Lapseni tammikuussa ostama auto on pysäytetty poliisien toimesta jo noin 6 kertaa tänä vuonna, syy selvisi viime kerralla
Autoa on käytetty jossain rikosten sarjassa.
Lapseni puolisoineen oli alkanut ihmetellä asiaa, rohkaistuivat viimein kysymään miksi heitä pysäytellään kokoajan, niin vihdoin oli kerrottu, että auto liittyy johonkin (vanhaan) rikosten sarjaan.
Edelliskertainen poliisi joka oli pysäyttänyt, oli luvannut että laittaa sinne mihin lie niiden tietokantaan tiedon, että auto on rehellisissä käsissä nykyään mutta eipä näy ainakaan vielä mitään tapahtuneen kun taas oli pysäytetty.
Ja ettei asia olisi liian yksinkertainen, MINÄ olen sen kriminaaliauton omistaja, lapseni avopuolisoineen haltijoita, (siksi että vakuutusmaksut tulevat halvemmaksi, maksavat itse kyllä vakuutuksen summan minulle). Lyön vaikka vetoa että minunkin nimi on nyt laitettu ylös johonkin poliisien järjestelmään, ihan vain varmuuden vuoksi, jos vaikka olisinkin joku rikollisliigan alfamamma.
Lastani asia vain alkanut naurattaa jo, itseäni ei naurata yhtään. Pelkään että ollaan kaikki jo pelkän auton takia poliisien kirjoissa ja kansissa. Mitähän uusi rekisterikilpi maksaa, vai auttaisiko sekään? Auton halvalle hinnalle ainakin tuli selitys, mutta eipä myyjä sitä ollut kertonut kun nuoripari auton osti.
Onko täällä poliisia, joka voisi kertoa, että voitteko te poistaa kriminaalien autot sieltä järjestelmästänne, kun ne eivät enää ole kriminaaloen käsissä, vai jääkö ne sinne ikuisiksi ajoiksi?
Nimim. Tyrmistynyt
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Bullshittiä päästelee ap.
Verot maksaa ja vakuutukset ottaa se, jonka nimi on kohdassa haltija. Omistaja ei niitä ota.
Minulla on kaksi autoa. Toisen omistaa Osuuspankki ja toisen omistaa poikani. Molemmissa minä olen haltijana juuri vakuutusteknisistä syistä. Poika käyttää toista autoa ja minä toista. Minä maksan verot ja vakuutukset, poika maksaa minulle oman autonsa osuuden.
Olisikin metkaa maksattaa verot ja vakuutukset rahoitusyhtiöllä, kun sehän auton omistaa kunnes laina on maksettu pois.
Täällä ap vielä, nuoripari maksoi kyllä auton ihan samantien, ei ollut kallis. Sitä ei mikään rahoitusyhtiö tai pankki omista, vaan minä (jippii). Minä tosiaan maksan myös vakuutuksen, koska se tulee halvemmaksi, nuoripari maksaa autoveron ja antaa minulle vakuutuksen summan.
Ei ole kyseessä mikään lainarahalla hankittu uusi pramea auto, mistähän sait sellaista päähäsi.
Ap
Ehkä poliisi seuraa saamansa vinkin perusteella onko auton vakuutus sen tosiasiallisen käyttäjän nimissä vai onko syyllistytty vakuutuspetokseen laittamalla vakuutus halvempien vakuutusmaksujen vuoksi auton omistajan nimiin, joka omistaja ei autoa käytä. Aina on poika ollut ratissa kun poliisi pysäyttänyt.
Kuulin samaa eräältä ihmiseltä, joka oli ostanut auton ja tuli sen jälkeen jatkuvasti pysäytetyksi, puhallutetuksi ja tarkistetuksi. Hänelle olivat poliisit itse kertoneet, että auto on ollut seurannassa ja ilmeisesti jokin piippaa poliiseilla, kun ajavat tällaisen auton ohi. Mutta merkitsivät sen uudestaan neutraaliksi ja sen jälkeen ei ole tullut häiriöitä.
