Vanhan ihmisen haju,voiko tätä mitenkään ehkäistä ettei ala haista mummolta?
Turha treenata ja meikata jos haisee vanhukselle 🙈.
Kommentit (121)
On kuulemma tutkimus, että pink pomegrade -hedelmää (punainen granaattiomena?) sisältävä hajuvesi peittää sen vanhenevan elimistön hajun.
Aletaan kaikki haista greipille.
Kai tuohon voi jo mainituilla asioilla tiettyyn pisteeseen asti vaikuttaa, mutta eiköhän se ole niin, että ihmisessä on vauvasta vaariin ominaistuoksua josta ei vaan pääse jos ei halua peittää sitä voimakkaammalla hajulla.
Välttäkää nestehukkaa. Mieheni 69v. haisi omituiselle, vaikka pakotin sen 2 krt (illoin aamuin) suihkuun, haju ei lähtenyt. Haju seurasi huoneesta toiseen. Lopulta mieheni sai sairaskohtauksen ja toimitettiin sairaalaan. Siellä lääkäri määritteli miehen terveysongelmat nestehukan aiheuttamaksi (ainakin osaksi).
Vanhukset eivät aina ymmärrä, että on jano. Vaan huikominen koetaan näläksi ja otetaan pikkusuolaista.
Muistakaa juoda vettä säännöllisesti. Näin vältytte monelta terveysongelmalta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on usein rasvainen ja likainen tukka joka haisee. Moni vanhempi ihminen säästää tukan pesua vain kertaan viikossa.
Kun ei rasvoitu, niin ei tarvitse pestä! Eikä älytä, että se päänahka on täynnä kaikkea kuonaa ja kuollutta ihosolukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä haisee mummot?
Vähän semmoinen kissanpissamainen kitkerä haju.
Eli tarkoitat virtsankarkailua? Ei tuota kaikilla ole ja hajuhaitatkin voi torjua.
Minäkin tunnen paljon vanhempia naisia, eivätkä he millekään haise. Sängyssä makaavat vanhukset ja vanhemmat miehet voivat haista, mutta kai tämäkin johtuu vain hygienian puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
On kuulemma tutkimus, että pink pomegrade -hedelmää (punainen granaattiomena?) sisältävä hajuvesi peittää sen vanhenevan elimistön hajun.
Omenalehan sitten haisee?
Vierailija kirjoitti:
Granaattiomena ei ole greippi eikä ole olemassa pomegrade nimistä hedelmää, pomegranate kyllä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni alkoi jo haista vanhalta mieheltä, vaikka täytti juuri 50. Olen itse vasta kolmekymppinen ja en tiedä pitääkö erota, kun en kestä tuota. Makuuhuone haisee aamuisin paapalta, vaikka olisi puhdas mies ja puhtaat lakanat.
Olen myös huomannut saman omasta mielestäni, alkoi jo vähän vaille 50v. Olen miettinyt myös johtuuko jostain sairaudesta vai liittyykö esim. testojen laskemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni alkoi jo haista vanhalta mieheltä, vaikka täytti juuri 50. Olen itse vasta kolmekymppinen ja en tiedä pitääkö erota, kun en kestä tuota. Makuuhuone haisee aamuisin paapalta, vaikka olisi puhdas mies ja puhtaat lakanat.
Olen myös huomannut saman omasta mielestäni, alkoi jo vähän vaille 50v. Olen miettinyt myös johtuuko jostain sairaudesta vai liittyykö esim. testojen laskemiseen.
Ja vielä impo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivittäinen peseytyminen ja vaatteiden puhtaudesta huolehtiminen. Liika hajusteiden käyttö lopetettava.
Ja päänahka pestään myös päivittäin vaikka hiukset eivät rasvoittuisikaan! Suihkussa käydään aamuisin, mikäli haluaa olla päivällä raikas.
Höpö höpö. Vanheneva päänahka ei kestä jokapäiväisiä pesuja. Suihkussa voi hyvin käydä illalla. Inhottavaa olisi mennä sänkyyn likaisena.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisten hajusteiden välttäminen.
myös päällysvaatteiden pesu/pesetysLakanoiden vaihto vähintään joka toinen viikko.
peittojen ja tyynyjen pesu muutaman kerran vuodessa
kenkiin soodaa ja imurointi
Huushollin tuuletus
suihkussa käynti , hiusten pesu, vaatteiden vaihto, hammashygienia, vaatekaapin sisällön tuuletus säännöllisesti.
turhat pölynkerääjäkoristeet pois. Seinätkin pitää imuroida ja/tai mopata silloin tällöin.
Ikäihmisille noin paljon hommia. Ei hemmetti ehdi sitten enää muuta tehdä kuin puunata taloa ja itseään lopun ikäänsä.
Myös kodin ilmanvaihtoon kannattaa panostaa ja sohvat ynnä muut kodin tekstiilipinnat täytyy oikeasti pestä joskus. Myös patjat täytyy uusia muutaman vuoden välein. Tyynyt ja täkit useamminkin. Ja tosiaan oma kroppa täytyy pestä, eikä vain kastella. Vaatteita täytyy vaihtaa ja pestä niin että ne oikeasti puhdistuvat.
Siksi mainitsen myös nuo kodin asiat, että pelkkä suihkussa käynti ei loputtomiin riitä, jos kotona on rasvaista ja pinttynyttä, eikä ilma liiku. Kaikki ne hajut tarttuu ihmiseen myös. Ja kyllä, olen lähes hysteerikko hajujen suhteen. Niin karmeissa hajuissa ja likaisten ihmisten kanssa olen joutunut asumaan, että osaan varoa haisumummoksi muuttumista. Hajusteita en käytä, puhtaus tuoksuu hyvältä.
Ei minun vanhat sukulaiset ainakaan haise mitenkään erityiselle. En oo kyllä nenä kiinni haistellutkaan.
Vanhat talot saattavat tuoksua ummehtuneelle, samoin kauan käyttämättä olleet vaatteet, pyyhkeet ja lakanat "kirpparille". Sitten luullaan että mummihan se haisee. Väärin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivittäinen peseytyminen ja vaatteiden puhtaudesta huolehtiminen. Liika hajusteiden käyttö lopetettava.
Ja päänahka pestään myös päivittäin vaikka hiukset eivät rasvoittuisikaan! Suihkussa käydään aamuisin, mikäli haluaa olla päivällä raikas.
Höpö höpö. Vanheneva päänahka ei kestä jokapäiväisiä pesuja. Suihkussa voi hyvin käydä illalla. Inhottavaa olisi mennä sänkyyn likaisena.
Ja höpö höpö. Päänahka on ihan samaa ihoa kun muukin kroppa, joten kestää kyllä pesun vaikka päivittäin jos kerta muukin iho kestää. Hiuksiin hoitoainetta, myös päänahkaan.
Mun äiti ei hikoile, on kuiva korppu, ei tartte edes dödöä. Käy 2x viikossa suihkussa ja kerran viikkoon pesee hiuksensa. Minä kuumine aaltoineni haisen, vaikka peseydyn ja peseydyn, hän ei haise, ei edes hajuvedelle.
Ihmiset ei muista juoda tarpeeksi vettä. Se poistaa kuonan. Pehmentää rypytkin.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä vanhusten suosimia hygieniatuotteita.
Hajusteettomilla pesuaineilla on usein vähän tunkkaisempi hajunsa.
Mummo on 90+, äiti 70+ ja anoppi 80+. Eivät haise tai tuoksu ihmistä kummemmalle, mutta kaikki jaksavatkin huolehtia omasta hygieniastaan, hampaistaan, pyykeistään ja kämppänsä siivouksesta. Mummokin huolehtii viikkosiivouksista, mutta isommat putsit ja ikkunanpesut hoidetaan kimpassa.