Äitini ei ymmärrä että hänellä ei ole oikeutta puhua minun lapsuusaikojeni sairauksista muille
Ne on MINUN yksityisasioitani, ei hänen. Tekisi mieli alkaa levitellä hänen sairausasioitaan samalla tavalla. Ymmärtäisikö sitten?
Aikuinen tytär
Kommentit (137)
Tiedän, että tähän ketjuun kirjoittaneista tuntuu tosi pahalta, kun kerron, että valitettavasti lasten älykkyys periytyy äidiltä. Voitte googlata asian, niin ei tarvitse alapeukuttaa.
Tyhmä äiti tietää tyhmiä lapsia. Valitettavasti.
AP:lla ja muilla taitaa olla liian vähän ongelmia elämässään, kun tällaisia pitää vatvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suvun naisten perinnölliset sairaudet tarkoin varjeltuja salaisuuksia"...
No ensin syytetään, että kaikki kerrotaan ja levitellään ihmisten asioita ja sitten kun ei olekaan kerrottu ja levitelty kaikille niitä suvun sairauksia, niin sekään ei kelpaa :D
Tää kirjoittaja kyllä jo servasi itsensä.
Eikös se, että äiti olisi revitellyt sukulaisten sairauksia teille, olisi ollut tuota samaa asioiden levittelyä, mistä täällä sitä äitiä just moititaan:D
Suvun sairauksista ei tarvitse puhua nimillä. Voi sanoa, että monelle naiselle on tullut veritulppa kolme-tai neljäkymppisenä.
Oma sukulainen sairastaa epilepsiaa ja siitä ei saanut yksityisasiana puhua mitään. Oli tosi kiva saada tietää kouluikäisenä kun joutui kahdestaan kouristelevan sukulaisen kanssa pohtimaan mitäs nyt sit, kun ei ollut mitään tietoa mitä tapahtui. Kiva trauma!
Sairaudet tavallaan on, ja tavallaan ei ole yksityisasioita. Kyllä suvun terveystietoja kysellään syystä ja olisi ne hyvä tietääkin, kun moni asia on perinnöllistä. Tai vaikuttaa muihinkin.
Jos on vaikka syöpäsairas läheinen tai vakavasti mielenterveysongelmainen, niin kyllä se voi viedä niin ison osan elämästä, että vaikeaa sitä on peitelläkään. Itse en ainakaan suostu valehtelemaankaan. Jos olen joutunut keskellä yötä etsimään läheistä kissojen ja koirien kanssa, niin ei se enää ole yksityisasia.
Samoin olemme joutuneet sisarusten kanssa pakosti pohtimaan, onko vanhemmilla muistisairautta, kun ei itse suostu mihinkään yhteistyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua kyllä haittaa pätkääkään että jos joku random tietää mun korvatulehduksista leikki-ikäisenä tai virtsatietulehduksista. Tai että olen sairastanut vesirokon.
Kummalliseksi mennyt maailma.
Sen ymmärrän ettei mitään arkaluontoisia tietoja paljasteta.
Toivottavasti tosiaan kukaan ei sulle mitään arkaluontoista kerro, kun et sellaista osaa tunnistaa. Ne lapsuuden terveysvaivat voi vaikuttaa vielä aikuisena ja juoruilijat jotka tällaisista edes suostuu keskustelemaan ovat kanssa usein niitä jotka laskevat yhteen 1+1=3. Vai miltä sinusta tuntuisi, jos ventovieraat vaikka spekuloisivat että niin sillä kun oli nuorena niitä pissatulehduksia niin siksi sillä ei varmaan ole vieläkään lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua kyllä haittaa pätkääkään että jos joku random tietää mun korvatulehduksista leikki-ikäisenä tai virtsatietulehduksista. Tai että olen sairastanut vesirokon.
Toivottavasti tosiaan kukaan ei sulle mitään arkaluontoista kerro, kun et sellaista osaa tunnistaa. Ne lapsuuden terveysvaivat voi vaikuttaa vielä aikuisena ja juoruilijat jotka tällaisista edes suostuu keskustelemaan ovat kanssa usein niitä jotka laskevat yhteen 1+1=3. Vai miltä sinusta tuntuisi, jos ventovieraat vaikka spekuloisivat että niin sillä kun oli nuorena niitä pissatulehduksia niin siksi sillä ei varmaan ole vieläkään lapsia?
Kyllä meidän piireissä on ollut ihan normaalia vaihtaa vaikka siskojen kanssa kuulumisia, kenellä on vatsapöpö riehunut ja allergioista ja korvatulehduksista ja migreenistä. Näitä kuulee ihan päiväkodin käytävilläkin tuntemattomiltakin. Jestas.. Onko tämä nyt jotenkin outoa sitten? Olen pitänyt ihan normaalina. Monesti saa vertaistukea ja hyviä vinkkejä muilta äideiltä.
