Kuinka usein sinulla on kasvisruokapäivä?
Otetaanpa selvää palstalaisten kasvisruokailusta.
Älkää sitten alkako tappelemaan, kiitos.
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään pystyy korvaamaan mutta se vaatii paljon suunnittelua enkä itse jaksaisi. B12 on ainoa joka täytyy ottaa purkista, loput saa ihan kasviksist
"Ei ne imeydy. Se onkin ongelma kun et voi helposti tietää saatko riittävästi."
Kyllä ke imeytyy. Se onkin siinä ainut helppo juttu kun tietää että saa riittävästi, toisin kuin liharuokaa perheelle tehdessä on vaikea arvioida minkä osan lihasta söi itse.
Ei imeydy. Ei nykyään mikään ole muuttunut.
Kasvikset on köyhtyneet kun kasvit ei saa maaperästä kaikkea tarvitsemaansa. Luomut on varsinkin vähällä saannilla.
Milloin ne puutostilat alkavat näkyä ja miten ne vaikuttavat?
Täällä yli 70v ja ikäni kasvissyöjä.
Eikä tarvitse ollakaan, tämä ketju kun koskee kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä, kasvissyöjä since 1994.
Liha ei allergisoi päinvastoin kuin kasvikset.
Kasvisproteiini ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä.
Henkilö sai punkin puremasta harvinaisen liha-allergian Yhdysvalloissa leviävän taudin tartuntamäärät voivat kasvaa Suomessakin
Sekö on vasemmistopierun toive?
Siinä on kyse sairaudesta. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka as in vegaani, vai vaan ei lihaa?
Mutta kumpaankin ei ikinä, kyllä jotain lihaa on jossakin ateriassa joka päivä. Aamupalalla harvoin, mutta en selviäisi päivästä syömällä vain puuroa tms välivapalaa sekä lounaalla että illalla, vaikka joskus toinen näistä onkin vähemmän ruokaisa.
Hyvää kasvis"ruokaruokaa" en ole koskaan saanut, eli "kasvisruoaksi" vaihtoehtona on vain just puuro, leipäpala, naposteluvihannekset jne välipalatyyppinen ateria.
"Hyvää kasvisruokaa en ole koskaan saanut". Oletko tosissasi tai riippuu tietty siitäkin minkä laskee kasvisruoaksi? Itse ole lihansyöjä mutta en voi väittää ettei esim mac'n'cheese, fetasalaatti tai sieni+juusto+sipulimunakas ei maistuisi hyvältä.
Minä väitän, makaroni juustolla (?!) ei todellakaan mahdu käsitykseeni hy
Et ole varmasti koskaan syönyt kunnon mac'n'cheeseä kun kuvaat sitä noin. Vai kerrotko mistä näistä et pidä? Kermasta, juustosta, pastasta vai et mistään? Täytetty munakaso kyllä ruoka ihankaikissa maissa myös Suomessa ja ruokaisa salaatti yksi yleisimpiä lounasruokia tässä maassa. Jos sinulla on täysin poikkeukselliset käsitykset ruoasta niin olet yhtä poikkeuksellinen erikoisuus kuin vegaanit.
Jos aloitat päivä tuolla munakkaalla, syöt lounaaksi salaatin ja päivälliseksi mac'n'cheese niin ei kyllä nälkä pääse yllättämään.
Vuonna 2021 on tehty vastaava kysely ja silloin "aina" vastauksia oli 25.27%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä, kasvissyöjä since 1994.
Liha ei allergisoi päinvastoin kuin kasvikset.
Kasvisproteiini ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä.
Henkilö sai punkin puremasta harvinaisen liha-allergian Yhdysvalloissa leviävän taudin tartuntamäärät voivat kasvaa Suomessakin
Sekö on vasemmistopierun toive?
Siinä on kyse sairaudesta. Ei mulla muuta.
Siis miten tää liittyi politiikkaan? Ootko hieman hidasälyinen vai vain väärässä ketjussa? Eikö allergiat yleensä ole sairauksia vai mitä vaahtoat? Kunnioittaisit toivetta, ettei aleta riitelemään.
Lainaus ei taas toimi, joten kirjoitetaan sitten näin.
Olen tuo joka kertoi saaneensa kasvisruokaa jo ysärillä. Joku kiivas kasvisruoan vastustaja nyt kertoi kuinka en nyt ymmärrä lukemaani (koska en syö lihaa 😂). Ja samaan aikaan itse jauhat jostain puuroista ja munakkaista. Oletko aidosti noin yksinkertainen? Jos nyt pari kasvisruokaesimerkkiä pitäisi antaa niin
Perunamuusi
Kasvispihvit
Lasagne
Pastasalaatti
Nuudeliwokki
Makaronilaatikko
Spagetti plus kastike
Uunijuurekset
Kasvisgratiini
Hernekeitto
Kasvispyörykät
Hampurilaiset
Pasta ihan missä muodossa vaan, itse tein viimeksi pinaatti-halloumipastaa
Ja lista vaan jatkuu. Olen pahoillani puolestasi jos et osaa kokata. Vinkkinä, kaikki lähtee maustamisesta. Etkä varmaan koskaan ole syönyt vaikkapa pinaattilettuja, ranskalaisia tai Margarita-pizzaa. Toivottavasti et, ne on nimittäin kasvisruokia niin ole varovainen. Voit hukata kognitiiviset kykysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka as in vegaani, vai vaan ei lihaa?
Mutta kumpaankin ei ikinä, kyllä jotain lihaa on jossakin ateriassa joka päivä. Aamupalalla harvoin, mutta en selviäisi päivästä syömällä vain puuroa tms välivapalaa sekä lounaalla että illalla, vaikka joskus toinen näistä onkin vähemmän ruokaisa.
Hyvää kasvis"ruokaruokaa" en ole koskaan saanut, eli "kasvisruoaksi" vaihtoehtona on vain just puuro, leipäpala, naposteluvihannekset jne välipalatyyppinen ateria.
"Hyvää kasvisruokaa en ole koskaan saanut". Oletko tosissasi tai riippuu tietty siitäkin minkä laskee kasvisruoaksi? Itse ole lihansyöjä mutta en voi väittää ettei esim mac'n'cheese, fetasalaatti tai sieni+juusto+sipulimunakas ei maistuisi hyvältä.
Minä väitän, makaroni
Kerma sopii jälkiruokiin mutta ei ruokaan, ja juusto kuuluu leivän päälle. Makaronia nyt kukaan terveydestään tai mausta kiinnostunut ei voi pitää hyvänä millään lailla.
Mot, kasvisruoat ovat mössöjä, ja niistä pitävillä ei ole makuaistia.
Perunamuusi
= lisuke, ei kai tätä kukaan pelkästään syö
Kasvispihvit
= lisuke, sama kuin söisi pelkkiä kasviksia ja vehnää
Lasagne
= lasagneen kuuluu liha, ilman sitä se on pelkkää pastamössöä
Pastasalaatti
= oikeasti, tämäkö on sun mielestä ruokaa??
Nuudeliwokki
= lisuke
Makaronilaatikko
= kuuluu liha, ilman sitä pelkkää makaronimössöö
Spagetti plus kastike
= sama kuin yllä
Uunijuurekset
= lisuke
Kasvisgratiini
= lisuke
Hernekeitto
= en laske ruoaksi ensinkään, pahin viharuokani
Kasvispyörykät
= lisuke
Hampurilaiset
= ilman pihviä tämä on voileipä eli välipala
Mot.
"Siinä esimerkki kuinka kasvisruokavalio häiritsee kognitiivisia kykyjä kuten Luetun ymmärtämistä.
Joo onhan niitä "kasvisruokia" mutta kun ne ei maistu hyvälle! Mautonta, rakenteetonta ja nälkää pitämätöntä mössöä, kuten esim jonkun mainitsema "Mac and cheese". Siis en todellakaan kutsu hyväksi ruokasi makaroonijuustomössöä 🤮. Toki jos tämä on käsitys "hyvästä ruoasta" niin en ihmettele ollenkaan että kasvisruoistakin sellaisia löytää...
Ja ne hyvät, kuten vaikka puuro, salaatti, munakas tms on just sitä välivapala/lisuke osastoa, eivät täysipainoisia aterioita. "
Hyviä kasvisruokia on vaikka kuinka. Jos sinun mielestä on mautonta niin katsoppa intialaisia kasvisruoka reseptejä. Jos et kutsu mac'n'cheeseä rupaksi vaan rakenteettomaksi mössöksi olet varmasti samaa mieltä makaronilaatikosta, kinkkukiusauksesta ja oikeastaan kaikista laatikkoruoista? Tosin makua siinä on paljon enemmän kuin äsken mainituissa jos käytät vaikka homejuustoa, Cheddaria, Fetaa ym. ja upotat joukkoon oliiveja tai aurikokuivattuja tomaatteja. Täytetty munakas on ruokaa ja paljon täyttävämpää+ravitsevampaa kuin joku jauhelihamössö. Vaikka lihansyönti olisi itselle kuin uskonto, niin ei silti hömöksi kannata heittäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Perunamuusi
= lisuke, ei kai tätä kukaan pelkästään syö
Kasvispihvit
= lisuke, sama kuin söisi pelkkiä kasviksia ja vehnää
Lasagne
= lasagneen kuuluu liha, ilman sitä se on pelkkää pastamössöä
Pastasalaatti
= oikeasti, tämäkö on sun mielestä ruokaa??
Nuudeliwokki
= lisuke
Makaronilaatikko
= kuuluu liha, ilman sitä pelkkää makaronimössöö
Spagetti plus kastike
= sama kuin yllä
Uunijuurekset
= lisuke
Kasvisgratiini
= lisuke
Hernekeitto
= en laske ruoaksi ensinkään, pahin viharuokani
Kasvispyörykät
= lisuke
Hampurilaiset
= ilman pihviä tämä on voileipä eli välipala
Mot.
Sun "totuus" ei kenenkään muun.
Pelkästään kasvisruokaa? Ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2021 on tehty vastaava kysely ja silloin "aina" vastauksia oli 25.27%.
Ja "ei koskaan" 37.36%
"Kerma sopii jälkiruokiin mutta ei ruokaan, ja juusto kuuluu leivän päälle. Makaronia nyt kukaan terveydestään tai mausta kiinnostunut ei voi pitää hyvänä millään lailla.
Mot, kasvisruoat ovat mössöjä, ja niistä pitävillä ei ole makuaistia."
Sinulla on kyllä tosi kapea ja ankea ruokavalio jos et syö ruokaa jossa on kermaa juustoa tai pastaa. No jatka valtsemallasi poikkeuksellisella linjalla mutta älä ihmettele että muut eivät ymmärrä. Esim suurin osa suomalaisista tykkää makaronilaatikosta jossa on makaronia ja juustoakin usein päällä, on vielä sellaista kauheaa mössöäkin😅. Itse kyllä tykkään kermakastikkeessa lihan päällä mutta vedä sinä vaikka kuivana tai old school ruskealla..
"Jos sinun mielestä on mautonta niin katsoppa intialaisia kasvisruoka reseptejä."
= näissä voi olla makua mutta ei rakennetta. Sama kuin söisi sitä kastiketta paljaaltaan, ei tee paljoa järkeä. Olen kokeillut, en söisi toista kertaa.
"Jos et kutsu mac'n'cheeseä rupaksi vaan rakenteettomaksi mössöksi olet varmasti samaa mieltä makaronilaatikosta, kinkkukiusauksesta ja oikeastaan kaikista laatikkoruoista?"
= jep. En syö näitä ikinä edes lihan kanssa, mutta jos olisi pakko, niin ainakin se liha niissä toisi edes jotain rakennetta. Ilman lihaa nämä on vain lisuketta.
En ole lihauskovainen, syön loppujen lopuksi vain noin 100-200g päivässä. Mutta ilman sitä ruokaruoka vaan ei ole syötävää, kumma kun tätä makuasiaa eivät voi kasvisaivot millään hyväksyä. Mutta te pidättekin selvästi näistä mössöruoista ja maku = juustoa 🤣🤣🤣
Joka päivä. Liha on rikkaiden ruokaa. Perunoihin varat riittää.
Vierailija kirjoitti:
"Kerma sopii jälkiruokiin mutta ei ruokaan, ja juusto kuuluu leivän päälle. Makaronia nyt kukaan terveydestään tai mausta kiinnostunut ei voi pitää hyvänä millään lailla.
