Olen taiteilija, enkä uskalla raskautua koska pelkään joutuvani valitsemaan joko äitiyden tai taiteilijuuden.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Elon Muskilla on 14 lasta
Hän on ahkera ihminen
Mikä on sinun tekosyysi olla hankkimatta?
Elon Musk ei tietääkseni ole synnyttänyt yhtään niistä 14 lapsesta. Kuinka monta lasta sinä olet synnyttänyt, kasvattanut ja elättänyt?
Miina Äkkijyrkkä, Äiti ja Taiteilija. Monta lasta ja isää...
Eroaakohan se taiteilijuus muista ammateista, joita tehdään yrittäjämäisesti, omalla persoonalla, kilpaillussa ympäristössä, osana identiteettiä?
Minä luulen että vuorotyötä tekevät duunarit (ml. lääkärit) ovat ainoita joilla identiteetti ja ura ei ole vaarassa lastensaannin vuoksi. Aina löytyy työvuoroja, ja niitä voi tehdä silloin kun huvittaa niin paljon kuin haluaa, eivätkä pitkätkään tauot haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän se syy syntyvyyden laskuun on. Naiset joutuvat miettimään, valitako lapset vai muu elämä (työ, harrastukset, sosiaaliset suhteet yms.). Miehillä tällaista ongelmaa ei jostain syystä ole.
Jos lasten saaminen vaikuttaisi naisten elämään yhtä vähän kuin miesten, uskon että lapsia syntyisi paljon nykyistä enemmän.
Ihan samalla tavalla mekin ollaan ne valinnat tehty, luovuttu harrastuksista, jatko-opinnoista jne.
Aina kun valitset elämääsi jotain, joudut luopumaan jostain. Meillä kaikilla on käytettävissä ne sanat 24/7, väitit mitä tahansa.
Harrastaminen on eri asia kuin ammatinharjoittaminen, ja kokemuksesta tiedän että lapset antavat enemmän kuin ottavat.
Vierailija kirjoitti:
Eroaakohan se taiteilijuus muista ammateista, joita tehdään yrittäjämäisesti, omalla persoonalla, kilpaillussa ympäristössä, osana identiteettiä?
Minä luulen että vuorotyötä tekevät duunarit (ml. lääkärit) ovat ainoita joilla identiteetti ja ura ei ole vaarassa lastensaannin vuoksi. Aina löytyy työvuoroja, ja niitä voi tehdä silloin kun huvittaa niin paljon kuin haluaa, eivätkä pitkätkään tauot haittaa.
Ei eroa. Taiteilijat ovat yrittäjiä ja itsensä työllistäjiä.
Yhden pienen lapsen äitinä sanoisin, että ura hetkeksi tyssää tai ainakin hidastuu merkittävästi kun on pienen lapsen kanssa kotona, mutta kyllä se siitä taas normaalisti jatkuu muutaman vuoden sisällä, oli ammatti mikä vain. Kannattaa olla lapsen kanssa kun hän on pieni, se menee niin nopeasti. Ehtii työskennellä myöhemminkin. Joka viikkoon voi sopia vaikka muutamia tunteja, että pystyy vähän ylläpitää ammattitaitoa.
T. Kuvataiteilija
Vauva- ja pikkulapsiaika on sitovaa ja iso henkinen myllerrys. Se kannattaa hyväksyä. Mutta jossain vaiheessa lapsi menee hoitoon, ja sitten kouluun, ja siinä on sitten 6-8 tuntia aikaa tehdä töitä. Sinun pitää vain toimia suunnitelmallisesti ja ajatella tarpeeksi pitkällä tähtäimellä. Yksittäinen viikko voi mennä niin tai näin, mutta jos et vuodessa saa taidetta aikaan, et saisi ilman lapsiakaan.
Tässä perspektiiviä alakouluikäisten lasten äidiltä.
Riippuu paljolti varmaan siitäkin, kuinka osallistuva isä lapsella on.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voit. On tunkkaista ajatella ettei taiteilija voi olla äiti tai ettei äiti voi olla taiteilija.
Ei tunkkaista vaan realistista. Lasten saaminen on valtavan iso projekti, johon käytetyt resurssit (aika, raha, välittäminen) ovat muusta elämästä pois.
Olen itse myös taiteilija ja valitsin vapaaehtoisen lapsettomuuden, koska en katsonut voivani olla sekä hyvä taiteilija että hyvä vanhempi. Sittemmin alallani selviytyminen on muuttunut vielä haastavammaksi kuin aikanaan tätä valintaa tehdessäni. On täysin selvää että en olisi enää tällä alalla jos minulla olisi yksikin lapsi huollettavana. Pidän kyllä lapsista, mutta silti valitsin itse näin.
Ap, jokaisen tilanne on yksilöllinen ja parhaiten osaat itse arvioida mahdollisuuksiasi menestyä, jos käytät osan elämästäsi vanhemmuuteen. Älä kuitenkaan jätä lapsia tekemättä jos tuntuu siltä että katuisit sitä myöhemmin.
Riippuu varmaan ihmisestä. Itse olen mies, ja koulutukseltani taiteilija. Kun lapsia alkoi tulla, jouduin toteamaan, että minun kuvataidetienestit ei yksinkertaisesti riitä kasvavien lapsien elättämiseen, ja omien haaveiden toteuttamiseen. Niinpä uhrasin taiteen 9-17 alttarille ja sillä tiellä ollaan edelleen. Tod. Näk. Se oli oikea vaihtoehto, kun nyt tienaan +5000 kuussa ja elämä pyörii ihan ok. Voin silti kuvitella että "elämäni on taideteos", jolla on jotain merkitystä, ja sitten joskus tulevaisuudessa taas palaan taiteen pariin...tai sitten en, elämä muuttuu koko ajan! Who knows. Mutta sen kyllä sanon, että jos lapsia haluat, mutta et tee niitä jonkun taide-uran takia, susta tulee vaan pahasti katkeroitunut taiteilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet pystyy, toiset ei.
jos taitelijuus tarkoittaa sinulle sitä, että hankit taiteilijan koulutuksen, teet taidetta, ilmaiset itseäsi ja joskus yhteiskuuntakritiikkiäsi sillä ja elät sillä, ja muuten käyttöydyt suhteellisen normaalisti ja normaalin ihmisen tavoin, se käy ihan hyvin yhteen perheen kanssa.
jos se taas tarkoittaa sitä, että jonkun päihteen avulla laajennetaan luovuutta keinotekoisesti, rahaa kuluu muttei tule mistään eikä sulla mielestäsi saa olla mitään rajoja siinä, miten muita käytöt hyväksi tai keskityt vain itseesi silloinkin kun joku muu on susta riippuvainen, niin ei sovi.
Mitä sinä sössötät. Taiteen tekeminen on ihan tavallista työtä.
No tunnen molempia kuvailemani tyyppisiä taiteilijoita. Olen kasvanut niissä piireissä, vaikka itse tein toisen valinnan.
Ja molemmille tyypeille taiteen tekeminen on muutakin kuin tavallista työtä, eikä vertaudu juuri millään tavalla esim r-kioskin myyjän tai siivoojan tai siltainsinöörin työhön, vaikka moni noistakin on yrittäjiä. Siinä on enemmän omaa identiteettiä ja persoonaa kiinni. Ja toisilla se persoona on sosiaalisempi ja toisilla narsistisenpi, ja kyllä tuon typoinen työ tuo nämä piirteet esiin.
Sillä tuure kilpeläisen vaimolla on liuta lapsia, ex ja nyx kanssa , tuurella myös
mutta kun täältä kysyt neuvoa, ehkä on paras keskittyä muuhun, miten elät taiteella ?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan ihmisestä. Itse olen mies, ja koulutukseltani taiteilija. Kun lapsia alkoi tulla, jouduin toteamaan, että minun kuvataidetienestit ei yksinkertaisesti riitä kasvavien lapsien elättämiseen, ja omien haaveiden toteuttamiseen. Niinpä uhrasin taiteen 9-17 alttarille ja sillä tiellä ollaan edelleen. Tod. Näk. Se oli oikea vaihtoehto, kun nyt tienaan +5000 kuussa ja elämä pyörii ihan ok. Voin silti kuvitella että "elämäni on taideteos", jolla on jotain merkitystä, ja sitten joskus tulevaisuudessa taas palaan taiteen pariin...tai sitten en, elämä muuttuu koko ajan! Who knows. Mutta sen kyllä sanon, että jos lapsia haluat, mutta et tee niitä jonkun taide-uran takia, susta tulee vaan pahasti katkeroitunut taiteilija.
Ah, mutta taiteilijanhan kuuluukin olla vääryyttä kärsinyt ja katkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elon Muskilla on 14 lasta
Hän on ahkera ihminen
Mikä on sinun tekosyysi olla hankkimatta?
Elon Musk ei tietääkseni ole synnyttänyt yhtään niistä 14 lapsesta. Kuinka monta lasta sinä olet synnyttänyt, kasvattanut ja elättänyt?
Musk ei myöskään hoida lapsiaan tai ole edes heihin kaikkiin yhteydessä (useita naisia näiden lasten äiteinä, ei kaikkia saman kanssa tai edes "vain" kahden naisen kanssa). Musk vain siitt ää. Ei välitä lapsistaan yhtään tai näe heidän eteensä sen enempää vaivaa eli ahkeruus loistaa poissaolollaan. Onko se joku meriitti? Sinustako siis on hyvä jos naiset ottavat mallia ja tekevät vaikka kymmenen eri miehen kanssa lapsia, joita eivät hoida tai kaikkia edes näe? Varmasti kivaa näille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Olen taiteilija ja teini-ikäisen äiti. En tiedä minkä alan taiteilija olet, joten en osaa tarkemmin sanoa, miten äitiys tulee vaikuttamaan sinuun alan puolesta, mutta äitiys saattaa hidastaa urakehitystä niilläkin jotka eivät ole taiteilijoita.
Kun lapsi sairastuu edelleen usein äiti on se joka jää lapsen kanssa kotiin ja vaikka suhde olisi tasa-arvoinen niin lapsen saamisen myötä on hyvä ottaa huomioon että lapsi on kolmas persoona josta olette aikuisina vastuussa ja tällöin kaikki hänen haasteensa ovat myös teidän haasteita, samoin kuin ilot ja auttamatta osa luovasta mietintäajasta, meneekin tämän kolmannen osapuolen asioiden miettimiseen.
Raskaus aika on joillekin naisille tosi hyvä ja voimauttava kokemus ja jonkun se voi viedä sänkyyn lähes koko raskausajaksi. Joku pääsee jaloilleen heti synnytyksen jälkeen, jollakin unettomat yöt, hormonien epätasapaino sumentaa omaa käytöstä ja tuotteliaisuutta. Sä voit tehdä siitä su
Paljonko vuodessa tienaat? Vaan muutama ihminen Suomessa oikeasti elää taiteellaan, apurahoja ei enää saa. Suurin osa rahoittaa taiteensa opettamalla kuvista, taiteesta saa vaan lisätuloja.
Huomaatko että sana taiteilija on itsessään vähän ongelmallinen, koska niputtaa niin erilaisia työskentelytapoja alleen ja sitä koitin tuossa vastauksessani ap:lle vinkata. Ihmiset luulevat että taiteilijoiden työ on kaikkialla apurahoilla töiden tekemistä. Taiteilijoihin kuuluu mm. näyttelijöitä, muusikoita, kuvataiteilijoita ja jokaisen ala on erilainen ja sillä työllistyy eri tavalla. On taiteilijasta kiinni miten tulonhankinta muodostuu, mutta sinulle lohduksi että suuren osan elämästäni olen pärjäillyt ihan vaan tekemällä paljon silppua omalla alallani ja toimimalla poikkitaiteellisesti siitä on muodostunut se muutama tonni kuukaudessa, joskus vähemmän ja joskus enemmän, vaikka koitat väittää muuta kun ulkopuolelta katselet alaa. Äitiys nähdään hyvin eri tavoilla eri taiteen aloilla joko valta-asemaa pitävien keskuudessa tai kuluttajien ja se valitettavasti välillä vaikuttaa itse työtä tekevään ihmiseen ja hänen valintoihinsa vanhemmuudesta.
Viime vuosina olen ollut niin onnekkaassa asemassa että olen tienannut n. 40 000e/vuosi ja sitten on hiljaisempia vuosia ja tulojen muodostumista täytyy miettiä uudestaan. Ei hiljaisemmat vuodet tee minusta yhtään vähemmän taiteilijaa.
Koristepuuseppä, seppä, retauroija ja timpuri. Upeita taiteilijan ammatteja. Siitä valitsemaan, tekemään lapsia ja saamaan vanhempainvapaata ja muuta äitiyden tukea! On paljon muitakin taiteilijan ammatteja.
HÄH? Mistä ja miten luulet kirjallisuuden (niin kotimaisen kuin käännöskirjallisuudenkin), elokuvien, tv-sarjojen, musiikin, maalausten, teatterin, oopperan ja yksinkertaisesti vaikkapa ihan Euroviisujen syntyvän?