Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanssasiskot! Miten pysyitte laihana 90-luvulla?

Vierailija
07.05.2025 |

Vaatimukset olivat kovat.

Itse kävin salilla ja sen lisäksi treenasin kotona. En käyttänyt edes voita leivän päällä.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lamavuodet, olin tuolloin 30-34v 3 lapsen äiti

Ruokarahaa oli 50mk per päivä 5 henkiselle perheelle. Sillä sai makaronilaatikkoa sellaisen perus pyöreän pyrexvuuallisen minkä piti riittää 2 päivälle! Siitä voi laskea annoskoon.

Käytännössä mies ja lapset söivät pienen annoksen ja minä kaavin loput heidän lautasiltaan. 

164cm/52kg

Nykymammat eivät osaa edes kuvitella mitä köyhyys on!! Silloin ei saatu tukia kuten nyt

Meillä vain neljä henkeä, mut rahaa 20mk per päivä. Seteleihin kirjoitettiin päivämäärä. Kun sitkeästi sinnitteli, sain säästettyä ruokakuluissa pikkuhiljaa siten, et välillä sai laittaa sellaista ruokaa, kuin halusi.

Hoikkia meistä ei silti tullut. Nälkääkään ei nähty.

Vierailija
62/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä oli helppoa pysyä laihana. Liikuin paljon, söin vähemmän ja en herkutellut kuin harvoin. Nykyään painan 20 kg enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut rahaa. Elin päivän suklaapatukalla. Viikonlopun siiderillä :D

Kyllä sitä kolme päivää paastosi, että pääsi sitten viikonloppuna baariin! 

Vierailija
64/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin yhden light jogurtin päivässä ja näkkileivän. Missään salilla ei käyty koska siitä olisi voinut tulla lihaksia. Paljon vain rasvanpoltto liikuntaa.

Miten te omena/tomaatti/jogurtti-ihmiset pysyitte hengissä? Ap

Sitä oon monesti itsekin miettinyt. Mun keho on ollut todella vahva ja anteeksiantava. Se ei mennyt rikki, ei edes mitään kilppariongelmia. Mieli on se isompi ongelma. Fitness-buumi muutti mun suhteen ruokaan ja treeniin mutta syömishäiriö vain sai uuden muodon ja kai olin pitkään jonkinlainen ortorektikko. Edelleen lähes viiskymppisenä punnitsen kaiken mitä syön ja merkkaan ylös samalla kun treenaan tavoitteellisesti. 

Joo olen perfektionisti. Me kai usein ollaan alttiita syömishäiriöille. 

T. Tuo tomaatin päivässä syönyt ja nilkkapainojen kanssa lenkkeillyt&

Kuulostaa raskaalta. Mutta jollakin tasolla ymmärrän tuon tarpeen toimia noin. Siihen koukuttuu.

Itse aloitin kaiken punnitsemiaen ja ylösmerkkaamisen, kun halusin laihtua. Sain siitä tyydytystä ja se auttoi syömään oikein. Tosin minun ongelma oli liian harvoin ja liian vähän ravintoa. Piti siis opetella syömään useammin ja enemmän, terveellisesti tietenkin. Rakastuin siihen appiin ja päivittäin tarkkailin, miten paljon saan mitäkin mm. hivenainetta ja vitamiineja. 

Laihtuminen alkoi mutta loppui siihen, kun lääkärin vaatimuksesta aloin syödä jotain laihduttavaa lääkettä. Eli ihan terve ei ollut se muutos. 

Nyt tarttee taas aloittaa tuo mittaaminen. Mutta opin kyllä aika hyvin, paljon kaloreita on missäkin määrässä mitäkin ruokaa, joten en ole ihan niin kiinni siinä puntaroinnissa.

Vierailija
65/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hienoa lukea rehellisiä vastauksia vaikka ne ei olisikaan poliittisesti korrekteja. Kyllä silloin todella monella oli syömishäiriö. Ei sen ajan laihuutta siinä mielessä kannata kauheasti ihannoida. Enkä tällä tarkoita että lihavuuttakaan pitäisi ihannoida mutta hyvä muistaa realiteetit. Kasarilla ja ysärillä monet oli laihoja koska heillä oikeasti oli syömishäiriö. 

Kyllä! Hoikalla kaverillani oli silloin ja jatkuu edelleen. Onneksi hän nykyään tietää tarkkaan, paljon minimissään kaikkea pitää syödä, jotta ei sairastu. Mutta kuuskymppisenä ei näytä hyvältä liian laihanakaan.

Vierailija
66/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hienoa lukea rehellisiä vastauksia vaikka ne ei olisikaan poliittisesti korrekteja. Kyllä silloin todella monella oli syömishäiriö. Ei sen ajan laihuutta siinä mielessä kannata kauheasti ihannoida. Enkä tällä tarkoita että lihavuuttakaan pitäisi ihannoida mutta hyvä muistaa realiteetit. Kasarilla ja ysärillä monet oli laihoja koska heillä oikeasti oli syömishäiriö. 

Tulevatko nyt uudet Ozempic-häiriöiset? Ap

Ozempicia käyttävät on Suomessa yleensä oikeasti pulleita. Eivät muutu ozen myötäkään laihoiksi, koska laihuuden vaatimat elintavat puuttuu. Kun siis totuus on, että pulleat ihmiset ei vaan useinkaan osaa elää kuten laihat, vaan syövät liikaa ja luulevat terveellisiksi asioita jotka eivät ole (tai eivät ainakaan sovi laihuutta ihannoivaan ruokavalioon arkisena ruokana). 

Narkkarimallit olisivat kyllä pudonneet mallitoimistosta alta aikayksikön.

Vierailija
67/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun laihuutta ei ihaillut kukaan, koska olin jotenkin väärällä tavalla laiha. Haukuttiin vaan. Olen koko ikäni ollut kropaltani vääränlainen. 

Ja tästä päästään taas kehopositiivisuuteen tai kehorauhaan, kuin tärkeä asia se on!!

Vierailija
68/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini käytti Furesista, mikä ilmeisesti oli reseptivapaa 90 luvulla, kehui kuinka nesteet lähtee ja paino putoaa. 

Vierailija
69/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozempicia käyttävät on Suomessa yleensä oikeasti pulleita. Eivät muutu ozen myötäkään laihoiksi, koska laihuuden vaatimat elintavat puuttuu. Kun siis totuus on, että pulleat ihmiset ei vaan useinkaan osaa elää kuten laihat, vaan syövät liikaa ja luulevat terveellisiksi asioita jotka eivät ole (tai eivät ainakaan sovi laihuutta ihannoivaan ruokavalioon arkisena ruokana). 

Laihuuden vaatimat elintavat? Eikö se oze ym. aiheuta pahoinvointia ja vaikeutta syödä oikein mitään? Näin kävi ainakin kaverilleni. Edes alkoholia ei voinut juoda, kun kaikki oksetti. 

Vierailija
70/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein fyysistä työtä  8-16 tuntia vuorokaudessa  ympäri vuoden  7 pv viikossa, yrittäjä maataloudessa

Oli  komeat lihakset, muuten hoikassa vartalossa, varsinkin yläkropassa

Vierailija
71/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaa ei koskaan ehtinyt syödä. Koulussa annos oli pieni. Hengailtiin kaikki illat toistemme kanssa ulkona, ja käveltiin paljon paikasta toiseen. Tai oltiin jonkun luona. Ei siellä kehdannut pyytää ruokaa. Illalla syötiin äidin tekemää kotiruokaa, ja ennen nukkumaanmenoa pari palaa leipää. Joskus ostettiin kaupasta suklaapatukka, ja joskus hirveän harvoin käytiin hesellä. Ei voinut kuvitellakaan, että jp eineksiä, karkkia, suklaata, sipsejä, jäätelöä. Olen äitiäni monta x kiittänyt vanhempana näistä ruokailutottumuksista.

