Vanhan ihmisen haju,voiko tätä mitenkään ehkäistä ettei ala haista mummolta?
Turha treenata ja meikata jos haisee vanhukselle 🙈.
Kommentit (121)
Toivokaa ettette elä niin vanhoiksi että alatte haisemaan 🙄 Nuoruus ja tyhmyys 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä hajua yrittää peittää erilaisilla hajusteilla toki. Mutta muuten kyllä kun hormonitoiminta keski-iässä muuttuu, niin kyllä se ihmisen ominaishajuun vaikuttaa.
Eikös se solujen mätäneminen ala jo parikymppisenä? Ihminen lahoo ja lääkkeet vaikuttavat virtsan ja ihon hajuun😳
Ei mikään mätäne ellei ole laajaa bakteeritulehdusta tai jotain. Aineenvaihdunta hidastuu ja solujen uudistuminen hidastuu. Siitä seuraa varmaan erilainen hajukin jos on parempi hajuaisti.
"Tulokset osoittivat, että nuuskijat tunnistivat vanhusten hajun hyvin, ja että se koettiin vähemmän epämiellyttävänä kuin muiden ikäryhmien haju.
Tulos poikkeaa hieman aikaisemmista samaa asiaa selvitelleistä tutkimuksista. Vuonna 2001 japanilaiset tutkijat havaitsivat, että tyydyttymättömän aldehydin nimeltä 2-nonenali määrä lisääntyy iholla ihmisen vanhetessa, ja tämä aiheuttaisi tunnusomaisen ja epämiellyttävän vanhuuden hajun. Japanissa on tälle hajulle oma nimensäkin, kareishu.
Vuonna 2008 amerikkalaistutkijat eivät kuitenkaan löytäneet merkkiäkään 2-nonenalista omista vapaaehtoisistaan. He havaitsivat, että tiettyjen kemiallisten yhdisteiden määrä lisääntyi yli 40-vuotiailla, mutta ne eivät olleet erityisen tuoksuvaisia. Japanilaisten löytämä 2-nonenali ja siihen yhdistyvä haju saattoikin heijastella japanilaisten runsasta kalansyöntiä, amerikkalaistutkijat epäilivät.
Tuore tutkimus kuitenkin osoittaa, että ihmisten ominaishaju muuttuu ikääntyessä ja että toiset ihmiset voivat tunnistaa sen."
Ihminen pysyy mummona ihan hyväntuoksuisena jos vain pesee vartalonsa säännöllisesti ja huollattaa hammaskalustonsa. Pahimman hajuiset ihmiset ovat niitä, jotka laiminlyövät hygieniaansa iästä riippumatta! Pahimman hajuinen ihminen, kenet olen tavannut viime aikoina, oli keksi-ikäinen jolla on suussa jotain vakavasti pielessä.
Vaatekaappi. Jos se on tunkkainen ja ominaistuoksuja niin muuallakin voi olla. Voi tietysti jäljittää itse mistä haju tulee, jos on hajuaisti tallella.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni tuoksui taivaallisen ihanalta pitkään, mutta olisiko ollut noin 70-vuotiaana, kun tuoksu muuttui pahaksi hajuksi. Ei sylnyt lääkkeitä ja ruokavalio oli sama koko ikänsä.
Tuo ensimmäinen lause on todella outo.
Lienee pitkälti hygieniakysymys.
Lähipiirissä lähes yhdeksänkymppiset ihmiset eivät "haise". Harrastavat liikuntaa ja suihkuja päivittäin.
Lähempänä sataa kuin yhdeksääkymmentä oleva lähisukulainen ei myöskään haise "vanhalta", vaikka on sairauksia ja lääkitykset niihin.
Tapasin juuri juhlissa ysikymppisen, jota luulin alle kasikymppiseksi, koska oli terve, hoikka, ryhdikäs ja hyvin liikunnallinen (liikkuu siis enemmän kuin moni terve 60-vuotias).
Voiko vanhan ihmisen haju liittyä myös siihen, etteivät he juo riittävästi vettä, joten hien mukana erittyy elimistön kuivumisesta johtuva haju? Jos juo vain kahvia ja piimää, niin ei saa puhdasta nestettä solujen täytteeksi.
Miehillä pesemättömyys ja likaiset vaatteet tekee sen hajun.
Vierailija kirjoitti:
Päivittäinen peseytyminen ja kohtuullinen mietojen hajusteiden käyttö. Ei siis mitään 40 vuotta vanhan ruusuhajuveden lotrausta, vaan esimerkiksi joku kivan tuoksuinen vartalovoide. Tällä mummo pysyy neutraalin tuoksuisena.
T. Mummojen lähellä työkseen oleskeleva.
Totta ja pahin on vanhentuneet hajuvedet, etenkin Channel 5 yms. Kaupassa olen hengittämättä. Kun tuo löyhkä tulee nenääni. Olen itsekin mummo, mutta tytärtä velvoitan kertomaan, jos haisen mummolta.
Minun edesmennyt äitini haisi mummolta, kun oleskeli pitkiä aikoja omassa kotona, jossa oli kaikki ne vanhat tavarat. Mummohajua ei ollut esim mökillä.
En sitten tiedä, pitäisikö niitä tavaroita alkaa pesemään ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Hampaat. Monilla vanhuksilla on tekohampaat joita he eivät pese kunnolla.
Päivittäinen suihku. Deodoranttia saa käyttää.
Alapesu.
Puhtaat alusvaatteet ja muutkin vaatteet.
Näillä pääsee pitkälle!
Tekarit ovat kyllä nykyään aika harvinaisia, jos puhutaan alle 8-kymppisistä. Työni puolesta tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni alkoi jo haista vanhalta mieheltä, vaikka täytti juuri 50. Olen itse vasta kolmekymppinen ja en tiedä pitääkö erota, kun en kestä tuota. Makuuhuone haisee aamuisin paapalta, vaikka olisi puhdas mies ja puhtaat lakanat.
XDDDDDDDDDDDDDDDD 🤢
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pysyy mummona ihan hyväntuoksuisena jos vain pesee vartalonsa säännöllisesti ja huollattaa hammaskalustonsa. Pahimman hajuiset ihmiset ovat niitä, jotka laiminlyövät hygieniaansa iästä riippumatta! Pahimman hajuinen ihminen, kenet olen tavannut viime aikoina, oli keksi-ikäinen jolla on suussa jotain vakavasti pielessä.
XDDDDDDDDDDDDDDD mielestäni ihminen on aina keksi-ikäinen. No ehkei vauvana, koska silloin ei ole hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä haisee mummot?
Vähän semmoinen kissanpissamainen kitkerä haju.
No sehän on virtsankarkailua niin vähän, ettei vaippaa. Alkkareissa seisovaa hikipissa haisee. Haisee myös vanhoilla miehillä, ehkä useamminkin kuin naisilla, kun päällihousutkin kostuvat. En kyllä allekirjoita kaikkien vanhusten haisemista. Iästä riippumatta jotkut lääkkeet puskevat hajua hikeen.
Pahus kun juuri löysin kaapin perukoilta vanhoja hajuvesiä, jotka tuoksuivat yhtä hyvälle kuin ennenkin. Pitänee vain nuuhkia pullosta. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivittäinen peseytyminen ja vaatteiden puhtaudesta huolehtiminen. Liika hajusteiden käyttö lopetettava.
Ja päänahka pestään myös päivittäin vaikka hiukset eivät rasvoittuisikaan! Suihkussa käydään aamuisin, mikäli haluaa olla päivällä raikas.
Höpö höpö. Vanheneva päänahka ei kestä jokapäiväisiä pesuja. Suihkussa voi hyvin käydä illalla. Inhottavaa olisi mennä sänkyyn likaisena.
Vanhenevaa päänahkaa ei pestä, mutta silti kammotaan likaisena sänkyyn menemistä? Eihän tossa ole mitään logiikkaa.
Aamuisin kunnolla suihkuun ja hiusten pesu, iltaisin sitten kevyemmät iltatoimet MIKÄLI haluaa olla päivän aikana puhdas ja raikas. Saa toki tehdä miten päin haluaa, mutta silloin ei kannata ihmetellä miksi jo puolen päivän aikaan olo on nihkeä ja tunkkainen.
Lääkkeetön elämä, hyvä hygienia ja homeeton koti niin et haise mummolta.
Vierailija kirjoitti:
Äitini joka on nyt 70,haisee nykyään voimakkaasti samalle kui mummi haisi. Se ei ole hien eikä virtsan hajua vaan tulee ihosta. Ja tosiaan vielä noin kymmenen vuotta sitten hajua ei ollut,ei ainakaan noin vahvana.
Olen itse viisikymppinen ja nuuhkin itseäni ihan vainoharhaisena!
Se todennäköisesti on oikeasti hien hajua. Olin hetki sitten niin kipeä, etten jaksanut peseytyä pariin päivään ja mun kainalot alkoi haista samalle kuin mun mummo aikoinaan. Ei pistävälle hielle vaan sellaiselle tunkkaisuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vaatekaappi. Jos se on tunkkainen ja ominaistuoksuja niin muuallakin voi olla. Voi tietysti jäljittää itse mistä haju tulee, jos on hajuaisti tallella.
Tämä. Vanhukset säilyttävät puolipitoisia vaatteita ahtaissa vaatekaapeissa. Nuoremmat pesevät herkemmin. Koktailin sekaan sopii siis kosteahkon pahvilaatikon ja joidenkin hajusteiden hajua.
Mummoni tuoksui taivaallisen ihanalta pitkään, mutta olisiko ollut noin 70-vuotiaana, kun tuoksu muuttui pahaksi hajuksi. Ei sylnyt lääkkeitä ja ruokavalio oli sama koko ikänsä.