Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein sinulla on kasvisruokapäivä?

Vierailija
07.05.2025 |

Otetaanpa selvää palstalaisten kasvisruokailusta. 

Älkää sitten alkako tappelemaan, kiitos.

Kuinka usein sinulla on kasvisruokapäivä?

Vaihtoehdot

Kommentit (249)

Vierailija
81/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka as in vegaani, vai vaan ei lihaa?

Mutta kumpaankin ei ikinä, kyllä jotain lihaa on jossakin ateriassa joka päivä. Aamupalalla harvoin, mutta en selviäisi päivästä syömällä vain puuroa tms välivapalaa sekä lounaalla että illalla, vaikka joskus toinen näistä onkin vähemmän ruokaisa.

Hyvää kasvis"ruokaruokaa" en ole koskaan saanut, eli "kasvisruoaksi" vaihtoehtona on vain just puuro, leipäpala, naposteluvihannekset jne välipalatyyppinen ateria. 

Kasvissyöjä ei ole sama kuin vegaani, siinä kohta 1. Kohta 2; et v ttu ole tosissasi. Eletään herran vuotta 2025 ja sun mielestäsi kasviruoka on puuroa ja naposteluvihanneksia? On se kumma kun mä sain jo muinaisella 90-luvulla ihan kasvis"ruokaruokaa" niin koulussa kuin ravintoloissakin. Ja kotona sitä oli helppoa tehdä silloinkin. Hyvää sellaista. 

Siinä esimerkki kuinka kasvisruokavalio häiritsee kognitiivisia kykyjä kuten Luetun ymmärtämistä. 

Joo onhan niitä "kasvisruokia" mutta kun ne ei maistu hyvälle! Mautonta, rakenteetonta ja nälkää pitämätöntä mössöä, kuten esim jonkun mainitsema "Mac and cheese". Siis en todellakaan kutsu hyväksi ruokasi makaroonijuustomössöä 🤮. Toki jos tämä on käsitys "hyvästä ruoasta" niin en ihmettele ollenkaan että kasvisruoistakin sellaisia löytää... 

Ja ne hyvät, kuten vaikka puuro, salaatti, munakas tms on just sitä välivapala/lisuke osastoa, eivät täysipainoisia aterioita. 

Vierailija
82/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyään pystyy korvaamaan mutta se vaatii paljon suunnittelua enkä itse jaksaisi. B12 on ainoa joka täytyy ottaa purkista, loput saa ihan kasviksist

"Ei ne imeydy. Se onkin ongelma kun et voi helposti tietää saatko riittävästi."

Kyllä ke imeytyy. Se onkin siinä ainut helppo juttu kun tietää että saa riittävästi, toisin kuin liharuokaa perheelle tehdessä on vaikea arvioida minkä osan lihasta söi itse.

Ei imeydy. Ei nykyään mikään ole muuttunut. 

Kasvikset on köyhtyneet kun kasvit ei saa  maaperästä kaikkea tarvitsemaansa. Luomut on varsinkin vähällä saannilla.

Milloin ne puutostilat alkavat näkyä ja miten ne vaikuttavat?

Täällä  yli 70v ja ikäni kasvissyöjä. 

Eikä tarvitse ollakaan, tämä ketju kun koskee kasvisruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä, kasvissyöjä since 1994.

Liha ei allergisoi päinvastoin kuin kasvikset. 

Kasvisproteiini ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä. 

Henkilö sai punkin puremasta harvinaisen liha-allergian Yhdysvalloissa leviävän taudin tartuntamäärät voivat kasvaa Suomessakin

https://yle.fi/a/74-20043058

Sekö on vasemmistopierun toive? 

Siinä on kyse sairaudesta. Ei mulla muuta.

Vierailija
84/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kumpaankin ei ikinä, kyllä jotain lihaa on jossakin ateriassa joka päivä. Aamupalalla harvoin, mutta en selviäisi päivästä syömällä vain puuroa tms välivapalaa sekä lounaalla että illalla, vaikka joskus toinen näistä onkin vähemmän ruokaisa.

Hyvää kasvis"ruokaruokaa" en ole koskaan saanut, eli "kasvisruoaksi" vaihtoehtona on vain just puuro, leipäpala, naposteluvihannekset jne välipalatyyppinen ateria. 

"Hyvää kasvisruokaa en ole koskaan saanut". Oletko tosissasi tai riippuu tietty siitäkin minkä laskee kasvisruoaksi? Itse ole lihansyöjä mutta en voi väittää ettei esim mac'n'cheese, fetasalaatti tai sieni+juusto+sipulimunakas ei maistuisi hyvältä.