Hyvä vain että poliisit valvovat, jos sillä saisi edes jotakin kriminaaliväkeä pois liikenteestä.
Eikö tuo ole vakuutuspetos? Ainakin meille sanottiin, että vakuutus pitää olla sillä haltijalla. Joka ajaa sitä autoa pääosin. Sama tilanne, nuoren vakuutus on kalliimpi. Auto ei siis ole itsellä i käytössä, vaan pojalleni.
Vaihda rekkarit suosiolla! Poliisien hupia on pysäytellä ihmisiä vaikka sata kertaa tutulla ja pienelläkin paikkakunnalla ihan vaan kiusatakseen! Kyllähän ne näkee heti nykyisen omistajan ja onko vakuutukset ja verot pystyssä.
Ihme tyyppejä täällä! Eihän auton ajaja aina ole omistaja tai edes haltija! Mikään pakko olla autoa luovuttamatta perheenjäsenille. Sen saa todellakin luovuttaa käyttöön omistajan vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole vakuutuspetos? Ainakin meille sanottiin, että vakuutus pitää olla sillä haltijalla. Joka ajaa sitä autoa pääosin. Sama tilanne, nuoren vakuutus on kalliimpi. Auto ei siis ole itsellä i käytössä, vaan pojalleni.
Kyllä se on vakuutuspetos. Ylempänä on faktaa asiasta, niin sitäkin on jotkut alapeukuttaneet....
Revika rekisterikilpien lukulaite hakee tiedot traficomista, tietojen muutoksen pitäisi aika nopeasti päivittyä traficomiin ja sitä myöten poliisille?
Tulee mieleen tosiaan se että onko auto jossain epäiltyjen rekisterissä edellisen omistajan vuoksi?
äippää vedätetty 6/0 eli olette siirtäneet ex miehen avokin auton sinun nimiin nyt kun poika kännissä, huumeissa sillä tappaa jonkun sinä olet osa vastuussa kun OLET AUTON LUOVUTTANUT. hienoa kun poliisi valvoo.
Vierailija kirjoitti:
Liikennevakuutuslaki
6 Vakuuttamisvelvolliset ja vakuuttamisvelvollisuuden alkaminen
Ajoneuvon omistaja ja haltija ovat velvollisia vakuuttamaan ajoneuvon sen omistus- tai hallintaoikeuden siirtymispäivästä lukien. Jos vakuuttamisvelvollisia on enemmän kuin yksi, he ovat yhteisvastuussa vakuutuksen ottamisesta.
14 Tiedonantovelvollisuuden laiminlyönti
Jos vakuutuksenottaja on tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta laiminlyönyt vakuutussopimuslain (543/1994) 22 :ssä säädetyn tiedonantovelvollisuuden ja vakuutusyhtiö olisi oikean tiedon saatuaan antanut vakuutuksen korkeampaa maksua vastaan, vakuutusyhtiöllä on siitä tiedon saatuaan oikeus periä korkeampi vakuutusmaksu takautuvasti, ei kuitenkaan pidemmältä ajalta kuin kuluvalta vuodelta ja viideltä viimeksi kuluneelta kalenterivuodelta. Jos vakuutusyhtiö olisi antanut vakuutuksen alempaa maksua vastaan kuin oli sovittu, liikaa perittyä maksua
Ei ole rikottu mitään lakia, olen auton omistaja (jipii).
Kyllä vakuutusyhtiön tiedoissa on myös auton haltijoiden nimet, myös kohdassa jossa kysytään käyttääkö autoa alle 24 vuotias, lukee kyllä. Vakuutus on silti paljon halvempi minun bonuksilla. Ei nuoripari pystyis autoa pitämään muutoin, ja nyt on semmoinen pakko olla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä poliisi seuraa saamansa vinkin perusteella onko auton vakuutus sen tosiasiallisen käyttäjän nimissä vai onko syyllistytty vakuutuspetokseen laittamalla vakuutus halvempien vakuutusmaksujen vuoksi auton omistajan nimiin, joka omistaja ei autoa käytä. Aina on poika ollut ratissa kun poliisi pysäyttänyt.
Poika?
Vierailija kirjoitti:
Kuulin samaa eräältä ihmiseltä, joka oli ostanut auton ja tuli sen jälkeen jatkuvasti pysäytetyksi, puhallutetuksi ja tarkistetuksi. Hänelle olivat poliisit itse kertoneet, että auto on ollut seurannassa ja ilmeisesti jokin piippaa poliiseilla, kun ajavat tällaisen auton ohi. Mutta merkitsivät sen uudestaan neutraaliksi ja sen jälkeen ei ole tullut häiriöitä.
Hyvä vain että poliisit valvovat, jos sillä saisi edes jotakin kriminaaliväkeä pois liikenteestä.
Niin oli edelliskerralla minunkin lapselle kertoneet juuri ton syyn, että auto liittyy johonkin rikosten sarjaan. Olivat luvanneet korjata asian, mutta sen jälkeen on edelleen pysäytetty. 😩
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on vakuutuspetos. Ylempänä on faktaa asiasta, niin sitäkin on jotkut alapeukuttaneet....
No kun ei ole mikään petos vaikka kuinka jankuttaisit. Tietenkin auton omistaja maksaa vakuutuksen, vaikka haltija ajelee autolla. Tämä on ihan normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda rekkarit suosiolla! Poliisien hupia on pysäytellä ihmisiä vaikka sata kertaa tutulla ja pienelläkin paikkakunnalla ihan vaan kiusatakseen! Kyllähän ne näkee heti nykyisen omistajan ja onko vakuutukset ja verot pystyssä.
Mitöhön sellainen lysti maksaisi, siis rekkarien vaihto?
Eikös rekkarin vaihdostakin mene tieto järjestelmiin, ehkä jopa päivittyy sinne poliisin pysäytettävien listalle ja aiheuttaa epäilyksiä että minkä takia on vaihdettu. No emmää tiiä mutta tuli vaan mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bullshittiä päästelee ap.
Verot maksaa ja vakuutukset ottaa se, jonka nimi on kohdassa haltija. Omistaja ei niitä ota.
Minulla on kaksi autoa. Toisen omistaa Osuuspankki ja toisen omistaa poikani. Molemmissa minä olen haltijana juuri vakuutusteknisistä syistä. Poika käyttää toista autoa ja minä toista. Minä maksan verot ja vakuutukset, poika maksaa minulle oman autonsa osuuden.
Olisikin metkaa maksattaa verot ja vakuutukset rahoitusyhtiöllä, kun sehän auton omistaa kunnes laina on maksettu pois.
Kyllä lapseni verot maksaa auton haltijana, mutta autovakuutus on minun nimissä ja maksan sen, koska se tulee paljon halvemmaksi. Nuoripari maksaa sen vakuutussumman kyllä minulle.
Me kaikki hoidetaan perheidemme asiat kuten pystytään, mitään laitonta tässä ei ole. Jos kylvettäisiin rahassa, nuoripari voisi suoraan maksaa paljon kalliimman vakuut
Siis tarkoitin liikennevakuutusta, vaikka kirjotin autovakuutus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Maaseudun ongelmia. Täällä Helsingissä poliiseilla on muutakin tekemistä kuin kiusata rehellisiä kansalaisia.
Ja täällä pk-seudulla suhtaudutaan hyvin nuivasti liikennevalvontaan ja siihen että saattaapi käry käydä kaahatessa. Poliisit on vaan kyyliä ja kiusantekijöitä eikä tutkimassa oikeita rikoksia. Mikä se sitten on ellei aihe puuttua kun tutkaan täräytetään 70km/h koulualueella jossa rajoitus 30 ja täydestä syystä. Kiusaa ne vaan kun tiedetyllä rallikadulla onkin tutka ja asiakkaita jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Liikennevakuutuslaki
Ajoneuvon omistaja ja haltija ovat velvollisia vakuuttamaan ajoneuvon sen omistus- tai hallintaoikeuden siirtymispäivästä lukien. Jos vakuuttamisvelvollisia on enemmän kuin yksi, he ovat yhteisvastuussa vakuutuksen ottamisesta.
Jos vakuutuksenottaja on tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta laiminlyönyt vakuutussopimuslain (543/1994) 22 :ssä säädetyn tiedonantovelvollisuuden ja vakuutusyhtiö olisi oikean tiedon saatuaan antanut vakuutuksen korkeampaa maksua vastaan, vakuutusyhtiöllä on siitä tiedon saatuaan oikeus periä korkeampi vakuutusmaksu takautuvasti, ei kuitenkaan pidemmältä ajalta kuin kuluvalta vuodelta ja viideltä viimeksi kuluneelta kalenterivuodelta. Jos vakuutusyhtiö olisi antanut vakuutuksen alempaa maksua vastaan kuin oli sovittu, liikaa perittyä maksua
Ei ole, auton omistaja saa antaa auton lapsensa käyttöön, ilman että lapsi on haltija
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten kannata joutua onndttomuuteen tms jossa vakuutusyhtiölle selviää, että vakuutus ei ole tosiasiallisen käyttäjän nimissä.
Mitä sitten ? Todellinen omistaja on se joka on merkitty trafille omistajaksi. Minäkään en sinun logiikan mukaan voi ajaa meidän autoa, koska se miehen nimissä ja miehen vakuutuksissa ?
Liikennevakuutuslaki
Jos vakuutuksenottaja on tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta laiminlyönyt vakuutussopimuslain (543/1994) 22 :ssä säädetyn tiedonantovelvollisuuden ja vakuutusyhtiö olisi oikean tiedon saatuaan antanut vakuutuksen korkeampaa maksua vastaan, vakuutusyhtiöllä on siitä tiedon saatuaan oikeus periä korkeampi vakuutusmaksu takautuvasti, ei kuitenkaan pidemmältä ajalta kuin kuluvalta vuodelta ja viideltä viimeksi kuluneelta kalenterivuodelta. Jos vakuutusyhtiö olisi antanut vakuutuksen alempaa maksua vastaan kuin oli sovittu, liikaa perittyä maksua ei tarvitse palauttaa. (22.8.2019/960)
Jos vakuutuksenottajaksi on 1 momentissa tarkoitetun tiedonantovelvollisuuden tahallisen laiminlyönnin johdosta virheellisesti merkitty henkilö, joka ei ole lain mukaan vakuuttamisvelvollinen, vakuutusmaksusta vastaa vakuutuksenottajan lisäksi se, joka on 6 :n mukaan velvollinen vakuuttamaan ajoneuvon.
Vakuutusyhtiö voi irtisanoa 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa vakuutuksen 14 päivän kuluessa virheellisestä menettelystä tiedon saatuaan.
Kenen nimiin vakuutus otetaan perheessä? Vakuutuksenottajan tulee liikennevakuutuslain mukaan olla joko ajoneuvon omistaja tai ajoneuvon haltija, jos ajoneuvolla sellainen on. Haltijalla tarkoitetaan ajoneuvon pääasiallista käyttäjää, kun tämä on joku muu henkilö kuin ajoneuvon omistaja.
Ap ei siis ole auton pääasiallinen käyttäjä, joten hän on rikkonut liikennevakuutuslakia ottamalla vakuutuksen omiin nimiinsä. Halvempi hinta on lyhytnäköistä toimintaa, sillä lapselle ei bonukset kerry ja tosiaankin samalla rikotaan lakia.