Ranskalaisia tuttuja tulee kylään. Mitä ihmettä tarjoaisin niille?
Kommentit (97)
Suomalaista vaaleaa kalaa: siikaa, kuhaa tai ahventa. Nuo ovat Keski-Euroopassa arvostettuja.
Vierailija kirjoitti:
Poronkäristys voisi olla ihan ok, ei oo liian eksoottista. Pihvin paistaminen olisi ainakin mulle vaikeaa, kun tiedän, kuinka vaativia ranskalaiset on pihvin suhteen.
Poronkäristys pitää osata tehdä, että tulee hyvää ja pehmeää. Jos et tee sitä tavallisesti, niin jätä väliin. Pannussa nopeasti paistamalla tulee sitkeää. Vaatii pitkän haudutteluajan.
Karjalanpiirakoita ja munavoita, poronkäristystä, leipäjuustoa ja lakkahilloa.
Pyydä Mummaa👵 pyöräyttämään vaikka sienipiirasta ja silakkaleivoksia 🐟👍
Sipulikeittoa, croissanttei, patonkia. Camembert , Viiniä.
Raparperipiirakkaa jäätelöllä,
Polentaa, kukkoa punaviinissä
Salaattia
Ranskalaiset tykkää kalasta. Illaksi tee tuo uunilohi smetanalla, seuraksi esim perunalunta (keitetyt kuoritut perunat puristetaan perunapuristimen läpi) kevyttä ja maistuvaa. Vihersalaatti. Jälkkäriksi leipäjusota ja lakkahilloa.
Aamupalalla pieniä karjalanpiirakoita (pakaste, tarvii vain uuniin), lisäksi tarjolle juustoa , voita ja kylmäsavulohta. Joku hedelmä ja pieni makea. Kahvia, teetä. Lounaan nautitte kaupungilla tai kotona tee vaikka uunimunakas . Ranskassa syödään päivällä kevyesti. Jos vielä toisenkin illan, esim joku helppo liha- tai kanapata ja uuniin lohkoperunat. Jälkkäriksi vaikkapa jäätelöä ja marjoja .
Ole hyvä.
Jälkkäriä tarjoaisin aina, mutta sen ei tarvitse olla mitään erityistä. Esim kreikkalainen jugurtti ja hillo/marjat käy oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Poronkäristys voisi olla ihan ok, ei oo liian eksoottista. Pihvin paistaminen olisi ainakin mulle vaikeaa, kun tiedän, kuinka vaativia ranskalaiset on pihvin suhteen.
Vedessä keitettyä rautanaulan makuista lihaa 🤮
Perunaa, karjalanpaistia, salaattia eli kurkku ja tomaatti vaikka. Kokeiluna mustaa makkaraa. Paitsi jos syövät enemmän kanaa, perunaa ja kasviksia, ettei lihat maistu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ovat karjalanpaistista tykänneet, niin ranskalaiset kuin italialaisetkin vieraat meillä. Reseptit ovat halunneet.
Jos sitä tekee, niin kannattaa haudutella sitä paljon kauemmin kuin niissä nykyajan ohjeissa sanotaan. Minäkin olen sitä ulkomaalaisille tarjonnut, kun ovat toivoneet jotain perinteistä suomalaista ruokaa. Perunat kannattaa tarjota kuorittuina sen kanssa, ulkomaalaiset ovat ihmeissään, jos saavat keitettyjä perunoita kuorien kanssa.
Miten ihmisellä voi olla niin hyviä ranskalaisia tuttuja että tulevat syömään, mutta ei tiedä sen verran Ranskasta että osaisi tarjota sopivaa ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Ranskalainen keittiö on yliarvostettu. Suomesta saa paljon parempaa ruokaa. Tee sitä kotiruokaa, mitä itse tavallisesti syöt. Itse tarjoisin varmaan lohta, perunoita ja salaattia. Jälkkäriksi vaikka jäätelöä.
Yksikään noista ei ole suomalaista, paljon enemmän ne ovat ranskalaisia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Jälkkäriä tarjoaisin aina, mutta sen ei tarvitse olla mitään erityistä. Esim kreikkalainen jugurtti ja hillo/marjat käy oikein hyvin.
Suomalaisista marjoista keitetyssä kiisselissä ei ole mitään hävettävää. Sen kanssa kermavaahtoa. Kannattaa muistaa, että ranskalaiset ja italialaiset eivät syö yhtä isoja jälkiruoka-annoksia kuin Suomessa. Ei siis puolta litraa kiisseliä per syöjä. 1-1,5 desiä kiisseliä ja 1-3 rkl kermavaahtoa/syöjä on oikea annoskoko.
Patonkia, punaviiniä ja ranskalaisia.
Jos vieraasi ovat nälkäisiä tarjoa palstamammojen suosikkuruokaa eli kaurapuuroa. Itse en voi sietää sitä.
Kotiinkuljetuksella Mäkkäristä joku ateria. Mutta ilman juomaa. Ranskalaiset juo viiniä ruoan kanssa.
Ranskalaisia, ranskanleipää, croissantteja ja paahtovanukasta.
Ranskalainen keittiö on yliarvostettu. Suomesta saa paljon parempaa ruokaa. Tee sitä kotiruokaa, mitä itse tavallisesti syöt. Itse tarjoisin varmaan lohta, perunoita ja salaattia. Jälkkäriksi vaikka jäätelöä.