Minä väitän, makaroni juustolla (?!) ei todellakaan mahdu käsitykseeni hy

Et ole varmasti koskaan syönyt kunnon mac'n'cheeseä kun kuvaat sitä noin. Vai kerrotko mistä näistä et pidä? Kermasta, juustosta, pastasta vai et mistään? Täytetty munakaso kyllä ruoka ihankaikissa maissa myös Suomessa ja ruokaisa salaatti yksi yleisimpiä lounasruokia tässä maassa. Jos sinulla on täysin poikkeukselliset käsitykset ruoasta niin olet yhtä poikkeuksellinen erikoisuus kuin vegaanit.

Jos aloitat päivä tuolla munakkaalla, syöt lounaaksi salaatin ja päivälliseksi mac'n'cheese niin ei kyllä nälkä pääse yllättämään.

Vierailija
85/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2021 on tehty vastaava kysely ja silloin "aina" vastauksia oli 25.27%.

Vierailija
86/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä, kasvissyöjä since 1994.

Liha ei allergisoi päinvastoin kuin kasvikset. 

Kasvisproteiini ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä. 

Henkilö sai punkin puremasta harvinaisen liha-allergian Yhdysvalloissa leviävän taudin tartuntamäärät voivat kasvaa Suomessakin

https://yle.fi/a/74-20043058

Sekö on vasemmistopierun toive? 

Siinä on kyse sairaudesta. Ei mulla muuta.

Siis miten tää liittyi politiikkaan? Ootko hieman hidasälyinen vai vain väärässä ketjussa? Eikö allergiat yleensä ole sairauksia vai mitä vaahtoat? Kunnioittaisit toivetta, ettei aleta riitelemään.

Vierailija
87/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei taas toimi, joten kirjoitetaan sitten näin. 

Olen tuo joka kertoi saaneensa kasvisruokaa jo ysärillä. Joku kiivas kasvisruoan vastustaja nyt kertoi kuinka en nyt ymmärrä lukemaani (koska en syö lihaa 😂). Ja samaan aikaan itse jauhat jostain puuroista ja munakkaista. Oletko aidosti noin yksinkertainen? Jos nyt pari kasvisruokaesimerkkiä pitäisi antaa niin

Perunamuusi

Kasvispihvit 

Lasagne

Pastasalaatti

Nuudeliwokki

Makaronilaatikko 

Spagetti plus kastike

Uunijuurekset

Kasvisgratiini

Hernekeitto

Kasvispyörykät

Hampurilaiset

Pasta ihan missä muodossa vaan, itse tein viimeksi pinaatti-halloumipastaa

Ja lista vaan jatkuu. Olen pahoillani puolestasi jos et osaa kokata. Vinkkinä, kaikki lähtee maustamisesta. Etkä varmaan koskaan ole syönyt vaikkapa pinaattilettuja, ranskalaisia tai Margarita-pizzaa. Toivottavasti et, ne on nimittäin kasvisruokia niin ole varovainen. Voit hukata kognitiiviset kykysi.

Vierailija
88/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hyvää kasvisruokaa en ole koskaan saanut". Oletko tosissasi tai riippuu tietty siitäkin minkä laskee kasvisruoaksi? Itse ole lihansyöjä mutta en voi väittää ettei esim mac'n'cheese, fetasalaatti tai sieni+juusto+sipulimunakas ei maistuisi hyvältä.

Minä väitän, makaroni

Kerma sopii jälkiruokiin mutta ei ruokaan, ja juusto kuuluu leivän päälle. Makaronia nyt kukaan terveydestään tai mausta kiinnostunut ei voi pitää hyvänä millään lailla.

Mot, kasvisruoat ovat mössöjä, ja niistä pitävillä ei ole makuaistia. 

Vierailija
89/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusi

= lisuke, ei kai tätä kukaan pelkästään syö

Kasvispihvit 

= lisuke, sama kuin söisi pelkkiä kasviksia ja vehnää 

Lasagne

= lasagneen kuuluu liha, ilman sitä se on pelkkää pastamössöä

Pastasalaatti

= oikeasti, tämäkö on sun mielestä ruokaa?? 

Nuudeliwokki

= lisuke

Makaronilaatikko 

= kuuluu liha, ilman sitä pelkkää makaronimössöö

Spagetti plus kastike

= sama kuin yllä

Uunijuurekset

= lisuke

Kasvisgratiini

= lisuke

Hernekeitto

= en laske ruoaksi ensinkään, pahin viharuokani

Kasvispyörykät

= lisuke

Hampurilaiset

= ilman pihviä tämä on voileipä eli välipala

Mot. 

Vierailija
90/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siinä esimerkki kuinka kasvisruokavalio häiritsee kognitiivisia kykyjä kuten Luetun ymmärtämistä. 

Joo onhan niitä "kasvisruokia" mutta kun ne ei maistu hyvälle! Mautonta, rakenteetonta ja nälkää pitämätöntä mössöä, kuten esim jonkun mainitsema "Mac and cheese". Siis en todellakaan kutsu hyväksi ruokasi makaroonijuustomössöä 🤮. Toki jos tämä on käsitys "hyvästä ruoasta" niin en ihmettele ollenkaan että kasvisruoistakin sellaisia löytää... 

Ja ne hyvät, kuten vaikka puuro, salaatti, munakas tms on just sitä välivapala/lisuke osastoa, eivät täysipainoisia aterioita. "

Hyviä kasvisruokia on vaikka kuinka. Jos sinun mielestä on mautonta niin katsoppa intialaisia kasvisruoka reseptejä. Jos et kutsu mac'n'cheeseä rupaksi vaan rakenteettomaksi mössöksi olet varmasti samaa mieltä makaronilaatikosta, kinkkukiusauksesta ja oikeastaan kaikista laatikkoruoista? Tosin makua siinä on paljon enemmän kuin äsken mainituissa jos käytät vaikka homejuustoa, Cheddaria, Fetaa ym. ja upotat joukkoon oliiveja tai aurikokuivattuja tomaatteja. Täytetty munakas on ruokaa ja paljon täyttävämpää+ravitsevampaa kuin joku jauhelihamössö. Vaikka lihansyönti olisi itselle kuin uskonto, niin ei silti hömöksi kannata heittäytyä.

Vierailija
91/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunamuusi

= lisuke, ei kai tätä kukaan pelkästään syö

Kasvispihvit 

= lisuke, sama kuin söisi pelkkiä kasviksia ja vehnää 

Lasagne

= lasagneen kuuluu liha, ilman sitä se on pelkkää pastamössöä

Pastasalaatti

= oikeasti, tämäkö on sun mielestä ruokaa?? 

Nuudeliwokki

= lisuke

Makaronilaatikko 

= kuuluu liha, ilman sitä pelkkää makaronimössöö

Spagetti plus kastike

= sama kuin yllä

Uunijuurekset

= lisuke

Kasvisgratiini

= lisuke

Hernekeitto

= en laske ruoaksi ensinkään, pahin viharuokani

Kasvispyörykät

= lisuke

Hampurilaiset

= ilman pihviä tämä on voileipä eli välipala

Mot. 

Sun "totuus" ei kenenkään muun.

Vierailija
92/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään kasvisruokaa? Ei ikinä. 

Vierailija
93/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2021 on tehty vastaava kysely ja silloin "aina" vastauksia oli 25.27%.

Ja "ei koskaan" 37.36%

Vierailija
94/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerma sopii jälkiruokiin mutta ei ruokaan, ja juusto kuuluu leivän päälle. Makaronia nyt kukaan terveydestään tai mausta kiinnostunut ei voi pitää hyvänä millään lailla.

Mot, kasvisruoat ovat mössöjä, ja niistä pitävillä ei ole makuaistia."

Sinulla on kyllä tosi kapea ja ankea ruokavalio jos et syö ruokaa jossa on kermaa juustoa tai pastaa. No jatka valtsemallasi poikkeuksellisella linjalla mutta älä ihmettele että muut eivät ymmärrä. Esim suurin osa  suomalaisista tykkää makaronilaatikosta jossa on makaronia ja juustoakin usein päällä, on vielä sellaista kauheaa mössöäkin😅. Itse kyllä tykkään kermakastikkeessa lihan päällä mutta vedä sinä vaikka kuivana tai old school ruskealla..

Vierailija
95/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos sinun mielestä on mautonta niin katsoppa intialaisia kasvisruoka reseptejä." 

= näissä voi olla makua mutta ei rakennetta. Sama kuin söisi sitä kastiketta paljaaltaan, ei tee paljoa järkeä. Olen kokeillut, en söisi toista kertaa. 

"Jos et kutsu mac'n'cheeseä rupaksi vaan rakenteettomaksi mössöksi olet varmasti samaa mieltä makaronilaatikosta, kinkkukiusauksesta ja oikeastaan kaikista laatikkoruoista?" 

= jep. En syö näitä ikinä edes lihan kanssa, mutta jos olisi pakko, niin ainakin se liha niissä toisi edes jotain rakennetta. Ilman lihaa nämä on vain lisuketta.

