Tänään Kirkolliskokous päättää eroanko kirkosta.
Eihän täällä kai kirkon asioita juuri edes saa käsitellä, mutta tällä viikolla kokoontuvalle piispojen ym vaikuttajien kirkolliskokoukselle tulee todella tärkeä ja suuri päätös, jolla on merkitystä monelle suomalaiselle. Eli nyt kirkon ylin päättävä eli, Kirkolliskokous, päättää vihintäänkö samaa sukupuolta olevia suomen kirkoissa.
Piispojen kokous on hyväksynyt että määritelmä "avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto" muutetaan muotoon "avioliitto on kahden henkilön välinen liitto". Papeille ja kanttoreille jätetään kuitenkin oikeus kieltäytyä vihkimästä samaa sukupuolta olevia. Tämä on yhtä perustavanlaatuinen päätös kuin päätös naispapeista.
Minulle Jumalan sana on Raamattu ja siellä puhutaan miehen ja naisen välisestä liitosta. Seksi samaa sukupuolta olevan kanssa on syntiä. Siksi minun käsitys on jyrkkä. Jos kirkolliskokouos hyväksyy piispojen esityksen, minulla ei ole sijaa enää evankelisluterilaisessa kirkossa. Minä en tarvitse vääräuskoisten temppeliä uskooni. Etsin uuden hengellisen kodin.
Tässä uutinen aiheesta: https://yle.fi/a/74-20159853
Mitä mieltä sinä olet. Keskustellaan nätisti.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaisin työskentely on myös syntiä. Käytkö usein kivittämässä lähikaupan kassatyöntekijät hengiltä?
Jos lukisit Raamattua, niin tietäisit että lepopäivä täytyy pyhittää. Riippuu sitten henkilöstä että mihin aikaan se on.
En halua enää edes mennä tavalliseen kirkkoon missä vain naispapit saarnaa. Käyn mieluummin eri järjestöjen tilaisuuksissa. En alunperinkään tykännyt naisista pappeina ja nyt vanhemmiten vielä vähemmän. Naiset eivät osaa saarnata ja puhuvatkin aina liian hiljaa. Jos oli huonoja miespappejakin, niin naisista ei ainakaan tullut mitään parannusta siihen pulmaan.
Se on jännä, ettei seurakuntalaisilta kysytä koskaan mitään. Mitä nämä haluaisivat ja mitä kirkolta odottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kirkko hyväksyy samaa sukupuolta olevien vihkimisen, se ei enää ole myöskään minun kirkkoni.Jos kirkko hyväksyy samaa sukupuolta olevien vihkimisen, se ei enää ole myöskään minun kirkkoni.
Hyväksytkö avioeronneiden vihkimisen uuteen avioliittoon? Jeesus kieltää sen. Kirkko tekee sitä jatkuvasti.
Eri: en hyväksy/pidän sitä(kin) syntinä. Tosin lutikkakirkko _ei_ ole minun kirkkoni. Se ei ole kirkko lainkaan, vaan kirkon irvikuva.
Oletko siis eronnut jo kirkosta? Jos et, mikset?
Nyt keskusteltava hautaus onkin jännä asia. Se on kirkolle taloudellinen rasite, erityisesti palkkakulujen takia. Pitäisikö hautaus toimittaa esimerkiksi hyvinvointialueen toimesta? Vai otetaanko ruotsin malli, jossa jokainen kansalainen maksaa hautausmaksua verona. Se sisältää kuljetukset, krematoriot, hautapaikan 25 vuodeksi jne jne.
Kaikki tunnistavat ongelman, mutta osa haluaa neuvotella asiasta suoraan valtion ja kirkon välillä, ei mitään meteliä tarvi asiasta nostaa...
Sellaista se on protestanteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaisin työskentely on myös syntiä. Käytkö usein kivittämässä lähikaupan kassatyöntekijät hengiltä?
Jos lukisit Raamattua, niin tietäisit että lepopäivä täytyy pyhittää. Riippuu sitten henkilöstä että mihin aikaan se o
---
Sipilä sipilöi kaupat auki sunnuntaisin.
Parempi että kaupassa käytäisiin arkisin, mutta pyhiä arvojahan ei kunnioiteta Arkadianmäellä.
Sunnuntaina saa tehdä sen, minkä välttämätön tarve ja kristillinen lähimmäisenrakkaus vaatii.
Vierailija kirjoitti:
En halua enää edes mennä tavalliseen kirkkoon missä vain naispapit saarnaa. Käyn mieluummin eri järjestöjen tilaisuuksissa. En alunperinkään tykännyt naisista pappeina ja nyt vanhemmiten vielä vähemmän. Naiset eivät osaa saarnata ja puhuvatkin aina liian hiljaa. Jos oli huonoja miespappejakin, niin naisista ei ainakaan tullut mitään parannusta siihen pulmaan.
Se on jännä, ettei seurakuntalaisilta kysytä koskaan mitään. Mitä nämä haluaisivat ja mitä kirkolta odotta
---
Tämä.
Samaa mieltä ja sama ihmetys:
Miksi seurakuntantaisila ei kysytä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vihkimisasia on laitettu hyllylle tältä päivältä. Äsken keskusteltiin raamatunkäännöksestä ja nyt siitä, että pitääkö Lehtorien virat lakkauttaa. Lähes papit ovat voineet hakeutua lehtoriksi. Kaikki suomen kirkon järjestöjen lehtorit ovat naisia, yhtään miestä ei ole lehtorina. Lehtorijärjestelmä on tällaisenaan syrjivä, tasa-arvolain vastainen. Miehet vihitään papeiksi, mutta saman koulutuksen saaneet naiset vain lehtoreiksi...
---
?
Joku tunsi pari mieslehtoriakin kirkosta.
Sanoi että jotkut miehet haluavat lehtorinvirkaan. Virka on avoin kaikille alapäästä riippumatta.
Ja nainen voi pyrkiä papin - jopa piispan virkaan.
Joten mitä tämä u l i na taas on?
Totta kai samaa sukupuolta olevia kristittyjä pitää vihkiä kirkossa!! Silloin vasta kirkko toimii kuten laki Suomessa eli samaa sukupuolta olevat ovat saaneet vihkioikeuden jo aiemmin maistraatissa. Eihän nykyään pidetä orjiakaan eikä ole paimenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukisit Raamattua, niin tietäisit että lepopäivä täytyy pyhittää. Riippuu sitten henkilöstä että mihin aikaan se o
---
Parempi että kaupassa käytäisiin arkisin, mutta pyhiä arvojahan ei kunnioiteta Arkadianmäellä.
Sunnuntaina saa tehdä sen, minkä välttämätön tarve ja kristillinen lähimmäisenrakkaus vaatii.
Höpö höpö! Yhteiskunta halvautuisi, jos joka viikko yksi päivä olisi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en lesbona kyllä haluaisikaan että tuollainen syrjivä kirkko minut vihkisi avioliittoon.
No niin - järki! Miksi ihmeessä tunkea yhteisöön, jonka opissa oma olemus ja tekeminen tuomitaan _synniksi_! Mutta kun mä haluan! Halutkaa nyt saatana vaikka buddhalaisuuteen - se on sallivampi henkinen polku! En kerrassaan tajua!
Tämä. Vaikka vihkiminen menisikin läpi, tulee marginaali olemaan ihan aina erityisen marginaalia kristittyjen joukossa - niitä, jotka raamatussa mainitaan. Itse en todellakaan homoseksuaalina menisi lähellekään. Kuvitteleeko joku oikeasti, että oppi muuttuu ja muutetaan tietyn ryhmän alapään kutkauksen mukaan?
Mihin tarvitaan ylipäätään kirkkoa ja sen henkilöstöä? "Siellä missä useampi kokoontuu..."
Jokainen voi olal oman yhteisönsä pappi, niin homo, lesbo kuin transgenderikin...
Nuo jotka luulevat tietävänsä asiat paremmin - kuten esim. ap - ovat kaikkein pahimpia. Raamatusta poimitaan juurikin se, mikä tukee omaa mieltä. Jos esimerkiksi on persuäijä, joka haluaa pitää naisen nyrkin ja hellan välissä, niin lukee raamatusta naispappeuden kiellon. Jos inhoaa homoja (kun kieltää itsessään piilohomouden), mätkii homoja pyhällä kirjalla, vaikka "Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle"
Kivittäköön kaikki eronneet saman tien, puhtaassa opissaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan vastusta saman sukupuolen edustajien avioliittoja, mutta mun mielestä kirkon pitäisi saada pitää kantansa, koska tässä maassa pääsee naimisiin muuallakin kuin kirkossa. Se olisi asia erikseen, jos kirkko olisi ainoa taho, joka vihkii.
Kirkkohan saa pitää kantansa. Ihan omassa porukassaan tekevät asiasta päätöksen.
Paitsi että painostus ulkopuolelta on ihan valta
---
SETAn painostus?
Järkyttävää että kirkko on lähtenyt mukaan SETAAn.
Perustakaa 2 valtionkirkkoa!
Kristinopin valtionkirkko
SETAN valtionkirkko. Valtiontemppeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Höpö höpö! Yhteiskunta halvautuisi, jos joka viikko yksi päivä olisi kii
---
Ei ole aiemminkaan halvautunut.
Mutta jos esim. minulle tulee välttämätön tarve käydä kaupassa sunnuntaina, menen toki.
Huom. välttämätön tarve.
Tuon postauksen inspiroimana, jossa puhutaan eronneiden kivittämisestä, muutamia lainauksia Pyhästä Kirjasta:
Jos joku lyö isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla (aika kasa lapsia olisi hengettömänä)
Pitäkää sen vuoksi kunniassa sapatti; sen tulee olla teille pyhä. Sitä, joka sapatin pyhyyttä loukkaa, rangaistakoon kuolemalla. Jokainen, joka tekee sapattina työtä, poistettakoon kansansa keskuudesta (toivottavasti en anna inspistä prisman tai cittarin myyjien joukkosurmaan)
Jos taas mies kohtaa toiselle kihlatun tytön kaupungin ulkopuolella, käy häneen käsiksi ja makaa hänet, mies on surmattava (onko tämä lieventävä asianhaara tai jopa vapauttava oikeudessa)
Vierailija kirjoitti:
Muissa Pohjoismaissa on jo pitkään voitu vihkiä kirkossa samaa sukupuolta olevia avioliittoon.
Eikä siellä ole mitään ongelmia nähty. Suomessakin se toteutuu, ennemmin tai myöhemm
---
On nähty. Selvisi kun kuuntelin kirkolliskokousta.
Jännä että SETAn porukka ei kerro koko totuutta.
Mitä äyllistä epärehellisyyttä. Sumutusta
Ottakaa selvää.
Minua häiritsee se, että teologinen keskustelu jää vähäiseksi kirkolliskokouksessa.
SETAN papit ja papittaret perustelevat näkemystään pelkillä tunteilla.
Toiset perustelevat Raamatulla.
Perustakaa 2 valtionkirkkoa.
Toisessa Raamatun oppi, kristinoppi
Toisessa SETAn oppi.
Setalaisillahan on äärimmäisen tarkat opit määritelmät alapääuskonnolleen.
Hautaustoiminnan juttu hylättiin äänestyksen jälkeen, tarkoittaa ettei sitä valmistella ja käsitellä erikseen. Asiaan palataan valtion kanssa erillisissä neuvotteluissa. Kirkolliskokous päättyi tältä päivältä. Huomenna jatkuu klo 8:00 tai 9:00 tällä avioliitto-asialla, joka jo aamulla herätti tunteita.
Raamattu käskee kivittää kuoliaaksi lauantaina työskentelevät. Toimiiko ap senkin mukaan?
No niin - järki! Miksi ihmeessä tunkea yhteisöön, jonka opissa oma olemus ja tekeminen tuomitaan _synniksi_! Mutta kun mä haluan! Halutkaa nyt saatana vaikka buddhalaisuuteen - se on sallivampi henkinen polku! En kerrassaan tajua!