Sinulla on kyllä tosi kapea ja ankea ruokavalio jos et syö ruokaa jossa on kermaa juustoa tai pastaa. No jatka valtsemallasi poikkeuksellisella linjalla mutta älä ihmettele että muut eivät ymmärrä. Esim suurin osa suomalaisista tykkää makaronilaatikosta jossa on makaronia ja juustoakin usein päällä, on vielä sellaista kauheaa mössöäkin😅. Itse kyllä tykkään kermakastikkeessa lihan päällä mutta vedä sinä vaikka kuivana tai old school ruskealla..
Minusta taas makaroniin ja juustoon pohjaava ruokavalio on Super ankea ja kapea. Minä syön mieluummin salaattia ja pihviä, paljon terveellisempää, ravinteikkaampaa ja maistuvanpaa. Hassua nimetä yksi maailmakaikkeuden mauttominmista ruoista (makaroni) ankeuden karkottajaksi...
Vierailija kirjoitti:
"Jos sinun mielestä on mautonta niin katsoppa intialaisia kasvisruoka reseptejä."
= näissä voi olla makua mutta ei rakennetta. Sama kuin söisi sitä kastiketta paljaaltaan, ei tee paljoa järkeä. Olen kokeillut, en söisi toista kertaa.
"Jos et kutsu mac'n'cheeseä rupaksi vaan rakenteettomaksi mössöksi olet varmasti samaa mieltä makaronilaatikosta, kinkkukiusauksesta ja oikeastaan kaikista laatikkoruoista?"
= jep. En syö näitä ikinä edes lihan kanssa, mutta jos olisi pakko, niin ainakin se liha niissä toisi edes jotain rakennetta. Ilman lihaa nämä on vain lisuketta.
En ole lihauskovainen, syön loppujen lopuksi vain noin 100-200g päivässä. Mutta ilman sitä ruokaruoka vaan ei ole syötävää, kumma kun tätä makuasiaa eivät voi kasvisaivot millään hyväksyä. Mutta te pidättekin selvästi näistä mössöruoista ja maku = juustoa 🤣🤣🤣
jos jauheliha tai kinkkusuikaleet tuo sinulle ruokaan rakennetta, niin silloin oliivit ja aurinkokuivattu tomaatti tuo rakennetta vielä enemmän. En itsekään juuri syö pelkkiä kasvisruokia(mac'n'cheese:nkin upotin ekalla kerralla lihaa joukkoon) mutta kyllä se vaan niin hyvää ja täyttävää on että siitä "lisukkeesta" tulee ähky nopeammin kuin lihasta.
Aina. Inhosin jo lapsena punaisen lihan makua, mutta opettelin väkisin syömään sitä runsaalla soosilla peitettynä. Myöhemmin siitä alkoi joka kerta mennä vatsa kuralle, joten jätin suosiolla pois. Kalalle olen ollut lapsesta saakka allerginen. Pisimpään söin broileria, koska elin ajatuksessa, että jotakin lihaa on pakko syödä, ettei tarvitse ajatella kummemmin ravintoaineiden saantia. Lopulta yksinkertaisesti kyllästyin senkin makuun, eikä lopettaminen ollutkaan mikään kummempi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas makaroniin ja juustoon pohjaava ruokavalio on Super ankea ja kapea. Minä syön mieluummin salaattia ja pihviä, paljon terveellisempää, ravint
Lainaatko vielä sitä kohtaa jossa sanoin että ruokavalioni pohjautuu makaroniin ja juustoon? Loppuuko argumentit kokonaan kun piti alkaa keksiä omia satuja? Minä syö ihan kaikkea enkä mitään joka päivä. Sen sijaan sinä annoit ymmärtää että et syö ruokaa jossa on kermaa juustoa tai pastaa. Se on ankea ja kapea ruokavalio.
Siinä esimerkki kuinka kasvisruokavalio häiritsee kognitiivisia kykyjä kuten Luetun ymmärtämistä.
Joo onhan niitä "kasvisruokia" mutta kun ne ei maistu hyvälle! Mautonta, rakenteetonta ja nälkää pitämätöntä mössöä, kuten esim jonkun mainitsema "Mac and cheese". Siis en todellakaan kutsu hyväksi ruokasi makaroonijuustomössöä 🤮. Toki jos tämä on käsitys "hyvästä ruoasta" niin en ihmettele ollenkaan että kasvisruoistakin sellaisia löytää...
Ja ne hyvät, kuten vaikka puuro, salaatti, munakas tms on just sitä välivapala/lisuke osastoa, eivät täysipainoisia aterioita.