En ole lihauskovainen, syön loppujen lopuksi vain noin 100-200g päivässä. Mutta ilman sitä ruokaruoka vaan ei ole syötävää, kumma kun tätä makuasiaa eivät voi kasvisaivot millään hyväksyä. Mutta te pidättekin selvästi näistä mössöruoista ja maku = juustoa 🤣🤣🤣

Vierailija
96/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä. Liha on rikkaiden ruokaa. Perunoihin varat riittää.

Vierailija
97/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kerma sopii jälkiruokiin mutta ei ruokaan, ja juusto kuuluu leivän päälle. Makaronia nyt kukaan terveydestään tai mausta kiinnostunut ei voi pitää hyvänä millään lailla.

Sinulla on kyllä tosi kapea ja ankea ruokavalio jos et syö ruokaa jossa on kermaa juustoa tai pastaa. No jatka valtsemallasi poikkeuksellisella linjalla mutta älä ihmettele että muut eivät ymmärrä. Esim suurin osa  suomalaisista tykkää makaronilaatikosta jossa on makaronia ja juustoakin usein päällä, on vielä sellaista kauheaa mössöäkin😅. Itse kyllä tykkään kermakastikkeessa lihan päällä mutta vedä sinä vaikka kuivana tai old school ruskealla..

Minusta taas makaroniin ja juustoon pohjaava ruokavalio on Super ankea ja kapea. Minä syön mieluummin salaattia ja pihviä, paljon terveellisempää, ravinteikkaampaa ja maistuvanpaa. Hassua nimetä yksi maailmakaikkeuden mauttominmista ruoista (makaroni) ankeuden karkottajaksi... 

Vierailija
98/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos sinun mielestä on mautonta niin katsoppa intialaisia kasvisruoka reseptejä." 

= näissä voi olla makua mutta ei rakennetta. Sama kuin söisi sitä kastiketta paljaaltaan, ei tee paljoa järkeä. Olen kokeillut, en söisi toista kertaa. 

"Jos et kutsu mac'n'cheeseä rupaksi vaan rakenteettomaksi mössöksi olet varmasti samaa mieltä makaronilaatikosta, kinkkukiusauksesta ja oikeastaan kaikista laatikkoruoista?" 

= jep. En syö näitä ikinä edes lihan kanssa, mutta jos olisi pakko, niin ainakin se liha niissä toisi edes jotain rakennetta. Ilman lihaa nämä on vain lisuketta.

En ole lihauskovainen, syön loppujen lopuksi vain noin 100-200g päivässä. Mutta ilman sitä ruokaruoka vaan ei ole syötävää, kumma kun tätä makuasiaa eivät voi kasvisaivot millään hyväksyä. Mutta te pidättekin selvästi näistä mössöruoista ja maku = juustoa 🤣🤣🤣

jos jauheliha tai kinkkusuikaleet tuo sinulle ruokaan rakennetta, niin silloin oliivit ja aurinkokuivattu tomaatti tuo rakennetta vielä enemmän. En itsekään juuri syö pelkkiä kasvisruokia(mac'n'cheese:nkin upotin ekalla kerralla lihaa joukkoon) mutta kyllä se vaan niin hyvää ja täyttävää on että siitä "lisukkeesta" tulee ähky nopeammin kuin lihasta.

Vierailija
99/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina. Inhosin jo lapsena punaisen lihan makua, mutta opettelin väkisin syömään sitä runsaalla soosilla peitettynä. Myöhemmin siitä alkoi joka kerta mennä vatsa kuralle, joten jätin suosiolla pois. Kalalle olen ollut lapsesta saakka allerginen. Pisimpään söin broileria, koska elin ajatuksessa, että jotakin lihaa on pakko syödä, ettei tarvitse ajatella kummemmin ravintoaineiden saantia. Lopulta yksinkertaisesti kyllästyin senkin makuun, eikä lopettaminen ollutkaan mikään kummempi juttu.

Vierailija
100/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas makaroniin ja juustoon pohjaava ruokavalio on Super ankea ja kapea. Minä syön mieluummin salaattia ja pihviä, paljon terveellisempää, ravint

Lainaatko vielä sitä kohtaa jossa sanoin että ruokavalioni pohjautuu makaroniin ja juustoon? Loppuuko argumentit kokonaan kun piti alkaa keksiä omia satuja? Minä syö ihan kaikkea enkä mitään joka päivä. Sen sijaan sinä annoit ymmärtää että et syö ruokaa jossa on kermaa juustoa tai pastaa. Se on ankea ja kapea ruokavalio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi