"Olisit opiskellut kun se oli mahdollista!" - Koulutuksesta viedään viimeisetkin rahat.
Vielä muutama vuosi sitten pystyi vaikka kouluttautumaan uudelleen ja opiskelu Suomessa muutenkin ollut aina niin automaattinen ilmiö.
Ei ole enää. Huolettaako sinua nuorimmaisten tuleva opin- sekä elämäntaival?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tämä lisää entisestään kynnystä hankkia lapsia. Tulevaisuus on niin epävarma. Arvovalintoja. Rahat rikkaille.
Sotienkin jälkeen oli sentään positiivinen jälleenrakennuksen ilmapiiri. Puhallettiin yhteen hiileen ja tulevaisuuden toivoa oli. Nyt kaikki romutetaan.
Siis aivan uskomatonta, miten kaikki menee nykyisin vain huonompaan suuntaan. On tainnut mennä jo 1990-luvulta alkaen.
Syntyvyys laskenut 70 luvulta asti ja maa otettu täyteen elättejä. Rahat on loppu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidän pitäisi kustantaa ikuisten opiskelijoiden ja elämäntapaopiskelijoiden harrastus.
Menkää töihin.
Viestistäsi paistaa katkeruus. Ehkä et ole päässyt opiskelemaan sinäkään, vaikka olisit halunnut?
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää opintolainalla kouluttautumista jos haluaa täyspäiväikseksi opiskelijaksi? Niin se muuallakin toteutetaan jos ei töitä halua tehdä opintojen ohella. Mä tein mun maisterin pelkän opintolainan turvin ja lainamäärä nousi 40 000€:n. Luojan kiitos sain ilmaisen tutkinnon.
Mikäkö estää? Pankki ja Kela estävät. Sinulla on ilmeisesti tuo yksi korkeakoulututkinto, ei muita. Entäpä jos tekoäly vie sinulta työt?
Miksi huolettaisi? Olen itsekin opiskellut kolme tutkintoa, joista kaksi työn ohessa. Ei ole ollut tarvetta erityisille tukieuroille kuin ensimmäisenä opiskeluvuotena, joten miksi sama ei onnistuisi lapsiltani maailmassa, jossa digitalisaatio on jotain ihan muuta kuin 20 vuotta sitten.
On aivan normaalia opiskella töiden ohessa, ei siihen tarvita 4 vuoden tukiaikaa.
Itsemurha alkaa pikkuhiljaa tuntua houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin elämän jatkaminen.
-opiskelija
"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."
Vierailija kirjoitti:
Miksi huolettaisi? Olen itsekin opiskellut kolme tutkintoa, joista kaksi työn ohessa. Ei ole ollut tarvetta erityisille tukieuroille kuin ensimmäisenä opiskeluvuotena, joten miksi sama ei onnistuisi lapsiltani maailmassa, jossa digitalisaatio on jotain ihan muuta kuin 20 vuotta sitten.
On aivan normaalia opiskella töiden ohessa, ei siihen tarvita 4 vuoden tukiaikaa.
Minkä ikäiset lapset?
Ei ole kiva maksaa opintolainaa 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää todella tarkkaan miettiä, mille allalle antaa oman lapsensa kouluttautua. Mihinkään pilipali tutkintoon ei kannata ensikertalaisuutta ja tukikuukausia käyttää. Uutta tutkintoa ei välttämättä pääse tekemään vaikka sen olisi valmis maksamaan itse, koska joillain aloilla 96% paikoista menee ensikertalaisille.
Tämä on kauheaa ja saa nuoret stressaantumaan.
Tyttäreni aloittaa viidennen välivuotensa lukion jälkeen, kun ei osaa päättää alaansa. Lähinnä vetelehtii. Ei saa kuin lyhyitä töitä joskus. Ekat 3 vuotta oli täyspäivätyö.
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha alkaa pikkuhiljaa tuntua houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin elämän jatkaminen.
-opiskelija
Joo, ei tätä paskaa vaan jaksa. Rahat loppu ja tulevaisuus täynnä epävarmuutta. Tekee kummasti mieli hypätä järveen...
Ei vi opistekka kuin max. 2 vuotta. Esimerkiksi yliopistotutkinto ei onnistu
Vierailija kirjoitti:
Taas tuella eläjät itkee
Ulkomailla opiskelu korkeakoulututkintoon maksaa jotain aproboo 200 000 euroa per tutkinto
Aina joka kerta
Sukulaistyttö asuu Yhdysvalloissa ja opiskeli sairaanhoitajaksi. Koulutus kesti kolme vuotta ja maksoi 38 000 $ lukukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää todella tarkkaan miettiä, mille allalle antaa oman lapsensa kouluttautua. Mihinkään pilipali tutkintoon ei kannata ensikertalaisuutta ja tukikuukausia käyttää. Uutta tutkintoa ei välttämättä pääse tekemään vaikka sen olisi valmis maksamaan itse, koska joillain aloilla 96% paikoista menee ensikertalaisille.
Tämä on kauheaa ja saa nuoret stressaantumaan.
Tyttäreni aloittaa viidennen välivuotensa lukion jälkeen, kun ei osaa päättää alaansa. Lähinnä vetelehtii. Ei saa kuin lyhyitä töitä joskus. Ekat 3 vuotta oli täyspäivätyö.
ja sitten kun on päättänyt, huomaakin ettei sisään pääsekään niin helposti. Kannattaisko nyt valita joku kivanoloinen ala ja alkaa tehdä töitä sen eteen, ettei mene vuosia vetelehtiessä ja huonolla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiset lapset?
23, 19 ja 17v. Kaksi vanhinta on yliopistossa, vanhin opiskelee samanaikaisesti kahta tutkintoa. On se niin kamalan vaikeaksi tehty tuo opiskelu nykypäivänä.
Mikä estää opintolainalla kouluttautumista jos haluaa täyspäiväikseksi opiskelijaksi? Niin se muuallakin toteutetaan jos ei töitä halua tehdä opintojen ohella. Mä tein mun maisterin pelkän opintolainan turvin ja lainamäärä nousi 40 000€:n. Luojan kiitos sain ilmaisen tutkinnon.