Omistuista
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuttu juttu.
En esim koskaan kertonut äidille kuukautisteni alkaneen ja pidin asian salassa. Ei sille voinut kertoa sellaista.
Kaikista huvittavinta on hänessä se, että hän suuttuu kun MINÄ kerron omasta elämästäni. Hänen yksin pitäisi saada puhua.
Tätä samaa pälpättämistä on monella sukulaisellakin ja olen nähnyt selkeästi kyseessä olevan tämä:
Tällaiset ihmiset kokevat että heidän täytyy erityisesti viihdyttää kaikkia kanssaihmisiä ansaitakseen seuraa. Mitä ikävystyneemmältä näytät, sitä kovempaa pälätetään. He eivät voi puhua omista asioistaan vaan täytyy puhua muista, tämä johtuu siitä että hakevat hyväksyntää todella kovaa mutta kokevat itsensä häpeällisiksi. Juttujen kertomisella on myös sellainen tarkoitus, että sillä pidetään keskustelu hallinnassa ja näennäisesti huomio poissa itsestä. Verrannollisesti kuvittele tilanne, jossa menet jonkun kotiin j
Mikä helevatan paasaus se tämäkin oli? Tuntui kuin olisit vaan siinä kirjoittaessasi koko ajan kiihtynyt enemmän ja enemmän ja lopulta mennyt jo muihin maailmoihin. Eli sama vaiva sinullakin, ei pudonnut omppu kauas puusta.
Vaivoin jaksoin lukea loppuun, kun odotin jotain ratkaisevaa, jota ei tullut.
Hohhoijjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän piireissä on ollut ihan normaalia v
Edelleenkin totean, ettei sulla selkeästi ole käsitystä siitä missä oikeasti yksityisiksi tarkoitetut asiat ja normaalit "on tässä vähän flunssaa ollut liikkeellä" -keskustelujen raja menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin tiedän, miten raskasta ystävillä on kun huolehtii muistisairaista vanhemmistaan. Eli ihan vanhempienkin asioista moni puhuu. En aio itsekään salailla mitään, se olisi hemmetin itsekästä läheisiä kohtaan.
Kyllä on minennäköistä ongelmaa, ettenkö sanoisi mt-ongelmaa. Äidit taas sylkykuppeina kun ei ookkaan kivaa aina aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairauksia?
Mulla esim. saa maha helposti vauhtia joistakin ruuista ja vessa kutsuu. Tätä sitten kertoili tyytyväisenä uuden miesystävän kuullen kylässä käydessä. "Kun sullakin välillä on niin kiire sinne vessaan".
Sellainen vaiva paljastuu nopeasti, vaikka kukaan ei kertoisi siitä. Kaikkihan näkevät, että joku käy usein vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ihmeessä, laita luettelo tulemaan, mistä saa puhua ja mistä ei.
Vähän veikkaan ettet pysty siihen itsekään. Ja onko sun listasikaan sellainen, jonka kaikki muut sellaisenaan allekirjoittaa.
Annahan tulla, jään odottamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairauksia?
Mulla esim. saa maha helposti vauhtia joistakin ruuista ja vessa kutsuu. Tätä sitten kertoili tyytyväisenä uuden miesystävän kuullen kylässä käydessä. "Kun sullakin välillä on niin kiire sinne vessaan".
Sellainen vaiva paljastuu nopeasti, vaikka kukaan ei kertoisi siitä. Kaikkihan näkevät, että joku käy usein vessassa.
Mitenhän hän aikoo salata sen miesystävältään?
Tiedän tunteen ja vit u ttaa vieläkin vaikka vuosia jo aikaa. Mun äiti seukkaili joskus mun silmään vähän epäilyttävän tyypin kanssa, oli joku itseoppinut keittiöpsykologi ja joku taiteilija, oon varma että naisia muitakin.
Kuitenkin, mulla oli vaikea vaihe elämässä ja tää ukko sitten soitti mulle et äiti on avautunut hänelle ja ovat sopineet et puhun sille äijälle kuin terapeutille asiat auki.
Olin vähän aikaa et oonko jossain piilokamerassa.
Välit meni pitkäksi aikaa kun suutuin mun asioiden jakamisesta aivan hel ve tis ti.
Seksitaudeista pitää kertoa: Pikku-Marjukka sai klamydian Reijo-Sedältä viime jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairauksia?
Kroonistunut virtsatientulehdus on hyvä keskustelun aihe perhejuhlissa. Jokainen pääsee osallistumaan.