Jos heräät metsästä yksin
Eli oletetaan, että joku on sinut kotivaatteissasi ollessasi huimannut kenenkään tietämättä ja pudottanut keskelle autiometsää huotain nevadaa. Mitä teet? Sinulla ei siis ole sytkäriä, vesipulloa, puhelinta tai mitään muuta mukanasi. Polkuja ei näy missään.
Kommentit (143)
Erittäin hoikkana naisena niin varmaan pyörtyisin ja kuolisin parin tunnin sisään vaikka en edes yrittäisi liikkua minnekään. Vesipullo ja pientä purtavaa on aina oltava mukana, ihan 30 min bussimatkallakin. Ja paniikkiin ja pakokauhuun kuolisin varmaan nälkäkuolemaakin ennen. Pelkään järjettömästi myös hirviä ja peuroja. Vaikka tuskinpa ne minua söisikään, mutta aina sienimetsällä niin ne ovat lähteneet minua seuraamaan. En todella ymmärrä, että miksi.
Lähden kotiin, turhaa siellä yksin roikkuu
Huutaisin paikallani niin pitkään että ääni loppuisi. Sitten menisin sikiöasentoon ja yrittäisin nukkua. Jotain havunneulasia voisin koittaa pureskella tai jotain random lehtiä nieleskellä, jos niistä tulisi nestettä samalla eivätkä maistuisi myrkyllisiltå. Sitten taas koittaisin huutaa taas täysillä. Ainakin pysyisi verenkierto yllä. Sitten muistelisin elämäni huippuhetkiä, kuten Australiassa vietettyä working holidaytani ja rakkaita perheenjäseniäni ja hyväksyisin kohtaloni martyyyrikuolemana.
Vierailija kirjoitti:
Sieki taiat olla lappilainen? Niinhän met tehemmä, lähemmä kotia ku ei ole mettässä muutakhan tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan yksin lähdetään luontoon rauhoittumaan ja vaeltelemaan. Koko sukuko sinne pitäisi raahata samaan aikaan? Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieki taiat olla lappilainen? Niinhän met tehemmä, lähemmä kotia ku ei ole mettässä muutakhan tekemistä.
En ole lappalainen, mutta olen tehnyt maastossa töitä 40 vuotta. Suomessa on aika vähän paikkoja mistä ei asutusta tai tietä löydy alle puolen tunnin kävelyllä lähtipä sitten mihin suuntaan tahanss. Lapista sellaisia kyllä löytyy
Miksei aloittaja vain kysy, entä jos eksyt? On seikkoja joita on hyvä tietää: jos kulkee ympyrää eli palaa samaan paikkaan, se voi johtua siitä että vahvempi jalka ottaa pidempää askelta. Suunnistaessa esteen kierto voi laittaa hiukan eri linjaan. Luontoa voi oppia lukemaan, jäkälä ym kasvaa etelän puolella enemmän. Kartat ja suunnat voi katsoa ennalta. Kaupunkimetsissä voi kuunnella autotien ääntä ym. Sähkölinja vie jonnekin ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lappalainen, mutta olen tehnyt maastossa töitä 40 vuotta. Suomessa on aika vähän paikkoja mistä ei asutusta tai tietä löydy alle puolen tunnin kävelyllä lähtipä sitten mihin suuntaan tahanss. Lapista sellaisia kyllä löytyy
Ei kukaan puhunut mistään Espoon keskusmetsästä. Se Huitsin Nevada voi olla vaikka Panaman viidakkometsässä. Moni sinne on eksynyt ja kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan yksin lähdetään luontoon rauhoittumaan ja vaeltelemaan. Koko sukuko sinne pitäisi raahata samaan aikaan? Miksi ihmeessä?
Lue alkutiedot, oletus on että sinut on tiedottomana viety metsään, et ole siellä vapaaehtoisesti
Etsisin puron tai joen ja seuraisin sitä kunnes tulee asutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan puhunut mistään Espoon keskusmetsästä. Se Huitsin Nevada voi olla vaikka Panaman viidakkometsässä. Moni sinne on eksynyt ja kuollut.
Jotain realismia kuitenkin vaikka onkin kuvitelmaa. Miten minut olisi kotoani viety Panamaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksei aloittaja vain kysy, entä jos eksyt? On seikkoja joita on hyvä tietää: jos kulkee ympyrää eli palaa samaan paikkaan, se voi johtua siitä että vahvempi jalka ottaa pidempää askelta. Suunnistaessa esteen kierto voi laittaa hiukan eri linjaan. Luontoa voi oppia lukemaan, jäkälä ym kasvaa etelän puolella enemmän. Kartat ja suunnat voi katsoa ennalta. Kaupunkimetsissä voi kuunnella autotien ääntä ym. Sähkölinja vie jonnekin ym.
Ap: itse eräoppaana osaan kyllä suunnistaa ja valmistautua metsäretkille. Mutta tässä oletustapauksessa et ole voinut valmistautua eikä sinulla ole karttaa kädessä. Eikä mitään muitakaan selviytymisvälineitä. Kiinnostaa vaan tietää ihmisten reaktiot, että menisitkö paniikkiin vai miten alkaisi tilannetta lähteä kohtaamaan ilman mitään tietoa tai ymmärrystä, mikä tilanne edes on. Täysin eri asia herätä tajuttomana keskellä ostoskeskusta tai yksin keskeltä metsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieki lantalaisena tekisin sen saman! Ko olen vähä kuitenkin niinku lappalainen.
Varmaan hakisin aurinkoa ja sen perusteella tekisin ratkaisuja
Harhailen ja jos en löydä ihmistenilmoille niin hyppäisin kalliolta alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain realismia kuitenkin vaikka onkin kuvitelmaa. Miten minut olisi kotoani viety Panamaan?
Nössö. Miksi olisit vaan kotona koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieki lantalaisena tekisin sen saman! Ko olen vähä kuitenkin niinku lappalainen.
Että lappalainen eikä lappilainen siis.
Etsisin jonkin korkean paikan, josta näkisi sen huitsin nevadan laajemmin koska aika vaikea lähteä mihinkään suuntaan, koska ei ole käsitystäkään mikä suunta näyttää vievän vain syvemmälle
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hakisin aurinkoa ja sen perusteella tekisin ratkaisuja
Mitä ratkaisuja tekisit? Jäisit ottamaan aurinkoa ja kuolisit nestehukkaan entistä nopeammin?
Rakennan näreistä ja sammalesta kuumailmapallon ja loppu onkin vain navigointikysymys.