Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tapahtuuko 50-60 -vuotiaana jotain outoa henkisesti?

Vierailija
06.05.2025 |

Siis on naisia, jotka olisivat edelleen upean näköisiä, mutta jostain syystä leikkautetaan mummotukka, aletaan pukeutua muumuuhun ja käyttämään lukulaseja koko ajan. Ikään kuin persoonallisuus muuttuisi. Miksi?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni on sanonut, tapahtuu ihana vapautuminen. Ei enää kiinnosta yrittää kelvata toisille ja täyttää oletettuja odotuksia. Ei varsinkaan minkään niin turhan asian kuin ulkonäön suhteen. Itsellä meni jo 40 ikävuoden kohdalla täysin kiinnostus siihen. Käytän mikä on mukavaa, ihan sama miltä näyttää. Nuorempana olin liiankin sellainen "mitähän ne muutkin ajattelee", "onko noloa" , "näytänköhän lihavalta/homssuiselta/jne" tyyppi. Nyt on ihanaa kun moiset ajatukset ei tule koskaan edes mieleen. Saa vaan olla ja elää, miettimättä omaa ulkonäköään lainkaan.

Vierailija
122/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkevä pienyrittäjäkö se taas solvaa "vanhoja" naisia ja miettii miksi muut niin rumia kun hän on niin kaunis.

Tarkoitetaanko tällä jotain tiettyä henkilöä? Joka on avautunut aiheesta julkisesti? Minä en ymmärrä kenestä on kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukset ei ainakaan ole useimmilla yhtä paksut (jos oli alunperinkään) eli pitkä tukka voi olla senkin takia no no.

Oon jotenkin tosi kyllästynyt tähän naisella, varsinkaan vanhemmalla, ei saa olla pitkä tukka jos se ei ole paksu.

Miksi pitäisi olla paksu? Harvalla suomalaisella on. Julkisuudessa näkee ihan kivoja puolipitkiä hiuksia keski-ikäisilläkin.

Vierailija
124/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä puhutaan koko ajan muidrn miellyttämisestä? Ihan itseni miellyttämiseksi toivon, että en menetä kiinnostusta tyyliin ja ulkonäköön.

No niinpä. Itse olen aina , jo nuorena, ollut välittämättä muiden mielipiteistä ja pukeutunut kuten tahdon, mukavasti mutta - omasta mielestäni - kauniisti ja niin teen edelleen, lähes 60-vuotiaana. Verkkareita en ole omistanut koskaan enkä lenkkareita, mekot ja kauniit kengät yms ovat minun juttuni. Myös se solvattu pidempi tukka, kokeilin joskus polkkatukkaa mutten viihtynyt eikä se sopinut minulle.

Vierailija
125/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, etkö ymmärrä, että naiset ovat saaneet olla upean näköisiä nuorena, ja se riittää!

Hyvä kommentti.  Keski-ikäisten ja vanhojen naisten hahmoissa  kulkee ihania  aikansa kaunottaria, sen tietää  jokainen joka saa elää pidemmälle.  Samoin äijänkäppänät ovat usein olleet hyvännäköisiä nuoria miehiä, jotka ovat olleet nuorten kaunokaisten rakastettuja.  Upeat hiukset, hyvä näkö, notkeat lanteet ja muut tykötarpeet. Minäkin nautin tyttönä ja nuorena/nuorehkona naisena ulkonäköni kaikista eduista kuten asiaan kuuluukin. Elämä kulkee luonnollista reittiään, niin kuuluu ollakin. Aistit ja hiukset huononevat, mitä siitä. 

Vierailija
126/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusten leikkaaminen lyhyiksi voi juontua hiustenlähdöstä. Mulla alkoi pari vuotta sitten aivan järkyttävä hiusten lähtö ja kun olin saanut vuosia pitää pitkiä ja paksuja hiuksia, niin se oli järkyttävää! Hiuksia on enää puolet jäljellä ja koko ajan on pakko leikata latvoista huonokuntoista pois ja hiusmalli sen kuin lyhenee ja lyhenee. Mutta en suostu leikkauttamaan lyhyttä mummotukkaa, koska en osaa olla sellaisen kanssa. Olisin mielelläni pitänyt ne pitkät paksut ja tenyt siitä oikein kauniin letin, mutta minulta ei kysytty.

Ja toinen on vatsapömppö. Se pieni pömppö on urheilevillakin naisilla se vihoviimeinen kohta, josta kehon rasva suostuu sulamaan. Joten vähemmän urheilleilla pömppö on taattu (jos ei ole kuivan kesän orava ja valmiiksi tosi laiha). Useiden vuosien hameen käytön jälkeen löysin kukkamekon ja ostin. Ja voi apua, kuulkaa kyllä sieltä peilistä katsoo tantta! Täytyy vain hyväksyä että ei sieltä kurkista pitkätukka laiheliini vaan ihan ehta täti-ihminen. Toki mulla on muitakin vaatekertoja, mutta tätimekkokin löytyy nyt.

N50

Vierailija
127/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-60v ollaan jo elämän loppupäässä, sukupuolesta riippumatta, sillä ihmisen rappeutuminen alkaa jo 30v jälkeen esim. näkö- ja kuulo heikkenee,.hiukset ohenevat, luusto heikkenee, ihon kimmoisuus,.lihaskato jne. jos tätä ei halua,.pitää kuolla nuorena, sillä eletty elämä jättää aina jäljet.  Se ei ole mielipide kysymys, vaan lääketiett. fakta. 

Kuten tuo "mummotukka" miehille se usein tarkoittaa kaljuuntumista ja hiusten lähtöä. 

No mutta ei kai se tarkoita että on pakko heittäytyä omasta tyylistä toiseen ääripäähän? Eikä kannata ajatella että loppupäässä nyt ollaan, silloin ihan varmasti vanhenee henkisestikin rajusti. Tottakai on viisasta tiedostaa se ja pitää itsestään huolta mutta kyllä 50-60-vuotias, jollei sairastu vakavasti/joudu onnettomuuteen tms elää vielä elämänsä hyvää ellei jopa parasta aikaa ja elämää on odotettavissa 20-40 vuotta, ei kannata lyödä hanskoja tiskiin ja lamaantuneena odotella noutajaa.

Vierailija
128/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä koko ajan lukulaseja, koska minulla on koko ikäni ollut kaukolasit niin, että joudun käyttämään niitä.

Vierailija
129/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iän nimi on "The Great Unbothering" eli suuri EVVK. Estrogeenitasot laskee eikä jaksa enää välittää muiden mielipiteistä eikä varsinkaan miesten. Ei jaksa enää hoivata ketään eikä miellyttää. Aivan ihana vaihe!

Vaihdevuodet kun tuli, niin tajusin millaista miesten elämä on. Ei hormoniheittelyjä vaan tasainen olo koko ajan (mulla loppui kaikenlainen hormoniheittely kun vv:t alkoivat), ei miellyttämisenhalua ja mikään paikka ei turvota enää. Ihana vapaus.

Vierailija
130/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan tietoisesti nyt niin kauheasti ole muuttunut, mutta ei sitä tosiaan viitsi enää niin ketään miellyttää eikä hae enää miesten hyväksyntää tai perässä juoksemista. Edelleen yritän pitää itseni siistinä ja kyllä minulla on puolipitkät hiukset edelleen. En ole siirtynyt lyhyisiin hiuksiin, enkä myöskään pukeudu mihinkään kaapuun, mutta en enää mitään teinivaatteita laittaisi päälle jo senkin takia, että näyttäisin hassulta.  Enkä pidä mitenkään kauniina noita uskonnon vuoksi kaapuihin pukeutuneita.

Monet tarvitsevat lukulaseja jo vähän yli 40-vuotiaina. Itselläni on ollut lasit 16-vuotiaasta lähtien niin, että ei ole sen suuntaan tullut muutosta. Yritän välillä vaihtaa kehyksiä niin, että en ihan haudasta revityltä näyttäisi.

Vierailija
131/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni on sanonut, tapahtuu ihana vapautuminen. Ei enää kiinnosta yrittää kelvata toisille ja täyttää oletettuja odotuksia. Ei varsinkaan minkään niin turhan asian kuin ulkonäön suhteen. Itsellä meni jo 40 ikävuoden kohdalla täysin kiinnostus siihen. Käytän mikä on mukavaa, ihan sama miltä näyttää. Nuorempana olin liiankin sellainen "mitähän ne muutkin ajattelee", "onko noloa" , "näytänköhän lihavalta/homssuiselta/jne" tyyppi. Nyt on ihanaa kun moiset ajatukset ei tule koskaan edes mieleen. Saa vaan olla ja elää, miettimättä omaa ulkonäköään lainkaan.

Suomalaiset näyttävät kovasti vapautuneilta katukuvassa. Harmi, että se vapautuneisuus ottaa muotoa yleisenä ressupakkaisuutena ja mustina printtivaatteina, jotka ovat löysiä ja pysyvät yllä paitoina, päähineinä (pipo, lippis) tai kuminauhalla. Jos miehillä on hiukset ja/tai parta, kumpiakaan ei tavallisesti jakseta huoltaa, kunhan päästä ja naamasta roikkuvat ja joskus ehkä pestään.

Siististi pukeutuvia ihmisiä näkee, mutta he ovat selvä vähemmistö suomalaisessa katukuvassa. Suomen kesä tuo jaon erittäin selkeästi näkyville. Talvella ei aina tiedä, mitä musta makuupussi sisäänsä kätkee.

Vierailija
132/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset näyttävät kovasti vapautuneilta katukuvassa. Harmi, että se vapautuneisuus ottaa muotoa yleisenä ressupakkaisuutena ja mustina printtivaatteina, jotka ovat löysiä ja pysyvät yllä paitoina, päähineinä (pipo, lippis) tai kuminauhalla. Jos miehillä on hiukset ja/tai parta, kumpiakaan ei tavallisesti jakseta huoltaa, kunhan päästä ja naamasta roikkuvat ja joskus ehkä pestään.

Siististi pukeutuvia ihmisiä näkee, mutta he ovat selvä vähemmistö suomalaisessa katukuvassa. Suomen kesä tuo jaon erittäin selkeästi näkyville. Talvella ei aina tiedä, mitä musta makuupussi sisäänsä kätkee.

Niin tai sitten voisi valita mus li mien tyylin, että aina on kaapu päällä. Sitten ei näkisi edes kesällä, mitä on päällä.

Vierailija
133/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen muuttuu iän myötä, monella tavalla. Niin henkisesti kuin fyysisesti, se on aikas väistämätöntä. Annetaanpa ihan kaikenikäisten olla juuri sellaisia, kuin ovat!

Vierailija
134/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihminen muuttuu iän myötä, monella tavalla. Niin henkisesti kuin fyysisesti, se on aikas väistämätöntä. Annetaanpa ihan kaikenikäisten olla juuri sellaisia, kuin ovat!

Sitä muutosta on suuresti liioiteltu. Oikeasti ei tapahdu juuri mitään jos kuuntelee vain itseään, eikä heittäydy laiskaksi tai vietäväksi, ellei ollut sitä aiemmin. Elämä ei ole loppumassa, eikä alkamassa, se vain jatkuu.

Vierailija
135/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ihmisten olla.

Vierailija
136/136 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloittaja ei etsinyt Googlella vanhoja avauksia ja lukenut niitä? Tää sama asia puhututtaa ihmisiä jostain syystä koko ajan. En ymmärrä miksi. Aloittajan kohdalla toki vielä se, että hän kuvittelee silmälasien olevan sama asia kuin lukulasit ja ilmeisesti miettii jonkin toisen maan 50-60-vuotiaita naisia, koska eihän muumuu ole täällä mikään suosittu vaate.