Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisen sivistys näkyy suoraan hänen musiikkimaussaan

Vierailija
06.05.2025 |

En väitä että jokaisen sivistyneen pitäisi kuunnella klassista musiikkia, mutta väitän että klassisen musiikin harrastajissa ei koskaan ole elämänkoululaisia. 

Räpin kuuntelijat sen sijaan..

Kommentit (193)

Vierailija
81/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
82/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä jotain perää, mutta en yleistäisi genrejen perusteella. Sen sijaan jos kuuntelee sieltä genren sisältä kaikista yksinkertaisinta, paskimmin tehtyä ja esim vain ja ainoastaan listapoppia, niin kyllä se jotain kertoo - silloin ei osaa tunnistaa musiikillisesti oikeasti taidokkaasti tehtyä, ja ehkä kuuntelee vain sellaista, mitä kaikki muutkin kuuntelee, sen enempää ajattelematta. Ja ehkä ei ole elämänsä aikana altistunut (ja/tai itseään altistanut) monenlaiselle musiikille ja ottanut siitä selvää. Itse ollut 15v musiikkiopistossa, ja varmasti osin senkin ansiosta musiikkimaku laaja, mutta myös tiukka. Listapoppi ei sinne kuulu. Sen sijaan klassinen, etninen, elektroninen (se oikea, ei mikään muovi-edm), kunnon rock, jazz, heviäkin mausteeksi.

Ulkomailla asuessa olen huomannut myös tämän: ne tyypit jotka ajelee ympäriinsä ja luukuttaa stereoistaan musiikkia, (ja luulee herättävansä ihailua, kun tosi asiassa 99% ihmisistä haluais puhkoa autosta renkaat ja varsinkin sen äänentoiston) kuuntelee poikkeuksetta ihan jäätävän huonoa musaa - yleensä jotain autotune-shaissella kuorrutettua R&B:tä/hip-hoppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle merkitsee, miltä muusikot näyttävät. Esim. Charles ja Eddie ja videolla oleva nainen ovat kauniita. Kiva katsoa. 

Vierailija
84/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ymmärrä mistä puhuu tai ei osannut sanoa sitä ymmärrettävästi.  Joka tapauksessa kyseenalainen väite.

Vierailija
85/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tässä jotain perää, mutta en yleistäisi genrejen perusteella. Sen sijaan jos kuuntelee sieltä genren sisältä kaikista yksinkertaisinta, paskimmin tehtyä ja esim vain ja ainoastaan listapoppia, niin kyllä se jotain kertoo - silloin ei osaa tunnistaa musiikillisesti oikeasti taidokkaasti tehtyä, ja ehkä kuuntelee vain sellaista, mitä kaikki muutkin kuuntelee, sen enempää ajattelematta. Ja ehkä ei ole elämänsä aikana altistunut (ja/tai itseään altistanut) monenlaiselle musiikille ja ottanut siitä selvää. Itse ollut 15v musiikkiopistossa, ja varmasti osin senkin ansiosta musiikkimaku laaja, mutta myös tiukka. Listapoppi ei sinne kuulu. Sen sijaan klassinen, etninen, elektroninen (se oikea, ei mikään muovi-edm), kunnon rock, jazz, heviäkin mausteeksi.

Ulkomailla asuessa olen huomannut myös tämän: ne tyypit jotka ajelee ympäriinsä ja luukuttaa stereoistaan musiikkia, (ja luulee herättävansä ihailua, kun tosi asiassa 99% ihmisistä haluais p

Riippuu fiiliksestä, mikä nyt sopii mihinkin. Sellaiseen sekavaa päämäärättömänä ajeluun sopii autotuunattu räp. Riippuu.

Vierailija
86/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään ajella autolla ja soittaa musiikkia, esim. 

Vierailija
87/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän makuasiat kerro sivistyksestä mitään.

Maku liittyy kyllä sosiaaliluokkiin. Niillä taas on  jotain tekemistä opiskeluhalujen kanssa. Tai paineiden. 

Makua voi kehittää mutta mikä motivoi maun kehittämistä?

Vierailija
88/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn sinfoniakonserteissa ja suurin osa taitaa olla ylempiä virkamiehiä ja etenkin -naisia, lehtoreita ym. Valitettavasti joukossa on ilmaislipulla olevia poliitikkoja ja toimitusjohtajia, jotka eivät edes taputa, mikäli ohjelmistossa ei ole wienervalsseja. 

Joo tämä toimii molmepiin suuntiin, eli osa hienostelee käymällä vaikka oopperassa, vaikka ei ymmärtäisi siitä mitään eikä edes pitäisi siitä, mutta kun se kuuluu siihen rooliin jota vetää.

Samaa tapahtuu jonkun räpin kohdalla, on sielläkin täysin sävelkuuroja, jotka eivät ole edes niitä sanoja kuunnelleet mutta pitää soittaa sitä, kun pitää väkisin pitää imagoa yllä.

Näin se maailma pyörii, eikä vain nuorilla.

Vierailija
89/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn sinfoniakonserteissa ja suurin osa taitaa olla ylempiä virkamiehiä ja etenkin -naisia, lehtoreita ym. Valitettavasti joukossa on ilmaislipulla olevia poliitikkoja ja toimitusjohtajia, jotka eivät edes taputa, mikäli ohjelmistossa ei ole wienervalsseja. 

Joo tämä toimii molmepiin suuntiin, eli osa hienostelee käymällä vaikka oopperassa, vaikka ei ymmärtäisi siitä mitään eikä edes pitäisi siitä, mutta kun se kuuluu siihen rooliin jota vetää.

Samaa tapahtuu jonkun räpin kohdalla, on sielläkin täysin sävelkuuroja, jotka eivät ole edes niitä sanoja kuunnelleet mutta pitää soittaa sitä, kun pitää väkisin pitää imagoa yllä.

Näin se maailma pyörii, eikä vain nuorilla.

Kaikissa paikoissa on tyhmiä ihmisiä. Niitä täytyy vain oppia sietämään. Ei siinä sen kummempaa. 

Vierailija
90/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistys näkynee siinä, että on elämän varrella koekuunnellut monenlaista musiikkia, myös klassista. Jos on jumittunut vain klasariin eikä edes ole soittoniekka, haiskahtaa hieman elitismiltä. Älykkäällä on aina uteliaisuutta,

Musiikkimaku kuvastaa myös luonteenlaatua. Olen ulkoisesti tyyni, sisällä aika usein myrsky. Olen käynyt tänäkin vuonna muutamissa pääosin rauhallisissa klasarikonserteissa (onhan näissä raivoakin) ja kuuntelen usein radiosta hymyssä suin kasarimusaa, kuten Cindy Lauperia. Toisaalta tykkään loikoilla väsyneenä ja kuunnella vaikkapa Tom Waitsin haikeita balladeja. Toisinaan kuitenkin täytyy kuunnella jotain sen hetkiseen mielentilaan sopivaa heviä, esim. Dimmu Borgirin Mourning Palacea.

m51

Vierailija
91/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maku liittyy kyllä sosiaaliluokkiin. Niillä taas on  jotain tekemistä opiskeluhalujen kanssa. Tai paineiden. 

Tarviiko sitä makua kehittää yhtään mihinkään? Taiteen yksi tarkoitus on oppia ymmärtämään toiseutta. Hyväksyä erilaisia ihmisiä. 

Vierailija
92/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elitismi karkottaa yleisöä klassiselta musiikilta. Klassinen muisiikki on vaikeaa ja siihen pitäisi perehtyä kunnolla, jotta siitä voisi nauttia. Snobbailijat karkottavat ihmisiä edes yrittämästä tätä. Kuinkahan moni niistä rouvista, jotka käyvät näyttäytymässä klasarikonserteissa, todella ymmärtävät ja pitävät kuulemastaan.

Vierailija
93/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliluokkien makuerot johtuu odotuksista,  miten ne ohjautuu.  Mitä sopii pitää parempana ja mitä huonompana ja kelle kuuluu mikin. Automaattisesti ei esim. opiskeluhalujen kanssa tule ns. hyvää makua,  vaan se opitaan.  Ja mitä se maksaa ja miten voi harrastaa ja miten laajasti on mahdollista tutustua eri genreihin. Erottautumishalu, molemmin puolin sosiaaliluokissa.

Vierailija
94/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ole ikinä kiinnostanut kuulua mihinkään luokkaan tai genreen. Kuuntelen, mitä huvittaa. Ei tarvi esittää kenellekkään mitään. 

Minua ei kiinnosta mitä muut ajattelevat minusta. On kiire elää omaa elämääni. 

Vierailija
95/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaja musiikkimaku = laaja sivistys. Sivistynyt osaa koulia mistä tahansa tyylistä ne helmet ja erottaa mikä on laadukasta ja lahjakasta, ja mikä ei. Sellaisen tunnistamiseen auttaa perehtyminen ja kontekstien ymmärtäminen. Eräs sukulaiseni kuuntelee lähinnä vain klasaria, mutta ei osaa eritellä tai perustella mikä on hyvää klassista, vaan kaikki käy. Ei järin sivistynyttä.

Vierailija
96/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No millainen sivistystaso on esimerkiksi kasarimusiikista tykkäävällä? 

Yleensä kauppiksen käynyt bisnes bitch. 

Aika moni kasarinuori tykkää edelleen, minäkin, enkä ole bisnes bitch vaan humanisti. Miten edes esim Prince liittyy mihinkään kauppistaustaan?

Vierailija
97/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ole ikinä kiinnostanut kuulua mihinkään luokkaan tai genreen. Kuuntelen, mitä huvittaa. Ei tarvi esittää kenellekkään mitään. 

Mitä milloinkin. Yhtenä päivänä Charlie & Eddie, toisena päivänä Samantha Fox, kolmantena Indeep, neljäntenä Mr Probz. 

Vierailija
98/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä milloinkin. Yhtenä päivänä Charlie & Eddie, toisena päivänä Samantha Fox, kolmantena Indeep, neljäntenä Mr Probz. 

Soitan aika usein myös Walt Disneyn kappaleita, kun harjoittelen. Orkesteritaustalla.

Vierailija
99/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi vangita itsensä jonnekin häkkiin? 

Vierailija
100/193 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä minä. Osaan soittaa paria klassisen musiikin soitinta. Muuten kuuntelen rokkia ja metallia laidasta laitaan. Yleensä niitä ja joskus muutakin. Räp on kuuntelussa joskus, mutta vain muutamat biisit sellaisia mitä kuuntelen.