Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään Kirkolliskokous päättää eroanko kirkosta.

Vierailija
06.05.2025 |

Eihän täällä kai kirkon asioita juuri edes saa käsitellä, mutta tällä viikolla kokoontuvalle piispojen ym vaikuttajien kirkolliskokoukselle tulee todella tärkeä ja suuri päätös, jolla on merkitystä monelle suomalaiselle. Eli nyt kirkon ylin päättävä eli, Kirkolliskokous, päättää vihintäänkö samaa sukupuolta olevia suomen kirkoissa.

Piispojen kokous on hyväksynyt että määritelmä "avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto" muutetaan muotoon "avioliitto on kahden henkilön välinen liitto". Papeille ja kanttoreille jätetään kuitenkin oikeus kieltäytyä vihkimästä samaa sukupuolta olevia. Tämä on yhtä perustavanlaatuinen päätös kuin päätös naispapeista.

Minulle Jumalan sana on Raamattu ja siellä puhutaan miehen ja naisen välisestä liitosta. Seksi samaa sukupuolta olevan kanssa on syntiä. Siksi minun käsitys on jyrkkä. Jos kirkolliskokouos hyväksyy piispojen esityksen, minulla ei ole sijaa enää evankelisluterilaisessa kirkossa. Minä en tarvitse vääräuskoisten temppeliä uskooni. Etsin uuden hengellisen kodin.

Tässä uutinen aiheesta: https://yle.fi/a/74-20159853

Mitä mieltä sinä olet. Keskustellaan nätisti.

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minun kirkkoni lesboja ja homoja sortava kirkko 

Vierailija
82/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lesbona kyllä haluaisikaan että tuollainen syrjivä kirkko minut vihkisi avioliittoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanteista ja Jumalan sanasta ei tingitä. Pahuus rienaa kirkkoa. Nytkin puhutaan teen- ja kahvinjuojista...

Vierailija
84/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa arkkipiispalla sovitteleva puheenvuoro. Hän siis kannattaa piispainkokouksen esitystä.

Vierailija
85/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa arkkipiispalla sovitteleva puheenvuoro. Hän siis kannattaa piispainkokouksen esitystä.

Mutta viiden minuutin aikarajasta huomautettiin häntäkin, ei erikoisoikeuksia.

Vierailija
86/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkolliskokous jatkuu kello 15:00, löytyy tubesta kirkon kanavalta tai kirkon sivulta linkkinä.

Vierailija
87/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin jo aiemmin.

Kirkko on epälooginen, epä - älyllinen suhmuroija ja menettänyt uskottavuutensa jo kauan sitten.

Ei loputtomiin voi kiemurella eikä feikata.

Kirkossa on ollut ilm. yksi tunnustettu oppi, mutta monta erilaista uskoa. Aiotteko te kaikki päästä taivaaseen?

Nyt sitten sinne tulisi 2 päinvastaista oppia.

Kai jollain uskonnolla ja aatteella pitäisi olla yksi ainoa oppirakennelma?

Minulla olisi parempi ehdotus.

Ja kannatan perinteistä avioliittoa.

Vierailija
88/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kirkko hyväksyy samaa sukupuolta olevien vihkimisen, se ei enää ole myöskään minun kirkkoni.Jos kirkko hyväksyy samaa sukupuolta olevien vihkimisen, se ei enää ole myöskään minun kirkkoni.

Kannattaisi opetella myös ymmärtämään mitä on lukenut.

Tuossa puhutaan siunaamisesta, ei avioliittoon vihkimisestä, joka on juridinen toimitus. Ja Suomessa vihkimisen voi suorittaa papit, tuomarit jne. 

Minusta kirkon pitäisi luopua kaikista juridisista toimituksesta ja keskittyä olennaiseen eli kirkollisen opin levittämiseen ja siunaamiseen. Ja muistaa, kuinka Jeesus kutsui lapsiaan siunattavaksi... 

Avioliittoon siunaus on ollut mahdollista aiemminkin, kyllä tämä on isompi teologinen linjanveto.

Vierailija
89/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotukseni:

Tehkää Arkadianmäelle tämä pyyntö:

2 eri valtionuskontoa Suomeen.

Olemassa olevat kirkot jaettaisiin omikseen näiden kahden eri uskontunnustuksen mukaan.

Näin tämä ristiriita ratkaistaan kerralla.

Vierailija
90/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa Pohjoismaissa on jo pitkään voitu vihkiä kirkossa samaa sukupuolta olevia avioliittoon.

Eikä siellä ole mitään ongelmia nähty. Suomessakin se toteutuu, ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
91/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap sun kanssa eri mieltä. Raamatussa, vanhassa testamentissa varsinkin, on paljon sellaista jota ap sinäkään et noudata.

Vierailija
92/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavali tuomisti homouden, mutta Jeesus ei. Uskon jälkimmäiseen eli Jeesukseen.

