"Olisit opiskellut kun se oli mahdollista!" - Koulutuksesta viedään viimeisetkin rahat.
Vielä muutama vuosi sitten pystyi vaikka kouluttautumaan uudelleen ja opiskelu Suomessa muutenkin ollut aina niin automaattinen ilmiö.
Ei ole enää. Huolettaako sinua nuorimmaisten tuleva opin- sekä elämäntaival?
Kommentit (55)
Kyllä. Tämä lisää entisestään kynnystä hankkia lapsia. Tulevaisuus on niin epävarma. Arvovalintoja. Rahat rikkaille.
Sotienkin jälkeen oli sentään positiivinen jälleenrakennuksen ilmapiiri. Puhallettiin yhteen hiileen ja tulevaisuuden toivoa oli. Nyt kaikki romutetaan.
Kyllä minä olen aina saanut tukia opiskeluun, 2 ammattitutkintoa ja 1 ammatikorkea käyty ja aina saanut jotain tukea jolla maksaa vuokran ja muun elämisen, tämä siis 2010 luvulla.
Minulla on 3 tutkintoa mutta töitä ei saa enää 50 vuotiaana.
Voi nykyäänkin opiskella toimeentulotuella tai työttömyystuella jos ei esim opintolainaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen aina saanut tukia opiskeluun, 2 ammattitutkintoa ja 1 ammatikorkea käyty ja aina saanut jotain tukea jolla maksaa vuokran ja muun elämisen, tämä siis 2010 luvulla.
Mutta yritäpä nyt opiskella uusi AMK-tutkinto. Eipä onnistu, ellet käy täysipäiväisesti töissä.
Vierailija kirjoitti:
Voi nykyäänkin opiskella toimeentulotuella tai työttömyystuella jos ei esim opintolainaa saa.
Ei muuten voi. Esimerkiksi Tampereella ainoat tutkinnot joihin voi opiskella työttömyysturvalla ovat sähköasentaja ja lähihoitaja. Se on nykyään kiinni kunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten voi. Esimerkiksi Tampereella ainoat tutkinnot joihin voi opiskella työttömyysturvalla ovat sähköasentaja ja lähihoitaja. Se on nykyään kiinni kunnasta.
Unohtui lisätä, että näiden opiskeluun on nykyään oikeus vain puoleksi vuodeksi työmarkkinatuella. Ja jos sitä ei saa, se on leikattu toimeentulotuki. Käytännössä työtön ei voi opiskella Tampereella yhtäkään tutkintoa loppuun, ellei sitten ole omia säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan voi
Nykyään pitää todella tarkkaan miettiä, mille allalle antaa oman lapsensa kouluttautua. Mihinkään pilipali tutkintoon ei kannata ensikertalaisuutta ja tukikuukausia käyttää. Uutta tutkintoa ei välttämättä pääse tekemään vaikka sen olisi valmis maksamaan itse, koska joillain aloilla 96% paikoista menee ensikertalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköasentaja wau
Täytyy hakea
Leikatulla toimeentulotuella (-40%) opiskelu aika extreme-touhua. Täysimääräinenkään ei meinaa ruokaan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää todella tarkkaan miettiä, mille allalle antaa oman lapsensa kouluttautua. Mihinkään pilipali tutkintoon ei kannata ensikertalaisuutta ja tukikuukausia käyttää. Uutta tutkintoa ei välttämättä pääse tekemään vaikka sen olisi valmis maksamaan itse, koska joillain aloilla 96% paikoista menee ensikertalaisille.
No kerroppa yksi ala jossa 96% paikoista menee ensikertalaisille?
Taas tuella eläjät itkee
Ulkomailla opiskelu korkeakoulututkintoon maksaa jotain aproboo 200 000 euroa per tutkinto
Aina joka kerta
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
Hesarin artikkeli kertoi eilen, että vastavalmistunut kauppatieteiden maisteri oli hakenut satoja paikkoja, mutta ei ollut päässyt yhteenkään haastatteluun. Tällaista tämä nykyään on.
Samoin maanmittauslaitoksella 15 paikkaa tavoitteli peräti 3000 hakijaa.
Ei auta edes hyvä koulutus nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Taas tuella eläjät itkee
Ulkomailla opiskelu korkeakoulututkintoon maksaa jotain aproboo 200 000 euroa per tutkinto
Aina joka kerta
Vedät lukuja hatustasi. Ainakin suuressa osassa Eurooppaa opiskelu on yhtä ns. ilmaista kuin Suomessa.
Elokuussa voimaan astuvat muutokset siirtävät opiskelijat yleisen asumistuenpiiristä -> asumislisän puolelle. Opiskelijan tuet ovat tämän jälkeen noin 300e/kk (opintoraha + asumislisä) Toimeentulotukea ei saa jos sinulla on oikeus opintolainaan. Vuokrat alkavat ihan minimissään 400 eurosta paikkakunnassani. Käytännössä valtio pakottaa opiskelijat nostamaan opintotukea elääkseen. Tottakai opiskelijan tulisi kesällä tehdä töitä ja jopa viikonloppuisin opiskelun aikana mutta jopa ihan hanttihommiin on satoja ellei jopa tuhansia hakijoita. Ja ennen kuin solu-asunto mussuttajat kerkeävät aloittaa on näitä vapaana täällä noin 10 ja syksyllä opintoja aloittavia on useita satoja.
Toista tutkintoa opiskeleville voi olla tajolla esimerkiksi 3 paikkaa, joista kilpailevat sadat halukkaat. Näille paikoille vaaditaan huomattavasti paremmat pisteet kuin ensikertalaisten opiskelupaikkoihin.
Kyllähän se huolestuttaa. Vielä vain en osaa varmasti edes käsittää kuinka nämä asiat täällä paisuvat.