Vierailija
72/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurahdin tuolle 9 lasillista maitoa päivässä -jutulle

Älä nyt, ensiksi Ben Johnson, joka kärähti sittemmin dopingista, sekä Teemu Selänne, toimivat maidon myyntikasvoina. 

Kun Suomi neuvotteli EU-jäsenyydestä tärkein asia oli miten suomalaiset lehmätilat tulevat pärjäämään avoimilla markkinoilla. (Ihan kuin ei olisi ollut joitain paljon tärkeämpiä asioita neuvoteltavana, mutta minkäs teet kun Kepu oli pääministeripuolue ja prioriteetit sen mukaiset lamasuomessa) Joten hyvin maitobisnestä on edistetty Suomessa.

Muistan hyvin nuo mainokset. Niitä oli kaikkialla. Teemunkin mainen silloin vielä puhtoinen...

Vierailija
73/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut rahaa syödä. Onneksi koulussa sai ilmaisen ruuan. Vanhoja päiväkirjoja lukiessa toistuu usein sana "näläkä".

Vierailija
74/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkkuja ei syöty niin paljon ja liikuttiin ulkona, ei istuttu puhelimen tai koneen ääressä

Herkkuja ei edes ollut kaupassa jotain jädeä lukuunottamatta. Eikä niitä tehnyt mieli, kun suu ei ollut tottunut niihin. Lankapuhelut olivat kalliita eikä kaverille saanut muuta sanoa kuin sopia tapaamispaikka, jonne mentiin kävellen tai fillarilla. Sitten vaan jutusteltiin ja käveltiin tai fillaroitiin koko ilta kotiinmenoaikaan asti. Kioskeja oli, muttei ollut rahaa ostaa mitään ja, jos oli ostettiin kiltiltä kioskintädiltä irtotupakka. Sitten kauhea hosuminen, ettei rööki haise kotiin mennessä :D

Meidän ostarilla oli kaksi grillikioskia. Kyllä niillä käytiin, ainakin viikonloppusin. Ja oli Carrols. Siellä usein olin kaverin mukana, joka söi kaksi kerroshampparia kerralla. Minä nieleskelin sylkeä ja haaveilin. Kaverini oli/on hoikka, minä en ollut/ole.

Grillikioskista äiti haki toisinaan ranskalaisia. Ahkerin asiakas oli meidän koira, joka tykkäs karkailla ja kävi grillissä kerjäämässä. Äitini sit niitä koiran laskuja kävi maksamassa.

Vierailija
75/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozempicia käyttävät on Suomessa yleensä oikeasti pulleita. Eivät muutu ozen myötäkään laihoiksi, koska laihuuden vaatimat elintavat puuttuu. Kun siis totuus on, että pulleat ihmiset ei vaan useinkaan osaa elää kuten laihat, vaan syövät liikaa ja luulevat terveellisiksi asioita jotka eivät ole (tai eivät ainakaan sovi laihuut

"Narkkarimallit olisivat kyllä pudonneet mallitoimistosta alta aikayksikön."

Eikös ysärillä ollut just pinnalla nää narkkarin näköiset mallit? Ja kyllä, narkkareita osin olivat myös. Toki he putosivat, jotka eivät sitä hallinneet.

Vierailija
76/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini käytti Furesista, mikä ilmeisesti oli reseptivapaa 90 luvulla, kehui kuinka nesteet lähtee ja paino putoaa. 

Nesteet? Entäs läski?

Vierailija
77/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nesteet? Entäs läski?

No lähteehän siinä vkonlopun juomaturvotukset, eli 2kg. Tämähän olisi ihanteellista normaalipainoiselle, vessassa varmaan täytyisi juosta tiuhaan.

Vierailija
78/78 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori ja tein kahta työtä että selvisin vuokrasta, kun en uskaltanut ottaa opintolainaa. Ei siinä ehtinyt mässyttämään, kun kaatoi kaljaa tai siivosi. Se baarityö oli siinä mielessä parasta, että vuoron aikana sai juoda litran appelsiinimehua. Ei ollut sellaiseen luksukseen muuten varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän