Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein sinulla on kasvisruokapäivä?

Vierailija
07.05.2025 |

Otetaanpa selvää palstalaisten kasvisruokailusta. 

Älkää sitten alkako tappelemaan, kiitos.

Kuinka usein sinulla on kasvisruokapäivä?

Vaihtoehdot

Kommentit (249)

Vierailija
61/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta pertskale meillä ei ole edes maitoa. Alkaa maitolehmät vähenemään, valitettavasti näiden esteettiläisyyksien takia.

Määräävät meidänkin syömisen. Olen harmissani kun ei kunnon maitoa löydy kaupoista.

Vierailija
62/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä, kasvissyöjä since 1994.

Kerro meille miksi hyväksyt itsellesi ikuisen ripulin?

Kyllä se ripuli tulee paljon herkemmin rasvaisesta lihasta kuin kasviksista. 

T. IBS

Jos sinulla on IBS niin voit puhua vain omasta puolestasi. IBS on sairaus, eikä kosketa terveitä ihmisiä.

IBS ei ole sairaus. Suomalaisista 10-15% on IBS eli koskettaa huomattavasti suurempaa osaa kansaa kuin mikään muu erikoisruokavalio. Tosin usein IBS oireet ovat pahimmat joistain kasviksista eikä lihasta. T. Eri IBS

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä vuodesta 1998. Nykyisin kun asun yksin, teen todellakin pelkästään kasvisruokaa. Eikä yksikään ihminen ole asiasta nokkiinsa ottanut, ei miesystävä, ystäväni, kaverini tai sukulaiseni. Viimeksi eilen tein pinaatti-fetapiirakkaa (mukana myös aurinkokuivattuja tomaatteja ja jalapenoja, törkeän hyvää) sekä mozzarellasalaattia. Kelpasi kaikille. 

Mua ei haittaa yhtään tehdä vaikkapa pekonipastaa jos esim. mun mies pyytää, ei minua kiinnosta muiden ihmisten ruokavalio. Mutta mun mies tai frendit eivät myöskään ole niin lapsia, että jaksaisivat kitistä siitä, etten minä syö lihaa. Ketä se muka haittaa? Lapseni annoin tottakai itse päättää. On nyt 15-vuotias eikä halua syödä punaista lihaa ollenkaan. Kanaa ja kalaa kyllä, eli jäi puoliväliin sekaruokailun ja kasvissyönnin välillä.

Mistä tiedät että ei ole ottanut nokkiinsa?

Satun tuntemaan ystäväni. Hanki sinäkin sellaisia.

Vierailija
64/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyään pystyy korvaamaan mutta se vaatii paljon suunnittelua enkä itse jaksaisi. B12 on ainoa joka täytyy ottaa purkista, loput saa ihan kasviksist

"Ei ne imeydy. Se onkin ongelma kun et voi helposti tietää saatko riittävästi."

Kyllä ke imeytyy. Se onkin siinä ainut helppo juttu kun tietää että saa riittävästi, toisin kuin liharuokaa perheelle tehdessä on vaikea arvioida minkä osan lihasta söi itse.

Ei imeydy. Ei nykyään mikään ole muuttunut. 

Kasvikset on köyhtyneet kun kasvit ei saa  maaperästä kaikkea tarvitsemaansa. Luomut on varsinkin vähällä saannilla.

Vierailija
65/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä vuodesta 1998. Nykyisin kun asun yksin, teen todellakin pelkästään kasvisruokaa. Eikä yksikään ihminen ole asiasta nokkiinsa ottanut, ei miesystävä, ystäväni, kaverini tai sukulaiseni. Viimeksi eilen tein pinaatti-fetapiirakkaa (mukana myös aurinkokuivattuja tomaatteja ja jalapenoja, törkeän hyvää) sekä mozzarellasalaattia. Kelpasi kaikille. 

Mua ei haittaa yhtään tehdä vaikkapa pekonipastaa jos esim. mun mies pyytää, ei minua kiinnosta muiden ihmisten ruokavalio. Mutta mun mies tai frendit eivät myöskään ole niin lapsia, että jaksaisivat kitistä siitä, etten minä syö lihaa. Ketä se muka haittaa? Lapseni annoin tottakai itse päättää. On nyt 15-vuotias eikä halua syödä punaista lihaa ollenkaan. Kanaa ja kalaa kyllä, eli jäi puoliväliin sekaruokailun ja kasvissyönnin välillä.

Mistä tied

Kaverit ei kerro vaikka olisivat ottaneet nokkiinsa. Etkö tätä tiennyt? Onkohan sinulla sittenkään kavereita.

Vierailija
66/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyään pystyy korvaamaan mutta se vaatii paljon suunnittelua enkä itse jaksaisi. B12 on ainoa joka täytyy ottaa purkista, loput saa ihan kasviksist

Kyllä ke imeytyy. Se onkin siinä ainut helppo juttu kun tietää että saa riittävästi, toisin kuin liharuokaa perheelle tehdessä on vaikea arvioida minkä osan lihasta söi itse.

Kasvikset on köyhtyneet kun kasvit ei saa  maaperästä kaikkea tarvitsemaansa. Luomut on varsinkin vähällä saannilla.

Kyllä imeytyy. Nykyään saat esim hampunsiemenjauhoa ja hampunsiemenöljyä eli kaikki on muuttunut.

Olen itsekin sekasyöjä mutta ei silti kannata ihan hölmöksi heittäytyä. B-12 vitamiinia et saa kasviksista mutta sitäkin saa esim maitotuotteista ellei halua lihaa syödä.

Vierailija
67/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokavalio pitää kieltää lapsilta. Kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa. 

Kasvisruoka ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä. 

Miksi ihmeessä? Vanhempani olivat jo kasvissyöjiä 60-luvulla ja niin oli moni heidän ystävänsä. Jopa ensimmäiset kasvisravintolat tulivat Suomeen. Kuolivat 96v ja 94v. Ja asuivat viimeisiin elinvuosiin saakka hyväkuntoisena okt. 

Itse olen seitsemänkymppinen ja kasvissyöjä ja olen todella hyväkuntoinen.  Vain riistaa saatan syödä jossakin juhlissa. Ja teen yksin kaikki okt työt ja hoidan 3000m2 puutarhan. 

Jos vielä kerrot, mitä terveellistä on tehotuotetussa lihassa, jota ihmiset syövät?

Vierailija
68/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500-1000g päivässä lihaa tai kanaa + 10 kananmunaa ja maitotuotteita

Joku tolkku sentään, huh.

Miksi pitää olla tolkku? Veriarvot, olo ja lipido kaikki huipputasolla. 

Lihansyönti surkastuttanut kongitiiviset kyvyt? Ei edes kirjoittaminen onnistu.

Päinvastoin. Aivot tarvitsevat eläinperäisiä rasvoja ja proteiineja. Niitä ei voi korvata kasvisruokavaliolla. 

Kasvisruokavalio on liitetty masennukseen.

Kyllä nykyään pystyy korvaamaan mutta se vaatii paljon suunnittelua enkä itse jaksaisi. B12 on ainoa jo

80% kasvissyöjistä lopettaa kasvissyönnin. Oletko jo kyllästynyt?

Vierailija
69/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta pertskale meillä ei ole edes maitoa. Alkaa maitolehmät vähenemään, valitettavasti näiden esteettiläisyyksien takia.

Määräävät meidänkin syömisen. Olen harmissani kun ei kunnon maitoa löydy kaupoista.

Hanki lehmä ja lopeta valittaminen. Sitä tuotetaan mistä saa rahaa.

Vierailija
70/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha ei allergisoi päinvastoin kuin kasvikset. 

Kasvisproteiini ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä. 

Lihassa taitaa useimmiten olla kaikki välttämättömät aminohapot; kasveista niiden saaminen vaatii melko paljon perehtymistä tuohon seikkaan?

Mikäli oikein ymmärsin, tämä leidi oli 6 vuotta (?) vegaani ennen lihan- ja voinsyöjäksi ryhtymistään:

https://tinyurl.com/23df2cvf

Vierailija
71/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaisitko ap itse ensin?

Vastasin jo. Ei koskaan kokonaista päivää, vaikka kasvisruokiakin syön. Jos elän puurolla ja kasviksilla vähintään illasta tarvitsen jotain täyttävämpää. Muuton tulee huono oli.

Vierailija
72/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka as in vegaani, vai vaan ei lihaa?

Mutta kumpaankin ei ikinä, kyllä jotain lihaa on jossakin ateriassa joka päivä. Aamupalalla harvoin, mutta en selviäisi päivästä syömällä vain puuroa tms välivapalaa sekä lounaalla että illalla, vaikka joskus toinen näistä onkin vähemmän ruokaisa.

Hyvää kasvis"ruokaruokaa" en ole koskaan saanut, eli "kasvisruoaksi" vaihtoehtona on vain just puuro, leipäpala, naposteluvihannekset jne välipalatyyppinen ateria. 

"Hyvää kasvisruokaa en ole koskaan saanut". Oletko tosissasi tai riippuu tietty siitäkin minkä laskee kasvisruoaksi? Itse ole lihansyöjä mutta en voi väittää ettei esim mac'n'cheese, fetasalaatti tai sieni+juusto+sipulimunakas ei maistuisi hyvältä.

Minä väitän, makaroni juustolla (?!) ei todellakaan mahdu käsitykseeni hyvästä ruoasta, munakas ja salaatti taas nimenomaan ovat tuota välipalaosastoa eivätkä kunnollinen ateria, eli en laske niitä "ruoka ruoaksi". 

Vierailija
73/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ne puutostilat alkavat näkyä ja miten ne vaikuttavat?

Täällä  yli 70v ja ikäni kasvissyöjä. 

Vierailija
74/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurajuoman valmistuksessa kuolee valtava määrä hyönteisiä ja pienjyrsijöitä. 

Vierailija
75/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Aivot tarvitsevat eläinperäisiä rasvoja ja proteiineja. Niitä ei voi korvata kasvisruokavaliolla. 

Hyvä, että lipido kuitenkin toiminut äidinkielen-tunneilla.

Vierailija
76/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokavalio pitää kieltää lapsilta. Kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa. 

Kasvisruoka ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä. 

Miksi ihmeessä? Vanhempani olivat jo kasvissyöjiä 60-luvulla ja niin oli moni heidän ystävänsä. Jopa ensimmäiset kasvisravintolat tulivat Suomeen. Kuolivat 96v ja 94v. Ja asuivat viimeisiin elinvuosiin saakka hyväkuntoisena okt. 

Itse olen seitsemänkymppinen ja kasvissyöjä ja olen todella hyväkuntoinen.  Vain riistaa saatan syödä jossakin juhlissa. Ja teen yksin kaikki okt työt ja hoidan 3000m2 puutarhan. 

Jos vielä kerrot, mitä terveellistä on tehotuotetussa lihassa, jota ihmiset syövät?

Luulet perustelevasi jotain ja kuitenkin aloitat kysymyksellä. Puhe oli lapsista eikä 90 vuotiaista. Onkohan kasvisruokavalio haitannut sinun ajatteluasi? 

Vierailija
77/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ne puutostilat alkavat näkyä ja miten ne vaikuttavat?

Täällä  yli 70v ja ikäni kasvissyöjä. 

Et olekaan vegaani. 

Vierailija
78/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään pystyy korvaamaan mutta se vaatii paljon suunnittelua enkä itse jaksaisi. B12 on ainoa jo

"80% kasvissyöjistä lopettaa kasvissyönnin. Oletko jo kyllästynyt?"

Jos luet uudestaan viestini ajatuksella niin voit päätellä olenko kasvissyöjä:

"Kyllä nykyään pystyy korvaamaan mutta se vaatii paljon suunnittelua enkä itse jaksaisi."

Voi luoja mitä porukkaa täällä on😅

Vierailija
79/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että lipido kuitenkin toiminut äidinkielen-tunneilla.

Kasvissyöjän paras fakta keskustelussa perustella oma mielipide....loppuiko faktat!

Vierailija
80/249 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha ei allergisoi päinvastoin kuin kasvikset. 

Kasvisproteiini ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä. 

Henkilö sai punkin puremasta harvinaisen liha-allergian Yhdysvalloissa leviävän taudin tartuntamäärät voivat kasvaa Suomessakin

https://yle.fi/a/74-20043058

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi