Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Olisit opiskellut kun se oli mahdollista!" - Koulutuksesta viedään viimeisetkin rahat.

Vierailija
07.05.2025 |

Vielä muutama vuosi sitten pystyi vaikka kouluttautumaan uudelleen ja opiskelu Suomessa muutenkin ollut aina niin automaattinen ilmiö. 

Ei ole enää. Huolettaako sinua nuorimmaisten tuleva opin- sekä elämäntaival?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tuella eläjät itkee

Ulkomailla opiskelu korkeakoulututkintoon maksaa jotain aproboo 200 000 euroa per tutkinto

Aina joka kerta

Vedät lukuja hatustasi. Ainakin suuressa osassa Eurooppaa opiskelu on yhtä ns. ilmaista kuin Suomessa.

No haet opiskelemaan niihin maihin

Problem solved

Vierailija
22/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi nykyäänkin opiskella toimeentulotuella tai työttömyystuella jos ei esim opintolainaa saa.

Miten muka? Ei taida saada mitenkään varmasti toimeentulotukea jos ei saa opintolainaa.. työttömyys tuella voi opiskella vain yleishyödyllisiä aloja miltä työllistyy ehkä , työkkäri määrittää saatko vai et sillä tuella opiskella niin ja pitää olla väh. 25.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen aina saanut tukia opiskeluun, 2 ammattitutkintoa ja 1 ammatikorkea käyty ja aina saanut jotain tukea jolla maksaa vuokran ja muun elämisen, tämä siis 2010 luvulla.

Niinhän me kaikki ennen saimme. Mikä olikaan kommenttisi pointti vastauksena aloitukseen?

Vierailija
24/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin tästä eilen mun työkkärivirkailijan kanssa.. johonkin lähihoitaja kouluun sais sata varmasti sen tuen.. totesin vain.. niitäkin on tuolla niin paljon työttömänä, sitten rehataan ulkomailta lisää.. paljon parempi olis hyvinvoinnin kannalta että sais opiskella käytännössä mitä tahansa melkein kuin että en tee mtn.. kuntouttavaa työtoimintaa ei ole sellasta paikkaa minne virkailija edes mua sijoittaisi.. yhteen järkevään paikkaan kunnan sopimus loppuu , jatkosta ei tietoa.. palkkatukirahoitus tältä vuodelta loppu. Miksi edelleen kukaan vaatii pysymään motivoituneena.. 

Vierailija
25/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää todella tarkkaan miettiä, mille allalle antaa oman lapsensa kouluttautua. Mihinkään pilipali tutkintoon ei kannata ensikertalaisuutta ja tukikuukausia käyttää. Uutta tutkintoa ei välttämättä pääse tekemään vaikka sen olisi valmis maksamaan itse, koska joillain aloilla 96% paikoista menee ensikertalaisille.

Sinä siis määräät mitä lapsesi haluaa opiskella?

Vierailija
26/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää todella tarkkaan miettiä, mille allalle antaa oman lapsensa kouluttautua. Mihinkään pilipali tutkintoon ei kannata ensikertalaisuutta ja tukikuukausia käyttää. Uutta tutkintoa ei välttämättä pääse tekemään vaikka sen olisi valmis maksamaan itse, koska joillain aloilla 96% paikoista menee ensikertalaisille.

Mille alalle????

Vierailija
27/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi nykyäänkin opiskella toimeentulotuella tai työttömyystuella jos ei esim opintolainaa saa.

Ei muuten voi. Esimerkiksi Tampereella ainoat tutkinnot joihin voi opiskella työttömyysturvalla ovat sähköasentaja ja lähihoitaja. Se on nykyään kiinni kunnasta. 

Unohtui lisätä, että näiden opiskeluun on nykyään oikeus vain puoleksi vuodeksi työmarkkinatuella. Ja jos sitä ei saa, se on leikattu toimeentulotuki. Käytännössä työtön ei voi opiskella Tampereella yhtäkään tutkintoa loppuun, ellei sitten ole omia säästöjä. 

Olen täällä Helsingissä opiskellut 3 amis tutkintoa ja tukina toimeentulotuki, opintotuki ja asumistuki että kyllä onnistuu

Vierailija
28/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten voi. Esimerkiksi Tampereella ainoat tutkinnot joihin voi opiskella työttömyysturvalla ovat sähköasentaja ja lähihoitaja. Se on nykyään kiinni kunnasta. 

Unohtui lisätä, että näiden opiskeluun on nykyään oikeus vain puoleksi vuodeksi työmarkkinatuella. Ja jos sitä ei saa, se on leikattu toimeentulotuki. Käytännössä työtön ei voi opiskella Tampereella yhtäkään tutkintoa loppuun, ellei sitten ole omia säästöjä. 

Olen täällä Helsingissä opiskellut 3 amis tutkintoa ja tukina toimeentulotuki, opintotuki ja asumistuki että kyllä onnistuu

Lisään vielä että 2020 luvulla nämä kävin

Vierailija
29/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuussa voimaan astuvat muutokset siirtävät opiskelijat yleisen asumistuenpiiristä -> asumislisän puolelle. Opiskelijan tuet ovat tämän jälkeen noin 300e/kk (opintoraha + asumislisä) Toimeentulotukea ei saa jos sinulla on oikeus opintolainaan. Vuokrat alkavat ihan minimissään 400 eurosta paikkakunnassani. Käytännössä valtio pakottaa opiskelijat nostamaan opintotukea elääkseen. Tottakai opiskelijan tulisi kesällä tehdä töitä ja jopa viikonloppuisin opiskelun aikana mutta jopa ihan hanttihommiin on satoja ellei jopa tuhansia hakijoita. Ja ennen kuin solu-asunto mussuttajat kerkeävät aloittaa on näitä vapaana täällä noin 10 ja syksyllä opintoja aloittavia on useita satoja.

Paljonko opiskelijat on sitten nykyään saaneet? Minkälaisesta erosta puhutaan summana?

Vierailija
30/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön. Ei saa opiskella. Ainoastaan rikkaat saa opiskella toisen ammatin. 

Vierailija
31/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 3 tutkintoa mutta töitä ei saa enää 50 vuotiaana.

Ulkomailla tuokin onnistuisi, siellä ikä ei mikään ongelma. Suomessa ihme vammanen asenne - käsittämätöntä ja suututtavaa, ketkä älypäät on päästäneet syntymään tälläisen ajattelun, kuin Suomessa, että yli 45-vuotiasta ei kannata palkata.

Niin väärässä oleva olettamus, kuin olla voi, silti sitä käytetään Suomessa ja juuri kukaan työnantaja ei varmaan kyseenalaista sitä, vaan on sen ehdollistama.

Vierailija
32/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tuella eläjät itkee

Ulkomailla opiskelu korkeakoulututkintoon maksaa jotain aproboo 200 000 euroa per tutkinto

Aina joka kerta

Niin? Liittyy Suomessa opiskeluun miten?

Vierailija
33/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköasentaja wau

Täytyy hakea

Mutta jos olet työtön, saat opiskeluun tukea vain puoleksi vuodeksi, eli tutkinto saattaa silti jäädä kesken. Toki jos selviät karenssin takia leikatulla tt-tuella, olet samalla töissä tai sinulla on säästöjä, saat tutkinnon helpommin loppuun. 

Vierailija
34/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerroppa yksi ala jossa 96% paikoista menee ensikertalaisille?

Käytännössä aivan jokainen. Nämä ovat siis korkeakoulututkintoja, jos itse tarkoitat toisen asteen tutkintoja. Toisella asteella ei ole kiintiöitä. 

Vierailija
35/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toista tutkintoa opiskeleville voi olla tajolla esimerkiksi 3 paikkaa, joista kilpailevat sadat halukkaat. Näille paikoille vaaditaan huomattavasti paremmat pisteet kuin ensikertalaisten opiskelupaikkoihin.

Ainakin lääkikseen on ollut samat rajat pääsykoekiintiössä viime vuosina.

Vierailija
36/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolestuta yhtään, jos loppuu se vuosikausien oleskelu korkeakouluissa. Yksi tutkinto riittää ja jos haluaa lisää niin maksaa itse.

Vierailija
37/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toista tutkintoa opiskeleville voi olla tajolla esimerkiksi 3 paikkaa, joista kilpailevat sadat halukkaat. Näille paikoille vaaditaan huomattavasti paremmat pisteet kuin ensikertalaisten opiskelupaikkoihin.

Ainakin lääkikseen on ollut samat rajat pääsykoekiintiössä viime vuosina.

Ei sillä ole merkitystä. Itse olen lukuisia kertoja saanut huomattavasti rajaa korkeammat pisteet ja silti jäänyt jonoon, koska ensikertalaiset ovat etusijalla huonommilla pisteillä. Käytännössä toiskertalaisen täytyy saada parhaimmat pisteet, pelkkä rajan ylittävä pistemäärä ei riitä. 

Vierailija
38/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huolestuta yhtään, jos loppuu se vuosikausien oleskelu korkeakouluissa. Yksi tutkinto riittää ja jos haluaa lisää niin maksaa itse.

Sellaista oleskelua ei ole ollut enää yli vuosikymmeneen. Sillä edellisellä tutkinnolla ei välttämättä enää saa töitä. Kääntäjät ovat hyvä esimerkki tästä, sillä aikoinaan kääntäjä sai aina töitä. Nykyään kaikki käännetään tekoälyllä ja kääntäjille ei ole töitä. Siksi on kouluttauduttava uudestaan aikuisina. 

Vierailija
39/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meidän pitäisi kustantaa ikuisten opiskelijoiden ja elämäntapaopiskelijoiden harrastus.

Menkää töihin.

Vierailija
40/55 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tämä lisää entisestään kynnystä hankkia lapsia. Tulevaisuus on niin epävarma. Arvovalintoja. Rahat rikkaille.

Sotienkin jälkeen oli sentään positiivinen jälleenrakennuksen ilmapiiri. Puhallettiin yhteen hiileen ja tulevaisuuden toivoa oli. Nyt kaikki romutetaan.

Siis aivan uskomatonta, miten kaikki menee nykyisin vain huonompaan suuntaan. On tainnut mennä jo 1990-luvulta alkaen.