Vierailija
93/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa avioliittoa alettiin ottaa kruunun haltuun 1200-luvulla normannien hallinnoimilla alueilla Englannissa ja Ranskassa. Kyse oli hallitsevan luokan vero- ja perintösuunnittelusta. Ranskassa tämä johti varakkaan luokan kannalta kirkon väliintuloon mutta tätä katolinen kirkko Roomassa ei hyväksynyt. Englannissa "common marriage" alkoi hävitä kunnes musta surma sotki kuviot. Vasta Henrik VIII sai aikaan lain jonka mukaan aatelisten ja kuninkaallisten sukulaisten avioliitot pitää vahvistuttaa anglikaanisella kirkolla ja kuninkaalla. Tämä johtui kuninkaan loukkaantumisesta kun eräät kaksi hänen sukulaistaan (eivät olleet keskenään sukua!) olivat solmineet keskenään avioliiton perinteisellä tavalla eli keskinäisellä sopimuksella joka oli sitten julkisesti kuulutettu.

Mikään väite jonka mukaan Raamattu olisi peruste avioliitolle sakramenttina ei voi pitää historiantutkimuksen mukaan paikkaansa

Lisäksi konservatiivit yrittävät tehdä avioliitosta epäraamatullisesti sakramentin, kun hyväksyvät vain naisen ja miehen välisen liiton. Luterilaisessa kirkossa on vain kaksi sakramenttia: kaste ja ehtoollinen. Sakramentin ehdot ovat ne, että Jeesus on asettanut ne ja mukana on näkyvä aine. 

Vierailija
94/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkeleellinen idea! Helvettiin tuollaiset piispat joutuvat jos rupeavat homoja siunaamaan avioliittoon!

Vierailija
95/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa avioliittoa alettiin ottaa kruunun haltuun 1200-luvulla normannien hallinnoimilla alueilla Englannissa ja Ranskassa. Kyse oli hallitsevan luokan vero- ja perintösuunnittelusta. Ranskassa tämä johti varakkaan luokan kannalta kirkon väliintuloon mutta tätä katolinen kirkko Roomassa ei hyväksynyt. Englannissa "common marriage" alkoi hävitä kunnes musta surma sotki kuviot. Vasta Henrik VIII sai aikaan lain jonka mukaan aatelisten ja kuninkaallisten sukulaisten avioliitot pitää vahvistuttaa anglikaanisella kirkolla ja kuninkaalla. Tämä johtui kuninkaan loukkaantumisesta kun eräät kaksi hänen sukulaistaan (eivät olleet keskenään sukua!) olivat solmineet keskenään avioliiton perinteisellä tavalla eli keskinäisellä sopimuksella joka oli sitten julkisesti kuulutettu.

Mikään väite jonka mukaan Raamattu olisi peruste avioliitolle sakramenttina ei voi pitää historiantutkimuksen mukaan

Luterilaisuus on opin ja Kristuksen hylännyt harhaoppi leipäpappeineen. Siellä paljotaan libidoa ja egoa. Friikkisirkus.

Vierailija
96/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirkko hyväksyy samaa sukupuolta olevien vihkimisen, se ei enää ole myöskään minun kirkkoni.Jos kirkko hyväksyy samaa sukupuolta olevien vihkimisen, se ei enää ole myöskään minun kirkkoni.

Hyväksytkö avioeronneiden vihkimisen uuteen avioliittoon? Jeesus kieltää sen. Kirkko tekee sitä jatkuvasti. 

Vierailija
97/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksisenkymmentä sukupolvea kristittyjä ei ymmärtänyt tällaisen kysymyksen olleen pohtimisen arvoinen. Äkkiä elämme vuosisataa, jolloin mukamas havahdutaan miehimysten olemassaoloon. Äkkiä vallassa on sukupolvi, joka on ymmärtävinään kaikkia edeltäjiään paremmin milloin minkäkin asian. Kirkko on jo muutoinkin porttokirkko ja epäilemättä valitsee haureuden edistämisen tälläkin kertaa.

Kirjoitan tämän hurskaana ateistina, vaikkakin toki roomalaiskatolisena ateistina. Nousisipa Vatikaanissa nyt verrattoman korskea kirkkoruhtinas, joka ensitöikseen julistaisi vaikkapa uuden ristiretken mahomettejä vastaan.

Deus vult!

Vierailija
98/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksytkö avioeronneiden vihkimisen uuteen avioliittoon? Jeesus kieltää sen. Kirkko tekee sitä jatkuvasti. 

Eri: en hyväksy/pidän sitä(kin) syntinä. Tosin lutikkakirkko _ei_ ole minun kirkkoni. Se ei ole kirkko lainkaan, vaan kirkon irvikuva.

Vierailija
99/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut mokomasta pakkoliitoslaitoksesta jo kauan sitten, eroa sinäkin ja säästä rahat omaan käyttöön eikä mene hukkaan.

Vierailija
100/128 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihkimisasia on laitettu hyllylle tältä päivältä. Äsken keskusteltiin raamatunkäännöksestä ja nyt siitä, että pitääkö Lehtorien virat lakkauttaa. Lähes papit ovat voineet hakeutua lehtoriksi. Kaikki suomen kirkon järjestöjen lehtorit ovat naisia, yhtään miestä ei ole lehtorina. Lehtorijärjestelmä on tällaisenaan syrjivä, tasa-arvolain vastainen. Miehet vihitään papeiksi, mutta saman koulutuksen saaneet naiset vain lehtoreiksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme