkkarit ja talvikengät. Kävelykenkiä en uskaltanut vielä ostaa, kun koko 24 nyt ihan ok pienellä kasvuvaralla, mutta sitten 25 tuntui liian isolta. Muuten meilläkin siirrytään vaatteissa pikku hiljaa 98cm. Paitoja olen jo ostanut. Housuissa toiset 92cm on jo nilkkapituisia, kun taas toiset ihan sopivia. Synttärilahjaksi olenkin pyytänyt vaatteita kokoa 98cm.
Kalliiksi tulee tämä kavaminen ;) Moona raukka saa sitten kaikki vanhat..
SYNTYMÄPÄIVÄ: Mimmi on syntynyt rv 41+6 kolmannella käynnistyskerralla 30.3.05. Silloin olen painanut +30kg enemmän kuin nyt. Mietin tuossa että jos samaa määrää pitäisi kantaa koko ajan, huh, ei olisi helppoa. Moonahan syntyi myös rv 41+6 käynnistyksellä =)
Mimmi sanoo itseään Mimmi tai Mimmikkä. Hassua kuunnella hänen puhettaan, ja MimmiN on kaikki mitä kivaa vaan näkee. Hänen täytyisi saada kaikki mitä muillakin.
Nyt en istten muuta muistakaan. Posti toi tänään poliajan 15.5 plastiikkakirurgille. Jännää, hän sitten tekee sen leikkauspäätöksen ja toivottavasti saan sen. Kyllä näillä ryntäillä tuo urheilu on perin ikävää, sekä ihan jo pelkästää liivien ostaminen on niiiiiin hankalaa. Ihanaa olisi myös jos tämä pääselkähartijakipuilu hellittäisi.
Moonalla oli 8kk lääkärineuvola. On melkein kilon kevyempi ja 4.5cm lyhyempi kuin Mimmi tuossa iässä. Moona kuitenkin syö toooooosi paljon enemmin. Siitä tuli siis mieleen Mimmin SYÖMINEN: Mimmi syö tosi huonosti. On aina syönyt. Me lopettiin syöttäminen oikeastaan silloin kun kävi syömään kunnolla itse. Koskaan ei olla viihdytetty tai liiemmälti huijattu syömään. Muutama lusikallinen tai haarukallinen ja se on siinä. Sitten pois pöydästä ja ehkä syö himpun verran paremmin seuraavalla ruualla. Ärsyttävää.. Moona jo kovasti harjoittelee pinsetti otetta ja tänä aamuna siskon lettua söi hyvällä ruokahalulla, ennenkuin huomasin =)
Kova hinku on käydä sisustamaan tuota parveketta. K-raudan mainoksessa oli kiva pöytä/tuolit, sekä narsisseja. Ne nyt ensi alkuun. Sitten keväämmällä puulattia ja oksista teen petoniseinän eteen aidan/reunan..ääh vaikea selittää. =) tietysti köynnöskasveille säleikkö.
Nyt Mimmikkä ei anna olla enää koneella, pitää lopettaa..
Tuulia
Unohtui eilen osa gallupeista: Meidän neiti kutsuu itseään etunimellään ts sanoo ensimmäisen kirjaimen väärin, mutta tarkoittaa nimeään. Jos haluaa jotain tavaraa toiselta saattaa sanoa MINUN!!!!!!!!!!!!
Lehtoville Frödingen kakuista: olemme tykänneet niistä tosi paljon etenkin kinuski on tosi namia :) samoin vadelma. Hinta-laatu suhde on ok. En ole myöskään mikään täytekakun leipoja. Nykyisten maalisneidin kananmuna-allergia rajoittaa valmistuotteiden ostoa :(
Iltäpäivällä ulkona neiti sukelsi vadelmapuskiin ja naama on sen näköinen... valokuvaus pääsiäisen jälkeen siihen mennessä pitäis mustelmat ja naarmut parantua. Keskimmäisellä on leuka teipattu kun tänään mennessään terapiaan oli edellinen asiakas saanut jonku raivarin ja tönäs meiän pojan päin pöytää huonoin seurauksin. Se reissu päätty ensiapuun. Että rauhaisaa? meillä ollut.
Neiti tuli mua kiskomaan kyynärpäästä joten mentävä on.............
Galluppeihin:
Neidin jalka on mielestäni tooooosi pieni, samoiten kädet. Talvipopo on 22 mutta 21 kävelykenkä menee oikein hyvin. Kumpparit on kans 21. Ja rukkaset sit on kokoa 0 tai 74-80cm :-D Vaatteista menee 86cm vielä hyvin. Osa on 92cm mutta niistä saa kääntää usein lahkeita/hihoja. Perjantaina on 2v neuvola joten sitten mittoja.
Neiti kutsuu itseään " Noola" . Ite,ite kuuluu jatkuvasti, asiassa kuin asiassa. Ja sit tulee kilareita kun ite ei osaakaan.
Tänään neiti oli ulkona kun hain hoidosta. Voi luoja että oli kurainen ja hiekkainen lapsi! Olipa kivaa laittaa turvaistuimeen hänet :) Usein otan kurahousut pois ennen autoon laittamista mutta mies oli unohtanut pakata ne mukaan.
Joo, väsyttää joten nukkumaan ....zzzzz.....
T: Nasulina, Noora ja vuokralainen 6+5
Viikonloppu meni niiiin vauhdilla. Mies oli tallinnassa, minä olin lpr:ssa kaverilla, lapset mummolla ja koirat papalla. Nyt ollaan väsyneitä, koko poppoo. Mukava oli kyllä viikonloppu, mutta onneksi noita menoja on kuitenkin harvakseltaan. ;) ei vanha jaksa =)
Nyt lukasen pinon pinon ja yritän tässä keretä kirjoittamaan vielä. Mies on vapaalla ja lähti orimattilaan katsomaan crossipyörää. Sitten on ohjelmassa seinähyllyjen asentamista ym pientä laittoa mikä on jäänyt vähän roikkumaan..
Paljon onnea synttäreiden johdosta päivänsankareille!!
GALLUPPI: minä päivänä maalislapsenne on syntynyt? Mimmi siis 30.3.
Tuulia