Tänään Kirkolliskokous päättää eroanko kirkosta.
Eihän täällä kai kirkon asioita juuri edes saa käsitellä, mutta tällä viikolla kokoontuvalle piispojen ym vaikuttajien kirkolliskokoukselle tulee todella tärkeä ja suuri päätös, jolla on merkitystä monelle suomalaiselle. Eli nyt kirkon ylin päättävä eli, Kirkolliskokous, päättää vihintäänkö samaa sukupuolta olevia suomen kirkoissa.
Piispojen kokous on hyväksynyt että määritelmä "avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto" muutetaan muotoon "avioliitto on kahden henkilön välinen liitto". Papeille ja kanttoreille jätetään kuitenkin oikeus kieltäytyä vihkimästä samaa sukupuolta olevia. Tämä on yhtä perustavanlaatuinen päätös kuin päätös naispapeista.
Minulle Jumalan sana on Raamattu ja siellä puhutaan miehen ja naisen välisestä liitosta. Seksi samaa sukupuolta olevan kanssa on syntiä. Siksi minun käsitys on jyrkkä. Jos kirkolliskokouos hyväksyy piispojen esityksen, minulla ei ole sijaa enää evankelisluterilaisessa kirkossa. Minä en tarvitse vääräuskoisten temppeliä uskooni. Etsin uuden hengellisen kodin.
Tässä uutinen aiheesta: https://yle.fi/a/74-20159853
Mitä mieltä sinä olet. Keskustellaan nätisti.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vihkimisasia on laitettu hyllylle tältä päivältä. Äsken keskusteltiin raamatunkäännöksestä ja nyt siitä, että pitääkö Lehtorien virat lakkauttaa. Lähes papit ovat voineet hakeutua lehtoriksi. Kaikki suomen kirkon järjestöjen lehtorit ovat naisia, yhtään miestä ei ole lehtorina. Lehtorijärjestelmä on tällaisenaan syrjivä, tasa-arvolain vastainen. Miehet vihitään papeiksi, mutta saman koulutuksen saaneet naiset vain lehtoreiksi...
Lehtorijärjestelmä ei ole syrjivä vaan nimenomaan on mahdollistanut kirkon viran myös niille naisille, jotka eivät vakaumuksen vuoksi halua papin virkaa. Kun lehtoreita ei enää ole, joutuvat ulos nimenomaan nämä naiset. Miten tämä lisää tasa-arvoa?
Vierailija kirjoitti:
Joko päätös on tehty?
??
Erosin kirkosta Teemu Laajasalon ja Irja Askolan sanomisten vuoksi ja myös että kaikki perinteet piti heittää tunkiolle, vanhat hyvät ja helposti muistettavat virret poistettiin, joku kirkko Helsingissä oikein profiloitui sateenkaarikirkoona, jälkeenpäin sitten vielä tuli jotain Kari Kanala tyyppejä jotka ei kyllä ansaitse pappisvirkaa ollenkaan.
Nyt kun tuo äänestys edes vähän kunnioittaa perinteitä niin harkitsen vakaasti takaisin liittymistä mutta en jos perinteitä ei kunnioiteta jatkossa.
Itse en oikeasti ymmärrä että miten kirkolla on noin vaikea päättää yksinkertainen asia. Yksinkertaisesti joko pitää kiinni kunnolla siitä konservatiivisesta linjastaan ja antaa liberaaliutta toivovien jäsenet mennä, tai sitten on kunnolla liberaalinen uudistuksille avoin kirkko ja antaa taas niiden konservatiiviutta toivovien jäsenten mennä. Näin yksinkertaista.
Ei luulisi tämän "kyllä tai ei" kysymyksen olevan niin hankala päätettävä.
Juu. Tuo muusikko Tikkis Tikkanen, on käsittääkseni koskenut omia pikkusia tyttöjään, ja uskikset vaikenee tästä? Olisko suviseurojen aika ottaa nämä asiat käsitellääkseen?
Paavali oli pakanoiden apostoli. Hän julisti evankeliumia sellaisten kansojen keskuudessa, joille samaa sukupuolta olevien suhteet olivat jos ei arkipäivää niin tuttuja kuitenkin. Hän törmäsi käytäntöön ja joutui siksi useammankin kerran opettamaan uusille kristityille, miten Jumalan valtakunnassa / seurakunnassa tulee elää. Jeesus omien sanojensakin mukaan oli lähetetty Israelin kadonneiden lampaiden tähden. Hän kiersi lähinnä israelilaisten keskuudessa, ja israelilaisilla oli jo VT:n perusteella kulttuurinen vastenmielisyys samaa sukupuolta olevien suhteille. Jeesuksen ei siten tarvinnut alleviivata juutalaiselle yleisölleen sitä, että Jumala on luonut naisen ja miehen yhteiselämää varten. Toisin kuin Paavalin.