Jos alkoholia ei olisi, sairaaloiden päivystykset olisivat tyhjillään
90% päivystysasiakkaista viinasta johtuvista syistä paikalla. Tänään varmaan vielä enemmän.
Kommentit (80)
Jos ei alkoholia olisi, niin poliiseilla ei olisi töitä, avioeroja olisi paljon vähemmän, pahoinvoivia lapsia olisi vähemmän, onnettomuuksia olisi vähemmän, poissaoloja töistä olisi vähemmän... jne jne
Se vero mikä alkoholista saadaan, se menee vahinkojen maksuun. Mutta ketään ei huoleta se mitä alkoholi aiheuttaa, vaan se että sitä ei ole joka kioskissa tarjolla.
Ei pelkkä alkoholin poistaminen tekisi muuta kuin ohjaisi toisten päihteiden pariin. Jos mitään päihteitä ei olisi, niin että sitten jotkut julistukset täältä pätisivät.
Vierailija kirjoitti:
Yli puolet sotemenoista johtuu alkoholista ja huumeista. Sekä poliisin töistä.
Julkisen sektorin leikkaukset olisivat turhia jos juopot lopettaisivat juomisen ja polttamisen.
Mutta persut haluaa viinat ruokakauppoihin ja verkkomyyntiin ja baarit auki 24/7.
Tyypillisiä äänestäjiään ajatellen.
Kuule, se ei ole persujen vika!! Ihan turhaa länkyttämistä taas, joka pilaa jokaisen keskustelun täällä. Ihan kuin ei muita maailmassa olisikaan kuin persut. Alkoholia on Suomessa myyty elämän sivu. Valtiolla on siihen ollut Ihan oma monopoli. Ja alkoholia juovat Ihan itse sen juoman kurkkuunsa kaatavat. Siihen ei persuja tarvita.
Olen tullut siihen tulokseen, että niin tyhmää ja aivotonta porukkaa ei muita maa päällään kanna kuin ovat nuo länkyttäjät vasemmalta. Ei heillä muuta päähän enää mahdu kuin persut.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkä alkoholin poistaminen tekisi muuta kuin ohjaisi toisten päihteiden pariin. Jos mitään päihteitä ei olisi, niin että sitten jotkut julistukset täältä pätisivät.
Ihan kamala ajatus ettei olisi päihteitä. En haluaisi elää sellaisessa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
väärin, se on : jos ylipainoa ei olisi...
Lihavuuden aiheuttamat sairaudet maksaa moninkertaisesti viinan+huumeiden aiheuttamat haitat.
Juomalla kertyy läskiä.
Kyllä se kertyy syömällä,tunnen kymmenen alanmiestä juovat melkein joka päivä ,kaikki horjuvia kukkakeppejä.
Aina löytyy joku "huume", taitaa olla ennemmin ongelma että ihmisiä on liikaa?
Olen muutaman kerran joutunut odottamaan sairaalan päivystyksessä ja kyllä siellä humalaiset kärrättiin heti lääkärin luokse joko itsensä teloneina, paareilla maaten tai poliisin taluttamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maat, joissa alkoholin myyminen on joko hyvin rajoitettua tai kokonaan kiellettyä ovat usein myös turvallisempia
Dubaissa nainen löytyy luut murskana ja paikallinen poliisi toteaa, että on tippunut omin päin rakennustyömaalla. Sellaista se "turva" niissä maissa on.
Dubai on paljon turvallisempi maa kuin suomi.
Totta, nimittäin sheikeille ja emiireille + turisteille. Vierastyövoimaa ja henkilökuntaa voi vaikka hiuskiharrinrais kata, eikä kukaan edes lotkauta korviaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman kerran joutunut odottamaan sairaalan päivystyksessä ja kyllä siellä humalaiset kärrättiin heti lääkärin luokse joko itsensä teloneina, paareilla maaten tai poliisin taluttamana.
Kyllä, heillä on etuoikeus mennä eka, etteivät aiheuta ongelmia, ala räyhäämään.
Heille pitäisi olla joku oma häkki, johon ne pistettäisiin odottelee ja sinne oma lääkäri. Ei ole oikein niitä mummoja kohtaan odotella juoppojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksiahan siellä päivystyksessä on. Heille pitäisi olla oma vanhuspäivystys, jossa on paremmat valmiudet myös ottaa kantaa tuetun asumisen tarpeeseen ja edistää sosiaalitoimeen liittyviä asioita. Nykyäänhän päivystyksen lääkärit ottavat tuoreen lehtijutun mukaan vastaan noin yhden potilaan tunnissa, kun vanhuspotilaan hoitamiseen kuuluu jatkosijoituspaikan selvittely yms. aikaa vievää.
Somaattiseen tarpeeseen tarkoitettu ensiapuluontoinen päivystys pitäisi erittää tuosta vanhusten päivystyksestä. On väärin, että akuuteista kivuista kärsivää ihmistä jonotutetaan sen takia, että lääkäri selvittelee sekavan vanhuksen tuen tarvetta ja kirjoittaa kela-lausuntoja. Kipupotilaan pitäisi päästä aina heti ensiapuun.
No höpöhöpö taas. Ei se päivystävä lääkäri tee muuta kuin diagnoosin. Siinäkin menee joskus aikaa, aivan kuten sinun tutkimiseen.
On se hyvä kun Orpon hallitus päätti antaa vanhuksille luvan mennä yksityiselle, niin eivät ole häiritsemässä "kiireisiä".
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että juoppoja hyysätään liikaa. Jos ryyppää itsensä ojaan nukkumaan ei ole yhteiskunnan asia hoitaa sinua sieltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siellä kyllä niitä mummojakin tupa täynnä eikä he taida kaikki olla alkkiksia.
Suurella osalla mummoista akuutin sekavuuden aiheuttaa infektio, useimmiten virtsateissä.
Sinähän sen tiedät, hoida alapääsi.
Jaa, nyt ei ihan taida olla faktaa ap:lla. Eiköhän päivystyksissä ole perustapauksena esim. talvella ihan selvinpäin liukastuneita tai lasketellessa luita murtaneita ainakin tietyillä paikkakunnilla.
Kesäkuumalla varmaan kuivuneita vauvoja ja mummoja lähinnä
Flunssakaudella kovakuumeisia pikkulapsia ja vauvoja myös (niiden hengitysongelmaisten vatsakkaiden aikuisten lisäksi).
Ja tietysti kaikki perussairauksista kärsivät, jotka ajoittain saavat erinäisiä kohtauksia (vaikka nyt rytmihäiriöpotilaat aika yleisiä).
Alkoholitapauksia voi olla korostetusti pe-su-välisinä öinä.
Vierailija kirjoitti:
Yli puolet sotemenoista johtuu alkoholista ja huumeista. Sekä poliisin töistä.
Julkisen sektorin leikkaukset olisivat turhia jos juopot lopettaisivat juomisen ja polttamisen.
Mutta persut haluaa viinat ruokakauppoihin ja verkkomyyntiin ja baarit auki 24/7.
Tyypillisiä äänestäjiään ajatellen.
Varmaan sulla on joku lähde tälle väitteelle? Luulisin, että suurin osa mummoista, joihin varmasti iso osa sotemenoista menee ei ole huumeiden- tai alkoholinkuluttajia. Myös raskaudet ja synnytyksen jälkeinen aika aiheuttaa paljon kuluja, mutta harvempi silloinkaan on humalassa, tai humalan vuoksi raskautui.
Se on ihan totta että jos alkoholia ja huumausaineita ei olisi olemassa niin poliisilla olisi merkittävästi vähemmän töitä. Aika monta henkirikosta jäisi tekemättä ja monta tappelua tappelematta ja tosiaan myös huumerikollisten jahtaaminen jäisi pois.
Viimeksi kun kävin päivystyksessä, siellä oli yksi humalainen, suurin osa oikein hyväkuntoisia vanhuksia, lapsiakin oli useampi. Itse olin siellä kipsiä omalle lapselle hakemassa
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan totta että jos alkoholia ja huumausaineita ei olisi olemassa niin poliisilla olisi merkittävästi vähemmän töitä. Aika monta henkirikosta jäisi tekemättä ja monta tappelua tappelematta ja tosiaan myös huumerikollisten jahtaaminen jäisi pois.
Alkoholi on mukana 7/10 pahoinpitelyissä. Mitkään huumeet ei aiheuta vastaavaa vaikka niissä on laittomuus mukana.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun kävin päivystyksessä, siellä oli yksi humalainen, suurin osa oikein hyväkuntoisia vanhuksia, lapsiakin oli useampi. Itse olin siellä kipsiä omalle lapselle hakemassa
Joo saman huomannut että todella terveen näköistä porukkaa paljon, kun päivystykseen ei pitäisi mun mielestä tulla vaikka et ois saanu omalle terveysasemalle aikaa, vaan jos pystyy odottaa seuraavaa terveysaseman palveluaikaa niin sinne pitäisi kyllä ensisijaisesti mennä..
Mä en itse todellakaan lähde tuonne päivystykseen edes lapsen kanssa, jos ei ole ihan pakko. Ensinnäkin se että joutuu odottamaan tunteja kipeänä siellä on paljon raskaampaa lapselle kun levätä kotona.
Pitäisi olla selviämisasema joka kunnassa, sais juopot ohjata suoraan sinne.
Dubai on paljon turvallisempi maa kuin suomi.