Onko jotain haittaa jos joskus syö kuurina rautalääkettä? Mulla oli joskus hb vähän alakantissa mutta en tiedä nykyisiä arvoja
Hb oli joskus 5-6 vuotta sitten muistaakseni 110. Ajattelin taas syödä pienen rautakuurin, esim Floradix. Viiimeksi joskus vuosi sitten otin viimeksi.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Matala hb ei ole ongelma jos et esimerkiksi pyörtyile ilman hyvää syytä. Raudan määrä veressä on joillakin luonnostaan matala, ja keho varastoi ylimääräisen raudan sen sijaan että vapauttaisi sitä verenkiertoon. Se ei siis välttämättä nouse, vaikka pumppaisitkin lisärautaa.
Tämä on yksi niitä meemiarvoja, millä lääketiede tekee rahaa. Jopa täydellisestä terveydestä nauttivilla alkuperäisasukkailla on heidän mielestään liian matalat rauta-arvot.
Rauta on myös oksidantti, ja nopeuttaa hapettumista eli ikääntymistä. Sitä ei kannata syödä huvikseen.
En kyllä usko, että rauta vanhentaa. Sittenhän miesten pitäisi vanheta nopeammin kun heillä enemmän rautaa on.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaisko vaikka ensin käydä mittauttamassa se Hb?
Tai ihan vaan käyttää omia aivojaan, ei ihme että joka paikassa on ruuhkaa kun joka pikkuvaivan takia siellä juostaan eikä mitään osata itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matala hb ei ole ongelma jos et esimerkiksi pyörtyile ilman hyvää syytä. Raudan määrä veressä on joillakin luonnostaan matala, ja keho varastoi ylimääräisen raudan sen sijaan että vapauttaisi sitä verenkiertoon. Se ei siis välttämättä nouse, vaikka pumppaisitkin lisärautaa.
Tämä on yksi niitä meemiarvoja, millä lääketiede tekee rahaa. Jopa täydellisestä terveydestä nauttivilla alkuperäisasukkailla on heidän mielestään liian matalat rauta-arvot.
Rauta on myös oksidantti, ja nopeuttaa hapettumista eli ikääntymistä. Sitä ei kannata syödä huvikseen.
En kyllä usko, että rauta vanhentaa. Sittenhän miesten pitäisi vanheta nopeammin kun heillä enemmän rautaa on.
Pirteän olon pitäisi olla ihmisoikeus, ei se, ettei pyörtyile.
Tutkimukset ensin kumminkin.
Onko sinulla mitään matalan hb:n tai varastoraudan puutteen oireita? Jos ei, niin jätä se kuuri syömättä vaikka sitä saakin Prismasta.
Varmaan kannattaa mittauttaa ensin ferritiini. Itse olen huomannut ainakin näin astmaatikkona, että hemoglobiiniin ei voi luottaa yhtään. Kun on astma huonommassa jamassa ja oireita, niin hemoglobiini on loistavat 150+. Sitten kun saa astmaoireet hallintaan, niin hemoglobiini tippuu jopa kymmeniä yksikköjä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kannattaa mittauttaa ensin ferritiini. Itse olen huomannut ainakin näin astmaatikkona, että hemoglobiiniin ei voi luottaa yhtään. Kun on astma huonommassa jamassa ja oireita, niin hemoglobiini on loistavat 150+. Sitten kun saa astmaoireet hallintaan, niin hemoglobiini tippuu jopa kymmeniä yksikköjä päivässä.
Sama juttu astman kanssa ja arvo sama vähän päälle 150 silloin, kun huonosti menee syystä tai toisesta. Olen pohtinut, että nostaako hapenpuute väliaikaisesti hb-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Ai tuossako onkin se syy mun äidin ja sen naispuolisten sukulaisten ikäistään yli 10 vuotta nuoremmalta näyttämiseen. Äidillä on aina ollut huono hemoglobiini ja purkki rautatabletteja kaapissa. On kuulemma niiden suvussa perinnöllistä. Kaikilla huonot hemoglobiinit. Mulla ei oo huono hemoglobiini, vaikka menkat on paljon runsaammat kuin äidillä. Siksikö en kuulukaan niihin sukulaisiin, jotka näyttää ikäistään nuoremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu astman kanssa ja arvo sama vähän päälle 150 silloin, kun huonosti menee syystä tai toisesta. Olen pohtinut, että nostaako hapenpuute väliaikaisesti hb-arvoa.
Nostaa se. Netistä löytyy tietoa. Silti kaikki lääkäritkään ei tuota tiedä. Välillä olen saanut päivystyksessä kehuja miten on naiseksi loistava hemoglobiini. Joudun aina toteamaan, että no seuraavalla viikolla se saattaa olla jo 120, jos nämä astmaoireet saa helpottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostaa se. Netistä löytyy tietoa. Silti kaikki lääkäritkään ei tuota tiedä. Välillä olen saanut päivystyksessä kehuja miten on naiseksi loistava hemoglobiini. Joudun aina toteamaan, että no seuraavalla viikolla se saattaa olla jo 120, jos nämä astmaoireet saa helpottamaan.
Ferritiini, kun kerrankin sain mittauksen, nousi kolminkertaisiksi kun raju flunssa puhkesi pian labrassa käynnin jälkeen.
Tulehdus nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Rauta on liikaa saatuna myrkyllistä. Jotkut on saaneet rautamyrkytyksen ihan runsaasti rautaa sisältävistä monivitamiineista. Sen takia markkinoilla on paljon monivitamiineja, joissa ei rautaa ole lainkaan. Yleensä sitä onkin lähinnä naisille, tai vegaaneille suunnatuissa monivitamiineissa.
Ominpäin ilman hemoglobiinin ja raudan tutkimista en sitä käyttäisi. Varsinkaan suurina annoksina. Ehkä joku 14-25mg päivässä voisi olla turvallinen kokeilla, mutta enpä menisi siitäkään takuuseen, sillä joillain ihmisillä rautaa kertyy liikaa elimistöön.
Luulen että toi raudan liika kertyminen elimistöön on todella harvinaista. Jos on nainen ja ollut kuukautiset vuosia ja kuukautiskierto säännöllinen niin en usko, että rautakuurista haittaa olisi. Juuri kukaan nainen ei edes yllä siihen 15mg rautaa päivässä suositukseen tavallisella ruokavaliolla ja lisäksi raudan imeytymiseen vaikuttaa jos syö samalla aterialla kalsiumpitoisia tuotteita kuten maitotuotteita ja juo jälkkärikahvit päälle
saat erittäin runsaat kuukautiset onnea
Itse syön ominpäin. Ferritinit on n 30 mutta kuulemma viiterajoissa, joten lääkäri ei määrännyt. Olen jatkuvasti väsynyt ja voimaton, joten syön rautalisää. Hyvä idea oli kyllä noi ostettavat ferritiinitestit. Taidan hankkia sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruoka ei kelpaa?
?
Syön ihan normaalia kotiruokaa, ei ole ruokavalioita.
Mitä, jos söisit sen "normaalin" (mitä se sitten mahtaa ollakaan) sijaan ravitsevaa ruokaa.
Ok. Helvetin hyvä neuvo jota aion noudattaa. Mut onko siitä floradixistä jotain haittaa sitten lisänä?
Ei ole haittaa jos ei hyötyäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen edes pitäisi olla korkea. Itsellä matala ja varastorauta huiteli svääreissä. Keho selvästi laittoi YLIMÄÄRÄISEN talteen.
Minulla on aina ollut hemoglobiini viitearvojen alarajalla, ja tarvetta ei lääkärien mukaan ole lisäraudalle. Saan kuitenkin halutessani ottaa esim. Obsidania pari kertaa viikossa. En jaksa tehdä mitään ilman lisärautaa, joten otan.
Yhdellä lapsista on alhainen ferritiini, vaikka hengästyneisyyttä, väsymystä ja mustia silmänalusia koitettiin ensin selittää kaikella muulla, jopa ylikunnolla.
Minä taidan olla vähemmistössä, mutta syön mitä tahdon; joskus tekee mieli ihan kauheasti tomaatteja ja niitä menee miltei rasia päivässä. Joskus tekee mieli maksamakkaraa, niinkuin pari kuukautta sitten. Söin varmaan viikon runsaasti maksamakkaraa ruisleivän päällä.
Parsaa, herneitä ja paprikaa ja joskus porkkanaa ja kaalia tulee myös ahmittua välillä
Ja olen siis ihan tavallinen sekasyöjä ja usein syön varmaan liikaa lihaa
Kyllä lähes jokaiselle hedelmällisessä iässä olevalle naiselle tekisi pieni rautalisä hyvää. Kun asiaa miettii evoluution näkökulmasta pidemmältä ajalta, niin verenhukka on ollut paljon nykyistä vähäisempää. Aikana ennen ehkäisyä naiset olivat hyvin suuren osan ajasta joko raskaana tai imettivät. Tässä mielessä joka kuukausi toistuva verenvuoto on jotain poikkeuksellista eikä ihme, että se aiheuttaa ongelmia.
Rauta valmisteita EI saa syödä turhaan. Aina labrat ensin. Maksa vaurioituu ym.. Ja kun labrat on otettu, jos lääkäri käskee syömään rautavalmisteita niin ottavat kuukauden välein uudet labrat että onko imeytynyt, jos ei niin tarkempi tutkimus. Mä saan infuusiona 2krt vuodessa sekä b12 pistoksia 3kk välein, koska rauta ei imeydy muuten.
Hb ei aina kerro koko totuutta tilanteesta, sillä se voi olla hyvä, vaikka varastorautaa eli ferritiiniä olisi vähän. Täällä joku mainitsi, että astaman hoitotasapainon ollessa heikompi, hb nousee ja päinvastaisessa tilanteessa laskee. Kroonisen keuhkosairauden lisäksi myös muut sairaudet, esim. uniapnea, voi aiheuttaa tämän.
Ferritiini- arvo kannattaa kyllä tutkituttaa. Minä oli vuosia sitten tosi väsynyt ja vetämätön. Työterveydessä otettiin verikokeita: perusverenkuva ja kilpirauhaskokeet. Ne oli ok. Kysyin lääkäriltä, voisko kyseessä matala ferritiini. Hän sanoi, ettei voi olla, kun Hb on hyvä eikä määrännyt testiä. Väsymys vain paheni, joten oli pakko mennä yksityiselle. Sinne otin mukaan viimeiset labratulokset. Lääkäri sanoi, että hän määräisi vielä ferritiini-arvon selvittämisen. Kävin kokeissa ja lääkäri sitten soitti tuloksesta. Ferritiini-arvo oli niin matala, että oli heti aloitettava rautalääkitys, joka kesti puoli vuotta. Kyllä väsymys katosi, mutta toistuvasti joudun syömään kuurin ja täydentämään rautavarastoja. Nykyään on kuitenkin lääkkeenoton suhteen uusi ohjeistus (lääkäriltä saatu): suositeltavaa ottaa joka 2-3 pä7vän välein yhdessä C-vitamiinin kanssa. Muistettava myös, ettei kalsiumpitoisia ruokia saa syödä 2 h ennen tai jälkeen, jottei häiritse raudan imeytymistä. Itse ostan vatsaystävällisen rautavalmisteen apteekista.
Luin myös joskus viime vuonna lehtiartikkelin, jossa sisätautilääkäri kertoi ferritiinin mittaamisen tärkeydestä sekä siitä, että suomalaisilla on usein on vähäiset varastot. Hän oli myös sitä mieltä, että naisilla pitäisi ferritiiniarvon olla vähintään 100, varsinkin jos on kuukautiset. Viitearvo naisilla on 15-125, jonka ala-arvoa ko. Lääkäri piti liian alhaisena.
https://synlab.fi/tietoaterveydesta/ferritiini-ja-raudanpuute/
Mihin siinä lääkäriä tarvii? Ei se muutenkaan seuraa mitenkään aktiivisesti potilaan terveyttä vaan kerran katsoo veriarvot ja kyselee vointia. Itse menin kyseisen asian takia YTHS:llä niin en edes lääkäriä tavannut vaan etäyhteydellä sairaanhoitajan kanssa hoidettiin asia.