Mitä eroa on 100e ja 1000e matkapuhelimella?
Mitä hyötyä tuolla 900e saa?
Puhelin 5 vuoden päästä kuitenkin vanhentunut teknisesti.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
1000e älypuhelin alkaa olemaan oikeasti vasta laadukas, mitä jollain 300e puhelimella tekee kun siinä on niin huono kamera ja teho. itse en katso päinkään alla 1000e puhelimia.
täällä kateelliset vaan huutelee meille kenellä ei ole varaa ostaa sitä " PAREMPAA "
Huutelevat teille, joilla ei ole varaa ostaa sitä parempaa?
Itselläni on 10 euron matkapuhelin: hyvin on toiminut ja akku kestää viikon, kun pari puhelua päivässä soittelee.
Ostin kassillisen 25 vuotta sitten: nyt on toinen menossa (muutama on rikkoutunut ulkoisen syyn takia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ostetaan apple osamaksulla ja kuvitellaan olevansa kardashian
Vain tyhmä ei osta puhelinta osamaksulla sillä operaattorit myyvät kaikki puhelimia samaan hintaan kokonaan maksettuna tai korottomana osamaksuna.
tietysti kun tilillä on rahaa vain sen kk maksun verran
Tyypillinen tyhmän kommentti, kun ymmärrys raha-asioista rajautuu tilin saldon hahmottamiseen.
Koroton laina on tietenkin jokaisen rahasta mitään ymmärtävän automaattinen vaalista aina, koska se on ihan suoraa tienestiä. Vain tollot eivät sitä käsitä.
Mielenkiintoista. Paljonko tuollaisesta järjestelystä tienaa, jos vaikka ostaa korottomalla osamaksulla tuhannen euron puhelimen?
t. Tollo
Laatu; ei mene miksikään pudotessaan katuun. Edes lasi ei mene rikki. Kuori terästä, eikä mitään muovia.
Uutena ostamani Iphone 15 Pro Max maksoi kylläkin enemmän kuin 1000€. Käytän sen loppuun.
S-pen kynää ei ole halvimmissa malleissa. Löytyy vain samsung ultra malleista joissa lähtöhinnat alkaen 1000e. Motorolalla joku kynä malli mutta se huonompi, en ole tosin testannut.
Vierailija kirjoitti:
Laatu; ei mene miksikään pudotessaan katuun. Edes lasi ei mene rikki. Kuori terästä, eikä mitään muovia.
Uutena ostamani Iphone 15 Pro Max maksoi kylläkin enemmän kuin 1000€. Käytän sen loppuun.
sama, ei tulisi mielenkään ostaa jotain halppis 600e luuria, kerran tippuu niin heti on paskana Apple 15 on super hieno ja tehokas.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on Dacialla ja Lexuksella? Mitä eroa on lautamökillä ja kivitalolla? Mitä eroa on Forssalla ja Pariisilla?
Persaukiset taapertavat läpi elämänsä hämmästellen asioita.
Enemmän vertaisin asiaa niin, että Ihmisellä, joka ei ole vaikka koskaan käynyt pariisissa, myydään unelmahöttöä Pariisista kalliilla. Todellisuus on sitten ihan muuta.
Yksinkertaiset osatavat hypen, fiksummat ymmärtävät sen olevan pelkkää puhetta.
(Olen kyllä käynyt Pariisissa).
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan tätä tonnin iPhonellani. Ostin tämän 2016 eli yhdeksän vuotta on porskuttanut hyvin. Kaikki toimii yhä, mitään ei ole tarttenut huoltaa/korjata, välillä vähän ohjelmistoa päivitetty.
Mitä olen katsellut läheisten meininkiä niin niitä parin sadan googlepuhelimia näemmä tarttee uusia parin vuoden välein. Rahaa siihen menee varmaan enemmän kuin olen itse käyttänyt omaani. Silti se laite on aina enintään keskinkertainen laadultaan.
Lapset tietty särkee ja hukkaa luureja tyhmyyttään joten kallista ei voi ostaa. Itse olen aikuinen ja pidän tavaroistani huolen joten on kannattavaa panostaa laatuun ja säästää.
Mun työn puolesta saatu tonnin iPhone X ei ollut kovin kummoinen verrattuna muihin noin puolet halvempiin malleihin. Nyt sitä ei edes voi päivittää, firman piti vaihtaa viimeiset pois, ei kestänyt 10 vuotta. Tämä lyhytikäisyys on kyllä merkistä riippumaton ongelma.
En varmaan itse ostaisi 'kallista' puhelinta, mutta kun työn kautta saan, niin toki hyödynnän ja valitsen kalliin (ei omppu, suosin toista merkkiä)
Että mitä olen käytännössä huomannut:
-Valokuvien laatu on parempi, tätä moni tuttu sanoo jos otettu 'samasta paikkaa' kuva, minun puhelimellani laatu/terävyys jne, parempi. Tämä korostuu varsinkin silloin, jos kyseessä on esim. hämärässä (jopa liki pimeässä) otettu kuva.
-Näyttö, esim. kesäjuhlissa olen huomannut että moni kääntyilee/suojaa puhelimen näyttöä auringosta 'varjoon' että saa selvän tuliko hyvä kuva esim. hääparista tmv. Minä itan kuvan ja näen sen selvänä näytöllä vaikka olisi kirkas päivä.
-Edelliseen liittyen, jos käyttää esim. googlemapsia, katsoo aikataulua tmv. ulkona kirkkaassa valossa, näkee selvästi, näissäkin tilanteissa olen huomannut muiden 'etsivän varjoa' että näkevät.
-Musiikin kuuntelun laatu, minä en koskaan kuuntele musiikkia puhelimella, itse en tätä ollut edes huomannut. Mutta taannoin olimme porukalla mökillä, ja kaveri kenen puhelimesta (huom: kaiuttimen kautta!) musiikkia kuunneltiin alkoi akku loppua. Laitoin omastani soimaan suoraan kun en heti ehtinyt yhdistää kaiuttimeen, ja muut paikalla olivat ihmettelivät miten äänenlaatu on pelkällä puhelimen kaiuttimella niin hyvä, vertasimme, ja totta se olikin.
-Muisti, tilaa on enemmän (siis jäljelläkin paljon) ja puhelin toimi varmasti tuonkin takia hyvin. Ei koskaan ole mitään hidasteluja, kaikki aukeaa, latatuu, ja toimii saman tien jne.
-Akku, puhelinta pitää ladata moniin tuttuihin verrattuna harvoin, toki en käytä puhelinta 'koko ajan', sekin vaikuttanee, osalla koko ajan puhelin kädessä.
-Kestävyys, kierrätän puhelimet (saan uuden parin vuoden välein) perheen sisällä, eikä yksikään laite ole hajonnut, vaikka lapsilla välillä tipahdellutkin jne. (toki suojakuoret on)
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan tätä tonnin iPhonellani. Ostin tämän 2016 eli yhdeksän vuotta on porskuttanut hyvin. Kaikki toimii yhä, mitään ei ole tarttenut huoltaa/korjata, välillä vähän ohjelmistoa päivitetty.
Mitä olen katsellut läheisten meininkiä niin niitä parin sadan googlepuhelimia näemmä tarttee uusia parin vuoden välein. Rahaa siihen menee varmaan enemmän kuin olen itse käyttänyt omaani. Silti se laite on aina enintään keskinkertainen laadultaan.
Itsellä käytössä 299€ tarjouksesta ostettu "googlepuhelin" vuodelta 2018. Toimii ihan yhtä hyvin kuin työpuhelimena oleva 5 vuotta uudempi iPhone. Vielä kokometallirakenne niin ei tarvitse pelätä takakuoren rikkoontumista kuten näissä uusissa kummaltakin puolelta lasisissa.
Tonnin puhelimessa ei ole paljoakaan järkeä. Toki jos haluaa siihen käyttää rahansa niin mikäs siinä - paljon järjettömämpiäkin rahareikiä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen puhelimeni oli aika arvokas, nykyinen on samanmerkkinen halpa. Ainoa havaitsemani ero on se, että halvassa on surkea kamera.
Mulla on halvassa hyvä kamera, en näe mitään syytä ostaa jotain kallista, tämäkin on ollut kaksi vuotta jo.
00 euron ja 1000 euron puhelimet eroavat toisistaan monin eri tavoin. Tässä on joitakin keskeisiä eroja, jotka voivat vaikuttaa käyttökokemukseen ja laitteen suorituskykyyn:
1. Rakennuslaatu ja materiaalit
100 euron puhelin: Usein valmistettu halvemmista materiaaleista, kuten muovista. Rakennuslaatu saattaa olla heikompi ja laite voi tuntua vähemmän kestävältä.
1000 euron puhelin: Yleensä valmistettu korkealaatuisista materiaaleista, kuten alumiinista tai lasista. Rakennuslaatu on erinomainen ja laite tuntuu kädessä premium-tasoiselta.
2. Näyttö
100 euron puhelin: Näytön resoluutio ja laatu ovat yleensä alhaisempia. Värintoisto ja kirkkaus voivat olla heikompia.
1000 euron puhelin: Korkearesoluutioinen näyttö (esim. OLED tai AMOLED), parempi värintoisto ja kirkkaus. Näytön virkistystaajuus voi olla korkeampi, mikä tekee käytöstä sujuvampaa.
3. Suorituskyky
100 euron puhelin: Vähemmän tehokkaat prosessorit ja vähemmän RAM-muistia, mikä voi johtaa hitaampaan suorituskykyyn ja viiveisiin sovellusten käytössä.
1000 euron puhelin: Huippuluokan prosessorit ja runsaasti RAM-muistia, mikä mahdollistaa nopean ja sujuvan käytön, moniajon ja vaativien sovellusten käytön.
4. Kamera
100 euron puhelin: Peruskamera, joka tuottaa kohtuullisia kuvia hyvässä valaistuksessa, mutta voi olla heikompi hämärässä valaistuksessa. Vähemmän ominaisuuksia ja säätömahdollisuuksia.
1000 euron puhelin: Useita kameroita (esim. laajakulma, teleobjektiivi, makro), korkea resoluutio ja kehittyneet ominaisuudet, kuten optinen kuvanvakain, yökuvaustila ja parempi ohjelmistollinen käsittely.
5. Tallennustila
100 euron puhelin: Vähän tallennustilaa (esim. 1632 GB), mikä voi nopeasti täyttyä. Usein mahdollisuus lisätä tallennustilaa muistikortilla.
1000 euron puhelin: Paljon tallennustilaa (esim. 128512 GB tai enemmän), mikä riittää monille sovelluksille, kuville ja videoille ilman tarvetta muistikortille.
6. Akku ja lataus
100 euron puhelin: Akunkesto voi olla kohtuullinen, mutta latausnopeus voi olla hitaampi. Ei välttämättä tue langatonta latausta.
1000 euron puhelin: Parempi akunkesto ja nopeammat latausominaisuudet. Usein tukee myös langatonta ja käänteistä langatonta latausta.
7. Ohjelmistotuki ja päivitykset
100 euron puhelin: Rajoitetumpi ohjelmistotuki ja päivitykset saattavat loppua nopeammin. Halvempien puhelinten valmistajat eivät välttämättä tarjoa yhtä pitkäaikaista tukea uusille käyttöjärjestelmäpäivityksille tai tietoturvapäivityksille.
1000 euron puhelin: Usein pidempi ja kattavampi ohjelmistotuki. Huippuluokan puhelimet saavat yleensä nopeammin ja pidempään käyttöjärjestelmä- ja tietoturvapäivityksiä, mikä parantaa laitteen käyttöikää ja turvallisuutta.
8. Lisäominaisuudet
100 euron puhelin: Vähemmän lisäominaisuuksia ja teknisiä innovaatioita. Usein puuttuvat esimerkiksi veden- ja pölynkestävyys, kehittyneet biometriset tunnistusmenetelmät (kuten kasvojentunnistus ja näytönalainen sormenjälkilukija) ja muut huippuluokan ominaisuudet.
1000 euron puhelin: Useita lisäominaisuuksia ja teknisiä innovaatioita, kuten veden- ja pölynkestävyys (IP68-luokitus), kehittyneet biometriset tunnistusmenetelmät, huippuluokan äänenlaatu (stereokaiuttimet, Dolby Atmos -tuki), ja muita lisäominaisuuksia, kuten 5G-tuki ja edistyksellinen tekoäly.
9. Käyttökokemus ja ekosysteemi
100 euron puhelin: Peruskäyttökokemus, joka kattaa välttämättömät toiminnot, kuten puhelut, tekstiviestit, sähköpostit ja perussovellukset. Ekosysteemi voi olla rajoitetumpi, ja yhteensopivuus muiden laitteiden ja palveluiden kanssa voi olla vähäisempää.
1000 euron puhelin: Sujuva ja monipuolinen käyttökokemus, joka tukee laajaa valikoimaa sovelluksia ja palveluita. Usein integroitu laajempiin ekosysteemeihin, kuten Applen tai Googlen ekosysteemiin, mikä mahdollistaa saumattoman yhteensopivuuden muiden laitteiden, kuten älykellojen, tablettien ja tietokoneiden kanssa.
10. Asiakastuki ja takuu
100 euron puhelin: Asiakastuki voi olla rajoitetumpaa ja takuuaika lyhyempi. Korjaus- ja huoltopalvelut voivat olla vähäisemmät.
1000 euron puhelin: Parempi asiakastuki ja pidempi takuuaika. Usein tarjolla laajemmat korjaus- ja huoltopalvelut, ja joissakin tapauksissa myös lisäpalveluita, kuten laitevakuutuksia ja teknistä tukea.
Yhteenveto
Vaikka 100 euron puhelin voi olla riittävä peruskäyttöön, kuten puheluiden soittamiseen, tekstiviestien lähettämiseen ja perussovellusten käyttöön, 1000 euron puhelin tarjoaa huomattavasti paremman suorituskyvyn, laadun ja monipuolisemmat ominaisuudet. Kalliimmat puhelimet tarjoavat myös pidemmän ohjelmistotuen,
AI-generated content may be incorrect
Apple saa toisesta 900€ enemmön voittoa kassaan.
Vierailija kirjoitti:
AI-generated content may be incorrect
Ja onkin. Moni noista "tiedoista" on täysin vanhentunutta. Esim. Muistia on käytännössä kaikissa puhelimissa vähintään 128gb ja käytännössä kaikissa puhelimissa on enemmän paitsi aivan halvimmissa satkun luureissa JA niissä kalleimmissa tonnin luureissa - mielenkiintoisesti siis keskihintaissa on enemmän kuin kalliissa.
Aiheen vierestä, mutta uusissa puhelimissa on pakko(!) olla suht isot muistit, sillä kuvien laatu, erilaiset sovellukset jne. vaativat sitä. Ihan normaalissa arjessa on nykyään paljon sovelluksia, en tarkoita pelejä tmv. ja kuvia räpsitään myös aiempaan enemmän. Kuka enää ostaisi jotain 32 muistilla olevaa laitetta? Ei kukaan.
Pilvipalveluissa hyvä muistaa se, että niiden hinta voi muuttua kun aika kuluu. Ensin totutetaan maksamaan vain euro kaksi kuussa, kohta hinta onkin kympin kaksi kuussa... Toki varmuuskopiot hyvä olla jossakin!
Lisäksi pilvipalveluihin liittyy oikeudellisia seikkoja, esim. Applen ei ole eurooppalaisen lainsäädännön alla, jotka enemmän 'kuluttajalähtöisiä'.
Miksi te pudottelette puhelimianne? Hankkikaa kunnollinen kotelo ja siihen vaikka lyhyt hihnalenkki, niin ei tarvitse surkutella säpäleitä.
ostan aina applen puhelimen vähintään 1000e maksava. ei todellakaan kiinnosta palata androidiin ja muutenkaan hankkia mitään 300e mummopuhelinta.
premiumtason puhelimet on näitä oikeita kunnon luureja jotka maksaa vähintää 1000e
1000e älypuhelin alkaa olemaan oikeasti vasta laadukas, mitä jollain 300e puhelimella tekee kun siinä on niin huono kamera ja teho. itse en katso päinkään alla 1000e puhelimia.
täällä kateelliset vaan huutelee meille kenellä ei ole varaa ostaa sitä " PAREMPAA "